30 מאי 2017 ה' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  26.07.2009 

תת-פעילות של בלוטת התריס? היזהרו עם סויה וברוקולי

סוגי מזון מסוימים הנחשבים בריאים עלולים להיות בעיתיים עבור אנשים הלוקים בתת פעילות של
בלוטת התריס
. ברשימה כלולים פולי סויה, ברוקולי, תותים ואפרסקים.

בלוטת התריס היא
בלוטה
בעלת צורה דמוית פרפר, שממוקמת בבסיס החלק הקדמי של הצוואר. להורמונים שהבלוטה מייצרת ומפרישה למחזור הדם יש השפעה עצומה על כל ההיבטים של חילוף החומרים בגוף. שני ההורמונים העיקריים שבלוטת התריס מייצרת,
תירוקסין
thyroxine ) T4 ) וטריודותירונין T3 ( triiodothyronine ) שומרים על הקצב שבו הגוף משתמש בשומנים ובפחמימות ליצירת אנרגיה בתאים.
אצל אנשים בעלי תת-פעילות של בלוטת התריס, צריכת מזונות על בסיס סויה או ירקות ממשפחת המצליבים עלולה להפריע לפעילות בלוטת התריס. הדבר נובע מכך שהמזונות הללו מכילים חומרים גויטרוגניים הקשורים להפרעה בייצור הורמוני
בלוטות
התריס. אף אפרסקים, תותים וכוסמת מכילים חומרים גויטרוגניים ויש להיזהר עימם.
חומרים גויטרוגניים הם תרכובות טבעיות שכאמור יש בכוחם להפריע לפעילות בלוטת התריס עקב כך שהם מעכבים את ייצור הורמוני בלוטת התריס. "גויטרוגניים" קיבלו את שמם מהמילה "גויטר" (goiter), ובעברית
זפק
, שמשמעותה הגדלה של בלוטת התריס. כאשר בלוטת התריס מתקשה לייצר כמות מספקת של
הורמונים
, היא עלולה לגדול כדי לפצות על תת-הייצור.

מה רע בסויה?

מזונות על בסיס סויה כוללים את פולי הסויה עצמם, תמצית או רוטב סויה ומזונות דוגמת טופו וטמפה. חוקרים זיהו שמבין כול המרכיבים המשותפים למזונות המופקים מסויה, דווקא איזופלבונים קשורים לירידה בהפרשת הורמונים של בלוטת התריס אצל אנשים בעלי תת-פעילות.
האיזופלבונים הם חומרים טבעיים אשר שייכים למשפחה גדולה של רכיבים תזונתיים בשם פלבנואידים. הפלבנואידים שנמצאים בכל הצמחים הם חומרי צבע טבעיים שמעניקים להם מגוון מדהים של צבעים.
רוב עבודות המחקר במדעי הבריאות התמקדו בתכונות המועילות של הפלבנואידים. תרכובות אלה הוכיחו את עצמן שוב ושוב כבעלות השפעה חיובית על הבריאות. הקשר שנמצא בין האיזופלבונים לבין פעילות מופחתת של בלוטת התריס הוא למעשה אחד מהתחומים הבודדים בהם צריכת פלבנואידים עלולה להיחשב כבעייתית.
איזופלבונים כמו הג'ניסטאין (genistein) מפחיתים את הפרשת ההורמונים של בלוטת התריס על ידי עיכוב הפעילות של האנזים תיירואיד פראוקסידאז ( thyroid peroxidase ).
אנזים
זה אחראי על הוספת יוד להורמוני בלוטת התריס כדי שיהפכו לפעילים.

