מחזור לא סדיר - מידע רפואי

Irregular Periods

עדכון אחרון 09.02.22

הקדמה

הווסת הוא הדימום המתרחש בעת נשירת רירית הרחם ויציאתה דרך הנרתיק ומאפיין את תקופת פוריותה של האישה. אורכו של מחזור ממוצע 28 יום אם כי שכיחים מחזורים של 24-35 ימים גם כן. לרוב יימשך הדימום 3-5 ימים. מחזורן של מרבית הנשים יחל בגיל 12 שנים אולם טווח הגילאים המקובל הוא 8-16 שנים. הפסקת מחזור הווסת משמעותה סיום תקופת הפוריות ותחילת גיל המעבר, בדרך כלל בגילאי 45-55.

מתחילת הווסת ועד להסדרת מועדי הדימום החודשיים עשויות לחלוף כשנתיים. בסיום גיל ההתבגרות תיכנסנה מרבית הנשים למחזוריות קבועה שתימשך כל עוד הן פוריות. יחד עם זאת מחזורן של חלק מהנשים יוסיף להיות לא סדיר. אצל נשים אלו פרק הזמן שעובר בין דימום אחד לזה שאחריו, כמות הדם המופרשת ומשך הדימום ישתנו באופן משמעותי בכל פעם.

מחזורים לא סדירים הם מחזורי ווסת שקורים פחות מ-6-8 פעמים בשנה.

אי קבלת ווסת בזמן יכולה להצביע על כניסה להריון, נטילת אמצעי מניעה מסוימים, חוסר איזון הורמונלי או סיבות רפואיות אחרות. גיל ההתבגרות וגיל המעבר מאופיינים במחזורים לא סדירים.

גורמים

גורמים שכיחים לאי סדירות של הווסת כוללים שינויים באמצעי המניעה או חוסר איזון הורמונלי ובפרט של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון שרמתם משתנה במהלך החודש. חוסר איזון הורמונלי עלול להגרם עקב מצבים רפואיים שונים. כמו כן, חשוב לשלול כניסה להריון כסיבה אפשרית לאי קבלת ווסת בזמן.

תסמונת שחלה פוליציסטית

זוהי הסיבה הנפוצה לאי סדירות במחזורי הווסת. תסמונת זו מאופיינת בהתפתחותן של ציסטות מרובות בשחלות. ציסטות הן שקים קטנים, מלאי נוזל צלול. סימפטומים אופייניים לתסמונת שחלה פוליציסטית כוללים מחזור לא סדיר, דימום מועט ולעתים אף אל-ווסת.

אצל נשים שלוקות בתסמונת זו הביוץ לרוב אינו מתרחש והן סובלות מחוסר איזון הורמונלי בכלל ומרמה חריגה של טסטוסטרון בפרט, מה שיכול להביא לשיעור פנים מוגבר, אקנה ועלייה במשקל. טיפול בתופעות התסמונת עשוי להסדיר את מועדי הווסת. טיפול זה יכלול מתן הורמונים ולעתים אף תרופות נוגדות טסטוסטרון.

אורח חיים

חוסר איזון הורמונלי ואי סדירות של המחזור עלולים להגרם עקב שינויים חדים במשקל הגוף (עליה או ירידה), פעילות גופנית מאומצת, חשיפה ללחץ נפשי חריג או הפרעות אכילה.

גיל

במהלך גיל ההתבגרות וכן לפני סיום תקופת הפוריות ותחילת גיל המעבר תיתכן אי סדירות במחזור החודשי. המחזור עלול להתארך או להתקצר ואף אופי הדימום עלול להשתנות (להפוך כבד או קל יותר). תקופות אלו מאופייניות בביוץ לא סדיר שגורם לאי סדירות במועדי הווסת.

גיל הפסקת הווסת (״מנופאוזה״) מתרחש בגילאים 45-55. יש נשים החוות מנופאוזה מוקדמת – מצב בו השחלות נשארות ללא ביציות מוקדם מהצפוי, לפני גיל 40.

