דימות בתהודה מגנטית (MRI) של עמוד השדרה - מידע רפואי

Magnetic Resonance Imaging (MRI) of the Spine

עדכון אחרון 02.06.22

רופאה מייעצת: ד"ר סיגל טל

מבט כללי

הקדמה

תהודה מגנטית גרעינית היא שיטת דימות מתקדמת שעושה שימוש בשדה מגנטי עוצמתי ובגלי רדיו על מנת לקבל תמונה מפורטת של גוף האדם. בשיטה זו ניתן לזהות מצבי מחלה, נזק ושינוים מבניים ברקמות הגוף הרכות, במפרקים, ובעצמות שאינם ניתנים לזיהוי באמצעי אבחון אחרים לרבות שיטות דימות כגון רנטגן, CT או אולטרה סאונד.

בדיקת MRI אינה פולשנית ואינה מכאיבה. להבדיל משיטות דימות כגון CT ה-MRI אינו עושה שימוש בקרינה מיננת (קרני רנטגן) ולכן הבדיקה נחשבת בטוחה מאד ואפשרית גם לנשים בהריון.

מכשיר ה-MRI הוא מגנט עוצמתי שאל תעלה במרכזו מוכנס הנבדק לצורך ביצוע הסריקה. חוזק המגנט נמדד ביחידות של מגנטיות הנקראות טסלה (Tesla). מכשירי ה-MRI הנמצאים בשימוש כיום עוצמתם בין 0.35 טסלה ל-3.0 טסלה. עיקרון הפעולה של מכשיר ה-MRI מבוסס על פעילות גומלין (אינטראקציה) בין יוני מימן (פרוטונים) במולקולת המים הנמצאות ברקמות הגוף.

פעולת המכשיר גורמת לעירור (אקסיטציה) של יוני המימן בכיוון השדה המגנטי למשך פרק זמן קצר. לאחר תום העירור חוזרים יוני המימן לרמתם היסודית תוך כדי הדהוד אנרגיה (בלעז, רזוננס). אנרגיה זו נמדדת על ידי המכשיר ומתורגמת לתמונה חזותית. בהתאם למספר יוני המימן שעוברים עירור בכל רקמה ורקמה (כתלות בכמות המים באותה רקמה) יופיעו הבדלים חזותיים שיאפשרו הבחנה בין הרקמות השונות וכן בין מצבי מחלה שונים בתמונה שתתקבל.

התמונה המתקבלת ב-MRI היא באיכות גבוהה מאד ומאפשרת קבלת חתכים של גוף הנבדק בכל מישור: מאונך, רוחב, ואלכסון.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי -- אסותא : סרטון בנושא בדיקת MRI - בדיקת אם- אר- איי

חומר ניגוד – כן, לא, איזה?

לעתים נעשה בבדיקה זו שימוש בחומר הנגוד גדוליניום. זהו חומר נגוד מתכתי בעל תכונות מגנטיות שמאפשר הדגמה יעילה יותר של כלי הדם ומגביר את איכות הסריקה. בנגוד לחומרי נגוד שמבוססים על יוד, גדוליניום כמעט שאינו גורם לתגובות אלרגיות או לתופעות לוואי.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

בדיקת MRI של עמוד השדרה משמשת להדגמת עמוד השדרה, מח העצם בחוליות וחוט השדרה. הבדיקה תבוצע במצבים הבאים:

    • להעריך את מצבו המבני (אנטומי) של עמוד השדרה.
    • להדגים עיוותים מבניים ומומים מולדים בעמוד השדרה.
    • לקראת ניתוח בעמוד השדרה, ככלי תכנוני מסייע.
    • לצורך מעקב לאחר ניתוח בעמוד השדרה.
    • ככלי מסייע בהזרקה לעמוד השדרה (לדוגמה, בהליך הזרקה של סטרואידים להקלה על כאב גב).
    • להערכת מצב הדיסק בחוליות כמקור לכאב בגב התחתון (במקרה של פריצת דיסק).
    • על מנת לברר מצבי כאב בלתי מוסבר בגב.
    • לאבחון והערכת גידולים או זיהום שמקורם בעמוד השדרה, או שהתפשטו ממקור אחר.
    • להעריך את מצבם של ילדים הנוטים להרטיב בשעות היום (אם ידוע על חוסר יכולת לרוקן את שלפוחית השתן).

