24 ינואר 2017 כ"ו טבת תשע"ז

חזרה לגזרה

יחלפו בממוצע כשישה חודשים עד לחזרה מלאה לגזרה שטרם
ההריון
. לאחר
הלידה
הבטן בדרך כלל נפוחה (נשים שזה עתה ילדו מתארות את שיעור הנפיחות כ- 'בטן של חודש שישי'). אף שקיימות דעות לפיהן ההנקה גורמת לעליה במשקל או מקשה על ירידה במשקל לא נמצא כל קשר מובהק בין
הנקה
וקצב הירידה במשקל לאחר הלידה. ‏
ניתן לחזר לפעילות גופנית מלאה כשישה שבועות לאחר
לידה
נרתיקית וכשמונה שבועות לאחר ניתוח קיסרי. כדאי להתחיל בהליכה מתונה ובהדרגה לעבור לפעילות מאומצת יותר. הפעילות הגופנית המומלצת לאחר לידה היא פעילות לחיזוק שרירי
רצפת האגן
. הפעלת שרירי
האגן
הפנימיים מסייעת לאיחוי התפרים, מחזקת את שרירי רצפת האגן ומזרזת את החזרה לתפקוד תקין ומלא.
לפני החזרה לפעילות גופנית מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל או עם פיזיותרפיסטית מוסמכת. בשבועות הראשונים יש להמנע מקפיצות וניתורים ומכל פעילות גופנית שגורמת ללחץ תוך בטני. במהלך ההריון התארכו שרירי הבטן ולכן לאחר הלידה הם אינם מסוגלים לתמוך באברים הפנימיים או בגב התחתון. מאחר שבמהלך ההריון מתקצרים שרירי הגב התחתון מומלץ להאריך את השרירים באזור זה ולחזק את שרירי הגב העליון והחזה על מנת לתמוך בשדיים.
את הפעילות הגופנית רצוי לבצע לאחר הנקת התינוק מאחר שגודש בחזה עלול לא רק להפריע אלא אף להכאיב במהלך הפעילות. יש לבצע כל פעילות גופנית עם חזיה מתאימה ותומכת.
אין להכנס למשטר דיאטה לאחר לידה ובפרט במהלך תקופת ההנקה. מחקרים מצביעים על כך כי נשים שהשילו ממשקלן במהירות (בתקופה ממוצעת של כ- 6 שבועות לאחר הלידה) את שהעלו במהלך ההריון לא רק שלא שמרו על משקלן אלא אף העלו משקל עודף. מומלצת ירידה מתונה במשקל הגוף של לא יותר מ- 1-2 קילוגרם בחודש. כדאי להקפיד על תפריט יומי בן 1800-2200 קלוריות ובמהלך תקופת ההנקה אף להוסיף כ- 500 קלוריות ביום.