תאונות ילדים בבית

עדכון אחרון 04.05.20

תאונות ילדים בבית

מדי שנה נפגעים בישראל ילדים רבים בשכבת הגיל 0-5 כתוצאה מתאונות המתרחשות בבית. חלקם נפגעים באורח קשה - בייחוד ילדים שהיו מעורבים בתאונה במדרגות או במטבח. חשוב לנקוט מספר אמצעי זהירות על מנת ליצור מרחב בטוח לילדים

רוב תאונות הילדים מתרחשות כאשר אין מבוגר בסביבה או כשהוא אינו משגיח על הילדים. הן עלולות לקרות כהרף עין, אך הנזק הפיזי, הפסיכולוגי והכלכלי שגורמות תאונות לילדים ולבני משפחותיהם עלול להיות גדול מאוד ואף בלתי הפיך.

 

זיהוי והבנת הסיכונים האפשריים לתאונות בבית יאפשרו לכם לנקוט מספר אמצעי בטיחות בסיסיים שיעזרו לכם לשמור על ילדיכם ולספק לכם שלוות נפש.

מה כבר יכול לקרות?

ילדים קטנים יכולים להיות כה שקועים במה שהם עושים, עד שאינם מודעים לסביבתם. בבית יש סיכונים רבים שהם אינם מודעים אליהם וחוסר הניסיון שלהם מגביר את הסיכון שהם ייפגעו בתאונות.

 

סוגי התאונות הפוגעות בילדים בבית קשורים בדרך כלל לגילם ולרמת ההתפתחות שלהם.

תינוקות עד גיל שנה

בגיל צעיר, תינוקות יכולים להתפתל, לאחוז, למצוץ ולהתהפך. מספר סוגים של תאונות נפוצים בקבוצת הגיל הזו:

 

  • חנק: תינוקות עלולים לבלוע, לשאוף או להיחנק מחפצים או דברי מזון כמו צעצועים קטנים, פיצוחים או גולות. יש לבחור צעצועים המותאמים לגילו של התינוק, ולוודא תמיד שאין בסביבתו חפצים קטנים. יש לעודד ילדים גדולים יותר לשמור את הצעצועים שלהם הרחק מהתינוק. כמו כן, מומלץ להשכיב את התינוק לישון על הגב בעריסה, ולא במיטה של מבוגרים או על ספה.
    קראו עוד על מקרי חנק בתינוקות >
  • נפילות: עלולות להתרחש אם משאירים את התינוק על משטח מוגבה. בעת החלפת חיתול יש לוודא שהתינוק לא יכול להתגלגל מהמשטח, ולרפד את הרצפה ליתר ביטחון בשמיכה או במשטח פעילות המתאימים לתינוקות.
  • צריבות וכוויות: תינוק שנמצא ליד אש או ליד חפצים חמים כמו תנור, רדיאטור, מגהץ, מייבש שיער ונורות חשמל עלול להיכוות. הניחו משקאות חמים הרחק מהישג ידו של התינוק. זכרו, מים חמים עלולים לגרום לכוויה אפילו 30 דקות לאחר שרתחו! כמו כן, התאימו חוטי חשמל קצרים לאביזרים כמו קומקום חשמלי או תנור.
    קראו עוד על כוויות וצריבות >
  • לפני שאתם רוחצים את התינוק, חשוב לבדוק שהמים אינם חמים מידי. שיטה טובה היא לטבול את המרפק במים - אם יש תחושה שהם חמים, הם עלולים לגרום לתינוק כוויה. כאשר אתם ממלאים אמבטיה, פתחו קודם את המים הקרים ולאחר מכן הוסיפו את המים החמים, כך שאם התינוק יחליק למים לא ייגרם לו נזק.
    למידע נוסף על רחצת תינוקות >
  • הרעלות: לתינוק יש אינסטינקט טבעי למצוץ כל מה שבא במגע עם פיו. חומרי ניקוי ביתיים רבים עלולים להיות רעילים ויש להרחיקם מהישג ידם של התינוקות, שקיבתם רגישה מאוד. גם כאשר אתם מנקים את בקבוק התינוק, יש להקפיד שלא יבוא במגע עם חומרים רעילים. יש לפקח על אחים ואחיות גדולים לבל יתנו להם בטעות חומרים רעילים, כמו תרופות.
    קראו עוד על מצבי הרעלה בילדים >

ילדים בגיל 1-4 שנים

ילדים בטווח הגילאים של שנה עד 4 שנים נעים במהירות רבה ולפיכך עלולים להיפגע תוך שניות. ככל שהילדים גדלים, הם הופכים ליותר סקרנים והרפתקניים ועולה גם הסיכון שייחבלו.

