23 מאי 2017 כ"ז אייר תשע"ז
מעודכן לתאריך  05.12.2010  באדיבות ה 

תסמונות הקשת האוטיסטית (אוטיזם, הספקטרום האוטיסטי, ספקטרום האוטיזם, קשת האוטיזם)

((Autistic Spectrum Disorders (ASD)

מדריך להורים

על אף הקושי חלק מההורים חשים הקלה רבה לאחר שילדם מאובחן כלוקה באוטיזם מאחר שכעת יש בידיהם דרך וכלים להבין ולהתמודד עם הצרכים של ילדם. אחרים עלולים לחוש
הלם
עמוק וחרדה ולעתים אף מסרבים כלל להשלים עם האבחנה.
קבלת האבחנה מאפשרת קבלת תמונה ברורה לגבי מצבו של הילד ומאפשרת להורים לפעול בהתאם כדי לקדם את ילדם ולממש את מלוא יכולותיו הייחודיות.

התנהגות

מאחר שתסמונות הקשת האוטיסטית מאופייניות בהפרעות קשר עם הסביבה ילדים הלוקים באוטיזם עלולים לתפוס את העולם ואת סביבת חייהם כמבלבלת, בודדת ומאיימת. זכרו שהתנהגות בעייתית מצדו של ילדכם אינה תוצאה של כשלונכם כהורים. כדי לצמצם את בעיות ההתנהגות בסביבת הבית למינימום חשוב שתגלו הרבה סבלנות.
הקפידו על שגרת חיים ברורה וידועה עבור ילדכם. וודאו שהילד מבצע פעילות גופנית סדירה. על אף הקושי זכרו שענישה אינה הפתרון המתאים במקרה זה.
מדרגות ההתפתחות - מידע מלא על שלבי התפתחות ילדכם

שינה ואוטיזם

מרבית הילדים שלוקים באוטיזם יסבלו מקשיי שינה בזמן זה או אחר. קשיי השינה יתחלקו לשתי קבוצות עיקריות: קושי ללכת לישון והתעוררויות חוזרות במהלך הלילה.
אם אתם חוששים שילדכם סובל מקשיי שינה נסו לנהל יומן שבו תתעדו את הרגלי השינה של הילד כצעד ראשון להבנת מידת הבעיה, אם בכלל. שתפו את הרופא המטפל בממצאי היומן וביחד תוכלו להחליט האם דרושה התערבות נוספת.

תזונה

חלק מהילדים שסובלים מאוטיזם סובלים גם מבעיות שונות סביב נושא התזונה לרבות עודף וחסר של מזון מתאים. סיבות שכיחות לאכילה בלתי מספקת כוללות שבירה של השגרה הקבועה, בעיות תחושתיות (חלק מהילדים נרתעים ממרקמים או מטעמים שונים) וקושי חברתי בישיבה לארוחה משפחתית משותפת. מנגד נגררים חלק מהילדים לאכילה עודפת, אוכלים באובססיביות ומתנחמים במזון כפתרון לדימוי עצמי נמוך.
בדומה לסוגיית קשיי השינה גם במקרה זה כדאי לנהל יומן מעקב אחר הרגלי התזונה של ילדכם. יתכן שתגלו דפוס מסוים שקשור בהרגלים אלו ובהתאם לכך תוכלו לפעול לשינוי.

מדרגות ההתפתחות הצפויות וסימנים מחשידים

המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית (ה- CDC) מציין נקודות חשובות (milestones) בהתפתחות התינוק והילד שיש לעקוב אחריהן וסימנים מחשידים שיש לשים אליהם לב. פעוט שטרם השיג את המטרות בהתאם לגילו יופנה לברור במרכזים להתפתחות הילד.
נקודות אלו מחולקות לפי נושאים התואמים את מדרגות ההתפתחות:
  • רגשי-חברתי
  • הכרתי (קוגניטיבי)
  • תנועה
  • ראיה
  • שמיעה ודיבור
 
עבור כל קבוצת גיל מצוינות סימנים שיש לשים אליהן לב במיוחד.
אם מצוין גיל בחודשים הכוונה היא לחודשים מלאים. לדוגמה, 3 חודשים משמעותם בסיום 3 חודשי חיים מלאים.

זכרו תמיד שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו תמיד שגם אם אינו עושה זאת עדיין, הוא ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים), נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדכם שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים.

