11 דצמבר 2017 כ"ג כסלו תשע"ח

מעודכן לתאריך  29.04.2011 

התפתחות הילד בגילאי 22-24 חודשים

מדריך מכבי להתפתחות פעוטות בגיל 22 ועד 24 חודשים. במדריך זה נציג בפניכם את כל שלבי ההתפתחות, נקודות הציון והשינויים הצפויים בתנועת הפעוט, הרגלי השינה והאכילה, יכולות הדיבור והתקשורת וההתנהגות לקראת גיל שנתיים. בנוסף, תוכלו למצוא כאן מידע על זכויות חברי מכבי בנושא חיסונים, טיפולים משלימים, טיפולי התפתחות וטיפולי שיניים לפעוטות עד גיל שלוש.

מבוא

קצב גדילתו של הפעוט מואט באופן משמעותי בשנת החיים השניה והוא מוסיף למשקלו כ- 1.5-2.5 קילוגרם בלבד. עם זאת גופו והתנהלותו מאבדים מתינוקיותם והוא מתבגר והופך מתינוק לילד. הוא זקוף, זריז, פעלתן ותנועותיו חלקות ובטוחות. גם דעותיו ברורות, הוא מציב לו ולכם מטרות ויודע בדיוק מה הוא חפץ לעשות. כשיצליח לבנות מגדל או להשלים פאזל ישמח ויתגאה אך יביע תסכול אם יכשל. 
הפעוט מתחיל להתעניין בסביבתם של ילדים אחרים (בעיקר בוגרים יותר) ומגלה ענין במשחק וחברי משותף. לקראת גיל שנתיים מתפתח הצורך בקשר חברתי ולכן אם טרם הכנסתם את ילדכם לגן או לפעוטון זוהי תקופה מצוינת לעשות זאת. 

טיפים לטיפול בפעוט בגילאי 22-24 חודשים

סייעו להתפתחות התנועתיות העדינה של ילדכם. תנו לו צבעים ועפרונות צבעוניים ולמדו אותו כיצד לאחוז אותם. תנו לו לבטא את יצירתיותו באופן חופשי על גבי דפי ציור. בגילאים אלו יכול הפעוט לצייר עיגולים וקוים ישרים. 
אוצר המילים של ילדכם אמור להכיל לפחות 20 מילים. פנו לברור אצל רופא הילדים אם אוצר המילים שלו כולל פחות מ- 20 מילים או אם הפעוט: 
  • אינו מסוגל לתאר תמונות מתוך ספר או סיפור.
  • אינו מדבר במשפטים בני 2-4 מילים לפחות או אם אינו מסוגל להסביר את צרכיו באמצעות דיבור משמעותי.
  • אינו יכול לחזור על משפטים או ביטויים קצרים (דוגמת דקלום קצרצר או שורה בשיר).
 
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב.

זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים). היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע. 
בגיל 22 חודשים

מרבית הפעוטות יכולים...

  • לבעוט בכדור קדימה
  • לבצע שתי משימות (לדוגמה 'קחו את הבובה ושימו על המדף')

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • להרכיב פאזל פשוט
  • לצייר קו ישר
 
נקודות ציון:
  • יודעים את שמם של כמה אברי גוף

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • להתלבש בעצמם
  • להבין את משמעותם של הפכים ('גבוה-נמוך', 'שמן-רזה)
בגיל 23 חודשים 

מרבית הפעוטות יכולים...

  • להשתמש ב- 50-70 מילים
  • לקרוא בשמם של עצמים המופיעים בתמונה

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • לפתוח דלתות
  • לשיר שירים פשוטים
  • לגלות ענין במשחק עם ילדים אחרים

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • לדבר על עצמם (על דברים שהם אוהבים או שאינם אוהבים)
  • לשאול 'למה?'
בגיל 24 חודשים 

מרבית הפעוטות יכולים...

  • לדבר במשפטים בני שתיים עד שלוש מילים
 
נקודות ציון:
  • יודעים את שמם של לפחות שישה אברי גוף
  • כמחצית מדבריהם ברורים ומובנים

כמחצית מהפעוטות יכולים...

  • לדבר על עצמם
  • לרדת במדרגות
  • לחלק חפצים לקבוצות (לפי צבע, צורה, גודל)

מעטים מהפעוטות יכולים...

