28 יולי 2017 ה' אב תשע"ז
תאריך:  04.02.2011 
עודכן בתאריך:  13.09.2016 

שוכבים לישון

אימוץ שגרת השכבה המאפשרת הירדמות תקינה והקניית הרגלי שינה בריאים, תסייע הן לפעוטות והן להורים. פעוט רגוע ומוכן לשינה ירוויח מן הסתם הורים שלווים יותר. אף אם קשה לכם להיפרד מ'המתוק' או 'המתוקה' ואתם זקוקים לדקות ארוכות של ליטופים וחיבוקים כדאי לכם לאמץ נוהל ולהיצמד אליו.
אם לא ברור מאליו, אז הורה השב לביתו לאחר טכס ההשכבה אסור שידרוש לעצמו אפילו 'מיני טכס' והורה שמתקשה לעמוד בהקניית שגרה (כן, שאגות הפעוט) עדיף שיצא לסיבוב עם הכלבה או עם החברים ויניח לבן או בת הזוג לנהל את העניינים.

הרגלי שינה טובים זה דבר נלמד

כולנו ממתינים בקוצר רוח ליום שבו הפעוט יירדם 'בלי בעיות' וישן לילה מלא. בניגוד לזחילה או להליכה שהן פעולות שתינוקות לומדים בעצמם, הירדמות ושנת לילה אינן עוד שלב התפתחותי אלא מיומנות נלמדת ונרכשת שחשוב להקנותה לפעוט.
כשתינוקות מגיעים לגיל של כמה שבועות הם מתחילים להיות ערים וערניים יותר בשעות היום. כדאי לנצל זאת על מנת ללמד אותם אודות ההבדלים בין היום והלילה. מומלץ להסיט את הווילונות במשך היום כדי שאור השמש יחדור לחדר, לשחק ולדבר עם התינוק ולא לדאוג לגבי רעשי היומיום כשהתינוקות ישנים במהלך היום.
לעומת זאת בלילה דברו בשקט, עמעמו את האורות ואל תשחקו עם התינוק. עם הזמן תינוקכם יפנים שלילה זה לא זמן למשחקים אלא זמן לשינה ולמנוחה.
אמנם בשבועות הראשונים לחיי התינוק דפוסי השינה שלו עדיין אינם קבועים, אך לקראת גיל 3-4 חודשים תינוקות רבים ישנו כבר כ- 5 שעות רצופות בלילה. למרות הצפי למספר האכלות ליליות בחודשים הראשונים לחיים ניתן כבר לעודד הרגלי שינה טובים, שיהיו תקפים לכל אורך גיל הילדות.
לא רק הקפדה על מספר שעות שינה מספק (בהתאם לגיל הפעוט) חשובה, אלא גם בניית השגרה. כדי ליצור הרגלי שינה בריאים רצוי לשמור על שעת הרדמה קבועה בערב ועל שעת התעוררות קבועה בבוקר. כמו כן רצוי (בגילאים בעלי שייכות לעניין) ששעות התנומה במהלך היום תהינה במידת האפשר קבועות.

איך יודעים שהתינוק רוצה לישון?

פעוט החפץ לישון ישפשף את העיניים ולא יתבונן בצעצועים. תינוק שהתחיל לבכות לאחר שישן פרק זמן קצר – משמעות הדבר שהוא עייף. אל תתערבו, הניחו לו להרגיע את עצמו ולחזור לישון. בעיקרון, כאשר אתם מבחינים שהפעוט ישנוני, הניחו לו לישון ואל תנסו לעורר אותו. במרבית המקרים אם תינוקכם בוכה במיטה (בניסיון להירדם), זה אומר שהוא עבר יותר מידי גירויים והבכי הוא אמצעי לפרוק את המתח. וודאו שהבכי אינו נובע מסיבה השונה מעייפות והניחו לו לבכות כדי שיוכל להירדם.