3 חודשים

רגשי-חברתי:
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי.
  • נהנה לשחק עם אנשים ועלול לבכות כשמשחק מסתיים.
  • מביע את עצמו באמצעות הבעות פנים ותנועות גוף.
  • עשוי לחקות חלק מתנועות הגוף והבעות הפנים שלכם.
 
תנועה:
  • מרים את ראשו וחזהו כשהוא שוכב על הבטן.
  • תומך את פלג גופו העליון על זרועותיו כשהוא שוכב על הבטן.
  • מותח את רגליו ובועט כשהוא שוכב על גבו או על הבטן.
  • פותח וקופץ את אגרופיו.
  • מביא את ידו לפיו.
  • מושיט את ידיו לעבר חפצים תלויים (למשל, בעת משחק 'באוניברסיטה').
  • לופת צעצועים בכפות ידיו ומסוגל לאחוז בהם למשך מספר שניות.
 
ראיה:
  • מתבונן בפני אנשים.
  • עוקב בעיניו אחר חפצים נעים.
  • מזהה אנשים וחפצים מוכרים ממרחק.
  • הקשר עין-יד מתחיל להיות משמעותי.
 
שמיעה ודיבור:
  • מחייך למשמע קולכם.
  • מתחיל למלמל.
  • מתחיל לחזור אחר קולות וצלילים.
  • מסובב את ראשו בכיוון צליל או רעש.
 
נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • אינו מגיב למשמע רעש חזק.
  • בגיל חודשיים אינו שם לב לתנועת ידיו.
  • בגיל חודשיים-שלושה אינו עוקב בעיניו אחר חפצים נעים.
  • בגיל 3 חודשים אינו לופת ואוחז חפצים בידיו.
  • בגיל 3 חודשים אינו מחייך לאנשים.
  • בגיל 3 חודשים אינו מסוגל לשאת את ראשו.
  • בגיל 3-4 חודשים אינו מושיט את ידיו לעבר חפצים וצעצועים.
  • בגיל 3-4 חודשים אינו ממלמל.
  • בגיל 4 חודשים אינו מכניס חפצים לפיו.
  • בגיל 4 חודשים אינו תומך לרגע את משקל גופו על רגליו כשהוא 'עומד' (תוך תמיכת מבוגר מתחת זרועותיו).
  • מתקשה לעקוב.
  • סובל מפזילה קבועה.
  • אינו שם לב לפרצופים חדשים או שהוא מפוחד מאד בסביבה חדשה.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

7 חודשים

רגשי-חברתי:
  • נהנה ממשחק חברתי.
  • מתעניין בדמותו במראה.
  • מגיב להבעותיהם של אנשים אחרים ומרוצה בדרך כלל .
 
הכרתי:
  • יכול למצוא חפץ שמוסתר באופן חלקי.
  • חוקר באמצעות ידיו ופיו.
  • מתאמץ כדי להגיע לחפצים שנמצאים מחוץ להישג ידיו.
 
שפה:
  • מגיב למשמע שמו.
  • מתחיל להגיב למילה 'לא'.
  • מזהה רגשות בהתאם לטון הדיבור.
  • מגיב לקול על ידי השמעת קולות.
  • משתמש בקולו כדי להביע הנאה או כעס.
  • ממלמל רצפי קולות.
 
תנועה:
  • מתהפך בשני הכיוונים (מהבטן לגב, ומהגב לבטן).
  • יושב עם תמיכת ידיים ובהמשך גם ללא תמיכה.
  • נושא את משקלו על רגליו.
  • מושיט יד אחת לעבר חפצים או צעצועים.
  • מעביר חפץ מיד אחת לשניה.
  • משתמש בידיו כדי לאסוף חפצים.
 