מהלך הבדיקה

שלבי הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת במסגרת מכוני הדימות של רשת בתי החולים 'אסותא' וכן במרפאות חוץ של מרכזים רפואיים גדולים.

לפני הבדיקה יש לפשוט את הבגדים וללבוש כותונת בדיקה רפויה. בהתאם לצורך תיתכן הזרקה של חומר נגוד דרך עירוי בזרוע. חדירת חומר הנגוד לגוף עלולה לגרום לתחושת קור שחולפת תוך מספר דקות. הבדיקה אורכת כ-30 עד שישים דקות, ובמרבית המקרים תבוצע ללא הרדמה או אלחוש.

סורק ה-MRI נראה כתעלת מתכת שפתוחה בשני קצותיה. הנבדק שוכב על גבי מיטה ממונעת שנוסעת לתוך התעלה במרכז המגנט. במהלך הבדיקה יש לשכב ללא תזוזה ולעתים אף לעצור את הנשימה (למשך כ-20 שניות בלבד) ולפיכך תיתכן אי נוחות מסוימת עבור הנבדק.

במקרים מסוימים יונח סליל מגנטי סביב אזור הגוף המיועד לסריקה. סליל זה נראה כמו שריון עשוי פלסטיק ומטרתו לשפר את איכות התמונה המתקבלת בדימות. תהליך סריקת ה-MRI מרעיש ולכן יקבל הנבדק אטמי אוזניים או אוזניות. טכנאי ה-MRI מפעיל את הסורק באמצעות מחשב שנמצא בחדר סמוך. במהלך כל משך הסריקה ישמור הטכנאי על קשר עם הנבדק וישוחח עמו.

לאחר סיום הסריקה תנוע המיטה אל מחוץ למגנט והטכנאי יעזור לנבדק לרדת ממנה באופן בטוח.

לאחר הבדיקה

אין צורך בהשגחה או שהייה במקום מעבר לזמן הבדיקה. אם ניתן חומר טשטוש יש להמנע מנהיגה ולכן מומלץ להגיע עם מלווה.

בעקבות הזרקת חומר הניגוד תיתכנה תופעות לוואי קלות שכוללות בחילה וכאב מקומי בזרוע. תופעות אלו תחלופנה תוך זמן קצר. בכל מקרה של תגובה אלרגית חריפה שכוללת קוצר נשימה, גרד בעיניים או כל תופעה אחרת, יש לפנות לרופא המטפל לקבלת טיפול מתאים.

מומלץ לשתות הרבה נוזלים לאחר הבדיקה על מנת לשטוף את חומר הניגוד מהגוף.

תוצאות הבדיקה יהיו מוכנות תוך מספר ימים מיום הבדיקה.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדק לפני הבדיקה עצמה.

תזונה

אין מניעה להמשיך בתזונה רגילה לפני בדיקה זו. חלק מסריקות ה-MRI דורשות צום של 4 שעות לפני הבדיקה (ניתן לשתות מעט מים). חולי סוכרת ידרשו לצום של 3 שעות בלבד, ויוכלו לאכול משהו קטן ומתוק במידת הצורך.

תרופות

ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל. יש ליידע את הרופא אם ידועה כל רגישות לתרופות, לבריום או ליוד. יש ליידע את הרופא על כל מחלה או ניתוח שארעו לאחרונה, ובפרט אסטמה או מחלת כליות מאחר שתפקודי כליה לקויים עלולים לגרום לסיבוך נדיר בעקבות הזרקת חומר הנגוד.

