24 ינואר 2017 כ"ו טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  05.12.2010  באדיבות ה 

תסמונות הקשת האוטיסטית (אוטיזם, הספקטרום האוטיסטי, ספקטרום האוטיזם, קשת האוטיזם)

((Autistic Spectrum Disorders (ASD)

סימפטומים של תסמונות הקשת האוטיסטית

תסמונות הקשת האוטיסטית עלולות להתבטא במגוון רחב של סימפטומים, שניתן לקבץ בדרכים שונות. עבור הורים, הדרך הטובה ביותר להתייחס לסימפטומים אפשריים היא בהתאם ליכולות ההתפתחותיות שמצופות בכל טווח גיל וגיל.

סימפטומים מחשידים אצל תינוקות רכים, החל מגיל 3 חודשים

עד לאחרונה הייתה מקובלת הדעה שניתן לאבחן אוטיזם בסביבות גיל שלוש שנים, אך מחקרים עדכניים מצביעים על כך שניתן לזהות סימנים מחשידים כבר אצל תינוקות בגיל 3 חודשים. אבחון מוקדם בגיל רך מאד מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לשיפור בחומרת התופעות ולשילוב מוצלח של הילד במסגרות רגילות כבר בגיל הגן.

בגיל 4 חודשים

  • האם הוא עוקב ומגיב לתנועה, לצבעים עזים ולחפצים?
  • האם הוא מפנה את ראשו בכיוון רעש או קול?
  • האם הוא מגלה עניין בפרצופים של אנשים?
  • האם הוא מחייך חזרה כשמחייכים אליו?
 

בגיל 6 חודשים

  • האם הוא שמח לראות אתכם?
  • האם הוא מחייך הרבה תוך כדי משחק?
  • האם הוא ממלמל או הומה כשהוא מרוצה?
  • האם הוא בוכה כשאינו מרוצה?
 
מחקר שנערך בישראל במהלך העשור האחרון על ידי מרכז 'מפנה' מצביע על שמונה סימנים מחשידים בקרב תינוקות רכים:
  • העדר ענין בסביבה או חוסר בכי (תופעה שמוגדרת כפאסיביות יתר).
  • חוסר רוגע פיזי, בכי מתמיד, או פעילות מוגזמת.
  • חוסר רצון או התנגדות לאכול או לינוק (העדר מציצה).
  • חוסר תגובה לקול או לנוכחות ההורה (תינוק שאינו מפנה את ראשו, אינו מחייך, או אינו ממלמל).
  • רתיעה ממגע של הורה (או מטפל עיקרי אחר).
  • היעדר קשר עין ישיר עם אדם נוסף, על אף שקיימת אצל התינוק יכולת לעקוב אחר חפצים.
  • עיכוב בהתפתחות התנועתית ולאחר מכן מתח (טונוס) שריר גבוה ונוקשה.
  • גדילה מואצת של היקף הראש (ביחס לנקודת ההתחלה).
 
בהתאם לתוצאותיו של מחקר זה, הופעה רציפה של שני סימנים מתוך השמונה במשך שלושה שבועות ומעלה עלולה להחשיד בקיום הפרעה מתסמונות הקשת האוטיסטית שדורשת אבחון מסודר.
אבחון אוטיזם יערך לאחר בדיקה של רופא ילדים ושלילה של מצבי מחלה או ליקויים, כגון הפרעות שמיעה או ראייה, או בעיות במערכת העיכול.

בגיל 9 חודשים

  • האם התינוק מחייך וצוחק כשהוא מתבונן בכם?
  • האם אתם מחייכים זה לזה, מתבוננים זה בזה, ועושים פרצופים זה לזה?
  • האם אתם 'משוחחים' והתינוק 'עונה' לכם תוך השמעת קולות?
  • האם התינוק מגיב לפעולות על ידי פעולה נגדית מצדו? לדוגמה, אם תושיטו אליו ידיים, האם יושיט חזרה אליכם?
 

בגיל 12 חודשים

  • האם התינוק מצביע, מנופף בידיו או מושיט אותן על מנת להשיג דברים שהוא רוצה?
  • האם התינוק משחק משחקי 'קו-קו', מוחה כפיים, ומשחק משחקים חברתיים נוספים?
  • האם התינוק משמיע הברות כגון 'מה', 'נה', 'בה', 'דה', 'גה'?
  • האם התינוק פונה או מסובב את ראשו לעבר אדם שקורא לו בשמו?
 

בגיל 15 חודשים

  • האם התינוק מסוגל לבצע רצף של פעולות (לדוגמה, לחייך, לנפנף, ולהשמיע קול)?
  • האם התינוק יכול להצביע כדי להסב את תשומת ליבכם לצעצוע או לצורך אחר שלו?
  • האם התינוק משמיע קולות שונים כדי לענות או להסב את תשומת ליבכם?
  • האם התינוק מסוגל להבין ולהשתמש בלפחות שלוש מילים (כגון 'אמא', 'אבא', 'בקבוק', 'ביי-ביי').
 