שגרת ההשכבה ומבצע 'שינה מתוקה'

בניית שגרת השכבה דורשת מכם להיות עקביים. הקפידו על ביצוע אותן הפעולות באותו הסדר מידי ערב, כי כשהתינוק יודע למה לצפות הוא ירגיש רגוע ובטוח יותר. הנוהל הקבוע יסייע לתינוק להבדיל בין היום והלילה, מה שיתרום לו גם בהמשך חיו. ראשית חוכמה זה לא להתייאש ולזכור שאתם השולטים ולא התינוק. לאחר שבועיים של תרגול )לכל היותר( כל העסק יראה לכם קל ופשוט.
תינוקת שוכבת במיטה
אם הפעוט ילך לישון רעב זה יגדיל את סיכוייו להתעורר בלילה.

להירדם במיטת התינוק, על הידיים או במיטה של אימא ואבא?

התהייה היא שלכם בלבד, לתינוק זה ממש לא איכפת. תינוקכם ילמד להירדם בעצמו במיטתו אם תשכיבו אותו בה כשהוא עדיין ער ולא תניחו לו להירדם בזרועותיכם. הכנסת הפעוט למיטתו כשהוא עייף אך עדיין ער תסייע לו לקשר בין המיטה לבין תהליך ההרדמות. תינוקות שמתרגלים להירדם על הידיים עלולים להזדקק לכך כול אימת שהם מתעוררים בלילה.
רצוי להימנע מהשכבה במיטה של ההורים וכמובן מלינה משותפת. שינה עם ההורה גורמת להעלאת הסיכון למות עריסה ושינה עם מישהו נוסף מקשה על התינוק ללמוד להירדם בעצמו.

טיפים והנחיות כלליות (כולל להורה ששב לאחר שהפעוט ישן)

  • התחילו להוריד הילוך ועברו לפעילות רגועה בחדר כשעה לפני שהתינוק הולך לישון.
  • צרו התניה (שיטת פבלוב). נגנו אותה מוזיקה מרגיעה באורך של כ-3 דקות מדי יום בסמוך לשעת ההשכבה. עד מהרה התינוק יקשר את המנגינה עם מועד השינה. לחילופין או בנוסף, ציידו את התינוק בחפץ מוכר ואהוב, שהוא מרגיש בנוח איתו ומקשר אותו עם שינה. רצוי לא לכבס את החפץ לעיתים קרובות מדי, כי הכביסה מסירה גם את הריחות המוכרים של הבית יחד עם הכתמים.
  • אל תעירו את תינוקכם, אפילו על ידי נשיקה קטנה מהורה שחזר מהעבודה בשעה מאוחרת. זו עלולה להפריע לתינוק לישון ולשדר לו שזה הזמן להתעורר וליהנות ממפגש חברתי עם אבא או עם אימא.
  • לאחר ההשכבה הימנעו מיצירת רעשי רקע בחדרו של תינוק.
  • על מנת לאפשר שינה בריאה לתינוקם על ההורים להתאים את לוח הזמנים שלהם אליו ולא להיפך. המשמעות היא שעל ההורה החפץ לתת תשומת לב לפעוט לשוב בשעה מתאימה הביתה, כך ששעת ההשכבה או שנת הפעוט לא ייפגעו. כאשר אחד ההורים שב מהעבודה בשעות מאוחרות ומעיר את הפעוט כדי לבלות ולשחק עימו הוא משבש את שנתו, מפריע להירדמותו מחדש וגורם לו לרצות להיות ער בלילה כדי לשחק עם ההורים.
 
המומחים ממליצים על טקס שינה קבוע, בדרך כלל בסדר הבא:
  • האכלה.
  • אמבטיה או מקלחת עם צעצועי אמבטיה (וצחצוח שיניים בגיל מאוחר יותר).
  • לבישת פיג'מה.
  • עמעום אורות בחדר ויצירת אווירה המתאימה לשינה.
  • קריאת סיפור או השמעת שיר רגוע.
  • הנחה של חפץ מנחם ומרגיע כמו צעצוע אהוב, מוצץ או שמיכה במיטה ליד הפעוט.
  • נשיקת לילה טוב וחיבוק.
 

