צילום רחם - מידע רפואי

Hysterosalpingography (HSG), Uterosalpingography

עדכון אחרון 12.07.22

מידע כללי

הקדמה - בדיקת הדמיה של הרחם

רנטגן היא שיטת הדימות השכיחה ביותר להדגמת ממצאים בעצמות ורקמות הגוף. שיטה זו מבוססת על קרני X שמכונות גם קרני רנטגן. אלו הן קרניים עתירות אנרגיה שחודרות בקלות נוזלים ורקמות רכות בגוף האדם אך נחסמות על ידי רקמות צפופות ודחוסות כגון עצם.

חלק מצילומי הרנטגן מבוצעים עם חומר ניגוד שמאפשר הדגמה של מבנים חלולים או מלאים בנוזל דוגמת מערכת העיכול, כלי הדם או מערכת השתן. ללא חומר הניגוד מבנים אלו אינם ניתנים להדגמה באמצעות רנטגן. חומר הנגוד חוסם את מעבר הקרניים ולכן אזורים בהם נספג יופיעו בצבע לבן בצילום.

מבחינים בין צילום לשיקוף רנטגן. הצילום מספק תמונה של מצב קבוע ואילו שיקוף מאפשר הסרטה של תנועה לאורך זמן דוגמת תהליך הנשימה בריאות או זרימת הדם בכלי הדם.

כיום מבוצעים ומפוענחים צילומי הרנטגן באמצעים דיגיטליים והמידע מעובד באופן ממוחשב. עצמות יתקבלו בלבן, רקמות רכות וחללים מלאי נוזל יופיעו בגווני אפור ואילו אוויר יופיע ככתם שחור.

על מנת למנוע פגיעה מיותרת של קרני הרנטגן באברי גוף רגישים כגון אברי מערכת הרבייה או בלוטות הם יכוסו במהלך הצילום בסינור עופרת מיוחד שמונע את מעבר הקרניים.

חומר ניגוד – כן, לא, איזה?

בבדיקה זו נעשה שימוש בחומר ניגוד על בסיס יוד (מימי או שומני). חומר ניגוד שומני יישאר בגוף למשך זמן ארוך יותר ולכן יאפשר לבצע צילום נוסף למחרת הזרקת החומר.

באילו מצבים צריך לעבור בדיקת רחם?

בדיקה זו מאפשרת לעקוב אחר קצב פיזור חומר הניגוד מהחצוצרות אל חלל האגן ועל ידי כך לקבוע האם קיימות חסימות, הצטלקויות, הדבקויות או סיבות אחרות (דוגמת ציסטות) שמונעות מעבר תקין דרך החצוצרות.

 

צילום הרחם יבוצע להדגמת אברי מערכת הרבייה הנשית וחלל האגן כחלק מהליך הברור לאי פריון או הפלות חוזרות בקרב:

    • נשים שחוו הפלות חוזרות עקב מומים מולדים במבנה רחמן (אם אימותיהן נטלו את התרופה (DES (Di-ethylstylbestrol במהלך הריונן).
    • נשים שסובלות ממצבי מחלה באברי מערכת הרבייה כגון גושים, הדבקויות או שרירני רחם.
    • נשים שסבלו מדלקת בחצוצרות.
    • נשים שחוו שינויים באופי מחזורן החודשי לרבות נשים שמחזורן התקצר והדימום הפך קל יותר. תופעה זו עלולה להצביע על הדבקויות בחלל הרחם ועל בעיה מבנית בצוואר הרחם.
    • נשים שסובלות מדימום ווסתי ממושך וכבד שעלול להיגרם עקב שרירני רחם (מיומות) או פוליפ ברחם.

מהלך הבדיקה

שלבי הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת במסגרת מכוני הרנטגן של 'מכבי שרותי בריאות' וכן במרפאות חוץ של מרכזים רפואיים גדולים. הבדיקה מבוצעת על ידי רופא מומחה ברפואת נשים (גינקולוגיה).

צילום הרחם יבוצע תחת שיקוף של קרני רנטגן שמאפשר מעקב אחר זרימת חומר הניגוד במעלה החצוצרות לחלל האגן.

לפני הבדיקה יש לפשוט את הבגדים, ללבוש כותונת בדיקה רפויה ולשכב על גבי מיטת הבדיקה בתנוחת בדיקה גינקולוגית. לפני תחילת הצילום יבצע הרופא בדיקה גינקולוגית באמצעות מפשק (ספקולום) על מנת לאפשר גישה מלאה לצוואר הרחם. צוואר הרחם יחוטא ויעבור אלחוש באמצעות התזת תרסיס אלחוש מקומי.

בשלב הבא יקבע הרופא את צוואר הרחם על מנת לאפשר החדרת צינורית ארוכה דרכה יוזרם חומר הניגוד. פעולת הקיבוע של צוואר הרחם עלולה לגרום לכאב ולכן מבוצע האלחוש המקומי.

קצה הצינורית יחובר למזרק או בלון שמכיל את חומר הניגוד. חומר הניגוד יוזרק בקצב איטי כדי למנוע כאב ולחץ בבטן התחתונה אך תיתכן בכל זאת תחושת אי נוחות ולחץ בבטן. תחושות אלו יחלפו בסיום ההזרקה.

לפני ביצוע הצילום יוציא הרופא את המפשק מהנרתיק וימקם את מכשיר הצילום מספר סנטימטרים מעל אזור האגן. לצורך הצילום יש ליישר את הרגליים ולהקפיד שישארו צמודות. במהלך הצילום יש להמנע מתזוזה כדי לא לפגוע באיכות התמונה או לגרום לטשטושה.