ראיה:
  • מסוגל להבחין בקשת רחבה של צבעים.
  • כושר ראייתו למרחק מבשיל.
  • יכולתו לעקוב אחר חפצים בתנועה הולכת ומשתפרת.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • גופו של התינוק נוקשה ושרירו תפוסים.
  • גופו של התינוק שמוט (כמו בובת סמרטוטים).
  • ראשו של התינוק נשמט אחורנית כשגופו נמשך קדימה לתנוחת ישיבה.
  • התינוק מושיט יד אחת בלבד.
  • התינוק מסרב לחיבוק או למגע.
  • התינוק אינו מביע חיבה כלפי המטפל העיקרי.
  • התינוק אינו נהנה להיות בחברת אנשים.
  • עין אחת או שתיהן פוזלות.
  • עיניו של התינוק דומעות כל הזמן או שהוא רגיש מאד לאור.
  • התינוק אינו מגיב לרעשים וקולות בסביבתו.
  • התינוק מתקשה להכניס חפצים לפיו.
  • בגיל 4 חודשים התינוק אינו מסובב את ראשו לעבר מקור קול או רעש.
  • בגיל 5 חודשים התינוק אינו מתהפך באף כיוון.
  • בגיל 5 חודשים קשה מאד להרגיע את התינוק בלילה.
  • התינוק אינו מחייך בגיל 5 חודשים.
  • בגיל 6 חודשים התינוק אינו מסוגל לשבת עם תמיכה.
  • בגיל 6 חודשים התינוק אינו צוחק בקול רם או צוהל.
  • בגיל 6-7 חודשים התינוק אינו מושיט את ידיו מרצונו לעבר חפצים.
  • בגיל 7 חודשים התינוק אינו עוקב אחר חפצים קרובים (עד כשלושים סנטימטרים) או רחוקים (עד כשני מטרים).
  • בגיל 7 חודשים התינוק אינו נושא את משקל גופו על רגליו.
  • בגיל 7 חודשים התינוק אינו מנסה למשוך תשומת לב באמצעות פעילות או תנועה.
  • בגיל 8 חודשים התינוק אינו ממלמל.
  • בגיל 8 חודשים התינוק אינו מתעניין במשחקי 'קו-קו'.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

12 חודשים

רגשי-חברתי:
  • מתבייש או חרד בנוכחות זרים.
  • בוכה כשאביו או אמו עוזבים.
  • נהנה לחקות אנשים אחרים בזמן משחק.
  • מגלה העדפות ברורות לאנשים וצעצועים מסוימים.
  • בוחן את תגובת הוריו לפעולותיו בזמן הארוחה.
  • בוחן את תגובת הוריו להתנהגותו.
  • עלול לפחד במצבים מסוימים.
  • מעדיף את אמו או את המטפל העיקרי על פני כל אדם אחר.
  • חוזר על קולות מסוימים או תנועות מסוימות כדי לזכות בתשומת לב.
  • מסוגל לאכול בעצמו בידיו ובאצבעותיו.
  • מושיט יד או רגל כשמלבישים אותו.
 
הכרתי:
  • חוקר חפצים בדרכים מגוונות (לדוגמה, מנער,
    דופק
    , זורק או מפיל).
  • מוצא חפצים מוחבאים בקלות.
  • מתבונן בתמונה הנכונה בתגובה לשם החפץ.
  • מחקה תנועות.
  • מתחיל להשתמש בחפצים בצורה נכונה (לדוגמה, שותה מכוס, מבריש שיער או עונה לטלפון).
 
שפה:
  • מפגין ענין גובר והולך בדיבור.
  • מגיב לבקשות מילוליות פשוטות.
  • מגיב למילה 'לא'.
  • משתמש במחוות גוף פשוטות. לדוגמה, עושה 'לא' עם ראשו.
  • ממלמל תוך שינוי טון קולו.
  • אומר 'אבא' או 'אמא'.
  • מנסה לחזור אחר מילים.
 
תנועה:
  • מתיישב ללא עזרה.
  • זוחל קדימה על גחונו.
  • עומד על שש.
  • זוחל זחילת שש.
  • עובר מישיבה לזחילה.
  • מתרומם בעצמו לעמידה.
  • מתהלך סביב שולחן או עם עזרה.
  • מסוגל לעמוד במשך זמן קצר ללא עזרה.
  • חלק מהתינוקות מסוגלים ללכת צעד או שניים ללא עזרה.
 
