דיסמנוראה, כאב מחזור - מידע רפואי

Dysmenorrhea, Painful Periods

עדכון אחרון 08.02.22

הקדמה

מרבית הנשים יחוו כאב בעוצמה כזו או אחרת במהלך המחזור החודשי. המונח הרפואי המתייחס לכאב מחזור הוא 'דיסמנוראה'. כאב המחזור יורגש בדרך כלל בבטן התחתונה אולם עלול להתפשט גם לאזור הגב והירכיים.

מהי שכיחות התופעה?

אף שמספר הנשים שסובלות מכאב מחזור אינו ודאי מחקרים מעלים כי מדובר בתופעה שכיחה מאד. כ- 75% מהנשים הצעירות וכ-25-50% מהנשים הבוגרות חוות כאב ואי נוחות במהלך המחזור החודשי. אצל אחת מכל חמש נשים הכאב חמור במיוחד ומשבש את שגרת החיים.

לרוב יהיה הכאב נסבל וניתן לטיפול באמצעים ביתיים אך במקרים מסוימים תיתכן סיבה רפואית שגורמת להחמרה בעוצמת הכאב דוגמת אנדומטריוזיס או מחלת אגן זיהומית (PID). נשים שסובלות מכאב חמור או בלתי נסבל במהלך המחזור החודשי טוב יעשו אם יפנו לבדיקה וברור אצל רופא הנשים.

סימפטומים

הסימפטום העיקרי שמאפיין כאב מחזור הוא התכווצויות שרירים בבטן התחתונה. הכאב עלול לגרום לעוויתות חזקות אך יתכן גם כאב עמום וממושך.

כאב המחזור עלול להתפשט לגב התחתון ולירכיים. אצל חלק מהנשים משתנה עוצמת הכאב בכל מחזור ומחזור: חלק מהמחזורים נטולי כאב או אי נוחות ואילו אחרים עלולים להיות כואבים ומטרידים במיוחד.

 

סימפטומים נוספים שעלולים להופיע עם כאב המחזור כוללים:

כאב המחזור יתחיל בדרך כלל עם תחילת הדימום אם כי אצל חלק מהנשים יתכן כאב עז במהלך מספר ימים קודם להופעת הדימום הווסתי.

במרבית המקרים ימשך כאב המחזור 12-24 שעות אך במקרים חמורים במיוחד עלול הכאב להימשך מספר ימים. ככל שעוצמת הדימום גוברת כך בעולה דרך כלל אף עוצמת הכאב.

אצל מרבית הנשים חל שיפור במצב עם השנים. נשים שילדו בעבר נוטות לסבול פחות מכאב מחזור.

גורמים

במרבית המקרים כאב המחזור הוא חלק בלתי נפרד מהמחזוריות החודשיות המאפיינת את פוריותה של האישה. מצב זה מכונה 'דיסמנוראה ראשונית' ולרוב ניתן לטפל בו באמצעים ביתיים בלבד. כאב המחזור נגרם בעקבות כיווץ דופן הרחם השרירית.

לקראת הביוץ חלה התעבות של רירית הרחם כהכנה לקליטת ביצית מופרית והתפתחות הריון. שלב הדימום במחזור החודשי מהווה עדות לכך שהאישה לא התעברה. ללא הפריה של הביצית נושרת רירית הרחם המעובה כדימום המזוהה כווסת.

כדי לסייע בהשלת רירית הרחם חלות התכווצויות חוזרות של דופן הרחם. תוך כדי כיווץ נדחסים כלי הדם ברחם, אספקת הדם פוסקת באופן זמני וחלה ירידה באספקת החמצן לרחם. בתגובה משחררות רקמות הרחם חומרים שמעוררים תגובה של כאב. תוך כדי שחרורם של אלו חל ייצור של חומרים אחרים המכונים פרוסטגלנדינים שמעודדים את שרירי הרחם להוסיף ולהתכווץ ולכן תורמים להחמרה של תחושת הכאב.

עדיין לא ידוע מדוע חלק מהנשים יחושו כאב עז יותר מאחרות. יתכן שאצל חלקן חלה הצטברות של פרוסטגלנדינים ולכן הן חוות התכווצויות חזקות וכואבות ביותר.