ירקות ממשפחת המצליבים

הקטגוריה השנייה של מזונות הקשורים להפרעה בייצור הורמוני בלוטת התריס אצל אנשים בעלי תת-פעילות הם ירקות ממשפחת המצליבים. משפחה זו כוללת ברוקולי, ברוקומיני, כרובית, כרוב ניצנים, כרוב, חרדל, צנון, צנונית, לפת, קולרבי וכרוב מסולסל.
החוקרים מצאו שקבוצת חומרים המכונים איזותיוציאנאטים (isothiocyanates) שנמצאים בשפע בירקות ממשפחה זו קשורים לתפקוד מופחת של בלוטת התריס אצל בעלי תת-פעילות. בדומה לאיזופלבונים, גם האיזותיוציאנאטים מעכבים את פעילות האנזים תיירואיד פראוקסידאז וכך מפחיתים את היווצרות ההורמונים בבלוטת התריס. בנוסף לכך, תרכובות אלו משבשות את התקשורת והעברת המסרים העוברים דרך קרומי התאים בבלוטת התריס.
דוגמאות למזונות המכילים חומרים גויטרוגניים
קבוצת המזונותפירוט המזונות המזיקים לסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס
ירקות ממשפחת המצליבים ברוקולי, ברוקומיני, כרוב ניצנים, כרוב, כרובית, כרוב מסולסל, קולרבי, לפת, צנון, צנונית, חרדל.
מזונות ומוצרים המופקים מסויה פולי סויה, רוטב סויה, טמפה, טופו, תמצית איזופלבונים, אבקת חלבון סויה
מזונות אחרים כוסמת, אפרסקים, בוטנים, תרד, תותים.

בכלל לא?

אין הוכחות מדעיות שמזונות גויטרוגניים עלולים להשפיע לרעה על הבריאות כאשר אין לאדם בעיות עם בלוטת התריס ולמעשה ההיפך הוא הנכון. למזונות המופקים מסויה ולירקות ממשפחת המצליבים יש ערך תזונתי ייחודי. לפי ממצאי מחקרים מדעיים רבים צריכת מזונות אלו קשורה לירידה בסיכון ללקות במחלות שונות, כולל
סרטן
.
טרם נערכו ניסויים מדעיים מבוקרים שיבחנו אם קיים קשר בין מזונות גויטרוגניים ובין חוסר בהורמוני בלוטת התריס. לפיכך חלוקים בדעותיהם אנשי המקצוע בתחום הבריאות האם אדם שלוקה בבעיה כלשהי בבלוטת התריס, ובעיקר בחוסר הורמוני בלוטת התריס, צריך להגביל את אכילת המזונות המוגדרים כגויטרוגניים.
מרבית אנשי המקצוע ממליצים לאנשים בעלי חוסר בהורמוני בלוטת התריס להימנע מצריכה מוגזמת של מזונות גויטרוגניים ולהגביל את האכילה לכמויות הגיוניות.
הפחתת הצריכה של מזונות גויטרוגניים בעייתית יותר כשמדובר במזונות על בסיס סויה, לעומת הירקות ממשפחת המצליבים. הדבר נובע מהעובדה שסויה מהווה מרכיב סמוי במאכלים מוכנים רבים. "חלבון צמחי" המופיע כמרכיב במזון מוכן יהיה לעיתים כזה המופק מסויה.
צריכת כוס סטנדרטית של ירקות ממשפחת המצליבים 2-3 פעמים בשבוע ו-100-120 גרם טופו פעמיים בשבוע לא יגרמו לבעיה אצל רוב האנשים עם חוסר בהורמוני בלוטת התריס. כדאי לנסות ולכלול את המזונות הללו בתפריט בזכות הערך התזונתי המצוין שלהם ובזכות יכולתם לעכב התפתחות של בעיות בריאותיות רבות.

בישול מפחית סיכון

נמצא שהבישול מסייע לבטל את השפעת התרכובות הגויטרוגניות שבמזון. הן האיזופלבונים שבסויה והן האיזותיוציאנאטים מהמצליבים רגישים לחום ועל כן הבישול יפחית את השפעתם. במקרה של האיזותיוציאנאטים בירקות ממשפחת המצליבים דוגמת ברוקולי, כשליש מהתרכובות הגויטרוגניות מאבדות מפעילותן לאחר בישול במים.
מומלץ לאנשים בעלי ליקוי בפעילות בלוטת התריס להגביל את צריכת המזונות הללו ולהעדיף את צורתם המבושלת, כי בישול או אידוי מפחיתים את ההשפעה הגויטרוגנית שלהם.