אנדומטריוזיס - מידע רפואי

Endometriosis

עדכון אחרון 12.01.22

הקדמה

מהו אנדומטריוזיס?

מחלה גניקולוגית, כרונית, דלקתית תלויית אסטרוגן הפוגעת בכ-10% מהנשים בגיל הפיריון. מחלה זו מביאה לעתים קרובות לפגיעה משמעותית באיכות החיים ואחראית לפניות חוזרות ונשנות למענה רפואי בשל הכאבים.

במחלה זו תאים הדומים לתאים של רירית הרחם נמצאים מחוץ לרחם, בעיקר באגן ובחלל הבטן: בשחלות, חצוצרות, דפנות האגן, הרצועות התומכות ברחם. לעתים יש מעורבות של המעי ושלפוחית השתן, ובמקרים נדירים ניתן למצוא תאים באיברים מרוחקים יותר כגון ריאות כבד ועוד.

נוכחות התאים הללו יוצרת תהליך דלקתי באגן והדבקויות שעלול לגרום לכאבים עזים ואף לבעיות פוריות.

מרבית הנשים הלוקות במחלת האנדומטריוזיס מאובחנות בגילאי 25 עד 40 שנים.

סימפטומים

התסמינים העיקריים השכיחים הינם:

    • כאבי בטן ואגן עזים לפני או בזמן הוסת.
    • דימום וסתי רב וארוך יותר מהנורמה.
    • כאבים בעת קיום יחסי מין.
    • כאבים קשים בעת הביוץ
    • הפרעות במערכת העיכול: עצירות או שלשול, נפיחות בבטן, כאב ביציאות, כאב ולחץ בפי הטבעת בעיקר בתקופת הוסת וסמוך לה.
    • כאב ו/או דחיפות בעת מתן שתן
    • אי פיריון / תת פריון

אין קורלציה בין הסימפטומים לחומרת המחלה. תיתכן חולה שסובלת מכאבים קשים אך המחלה אצלה שטחית. לעומת זאת, ישנן חולות שאינן סובלות מכאבים כלל אך המחלה אצלן מפושטת.

גורמים

סיבת המחלה אינה ידועה ולא ידוע מדוע נשים מסויימות מפתחות נגעים של אנדומטריוזיס, קיימות הרבה מאוד תיאוריות שלא הוכחו מדעית.

לפי אחת התיאוריות הרווחות ביותר, בזמן הווסת חלק קטן מהדימום הווסתי - ויחד איתו תאים של רירית הרחם שאמורים להיפלט מהגוף דרך הנרתיק יחד עם דם הווסת - אינו נפלט, אלא "בורח" לחלל האגן דרך החצוצרות ומתנחל שם. על התאים האלה עוברים תהליכים שונים שגורמים להם להפוך שונים במעט מהתאים שבתוך חלל הרחם. בהמשך, תאי רירית הרחם ש"התנחלו" מחוץ לרחם מתחילים להגיב לכל השינויים ההורמונליים הטבעיים בגוף - ולדמם בעת הוסת. הבעיה היא שהדימום הוא מקומי, בחלל הבטן, ולא ברחם כפי שהטבע תיכנן. בעקבות זאת מתפתחת המחלה.

עם זאת זוהו גורמים רבים נוספים שקשורים להיווצרות המחלה ובהם גורמים הקשורים למערכת החיסון, גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים. ניתן אפוא להעריך שלא מדובר בגורם יחיד אלא במספר רב של גורמים שמצטרפים יחד ואחראים לפרוץ המחלה.

אבחון

אם האישה סובלת מאחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו יש לחשוד בקיום המחלה ולפנות לרופא המשפחה או הגניקולוג ולבקש הפנייה למומחה למחלה או למרכז ייעודי לטיפול באנדומטריוזיס הנמצא בקופת החולים.