שיחה עם שני מומחים המסבירים על כאבי מחזור, אנדומטריוזיס, הגורמים ודרכי הטיפול

כאב מחזור עקב מצבים רפואיים

לעתים עלול כאב המחזור להיות סימפטום של מצב רפואי אחר. מצב זה מכונה 'דיסמנוראה שניונית'. מצבים רפואיים שעלולים לגרום לכאב מחזור חמור כוללים:

    • אנדומטריוזיס. מצב בו תאי רירית הרחם משגשגים באברי גוף אחרים, בדרך כלל בשחלות ובחצוצרות. כשתאים אלו נושרים (במקביל לדימום הווסתי) הם עלולים לגרום לכאב עז.
    • שרירני רחם. שרירני רחם הם גידולים שפירים (שאינם סרטניים) ברחם. נוכחות שרירני רחם עלולה לגרום לדימומים כבדים וכואבים במיוחד במהלך הווסת.
    • מחלת אגן זיהומית (PID, Pelvic Inflammatory Disease). מצב זה מאופיין בזיהום חיידקי ברחם, בחצוצרות ובשחלות. אברים אלו הופכים מודלקים, נפוחים ורגישים מאד.
    • אדנומיוזיס. במצב זה חלה גדילה של רקמת הרחם בתוך הדופן השרירית של הרחם ולכן ההתכווצויות החלות במהלך הווסת עלולות לגרום לכאב עז מאד.
    • התקן תוך רחמי. חלק מהנשים שמשתמשות באמצעי מניעה זה חשות החמרה בעוצמת כאב המחזור ובעוצמת הדימום, בפרט בחודשים הראשונים לאחר החדרת ההתקן.

נשים שסובלות מדיסמנוראה שניונית עלולות לחוות סימפטומים נוספים לרבות:

    • מחזור לא סדיר.
    • דימומים בין מועדי המחזור.
    • הפרשה נרתיקית צמיגה ובעלת ריח לא נעים.
    • כאב במהלך קיום יחסי מין.

הסיכון ללקות בדיסמנוראה שניונית עולה עם הגיל. מרבית הנשים שסובלות מתופעה זו הן בגילאי 30 עד 45 שנים. רובן ידווחו על שינוי באופיו של הכאב במהלך המחזור החודשי: לדוגמה, כאב שעוצמתו גברה או כאב ממושך יותר מהרגיל.

מומלץ כי נשים שחוות שינוי בעוצמת או במשך כאב המחזור יפנו לבדיקה אצל רופא הנשים על מנת לאתר את הגורם לתופעה.

אבחון

במרבית המקרים ניתן להקל על הכאב באמצעות נטילת משככי כאב. יחד עם זאת אם הכאב עז במיוחד מומלץ להתייעץ עם רופא הנשים כמו גם במקרים הבאים:

    • חום.
    • כאב בטן פתאומי, חמור.
    • הפרשת קרישי דם בכמות רבה.
    • הפרשה נרתיקית צמיגה ובעלת ריח רע.

אף שבמרבית המקרים כאב המחזור אינו נגרם עקב מצב רפואי אחר רצוי לבצע בדיקה גינקולוגית מלאה על מנת לשלול אפשרות זו. במהלך הבדיקה יבדוק רופא הנשים את אברי המין החיצוניים כדי לאתר סימני זיהום, דימום או דלקת. כמו כן תבוצע בדיקה נרתיקית פנימית שמטרתה בדיקה יסודית של הרחם והשחלות.

הרופא יבצע בדרך כלל סריקת אולטרה סאונד נרתיקית על מנת לאתר מומים או שינויים מבניים באברי מערכת הרבייה והאגן. בהתאם לצורך יבוצעו לפרוסקופיה או היסטרוסקופיה. אלו הן בדיקות פולשניות שמאפשרות התבוננות מקרוב באברי מערכת הרבייה ואף נטילת דגימת רקמה (ביופסיה). לפרוסקופיה מבוצעת דרך חתכים זעירים בדופן הבטן ואילו היסטרוסקופיה מבוצעת דרך הנרתיק וצוואר הרחם.

טיפול

מרבית המקרים ניתנים לטיפול ביתי באמצעות משככי כאב.

תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות (NSAID’s, Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs)

7 מתוך 10 נשים יגיבו לטיפול בכאב מחזור בתרופות ממשפחה זו שאת מרביתן ניתן לרכוש בבתי המרקחת ללא מרשם רופא (לדוגמה נורופן או אדוויל). במידה שתרופות ללא מרשם אינן יעילות יוכל הרופא לרשום תרופות אחרות ממשפחה זו כגון נפרוקסן (שם מסחרי: נרוסין או נפרוקסי).

תרופות ממשפחת ה-NSAID’s אסורות לשימוש על ידי חולות אסטמה או נשים שסובלות מבעיות בקיבה, בכליות או בכבד ואינן מומלצות לנשים הרות או מניקות. אספירין אסור לשימוש מתחת לגיל 16. מומלץ להתייעץ עם הרוקח בבית המרקחת טרם קבלת החלטה לגבי נטילת תרופות אלו.

