אנגיוגרפיה באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) - מידע רפואי

Computerized Tomography (CT) Angiography

עדכון אחרון 22.05.22

ד"ר סיגל טל

מבט כללי

טומוגרפיה ממוחשבת (CT, Computerized Tomography) היא שיטת דימות שמבוססת על קרני רנטגן (קרני X). השיטה מאפשרת הדגמה (צילום) יעילה של רקמות ואיברים בגוף וזיהוי שינויים מבניים המעידים על תהליכי מחלה במערכות הגוף השונות. הבדיקה מהירה מאד ומבוצעת תוך שניות עד דקות ללא כל כאב או אי נוחות לנבדק.

באמצעות סריקת טומוגרפיה ממוחשבת ניתן להדגים רקמות רכות, כלי דם ועצמות ולכן משמשת הבדיקה לאבחון גידולים, דימומים, מצבי מחלה בכלי דם, תהליכים דלקתיים ופגיעות במערכת השרירים והשלד. בחלק מהבדיקות נעשה שימוש בחומר ניגוד על בסיס יוד. חומר הניגוד צובע את כלי הדם ומאפשר לזהות ליקויים, חסימות ושינויים מבניים בכלי הדם.

תשובת בדיקת סי-טי.

 

בבדיקת CT נעשה שימוש בציוד המקרין קרני רנטגן ובתוכנת מחשב מתוחכמת שבעזרתה מתקבלת תמונת חלקי הגוף אליהם בוצעה ההקרנה.

בעיקרון אופן הפעולה של סורק ה- CT דומה לצילום רנטגן רגיל. בצילום רנטגן רגיל מקרינים כמות קטנה של קרינת קרני X (רנטגן) לאזור בגוף הנבדק וכתוצאה מכך מתקבלת תמונה על גבי סרט צילום או על גבי לוח הקלטה מיוחד הרגישים לקרני X. עצמות יתקבלו בלבן, רקמות רכות תופענה בגווני אפור ואילו אוויר יופיע ככתם שחור.

בסריקת ה- CT, קרני הרנטגן שנעות במסלול מערבולת (ספיראלי) חודרות לאזור הנבדק ובו בזמן מערכת חיישנים חכמה מעבדת את המידע המתקבל. מידע זה מוצג כתמונה דו-ממדית של חתכי רוחב מגוף הנבדק.

ככל שמכשיר ה- CT מתקדם יותר כך הוא מסוגל להציג חתכי רוחב דקים יותר. כל חתכי הרוחב הללו נאספים ומעובדים בעזרת תוכנת מחשב לתמונה תלת ממדית המשקפת באופן מדויק את האזור שצולם.

מכשירי ה- CT החדישים המשמשים כיום כה מהירים עד שהם מסוגלים לסרוק אזורי גוף נרחבים תוך שניות ספורות. מהירות הבדיקה חשובה עבור כלל הנבדקים, ובפרט עבור ילדים, מבוגרים וחולים במחלות קשות.

חומר ניגוד – כן, לא, איזה?

בדיקת CT תבוצע עם או ללא חומר ניגוד על בסיס יוד. חומר הניגוד ניתן בהזרקה תוך ורידית, בשתייה או בחוקן.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

אנגיוגרפיה באמצעות CT תבוצע להדגמת כלי דם באזורים שונים בגוף לרבות המוח, הלב, הכליות, הריאות, האגן, הרגליים, הצוואר והבטן.

 

הבדיקה מסייעת לאבחון המצבים הבאים:

    • מפרצת (אנאוריזמה) באבי העורקים או בכלי הדם הגדולים בחזה ובבטן.
    • טרשת עורקים (אתרוסקלרוזיס) אשר פוגעת בזרימת הדם למוח ועלולה לגרום לשבץ מוחי.
    • היצרות או סתימה בכלי דם.
    • קרע או דליפה בכלי דם
    • תסחיף ריאתי של קרישי דם מהרגליים (לאחר פקקת ורידים עמוקים).

בדיקה זו יעילה לאבחון כלי הדם בריאות ואף תבוצע לצרכים אבחנתיים טרם ניתוח בכלי דם.

מהלך הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת במסגרת מכוני הדימות של רשת בתי החולים 'אסותא' וכן במרפאות חוץ של מרכזים רפואיים גדולים.

לפני הבדיקה יש לפשוט את הבגדים וללבוש כותונת בדיקה רפויה. בתחילת הבדיקה ימקם הטכנאי את הנבדק על גבי מיטת ה- CT הממונעת. מרבית הסריקות מבוצעות בשכיבה אך ניתן לבצע את הסריקה גם בתנוחה אחרת בהתאם לצורך הרפואי.

עם תחילת הבדיקה יצא הטכנאי מחדר הבדיקה והמיטה תנוע אל תעלה במרכז המכשיר שצורתו צורת כעך גדול ('ביגל'ה') עם חור במרכזו. במהלך הבדיקה יוכל הנבדק לתקשר עם הטכנאי באמצעות מערכת אינטרקום.

חלק מסריקות ה- CT מבוצעות עם חומר ניגוד שמטרתו לשפר את איכות התמונה ולהדגים ביעילות את אברי חלל הבטן וכלי הדם. חומר הניגוד ניתן בשתיה, בהזרקה תוך ורידית, או על ידי חוקן בהתאם לאבר הגוף שנסרק. בדיקה זו תבוצע בדרך כלל עם חומר ניגוד.