 

  • צריבות וכוויות: התקינו בביתכם גלאי עשן וערכו להם בדיקה תקופתית. הרחיקו מילדים מצתים וגפרורים. אם בביתכם יש תנור קמין, ודאו שיש לכם את כל אמצעי הבטיחות המתאימים. חשוב להסביר לילדים מה לעשות במקרה של שריפה.

באופן כללי, כדאי להרחיק ילדים מהמטבח. הניחו כוסות שתייה חמה הרחק מהישג היד של הילדים. התאימו חוטי חשמל קצרים לאביזרים כמו קומקום חשמלי או תנור. ככל שניתן, השתמשו בכירות הפנימיות במטבח והרחיקו את ידיות הסיר מהקצה.

בשעת הרחצה, יש לבדוק תמיד את טמפרטורת המים, לפני שהילדים נכנסים לאמבטיה או למקלחת, כדי למנוע צריבה או כוויה. כאשר הם מתבגרים, יש ללמד אותם לבדוק את  המים בעצמם.
קראו עוד על כוויות וצריבות >

  • הרעלות: החל מגיל 18 חודשים ולעתים גם קודם לכן, מסוגלים רוב הילדים לפתוח מיכלים. כדי להקטין את הסיכון להרעלה יש לשמור מוצרים כמו כימיקלים, תרופות, אלכוהול ומוצרי קוסמטיקה, הרחק מהישג ידם של הילדים, רצוי בארון נעול.
    רצוי להשתמש במוצרים עם מכסי בטיחות, אולם יש לזכור שהחל מגיל 3 ילדים רבים מצליחים לפתוח אותם.
    קראו עוד על מצבי הרעלה בילדים >

כמה עצות טובות

אתם יכולים למנוע מעצמכם מתח רב על-ידי יצירת "בית בטוח לילדים", ולמגן את סביבתם הביתית. סביבה כזו תאפשר להם לחקור בחופשיות דברים ותצמצם את הדאגות והאיסורים מצידכם.

 

  • התקינו סורגים בחלונות או השתמשו באביזרי בטיחות שמגבילים את פתיחת החלון ל-10 ס"מ בלבד. הקפידו לעשות זאת בכל החלונות בבית, במיוחד באלו שבחדרי הילדים. הרחיקו מהחלון רהיטים כמו מיטות, ספות וכיסאות, כדי למנוע טיפוס ונפילה. אל תעודדו את הילדים לנופף לשלום מהחלון, כדי שלא יתרגלו לטפס אליהם.
  • התקינו מנעולים על ארונות נמוכים.
  • ודאו ששקעי החשמל מכוסים ושהכבלים החשמליים מוצמדים לקיר וחבויים. למדו את ילדכם מה ההבדל בין מכשיר חשמלי הניזון מסוללה (פחות מסוכן) ובין מכשיר חשמלי הניזון מזרם החשמל.
  • ילדים קטנים יכולים לכווץ את גופם עד כדי שיוכלו להידחק למרווחים צרים, אולם כשהם עושים זאת הם עלולים להילכד. בדקו את המרווחים במעקות, ואם ניתן, כסו אותם.
  • אחסנו חומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בארונות גבוהים, או נעולים.
  • אל תשאירו תרופות בחוץ או במקומות שיש לילדים גישה אליהם.
  • הרחיקו מהילדים כל מוצר שביר או מסוכן. שמרו סכינים, מספריים, סכיני גילוח, מוצרי תפירה וכלי עבודה במקום גבוה או נעול.
  • כסו את הקצוות החדים של רהיטים בעזרת מגני בטיחות.
  • קבעו לקיר רהיטים כבדים, כמו ספריות ושידות.
  • אם בביתכם יש תנור קמין, ודאו שיש לכם את כל אמצעי הבטיחות המתאימים.
  • אם יש בביתכם מדרגות פנימיות, התקינו שערי ביטחון בחלק העליון ובחלק התחתון של כל גרם מדרגות.
  • אם בביתכם יש גינה, ודאו שהיא בטוחה. שמרו את כלי העבודה של הגינה הרחק במקום נעול. למדו את הילדים כמה חשוב לא להכניס לפה גרגרים וצמחים.
  • אם יש לכם בריכה, שימו סביבה גדר וודאו שהמרווחים בגדר צרים דיים, כך שהילד לא יוכל להשתחל דרכם.