  • להבין מושגים מופשטים (כגון מושגי זמן דוגמת 'עכשיו' או 'אחר כך')
  • להבחין בהבדל בין המינים
  • לקפוץ
 

שאלות ותשובות על התפתחות הילד בגילאי 22-24 חודשים

בננו בן השנתיים הוא ילד חברותי, מפותח ומדבר היטב לגילו. כשהוא מתעמת עם ילדים אחרים בגן המשחקים הוא מגיב באלימות רבה: דוחף, מכה ולעתים אף נושך. כשמעירים לו על כך הוא מגיב בבכי ובכעס אולם לאחר שנרגע, מבקש סליחה וחוזר לשחק. האם התנהגות זו אופיינית או בעייתית בגיל שנתיים? כיצד עלינו לנהוג עמו?

אלימות על רקע תסכול שכיחה מאד בגיל זה. מחד מתחיל הפעוט לגלות ענין חברתי במשחק משותף עם אחרים אך מאידך עדיין אינו מבין את משמעות המושג לשתף וכי צעצוע שנלקח ממנו יוחזר לו בסיום המשחק.

הדגישו בפניו שהתנהגות אלימה אינה מקובלת. אם יש צורך הרימו מעט את קולכם כדי שיבין שאתם כועסים. אם מתפתח עימות עם ילדים אחרים הרחיקו אותו מהמקום כדי למנוע החמרה ותגובה אלימה מצידו. אם קשה לילדכם בחברת ילדים נוספים נסו לצמצם את שהותו בחברתם ואפשרו לו לשחק בגפו. 

אם ילדכם שוהה במשך היום בחברת ילדים (בגן או בפעוטון) יתכן שהוא עייף מחברתם וזקוק למעט שקט ומשחק עצמי, לבדו.

האם התקפי זעם אופייניים לגילאי שנתיים?

התקפי זעם אופייניים לתהליך ההתבגרות והעצמאות של הפעוט תוך שהוא חדל להיות תינוק והופך לילד עצמאי. התקפי הזעם מהווים אמצעי ביטוי לתסכוליו של הפעוט ועלולים להתבטא בבכי עז, צרחות, רקיעת רגליים ואף בהטחת הגוף על הרצפה. ככל שיגדל ילמד הפעוט לשלוט בעצמו וברגשותיו ושכיחותם של התקפי הזעם תקטן. במרבית המקרים תחלוף התופעה מאליה לקראת גיל ארבע.

על אף שכיחותם התקפי הזעם עלולים להוות נורת אזהרה למצבים כגון:

  • עכוב התפתחותי.
  • הפרעת קשב ורכוז (ADHD, Attention Deficit and Hyperactivity Disorder).
  • תסמונת אספרגר.

 

על מנת להעריך אם ילדכם חווה התקפי זעם אופייניים שאלו את עצמם את השאלות הבאות:

  • עד כמה שכיחים התקפי הזעם ובאיזה מצבים הם מתרחשים בדרך כלל?
  • האם ההתפתחות השפתית של הפעוט מתאימה לגילו?
  • האם יכולותיו התנועתיות של הפעוט תואמות את גילו?
  • האם ניתן לשלוט בהתקפי הזעם של הפעוט?
  • האם הפעוט פגע בעצמו במהלך התקף זעם?

 

אם אתם חוששים שהתקפי הזעם עלולים להיות סימן לבעיה אחרת התייעצו עם רופא הילדים. במידת הצורך יפנה אתכם רופא הילדים להמשך הברור. במרבית המקרים מדובר בחלק קשה ומתיש מהתפתחותו התקינה של הפעוט.

דיבורו של בננו בן השנתיים איננו ברור. הוא משמיע מגוון רחב של צלילים וקולות אך אינו אומר מילים של ממש וגם אלו אינן ברורות. האם עלינו לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת?

קצב התפתחות הדיבור והתקשורת השפתית שונה בין ילד לילד. בגיל שנתיים מרבית הילדים מסוגלים: 

  • להשתמש בכ- 50 מילים אולם מבינים אף יותר מילים.
  • לחבר שתי מילים למשפט קצר.
  • להשתמש בשמות תואר פשוטים כמו 'גדול' או 'שמח'.
  • לדבר באופן שמחצית מדבריהם מובנים להוריהם.

 

בגיל שלוש מסוגלים מרבית הילדים: 

  • לקרוא בשמם של עצמים רבים.
  • לאמר את שמם ואת גילם.
  • להשתמש בכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'אנחנו').
  • לענות על שאלות פשוטות.

 

בגיל ארבע אמור הילד לדבר באופן שוטף וברור לכל.

אם מרבית דבריו של בנכם אינם ברורים פנו עמו לבדיקת רופא הילדים על מנת לשלול בעיות כגון בעית שמיעה או עכוב התפתחותי. בהתאם לגורם שמעכב את התפתחות דיבורו של ילדכם יותאמו עבורו אפשרויות הטיפול המיטביות.