הסריקה עצמה אינה מכאיבה אך הזרקת חומר הניגוד עלולה להיות כרוכה באי נוחות. חלק מהנבדקים חשים תחושת חום לאחר ההזרקה ואילו אחרים חשים טעם מתכתי תוך כדי פיזור חומר הניגוד בגוף. תופעות אלו אינן מסוכנות וחולפות תוך דקות ספורות.

במשך הסריקה עצמה יש לשכב בשקט ולהמנע מתזוזה כדי לא לפגוע באיכות התמונה או לגרום לטשטושה. לעתים יתבקש הנבדק לעצור את נשימתו במשך מספר שניות.

סריקת CT אורכת כחצי שעה. לאחר סיום הסריקה תנוע המיטה אל מחוץ לסורק והטכנאי יעזור לנבדק לרדת ממנה באופן בטוח.

לאחר הבדיקה

אין צורך בהשגחה או שהייה במקום מעבר לזמן הבדיקה ואין מניעה לשוב לשגרה בסיום הבדיקה. אם ניתן חומר טשטוש יש להמנע מנהיגה ולכן מומלץ להגיע עם מלווה.

בעקבות הזרקת חומר הניגוד תיתכנה תופעות לוואי קלות שכוללות בחילה וכאב מקומי בזרוע. תופעות אלו תחלופנה תוך זמן קצר. בכל מקרה של תגובה אלרגית חריפה שכוללת קוצר נשימה, גרד בעיניים או כל תופעה אחרת, יש לפנות לרופא המטפל לקבלת טיפול מתאים.

מומלץ לשתות הרבה נוזלים לאחר הבדיקה על מנת לשטוף את חומר הניגוד מהגוף.

תוצאות הבדיקה יהיו מוכנות תוך מספר ימים מיום הבדיקה.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדק לפני הבדיקה עצמה.

תזונה

אין מניעה להמשיך בתזונה רגילה לפני בדיקה זו. במידה שהבדיקה תבוצע עם חומר ניגוד יש להיות בצום (כולל נוזלים) במשך 4 שעות לפני הבדיקה. חולי סוכרת ידרשו לצום של 3 שעות בלבד, ויוכלו לאכול משהו קטן ומתוק במידת הצורך.

תרופות

ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל. יש ליידע את הרופא אם ידועה כל רגישות לתרופות, לבריום או ליוד. חומר הניגוד שניתן בסריקה מבוסס על יוד שעלול לגרום לתגובה חריפה אצל חלק מהנבדקים. במקרים נדירים ביותר עלול חומר הניגוד לגרום לנזק כלייתי לחולי כליות. כמו כן יש ליידע את הרופא על כל מחלה או ניתוח שארעו לאחרונה, ובפרט אסטמה או מחלת כליות.

אזהרות

לפני הבדיקה יתבקש הנבדק להוריד תכשיטים, משקפיים או כל אביזר מתכתי אחר מהאזור שיועד לבדיקה מאחר שאלו עלולים לגרום לעיוותים ולפגוע בקבלת תמונה חדה וברורה.

נשים הרות ומניקות

אישה הרה או מניקה תיידע על כך את הטכנאי. מומלץ להמנע מהנקה במשך 24 שעות לאחר סריקה שבוצעה עם חומר נגוד מאחר שהוא עובר בחלב האם.

דגשים לנבדק

    • יש להצטייד בהפניה מרופא.
    • יש להביא תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה).
    • יש להצטייד באישור ממרכז יעוץ ודימות, התחייבות או טופס 17.
    • יש להביא צילומים קודמים של איזור הבדיקה (לא בהכרח CT).
    • יש להיות בצום 4 שעות לפני הבדיקה. ניתן לשתות מעט מים. חולי סכרת - יש להיות 3 שעות בצום. ניתן לאכול משהו קטן ומתוק במידת הצורך.
    • רצוי להביא בדיקת דם עדכנית שבוצעה בטווח של עד שלושה חודשים ממועד הבדיקה של תפקודי כליה.

תוצאות

הממצאים יבדקו על ידי רדיולוג מומחה והתוצאה המפוענחת תימסר לנבדק תוך מספר ימים.

כאשר הבדיקה מתבצעת בבית החולים 'אסותא', עם סיומה, יקבל הנבדק דיסק (CD) המכיל את צילומי הדימות. בנוסף יקבל הנבדק קוד וסיסמה לאתר האינטרנט של 'אסותא' על מנת שיוכל לקבל את תוצאות הפענוח של הבדיקה מהבית, בלי צורך להגיע שוב למערך הדימות.

במרבית המקרים ישלח הפענוח ישירות גם לרופא המפנה ב- 'מכבי שרותי בריאות'.

משמעות התוצאות

בדיקה זו משמשת להדגמת כלי דם באברי הגוף. בהתאם לממצאים שיועלו בסריקה יופנה הנבדק לבצע בדיקות נוספות שיסייעו בקבלת אבחנה מדויקת של מצבו הרפואי.

מועד קבלת תוצאות הבדיקה

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי או בעמדות מכבילי.