משככי כאב אחרים

אם תרופות ממשפחת ה-NSAID’s אינן מועילות או מתאימות ניתן ליטול משככי כאב אחרים דוגמת פראצטמול (שמות מסחריים: אקמול, דקסמול, טיילנול). לפי מחקרים שנערכו יעילותו של פראצטמול בשיכוך כאב מחזור פחותה מזו של תרופות ממשפחת ה- NSAID’s.

בהתאם לצורך יוכל רופא הנשים לרשום תרופות נוספות לרבות משככי כאב שמכילים קודאין.

גלולה למניעת הריון

גלולות למניעת הריון שמכילות פרוגסטרון ואסטרוגן עשויות להקל על כאב מחזור מאחר שהן גורמות לדלדול רירית הרחם ומפחיתות את כמות הפרוסטגלנדינים המופרשים. ככל שרירית הרחם דקה יותר כך פוחת הכיווץ של הרחם (מאחר שנדרש פחות כיווץ כדי להשיל את הרירית המעובה).

אמצעים לטיפול עצמי

 

קיימות מספר שיטות באמצעותן ניתן להקל על כאב המחזור. יתכן ששיטות אלו לא ימנעו את הכאב לגמרי אך הן עשויות להפחית את עוצמתו ולהקל את ההתמודדות במהלך המחזור החודשי:

    • פעילות גופנית. אף שנשים רבות מעדיפות להמנע מפעילות גופנית במהלך המחזור נמצא כי פעילות גופנית מתונה כגון שחיה, הליכה או רכיבה על אופניים עשויה להקל על הכאב.
    • חימום. חימום הבטן באמצעות רטיות חמות ('קומפרסים') או כרית חימום עשויה להקל על הכאב. יש לוודא כי אמצעי החימום אינם חמים מדי באופן שעלול לגרום לכוויה.
    • אמבטיה או מקלחת חמה. המים החמים מקלים על הכאב ואף תורמים לתחושת רגיעה והקלה.
    • פעילויות מרגיעות כגון יוגה מסייעות להפחתת עוצמת הכאב.
    • (TENS (Transcutaneous electronic nerve stimulation. ה- TENS הוא מכשיר שפועל באמצעות שחרור פעימות חשמליות קלות שמגרות את קצות העצבים באזור האגן ומונעות את הולכת הכאב. שיטה זו משמשת לעתים להקלה על צירי לידה. ניתן לשכור או לרכוש את מכשירי ה- TENS למטרת שימוש ביתי.

אם כאב המחזור נגרם עקב מצב רפואי אחר טיפול מתאים בבעיה עצמה עשוי להקל על כאב המחזור. בהתאם לאופי הבעיה כך יותאם הטיפול. לדוגמה, דלקת אגן זיהומית תטופל באנטיביוטיקה ואילו שרירני רחם יטופלו באמצעות אולטרה סאונד או יורחקו בניתוח.

רפואה משלימה

ברפואה המשלימה מטפלים בכאבי מחזור באמצעות צמחי מרפא, דיקור, טווינא ורפלקסולוגיה:

    • צמחי מרפא - פורמולות צמחים המסייעות לטיפול בבעיות שונות הקשורות במחזור, עשויות להפחית ולמנוע כאבים בזמן הווסת.
    • דיקור - דיקור עשוי להקל על תסמינים הקשורים לווסת, כגון כאבים טרום-וסתיים, כאבי ראש, תחושת נפיחות בבטן ועצירות.
    • טווינא - בסמיכות למחזור החודשי, עקב חסימות על רקע פיזיולוגיה ונפשי, נשים רבות נוטות לסבול מכאבים, אי נוחות, נפיחויות, שינויים רגשיים ועוד. טיפול הטווינא יתמקד בחוסר העיזון לאחר אבחנה מדויקת, וימקד את הטיפול בהתאם לכך כדי להוריד את כאבי המחזור ושאר הסימפטומים שיש לפני המחזור, בזמן המחזור ואף אחריו.
    • רפלקסולוגיה - הרפלקסולוגיה משפרת את זרימת הדם, משחררת אנדורפינים (משככי כאב טבעיים של הגוף), מורידה סטרס על רקע רגשי ומנטלי, ובכך יעיל הלטיפול במצב של דיסמנוריאה - אי סדירת של הווסת, PMS מחושי גוף, PMT על רקע רגשי לאורך כל המחזור החודשי, ובדגש על קבלת הווסת עצמה.