קצב גדילתו של הפעוט מואט באופן משמעותי בשנת החיים השניה והוא מוסיף למשקלו כ- 1.5-2.5 קילוגרם בלבד. עם זאת גופו והתנהלותו מאבדים מתינוקיותם והוא מתבגר והופך מתינוק לילד. הוא זקוף, זריז, פעלתן ותנועותיו חלקות ובטוחות. גם דעותיו ברורות, הוא מציב לו ולכם מטרות ויודע בדיוק מה הוא חפץ לעשות. כשיצליח לבנות מגדל או להשלים פאזל ישמח ויתגאה אך יביע תסכול אם יכשל.
הפעוט מתחיל להתעניין בסביבתם של ילדים אחרים (בעיקר בוגרים יותר) ומגלה ענין במשחק וחברי משותף. לקראת גיל שנתיים מתפתח הצורך בקשר חברתי ולכן אם טרם הכנסתם את ילדכם לגן או לפעוטון זוהי תקופה מצוינת לעשות זאת.
טיפים לטיפול בפעוט בגילאי 22-24 חודשים
סייעו להתפתחות התנועתיות העדינה של ילדכם. תנו לו צבעים ועפרונות צבעוניים ולמדו אותו כיצד לאחוז אותם. תנו לו לבטא את יצירתיותו באופן חופשי על גבי דפי ציור. בגילאים אלו יכול הפעוט לצייר עיגולים וקוים ישרים.
אוצר המילים של ילדכם אמור להכיל לפחות 20 מילים. פנו לברור אצל רופא הילדים אם אוצר המילים שלו כולל פחות מ- 20 מילים או אם הפעוט:
- אינו מסוגל לתאר תמונות מתוך ספר או סיפור.
- אינו מדבר במשפטים בני 2-4 מילים לפחות או אם אינו מסוגל להסביר את צרכיו באמצעות דיבור משמעותי.
- אינו יכול לחזור על משפטים או ביטויים קצרים (דוגמת דקלום קצרצר או שורה בשיר).
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם
רופא הילדים או עם אחות
טיפת החלב.
זכרו שילדכם יחיד ומיוחד!
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות
טיפת החלב או עם
רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים). היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
בגיל 22 חודשים |
מרבית הפעוטות יכולים...
- לבעוט בכדור קדימה
- לבצע שתי משימות (לדוגמה 'קחו את הבובה ושימו על המדף')
|
כמחצית מהפעוטות יכולים...
- להרכיב פאזל פשוט
- לצייר קו ישר
נקודות ציון:
- יודעים את שמם של כמה אברי גוף
|
מעטים מהפעוטות יכולים...
- להתלבש בעצמם
- להבין את משמעותם של הפכים ('גבוה-נמוך', 'שמן-רזה)
|
בגיל 23 חודשים |
מרבית הפעוטות יכולים...
- להשתמש ב- 50-70 מילים
- לקרוא בשמם של עצמים המופיעים בתמונה
|
כמחצית מהפעוטות יכולים...
- לפתוח דלתות
- לשיר שירים פשוטים
- לגלות ענין במשחק עם ילדים אחרים
|
מעטים מהפעוטות יכולים...
- לדבר על עצמם (על דברים שהם אוהבים או שאינם אוהבים)
- לשאול 'למה?'
|
בגיל 24 חודשים |
מרבית הפעוטות יכולים...
- לדבר במשפטים בני שתיים עד שלוש מילים
נקודות ציון:
- יודעים את שמם של לפחות שישה אברי גוף
- כמחצית מדבריהם ברורים ומובנים
|
כמחצית מהפעוטות יכולים...
- לדבר על עצמם
- לרדת במדרגות
- לחלק חפצים לקבוצות (לפי צבע, צורה, גודל)
|
מעטים מהפעוטות יכולים...
- להבין מושגים מופשטים (כגון מושגי זמן דוגמת 'עכשיו' או 'אחר כך')
- להבחין בהבדל בין המינים
- לקפוץ
|
שאלות ותשובות על התפתחות הילד בגילאי 22-24 חודשים