בגיל 18 חודשים

  • האם התינוק משתמש במגוון רחב של תנועות ומחוות גוף וידיים? האם הוא יכול לקחת את ידכם כדי להוביל אתכם למטבח אם הוא רעב?
  • האם התינוק מסוגל להשתמש בלפחות ארבעה עיצורים (למשל, 'נ', 'ג', 'ד', 'ת') כשהוא מקשקש או מדבר?
  • האם התינוק מסוגל להשתמש ולהבין לפחות 10 מילים?
  • האם התינוק מכיר את שמותיהם של אנשים קרובים או את שמות חלקי הגוף אם תראו לו אותם בהצבעה?
  • האם התינוק מסוגל לשחק משחקי דמיון פשוטים, כגון האכלת בובה או 'הכנת קפה' בעזרת צעצועיו?
 

סימפטומים אצל ילדים בגילאי הגן

ככל שהילד יגדל כך יתחזקו ויתבררו הסימפטומים. מרבית הילדים שמאובחנים כלוקים באוטיזם יתנהגו בצורה חריגה שתעורר את חשד הוריהם. בעיקר יבלטו בעיות שפתיות וקשיי דיבור, ויתכן קושי לקיים קשר חברתי.

בגיל 24 חודשים

  • האם העולל מסוגל לשחק משחקי דמיון מורכבים כגון האכלת הבובה והשכבתה לישון?
  • האם העולל מסוגל להשתמש ולהבין לפחות 50 מילים?
  • האם העולל מסוגל לחבר לפחות שתי מילים למשפט הגיוני (לדוגמה, 'רוצה מים')?
  • האם העולל נהנה מחברת ילדים בני גילו ומגלה ענין במשחק משותף?
  • האם העולל מסוגל למצוא ולהחביא חפץ אם יתבקש?
 

בגיל 36 חודשים

  • האם הילד נהנה להעמיד פנים תוך כדי משחק?
  • האם הילד נהנה לשחק עם ילדים בני גילו ומשתף ילדים נוספים בצעצועיו האהובים?
  • האם הילד מסוגל להסביר את מחשבותיו ומעשיו במילים? לדוגמה, לאמר 'רעב, רוצה בקבוק'?
  • האם הילד עונה לשאלות 'מה', 'מי', 'היכן' בקלות?
  • האם הילד מסוגל להביע את רגשותיו ורצונותיו בזמן עבר ובזמן עתיד?
 

התפתחות שפתית

חלק מהילדים אינם מדברים כלל, חלקם סובלים מעכוב בהתפתחות השפתית, אך מרביתם מסוגלים לבנות משפטים בני שתי מילים, כגון 'רוצה...כדור' או 'אני...לשתות'. ילדים עם תסמונת אספרגר בדרך כלל לא יסבלו מעכוב בהתפתחות השפתית אולם יכולת הדיבור שלהם עלולה בכל זאת להיות חריגה. הם ידברו בקול מונוטוני מאד או בקצב מהיר מאד.

משחק

הילד עלול שלא לגלות כל ענין, או שיגלה ענין מועט בלבד במשחקי דמיון אך ישחק משחקים שכוללים חזרות מרובות. לדוגמה, במקום לדחוף מכונית על הרצפה ברחבי החדר יבלה הילד שעות בסיבוב של אחד הגלגלים באויר. כמו כן, במקום לבנות מגדל מקוביות, יעדיף הילד האוטיסט לסדר את הקוביות לפי גודל או צבע.
ילדים שלוקים באוטיזם יעדיפו לשחק עם כלים מוכרים כגון כלי בית, מפתחות, או עטים, ולא עם צעצועים. הם מסוגלים לשחק לבדם במשך שעות ללא כל צורך בחברה, תשומת לב, או מעורבות פעילה של הורה או אח בוגר.

קשר חברתי

לעתים נדמה שילדים שלוקים באוטיזם מסתכלים 'דרך מישהו' ולא אליו, וכמעט שאינם ערים לאנשים בסביבתם. לפיכך, עלול הילד לגלות ענין מועט בלבד בילדים אחרים בני גילו ויימנע מפעילויות משותפות עם ילדים נוספים.
חלק מהילדים שלוקים באוטיזם ירצו ליצור קשר חברתי אולם התנהגות חריגה כגון דחף לנשק או להכות בפתאומיות עלולה להרחיק ילדים אחרים. במקרים מסוימים עלול הילד להתקשות בהבנת כללי המשחק, בצורך לחלוק בצעצוע, או בצורך להמתין לתורו במשחק.

התנהגות

ילדים רבים שלוקים באוטיזם מפתחים דפוסים של התנהגות חוזרת, כגון:
  • הקפצה או הצלפה באצבעות.
  • נפנוף הזרועות.
  • נדנוד הגוף קדימה ואחורה.
  • רחרוח בלתי מוסבר ומתמשך (באף).
  • ליקוק חפצים.
 