אזהרות

ה-MRI הוא מגנט חזק ולכן אין להכנס לסביבתו עם עצמים מתכתיים שעלולים להיצמד למגנט. לפני הכניסה לחדר הבדיקה יש להסיר כל אביזרי מתכת ואלקטרוניקה לרבות שעונים, תכשיטים, עגילים ופירסינג, סיכות שיער, מפתחות, מטבעות, כרטיסי אשראי וטלפונים ניידים. כמו כן יש להוריד פאות, משקפיים, שיניים תותבות ומכשירי שמיעה.

סתימות וטבעות בשיניים ('גשר') אינן בעייתיות אך חשוב ליידע עליהן את הטכנאי מאחר שהן עלולות לגרום לעיוותים בהדגמה של אזור הפנים והמוח. לפני סריקה מכוונת לאזור ראש-צוואר יש להסיר איפור ומסקרה. יש ליידע את הטכנאי על קעקועים מאחר שהדיו בקעקועים עלול להכיל שיירי מתכת (נדיר).

נבדקים שבגופם מושתל קוצב לב או תותבים כירורגיים (פלטינות, מפרק מלאכותי, מסתם מלאכותי, ברגים אורתופדיים) או שבגופם רסיסי מתכת או חלקי מתכת אינם יכולים לעבור סריקת MRI. יש ליידע את הטכנאי על התקן תוך רחמי למניעת הריון וכן על אביזרי שמע מושתלים.

נבדקים שסובלים מקלאוסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים) לא יוכלו לעבור את הבדיקה או שיוצע להם חומר מטשטש על מנת להפיג את החרדה.

נבדקים השוקלים מעל 140 קילוגרם אינם יכולים להיכנס לתוך התעלה במגנט.

נשים הרות ומניקות

אישה הרה תיידע על כך את הטכנאי. מותר לבצע סריקת MRI לאחר השבוע ה- 15 להריון אך טרם הוברר אם קיימות השלכות לחשיפת העובר לשדה מגנטי במהלך ההריון. במקרים אלו מומלץ לשקול את נחיצות הבדיקה טרם ביצועה.

מומלץ להמנע מהנקה במשך 24-48 שעות לאחר סריקת MRI שבוצעה עם חומר נגוד מאחר שלא ידועה השפעתו של חומר הנגוד שעובר בחלב על התינוק (אם כי לא ידועה השפעה שלילית).

דגשים לנבדק

    • יש להצטייד בהפניה מרופא.
    • יש להביא תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה).
    • יש להצטייד באישור ממרכז יעוץ ודימות, התחייבות או טופס 17.
    • יש להביא צילומים קודמים של איזור הבדיקה (לא בהכרח MRI).
    • יש להיות בצום 4 שעות לפני הבדיקה. ניתן לשתות מעט מים. חולי סכרת - יש להיות 3 שעות בצום. ניתן לאכול משהו קטן ומתוק במידת הצורך.
    • רצוי להביא בדיקת דם עדכנית של תפקודי כליה שבוצעה בטווח של עד שלושה חודשים ממועד בדיקת ה-MRI.

תוצאות

הממצאים יבדקו על ידי רדיולוג מומחה והתוצאה המפוענחת תימסר לנבדק תוך מספר ימים.

כאשר הבדיקה מתבצעת בבית החולים 'אסותא', עם סיומה, יקבל הנבדק דיסק (CD) המכיל את צילומי הדימות. בנוסף יקבל הנבדק קוד וסיסמה לאתר האינטרנט של 'אסותא' על מנת שיוכל לקבל את תוצאות הפענוח של הבדיקה מהבית, בלי צורך להגיע שוב למערך הדימות.

במרבית המקרים ישלח הפענוח ישירות גם לרופא המפנה ב-'מכבי שרותי בריאות'.

משמעות התוצאות

בדיקה זו מסייעת באבחון מצבי מחלה שמקורם בעמוד השדרה. בהתאם לממצאים שיועלו בסריקה זו יופנה הנבדק לבצע בדיקות נוספות שיסייעו בקבלת אבחנה מדויקת של מצבו הרפואי.

 

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי או בעמדות מכבילי.

צפייה בתוצאות בדיקות online