בעיות גינקולוגיות

דימום שלא במועדו עלול להתרחש עקב הריון בלתי צפוי, הפלה מוקדמת או בעיות רפואיות ברחם או בשחלות.

בעיות בתפקוד בלוטת התריס

בעיות בתפקוד בלוטת התריס (בלוטת המגן, תירואיד) עלולות אף הן לגרום לאי סדירות במחזור החודשי. כחלק מתהליך הברור לגורמים לאי סדירות במחזור תיבדק רמתם של הורמוני בלוטת התריס.

טיפול בבלוטת התריס יקבע בהתאם לאופי הבעיה. תת תפקוד של הבלוטה יטופל באמצעות מתן חיצוני של הורמוני הבלוטה ואילו תפקוד יתר יטופל על ידי מתן יוד רדיואקטיבי או באמצעות ניתוח לכריתת חלק מהבלוטה או הבלוטה בשלמותה. לאחר שיושג איזון של תפקוד בלוטת התריס יוסדר בדרך כלל המחזור החודשי.

אמצעי מניעה

אצל נשים שמשתמשות בהתקן תוך רחמי או בגלולות למניעת הריון עלולים להתרחש דימומים או הכתמות בין מועדי המחזור. התקן תוך רחמי אף עלול לגרום לדימומים כבדים במהלך המחזור עצמו.

תחילת השימוש בגלולות למניעת הריון מאופיין פעמים רבות בדימומים קלים ובהכתמה שחולפים לאחר מספר חודשים של הסתגלות. אם לא חל שיפור בסדירות המחזור לאחר תקופה זו רצוי לשקול את החלפת הגלולות לאחרות או לאמצעי מניעה אחר.

סרטן

דימום בין מועדי המחזור או לאחר קיום יחסי מין עלול להיות סימפטום לסרטן בצוואר הרחם או ברחם, אם כי מדובר במקרים נדירים בלבד. מצבים אלו דורשים ברור רפואי מקיף ונטילת דגימת רקמה (ביופסיה).

טיפול

יש לפנות לייעוץ רפואי במקרים הבאים:

    • את מעל גיל 15 וטרם קיבלת ווסת
    • הפסקת לקבל ווסת לתקופה של 3 חודשים או יותר
    • מחזור הווסת שלך נמשך מעל 45 יום
    • את חווה דימום כבד מאד שמחייב החלפת תחבושת או טמפון כל שעה עד שעתיים או שמחייב שימוש בו זמנית בטמפון ובתחבושת, דימום שנמשך למעלה משבוע ודימום בין מחזור אחד למשנהו או לאחר קיום יחסי מין.

 

הטיפול יותאם בהתאם לגורמים שימצאו אחראים לאי סדירות המחזור הווסתי. טיפולים אפשריים כוללים:

    • גלולות למניעת הריון
    • ירידה במשקל במקרה של משקל יתר
    • שינוי באורח החיים – צריכת יותר קלוריות, עלייה במשקל במקרה של תת משקל, הפחתה בפעילות גופנית, שליטה בסטרס.
    • תרופות שעוזרות להיכנס להריון במידה ויש קושי בכניסה להריון
    • טיפול הורמונלי במקרה של מנופאוזה מוקדמת
    • תרופות להורדת רמת הפרולקטין, במידה ובלוטת ההיפופיזה שלך מייצרת יותר מדי פרולקטין.

טיפול ברפואה משלימה

ברפואה המשלימה מטפלים במחזור לא סדיר באמצעות צמחי מרפא, דיקור ונטורופתיה:

    • צמחי מרפא - פורמולות צמחים המסייעות לטיפול בבעיות שונות הקשורות במחזור ושעשויות להפחית ולמנוע אי סדירות של הווסת.
    • דיקור - דיקור עשוי לשפר את סדירות הופעתה של הווסת.
    • נטורופתיה - ראשית יש לבדות את הסיבה לאל וסת. אם קיים חוסר איזון או אם קיים עודף או חוסר של אחד מהורמוני המין. הטיפול מסייע לבנייה ולהתפתחות תקינה של תאי הגוף והורמוני המין.