חלק מהילדים מפתחים שגרה קפדנית שעשויה לכלול צפיה בתוכנית מסוימת בטלוויזיה בשעה מסוימת בלבד או צפיה בסרט מסוים שוב ושוב, כולל צפיה קפדנית ברשימת המשתתפים. הפרעה או הפסקה של שגרה זו עלולה לגרור אחריה התקף זעם או חבלה עצמית של הילד (למשל, הטחת ראשו בקיר או נשיכה). חלק מהלוקים באוטיזם אינם מודעים לכאב ולכן אינם מתלוננים על פציעות בפני הוריהם. על אף שההורים שמים לב שהילד נחבל, נדמה כי לא אכפת לו בכלל.
ילד שלוקה באוטיזם עלול להילחץ או להתעצב בהישמע קולות מסוימים, לרבות רעש של שואב אבק או של אופנוע, וכך גם בעקבות הופעת אורות בוהקים. חלק מהילדים מפתחים סלידה עמוקה ממזונות מסוימים, בדרך כלל לפי מרקמו של המזון ולא לפי טעמו. הם עלולים לסרב לאכול מזונות רכים שנמסים בפה, או מזונות קשים שדורשים לעיסה נמרצת.

סימפטומים בילדים בגילאי בית הספר

עם ההתבגרות, אצל חלק מהילדים שלוקים באוטיזם קל עד בינוני ייתכן שיפור מה בסימפטומים. לעתים, מסגרת בית הספר עשויה לתת לילדים הזדמנות לפתח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות שמתפתחות באופן טבעי אצל ילדים בני גילם.
ילדים שלוקים באוטיזם חמור יותר עלולים לחוות את סביבת בית הספר דווקא כסביבה עוינת ומלחיצה, שעלולה לגרום להתפרצויות זעם ולהתנהגות בלתי נשלטת.
הסימפטומים שלהלן עלולים להתפתח בקרב ילדים בגילאי בית הספר ובקרב מתבגרים.

שפה

על אף שמרבית הילדים שסובלים מאוטיזם קלאסי או מ- PDD-NOS מצליחים לשפר את יכולותיהם השפתיות בגילאי בית הספר, עדיין חלק מהקשיים אינם חולפים. לדוגמה:
  • התייחסות לעצמם כאל 'אתה' או 'את' או 'הוא' או 'היא', ולא כ- 'אני'.
  • חזרה 'כמו תוכי' על מילים ומשפטים ששמעו זה עתה או שקלטו מצפיה בסרט או בטלויזיה.
  • דיבור בחלקי משפטים ידועים מראש במקום הרכבת מילים למשפטים.
  • דיבור במקצב שונה מהרגיל, בקול לחוץ או בטון משונה.
  • חוסר יכולת להצטרף לשיחה או לפתוח בשיחה, אלא אם מדובר בנושאים שקרובים במיוחד לליבם של הילדים.
 
בקרב ילדים בוגרים שלוקים בתסמונת אספרגר בולטות בעיקר בעיות ביכולת השפתית ובמידת הבנתם את השפה. לדוגמה:
  • דיבור 'אל' אדם נוסף, ולא קיום שיחה.
  • חוסר יכולת להתאים את טון הדיבור ואת תוכן השיחה למצבים חברתיים שונים. לדוגמה, דיבור בטון רשמי מאד במסיבה, ומנגד ניהול שיחה קלילה, חברית או אישית, עם אנשים זרים לחלוטין.
  • הבנה מילולית של דברים, חוסר יכולת להבין הומור, ציניות, דימויים או ביטויים.
 

התערות חברתית

ילדים בוגרים שאובחנו כלוקים באוטיזם סובלים בדרך כלל מבעיות שונות בסביבת בית הספר מאחר שהם חסרים את היכולת להתערות בסביבה החברתית. חוסר יכולת זו עלולה להתבטא בדרכים שונות. לדוגמה, הם אינם מבינים שיש להתייחס למורה בצורה שונה מאשר לחברים.
חלק מהילדים מציגים ענין מועט בלבד בפעילויות ובנושאים שמעניינים ומעסיקים מאד ילדים אחרים, כגון מוזיקה, אופנה, ספורט, סרטים או בילויים.
ילדים רבים שלוקים באוטיזם אינם שמים לב לכך שהם חודרים לפרטיותם של אחרים אולם ייפגעו מאד אם יסברו שזר חדר למרחב הפרטי שלהם.
סיבות אלו עלולות להקשות מאד על הילד ליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים בני גילו. יחד עם זאת, חלק מהילדים מצליחים בכל זאת להתחבר וליצור קשרים משמעותיים, בדרך כלל עם ילדים צעירים יותר, או עם מבוגרים.

התנהגות

ככל שהילד הלוקה באוטיזם ילך ויתבגר הוא עשוי להזדקק לשגרת יום קפדנית. ילדים רבים שלוקים באוטיזם מפתחים עניין מיוחד (עד כדי אובססיה) בפעילות או בנושאים מסוימים. בדרך כלל מדובר באיסוף, עריכת רשימות, או מספור של חפצים. פעילויות אלו יכולות לכלול פעילויות האופייניות לילדים, כגון איסוף מדבקות לאלבום כדורגל (ילדים שלוקים באוטיזם יגלו ענין רב יותר מילדים אחרים באוסף), וכן פעילויות ונושאים שאינם אופייניים לילדים, דוגמת ספרות אנגלית או היסטוריה.