צילום רחם ימשך 10-15 דקות. לעתים יבוצע צילום נוסף כרבע שעה לאחר הראשון. בהתאם לצורך יבוצע צילום שלישי למחרת היום (אם הוזרק חומר ניגוד שומני). הצילום האחרון אינו כרוך בהחדרה מחודשת של המכשירים אלא מבוצע ישירות.

לאחר הבדיקה

בסיום הצילום יוצאו כל המכשירים מגוף הנבדקת. תיתכן הפרשה חומה במשך מספר שעות (הפרשה זו היא שאריות של חומר הניגוד). חלק מהנבדקות סובלות מתחושת כאב שדומה לכאב מחזור לאחר הבדיקה. כדי להקל על הכאב מומלץ לנוח במשך מספר שעות.

במידה שמופיעה הפרשה דמית, חלה עליה בחום הגוף והכאב אינו חולף או גובר יש לפנות בהקדם לרופא הנשים או למוקד לרפואת נשים.

בעקבות הזרקת חומר הניגוד תיתכנה תופעות לוואי קלות שכוללות בחילה וכאב מקומי. תופעות אלו תחלופנה תוך זמן קצר. בכל מקרה של תגובה אלרגית חריפה שכוללת קוצר נשימה, גרד בעיניים או כל תופעה אחרת, יש לפנות לרופא המטפל לקבלת טיפול מתאים.

תוצאות הבדיקה יהיו מוכנות תוך מספר ימים מיום הבדיקה.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדקת לפני הבדיקה עצמה.

ניתן לבצע צילום רחם עד היום ה-14 מתחילת המחזור החודשי, לאחר סיום הדימום ולפני מועד הביוץ שלאחריו.

מומלץ להימנע מקיום יחסי מין מהיום הראשון של המחזור ועד ליום הבדיקה כדי למנוע כניסה להריון.

רצוי להגיע לבדיקה עם מלווה.

תזונה

אין מניעה להמשיך בתזונה רגילה לפני בדיקה זו. בבוקר הבדיקה מומלץ לאכול ארוחת בוקר ולא להגיע בצום.

תרופות

ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל. מומלץ ליטול כדור לשיכוך כאב כחצי שעה לפני הבדיקה. יש ליידע את הרופא אם ידועה כל רגישות לתרופות או ליוד. יש ליידע את הרופא על כל מחלה או ניתוח שארעו לאחרונה, ובפרט אסטמה או מחלת כליות מאחר שתפקודי כליה לקויים עלולים לגרום לסיבוך נדיר בעקבות הזרקת חומר הנגוד.

אזהרות

אין לבצע צילום רחם אם הנבדקת סובלת מזיהום דלקתי באגן או ממחלת מין פעילה מאחר שהזרקת חומר הניגוד עלולה להחמיר מצבים אלו. נשים שסובלות או שסבלו מדלקת בחצוצרות יקבלו טיפול אנטיביוטי מונע לפני ביצוע הבדיקה.

נשים הרות ומניקות

אישה הרה או מניקה תיידע על כך את הטכנאי. אין לבצע בדיקה זו אם הנבדקת בהריון.


קרני הרנטגן עלולות להזיק לעובר במהלך ההריון ולכן מומלץ לדחות צילומים שאינם חיוניים לתקופה שלאחר הלידה או לבחור בשיטות דימות אחרות שאינן כרוכות בחשיפה לקרינה. במצבים של חוסר ברירה יכוסה אזור הבטן והרחם בסינר עופרת על מנת להגן על העובר.

אם בוצע צילום רנטגן מבלי שהאישה ידעה כי היא הרה מומלץ שתפנה ליעוץ גנטי על מנת לברר את מידת החשיפה של העובר.

דגשים לנבדקת

    • מחיר הבדיקה הוא 36 שקלים (היטל רבעוני)
    • הבדיקה מתבצעת במכוני מכבי ובמכונים שבהסכם
    • יש להצטייד בהפניה מרופא.
    • יש להצטייד בכרטיס המגנטי של קופת החולים.
    • יש להביא תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה).
    • יש להצטייד באישור ממרכז יעוץ ודימות, התחייבות או טופס 17.
    • יש להביא צילומים קודמים (אם בוצעו).
    • רצוי להביא בדיקת דם עדכנית של תפקודי כליה שבוצעה בטווח של עד שלושה חודשים ממועד הבדיקה.

תוצאות

הממצאים יבדקו על ידי רדיולוג מומחה והתוצאה המפוענחת תימסר לנבדקת תוך מספר ימים.

פענוח תוצאות הבדיקה ישלח ישירות לרופא המפנה ב-'מכבי שרותי בריאות'.

משמעות התוצאות

צילום הרחם יבוצע להדגמת אברי מערכת הרבייה הנשית וחלל האגן כחלק מהליך הברור לאי פריון או הפלות חוזרות. בהתאם לממצאי הצילום תופנה הנבדקת להמשך ברור הסיבות לאי הפריון או תופנה למרפאת פוריות על מנת להתחיל בטיפולי פריון.

במקרים מסוימים עצם הזרקת חומר הניגוד מסייעת בפתיחת חסימות קלות או מקומיות בחצוצרות ומחטאת את חלל הרחם ולכן מגדילה את הסיכוי להריון ספונטני. בהתאם לממצאים יתכן שיומלץ לנבדקת לנסות להרות באופן טבעי במשך כשלושה חודשים לאחר ביצוע צילום הרחם.

יחד עם זאת צילום הרחם מוגבל להדגמת חלל הרחם והחצוצרות בלבד ואינו מתאים להערכת מצב השחלות או דופן הרחם. אם תידרש הערכה נוספת תופנה הנבדקת לביצוע בדיקות דימות נוספות כגון MRI או אולטרה סאונד.

קבלת תוצאות הבדיקה

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי, או בעמדות מכבילי.

לצפייה בתוצאות בדיקות online