בידיו ובאצבעותיו:
  • משתמש באחיזת 'פינצטה'.
  • דופק שני חפצים זה בזה.
  • מכניס חפצים למיכל.
  • מוציא חפצים ממיכל.
  • שומט חפצים מידיו.
  • מנסה 'לכתוב' או 'לצייר'.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • התינוק אינו זוחל.
  • התינוק גורר צד אחד של גופו כשהוא זוחל במשך למעלה מחודש.
  • התינוק אינו מסוגל לעמוד עם תמיכה.
  • התינוק אינו מחפש אחר חפצים שמוסתרים תוך שהוא מתבונן.
  • התינוק אינו אומר מילים בודדות כגון 'אבא'.
  • התינוק אינו לומד להשתמש במחוות גוף כגון נפנוף לשלום או נענוע ראשו כדי לסמן 'לא'.
  • התינוק אינו מצביע על חפצים או תמונות.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

24 חודשים

רגשי-חברתי:
  • מחקה התנהגות של אחרים ובפרט של מבוגרים וילדים גדולים.
  • מגלה הבנה כי הוא ישות עצמאית ונפרדת מאמו.
  • נהנה יותר בחברתם של ילדים אחרים.
  • מגלה יותר ויותר עצמאות.
  • מתחיל לעמוד על שלו.
 
הכרתי:
  • מסוגל למצוא חפצים שמוחבאים תחת שתיים או שלוש שכבות כיסוי.
  • מתחיל למיין לפי צורות וצבעים.
  • מתחיל לשחק משחקי דמיון והעמדת פנים.
 
שפה:
  • מצביע לעבר חפץ או תמונה כששמם נאמר.
  • מזהה את שמם של אנשים, חפצים וחלקי גוף מוכרים.
  • בגיל 15-18 חודשים מסוגל לאמר מספר מילים.
  • משתמש במשפטים פשוטים בני 2-4 מילים.
  • מסוגל למלא הוראות פשוטות.
  • חוזר אחר מילים שנאמרות בשיחה.
 
תנועה:
  • הולך בעצמו.
  • גורר צעצוע אחריו כשהוא הולך.
  • מסוגל לשאת צעצועים כשהוא הולך.
  • מתחיל לרוץ.
  • עומד על קצות האצבעות.
  • בועט בכדור.
  • מטפס על רהיטים ללא עזרה.
  • עולה ויורד מדרגות כשהוא נתמך או מחזיק במעקה.
 
בידיו ובאצבעותיו:
  • מצייר בעצמו.
  • מסוגל לשפוך חפצים מתוך מיכל.
  • בונה מגדל מארבע קוביות או יותר.
  • משתמש יותר ביד אחת בהשוואה לשניה.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • אינו הולך בעצמו עד גיל 18 חודשים.
  • הולך רק על קצות האצבעות או שהליכתו אינה מתפתחת לכדי הליכת עקב-אגודל מסודרת.
  • אינו מדבר לפחות 15 מילים.
  • בגיל 15 חודשים התינוק אינו יודע את השימוש בחפצים שכיחים בבית (לדוגמה, טלפון, מברשת, כפית או מזלג).
  • בגיל שנתיים הפעוט אינו משתמש במשפטים בני 2 מילים.
  • בסיום תקופה זו הפעוט אינו מחקה פעולות או מילים.
  • בגיל שנתיים הפעוט אינו ממלא אחר הוראות פשוטות.
  • בגיל שנתיים הפעוט אינו מסוגל לדחוף צעצוע על גלגלים.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

3 שנים

רגשי-חברתי:
  • מחקה מבוגרים וחברים למשחק.
  • מפגין חיבה ברבים.
  • מסוגל לשחק לפי תור.
  • מבין את המושגים 'שלי' 'שלו', 'שלה'.
  • מפגיע מגוון רחב של רגשות.
  • בגיל שלוש נפרד בקלות מהוריו.
  • מתנגד לשינויים משמעותיים בשגרת היומיום.
 
הכרתי:
  • מסוגל להפעיל צעצועים מורכבים.
  • מסוגל לקשר בין חפץ שנמצא בחדר לבין תמונתו בספר.
  • משחק משחקי דמיון עם בובות, חיות ואנשים.
  • ממיין לפי צורה או צבע.
  • מסוגל להרכיב פאזלים של 3-4 חלקים.
  • מבין את המושג 'שניים'.
 
שפה:
  • מסוגל למלא הוראה בת שניים או שלושה חלקים.
  • מזהה ומסוגל לקרוא בשמם של מרבית החפצים והעצמים.
  • מבין את מרבית המשפטים שנאמרים.
  • מבין מושגי ייחוס כגון 'על', 'ליד' או 'מתחת'.
  • משתמש במשפטים בני 4-5 מילים.
  • יכול להציג את שמו, גילו ומינו.
  • מבחין בין יחיד לרבים ומשתמש בכינויי גוף כגון 'אני', 'אתה', 'הם'.
  • זרים מסוגלים להבין את מרבית הדברים שהוא אומר.
 