במכבי שירותי בריאות קיימים שני מרכזים ייעודים לטיפול במחלה האחד - במכבי השלום בתל אביב והשני בגרנד קניון בחיפה. במרכזים צוות רב תחומי ייחודי לטיפול במחלה: מומחה לאנדומטריוזיס, מומחה פיריון, אחות, עו"סית, תזונאית, פיזיותרפיסטית רצפת אגן. המערך כולו מספק טיפול כוללני והוליסטי במחלה.

בעת הביקור אצל מומחה לאנדומטריוזיס, ייערך תשאול יסודי ומפורט לגבי התסמינים, מחלות רקע, ועוד ותבוצע בדיקה גופנית כולל אולטרסאונד ובמידת הצורך תופני לבדיקות עזר נוספות כמו MRI או בדיקות גסטרו.

מומחה לאנדומטריוזיס יידע - בסבירות גבוהה - לאבחן את המחלה על פי התשאול והבדיקות הנלוות. עם זאת, האבחנה הסופית מתבססת ע"י הליך כירורגי שנקרא לפרוסקופיה. זהו הליך כירורגי בהרדמה מלאה, שבמהלכו מוחדר לחלל הבטן סיב אופטי קטן דרך חתך זעיר של 5 עד 10 מילימטרים בטבור. הסיב מעביר תמונות למסך, והרופא יכול לבדוק כך את איברי הבטן והאגן. ניתן לסרוק בצורה יסודית את כל אברי האגן והבטן ולהעריך את מיקום הנגעים ואת חומרת המחלה. אם נצפים נגעים חשודים, ניתן - בעזרת כמה חתכים קטנים נוספים בבטן התחתונה - להסירם ולשלוח אותם לבדיקה פתולוגית כדי לאשר או לשלול את החשד. היתרון של ההליך הכירורגי הוא שניתן באמצעותו גם לטפל במחלה ולהסיר חלק גדול מהנגעים, וכך לשפר את איכות החיים ולהגביר את הסיכויים לפוריות בעתיד.

טיפול

כיום אין טיפול שמרפא את המחלה ומאחר ומדובר במחלה פרוגרסיבית היא לרוב תחמיר עם השנים. לטיפול במחלה יש שתי מטרות עיקריות: שיפור איכות החיים של המטופלת וכן לשפר ולשמר את הפוריות.

 

קיימים 4 סוגי טיפול במחלה:

    • שימוש בנוגדי כאבים ונוגדי דלקת – המטרה להפחית את הכאב.
    • שימוש בטיפול הורמונלי רציף (במידה ואין התווית נגד) הטיפול ההורמונלי נחלק למספר סוגים: גלולות משולבות למניעת הריון המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון, גלולות למניעת הריון המכילות פרוגסטרון בלבד, התקן תוך רחמי המפריש פרוגסטרון.
    • מעכבי הפרשת גונדוטרופינים הגורמים לירידה בהורמוני המין.
    • טיפול ניתוחי: הניתוח נעשה בגישה לפרוסקופית ומבוצע ע"י רופאים מיומנים מאוד שצברו ניסיון רב בניתוחי אנדומטריוזיס. מטרת הניתוח היא הסרת הנגעים, הפרדת הידבקויות, ניוד אברי האגן ושחזור המבנה האנטומי של אברי האגן. ניתן גם לבדוק את תקינות החצוצרות לקראת הריונות עתידיים. לעתים, כאשר ישנם מוקדים עמוקים במערכת העיכול או השתן, הניתוח יתבצע בשילוב עם כירורג קולורקטאלי או עם אורולוג.

כיום אנחנו מאמינים ביישום הגישה ההוליסטית – טיפול הורמונלי/ ניתוחי בשילוב טיפולים משלימים. קיים מגוון רחב של טיפולים שעשויים לסייע ולשפר את איכות החיים בשילוב עם הטיפולים הקונבנציונלים. (דיאטה מותאמת, טיפול בדיקור, ארוויגו (עיסוי רחם) יוגה נשית ועוד.