מבצע שינה מתוקה

לאחר אמבטיה, פיג'מה והמנגינה הקבועה, מגיע הרגע הקריטי שממנו פוחדים (לפחות) מחצית מההורים - רגע ההשכבה. אחת מהתהיות המתלוות ל"מבצע שינה מתוקה" היא האם להניח לתינוק לבכות במיטתו או לא.
על פי שיטת ד"ר פרבר (מנהל המרכז להפרעות שינה אצל ילדים בבית החולים לילדים בבוסטון), המכונה באנגלית  "Graduated Extinction”, ישנם מספר כללים שכדאי להיצמד אליהם, החל מגיל 5-6 חודשים. מטרת הכללים שמהווים סוג של משנה סדורה, ללמד את הפעוט להירדם בכוחות עצמו ואף לשוב לישון בכוחות עצמו אם מתעורר במהלך שנת הלילה.
הכללים על פי שיטת ד"ר פרבר:
  • הניחו את התינוק במיטה, תמיד על גבו.
  • אמרו 'לילה טוב', תנו נשיקה וצאו מהחדר.
  • גם אם התינוק קצת לא שקט או בוכה קחו נשימה עמוקה וצאו מהחדר.
  • אם הוא ממשיך לבכות – המתינו שתי דקות מחוץ לדלת. רצוי להיעזר בשעון עצר, כי גם ההורה הסבלני ביותר ירגיש שכל שנייה היא נצח כשהילד שלו בוכה.
  • אם הבכי נמשך חזרו לחדר. זכרו לא להדליק את האורות ולא לדבר עם התינוק. בדקו שהוא בסדר, לחשו לו 'זמן לישון' וצאו מהחדר אפילו אם הוא בוכה, לאחר שווידאתם שהוא על גבו.
  • אם הבכי נמשך המתינו מחוץ לחדר 5 דקות (היעזרו בשעון עצר ואל תרמו!). אתם עלולים לחוש רגשות אשם על 'ההתאכזרות לפעוט'. זה הזמן לתעצומות הנפש שלכם. אסור לרוץ חזרה אל החדר ולקחת את 'המסכן' על הידיים.
  • אם הבכי נמשך חזרו לחדר. זכרו לא להדליק את האורות ולא לדבר עם התינוק. בדקו שהוא בסדר, לחשו לו 'זמן לישון' וצאו מהחדר אפילו אם הוא בוכה, לאחר שווידאתם שהוא על גבו.
  • ממשיכים בשגרת 5 הדקות עד שהילד נרדם.
 
 תוכלו לשנן את הכללים שלעיל או להוריד את היישום Baby sleep all night לאייפון שינחה אתכם צעד אחר צעד.
קיצורו של עניין, חשוב שתאפשרו לתינוק שלכם להירדם בכוחות עצמו. הורה שמתקשה לעמוד בהקניית שגרה (כולל עמידה איתנה בשאגות הפעוט) עדיף שיצא לסיבוב עם הכלבה או עם החברים ויניח לבן או בת הזוג לנהל את העניינים.

ומה אם הפעוט אינו בוכה רק מעייפות?

אם נעזוב לרגע את הסוגיה של 'רחמנים בני רחמנים', עולה לפעמים השאלה 'ואם הילד בוכה בשל כאב או רעב'. מרבית ההורים יוכלו לזהות מתי הבכי נובע מכאב, רעב או לחילופין עייפות.
ניתן לקבל הדרכה בטיפת חלב כדי לזהות נכונה, או להיעזר בפלאי הטכנולוגיה. היישום cry translator שניתן להוריד לאייפון נמצא להפתעתנו כבעל אמינות גבוהה להפליא. מפעילים אותו ליד הפעוט הבוכה ומקבלים חיווי לסיבה. היישום הזה שאינו חינמי (כ- 20 ₪) עבר ניסוי קליני בספרד, ולפי הפרסום בספרות המדעית מידת הדיוק שלו עומדת על 96%.
במקרים (לא כול כך שכיחים) כשהבכי מתגבר לרמות חריגות והתינוק על סף השתנקות, ניתן להרימו על הידיים לשם הרגעה, אך מייד כשנרגע יש להניח אותו חזרה במיטתו, כשהוא עדיין ער.
ההמלצות הללו (לרבות שיטת ד"ר פרבר) אינן תקפות בעת שהפעוט חולה, או שמקור הבעיה אינו בעייפות, אם כי גם בעת מחלה רצוי ככול האפשר להיצמד לשגרה כלשהי.