תנועה:
  • מטפס היטב.
  • עולה ויורד במדרגות, רגל אחת בכל פעם.
  • בועט בכדור.
  • רץ היטב.
  • מסוגל לדווש בתלת אופן.
  • מסוגל להתכופף קדימה מבלי ליפול.
 
בידיו ובאצבעותיו:
  • מסוגל לצייר קוים מלמעלה למטה ומצד לצד וכן עיגולים.
  • מסוגל לדפדף בספר ולהעביר דף אחד בכל פעם.
  • מסוגל לבנות מגדל משש קוביות או יותר.
  • מחזיק עיפרון בתנוחת כתיבה.
  • מסוגל לפתוח צנצנות בתנועת הברגה או בתנועה סיבובית.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • הפעוט נוטה ליפול או מתקשה לעלות במדרגות.
  • הפעוט מרייר או שדיבורו אינו ברור.
  • הפעוט אינו מסוגל לבנות מגדל עם יותר מארבע קוביות.
  • הפעוט מתקשה להתעסק עם חפצים קטנים.
  • בגיל שלוש הפעוט אינו מסוגל להעתיק עיגול.
  • הפעוט אינו מסוגל לדבר במשפטים קצרים.
  • הפעוט אינו משתתף במשחקי דמיון והעמדת פנים.
  • הפעוט אינו מבין וממלא הוראות פשוטות.
  • הפעוט אינו מגלה ענין בחברת ילדים אחרים.
  • הפעוט מתקשה מאד להיפרד מאמו או מהמטפל העיקרי.
  • הפעוט אינו יוצר קשר עין עקבי.
  • הפעוט מפגין ענין מועט בלבד בצעצועים.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

4 שנים

רגשי-חברתי:
  • מתעניין בחוויות חדשות.
  • משתף פעולה עם ילדים אחרים.
  • משחק 'באבא ואמא'.
  • נעשה יצירתי יותר ויותר במשחקי דמיון.
  • מתלבש ומתפשט בעצמו.
  • מסוגל לפתור בעיות.
  • מפגין עצמאות הולכת ומתעצמת.
  • מדמיין שחפצים ועצמים בלתי מוכרים עלולים להיות 'מפלצות'.
  • תופס את עצמו, גופו, מחשבתו ורגשותיו כאדם שלם ונפרד.
  • מתקשה לעתים להפריד בין דמיון למציאות.
 
הכרתי:
  • מזהה צבעים בשמם.
  • מכיר מספרים ומסוגל לספור מעט.
  • מנסה לפתור בעיות באופן חד צדדי.
  • מתחיל לקבל תחושת זמן.
  • מסוגל למלא אחר הוראות בשלושה שלבים.
  • מסוגל לזכור חלקי סיפור.
  • מבין את המשמעות של 'זהה' 'ושונה'.
  • משחק משחקי דמיון.
 
שפה:
  • מדבר במשפטים שמכילים לפחות 5-6 מילים.
  • מדבר בצורה ברורה כך שגם זרים מסוגלים להבין.
  • מספר סיפורים.
  • מדבר בצורה נכונה מבחינה דקדוקית.
 
תנועה:
  • קופץ על רגל אחת ומסוגל לעמוד על רגל אחת במשך עד 5 שניות.
  • עולה ויורד במדרגות ללא עזרה או תמיכה.
  • בועט בכדור קדימה.
  • זורק כדור כלפי מעלה.
  • בדרך כלל מסוגל לתפוס כדור קופץ.
  • נע אחורה וקדימה בקלילות.
 
בידיו ובאצבעותיו:
  • מעתיק צורות ריבועיות.
  • מצייר אנשים בעלי 2-4 חלקי גוף.
  • גוזר במספריים.
  • מצייר עיגולים וריבועים.
  • מתחיל להעתיק אותיות.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • הילד אינו מסוגל לזרוק כדור כלפי מעלה.
  • הילד אינו מסוגל לקפוץ במקום.
  • הילד אינו מסוגל לרכב על תלת אופן.
  • הילד אינו מסוגל להחזיק עיפרון או צבע בין האגודל לאצבעות.
  • הילד מתקשה לצייר ולקשקש.
  • הילד אינו מסוגל לערום 4 קוביות.
  • הילד נדבק או בוכה כשהוריו עוזבים.
  • הילד אינו מגלה ענין במשחקי חברה.
  • הילד מתעלם מילדים אחרים.
  • הילד אינו מגיב לאנשים שאינם בני משפחתו הקרובים.
  • הילד אינו משחק משחקי דמיון.
  • הילד מתנגד להתלבש, ללכת לישון או להשתמש בשרותים.
  • הילד מתפרץ ללא שליטה עצמית כשהוא כועס או פגוע.
  • הילד אינו מסוגל להעתיק עיגול.
  • הילד אינו משתמש במשפטים בני יותר משלוש מילים.
  • הילד אינו משתמש במילים 'אני' ו-'אתה' בצורה נכונה.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.

5 שנים

רגשי-חברתי:
  • רוצה להשביע את רצון חבריו.
  • רוצה להדמות לחבריו.
  • נוטה לקבל חוקים.
  • נהנה לשיר, לרקוד ולהציג הצגות.
  • מפגין יותר עצמאות.
  • ער למינו.
  • מבחין בין דמיון למציאות.
  • לעתים דורש, לעתים משתף פעולה ברצון.
 
הכרתי:
  • מסוגל לספור 10 חפצים ויותר.
  • יודע לזהות נכונה לפחות 4 צבעים.
  • תופס טוב יותר את משמעות הזמן. מבין את שגרת יומו.
 
שפה:
  • נזכר בחלקי סיפורים.
  • מדבר במשפטים של לפחות 5 מילים.
  • משתמש בזמן עתיד.
  • מספר סיפורים ארוכים יותר .
  • יודע לאמר את שמו וכתובתו.
 
תנועה:
  • מסוגל לעמוד על רגל אחת במשך לפחות 10 שניות.
  • יודע לקפוץ (חלק מהילדים מסוגלים גם לעשות גלגלון).
  • מסוגל לטפס ולהתנדנד בעצמו.
  • יתכן שמסוגל לקפוץ בחבל.
 
בידיו ובאצבעותיו:
  • מסוגל להעתיק משולשים וצורות אחרות.
  • מצייר אנשים בעלי גוף.
  • כותב חלק מהאותיות.
  • מתלבש ומתפשט ללא עזרה.
  • משתמש בסכו"ם.
  • מסוגל ללכת לשרותים בעצמו.
 
  • נקודות שיש לשים אליהן לב:
  • הילד ביישן או מפוחד מאד.
  • הילד תוקפני או אלים.
  • הילד אינו מסוגל להיפרד מהוריו ללא מחאה.
  • הילד מתקשה להתרכז בפעולה מסוימת למשך יותר מחמש דקות או שדעתו מוסחת בקלות.
  • הילד מגלה ענין מועט בלבד במשחק עם ילדים נוספים.
  • הילד אינו משחק משחקי דמיון והעמדת פנים (או שעושה זאת לעתים רחוקות בלבד).
  • הילד עצוב או שאינו מרוצה רוב הזמן.
  • הילד אינו משתתף בפעולות מגוונות.
  • הילד מעדיף להתבודד או להמנע מחברת ילדים או מבוגרים.
  • הילד אינו מביע מגוון רחב של רגשות.
  • הילד מתקשה לאכול, לישון או להשתמש בשרותים.
  • הילד אינו מסוגל להבחין בין דמיון למציאות.
  • הילד פסיבי במיוחד.
  • הילד אינו מסוגל להבין הוראות שמורכבות משני חלקים ובעיקר כאלה שמכילות מילות יחס. לדוגמה: 'הנח את הבובה על המיטה והכנס את הכדור לקופסה'.
  • הילד אינו יודע לאמר את שמו ואת שם משפחתו.
  • הילד אינו משתמש בהטיית רבים או בזמן עבר.
  • הילד אינו מסוגל לבנות מגדל של 6-8 קוביות.
  • הילד אינו אוחז עיפרון או צבע בטבעיות.
  • הילד מתקשה לפשוט את בגדיו.
  • הילד אינו מצחצח את שיניו ביעילות.
  • הילד אינו מסוגל לרחוץ ולייבש את ידיו.
  • חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.