בכי באמצע השינה

לעיתים פורצים תינוקות בבכי או בצרחות פתאומיות במהלך השינה, כשעה ואף יותר לאחר שנרדמו. תופעה זו מתרחשת בדרך כלל בשנה וחצי הראשונות לחייהם. במרבית המקרים האירוע קורה בשלבי השינה העמוקה, בהם התינוק אמנם צורח אך לרוב כלל אינו מתעורר. אף שכיח שתינוק בוכה או צועק במהלך שנת הלילה וחוזר לישון בעצמו.
בדקו שהתינוק בסדר, אך השתדלו שלא יראה אתכם. הניחו לו (או לה) לבכות 1-5 דקות ואפשרו לפעוט לחזור לישון בכוחות עצמו.
אם לא התינוק לא נרגע בעצמו תוך מספר דקות, יש לגשת אליו ולבדוק אם אין בעיה אמיתית, לרבות רעב, המטרידה אותו. בכל הזמן הזה אין להדליק את האורות ויש לשמור על תאורה מעומעמת ולדבר בקול שקט. גם במקרה זה תוכלו להיעזר ב- cry translator לשם אבחון סיבת הבכי המתמשך.
חשוב להיות עקביים: הגיבו באותה הדרך לבכי של תינוקכם בכל הלילות. אם לילה אחד אתם מרימים את התינוק ברגע שהוא מתחיל לבכות (כשהוא בריא) אך משאירים אותו לבכות מספר דקות בלילה שלמחרת, הוא לא יידע למה לצפות ולא יהיה רגוע.

גירויים ביום ולא בלילה

גם כשתינוקכם גדל כדאי להמשיך באותה שגרת ההשכבה. חשוב לעודד פעילות בשעות היום כשהתינוק ער, כי גירוי החושים שלו במהלך שעות היום מעודד שנת לילה טובה יותר. לעומת זאת, מומלץ להימנע מהתרגשות ומאספקת גירויים רבים מדי לקראת השינה כי אלו עלולים לגרום לתינוק להיות ערני. בשעות הללו עדיף לעסוק בפעילות שתרגיע את ילדכם, דוגמת הקראה של סיפור.

אוכל, קדימה אוכל

הורים רבים סבורים בשוגג שתינוקם מתעורר באמצע הלילה כי הוא צריך לאכול, למרות שמלאו לו עשרה חודשים או יותר. כול תקשורת לילית של הורה עם תינוקו בגיל זה אינה רצויה, כולל האכלה (מעל לגיל מסוים), כי הדבר מוביל להתפתחות הפרעת שינה.
חשוב להגיע לשינה נטולי רעב, כי אם הפעוט ילך לישון רעב זה יגדיל את סיכוייו להתעורר בלילה. יחד עם זאת יש להימנע מלהרדים את התינוק 'עם בקבוק אוכל' או על ידי הנקה, כדי למנוע יצירת קשר בין האכלה לשינה. הקפידו שיחלוף זמן מה בין ההאכלה ובין השינה. חשוב גם להימנע ממתן שתייה מרובה לפני השינה, כי הדבר עלול לגרום להתעוררויות ליליות.

מיתוסים ואמיתות

מיתוס: כדאי להעיר את התינוק להאכלה לפני שאתם הולכים לישון, כדי שכולם בבית יוכלו לישון בשלווה.
האמת: לא נכון. הדבר עלול להניב דווקא את התוצאה ההפוכה. התינוק יצפה לכך ויהפוך את כול הלילה לחגיגה.
מיתוס: כדאי למנוע מהתינוק לישון במשך היום מחשש שהוא לא יירדם בלילה.
האמת: לא נכון. שינה טובה ביום היא ערובה לשנת לילה טובה.
מיתוס: השכבה בשעות מאוחרות תסייע לתינוק לישון זמן רב יותר ולא להתעורר בשעות בוקר מוקדמות.
האמת: לא נכון. ככל שהם ישנים יותר, כך גם אתם ישנים יותר.
מיתוס: משחק עם התינוק בשעות הלילה מונע קנאת אחים גדולים יותר (כשיש כאלו).
האמת: ספקו לעצמכם תירוץ טוב יותר. כשיש יותר מילד אחד במשפחה, טוב תעשו אם תעניקו תשומת לב מתאימה לכול אחד מהם בשעה הראויה, כולל טיפוח היחסים בין הילדים.