17 דצמבר 2017 כ"ט כסלו תשע"ח

מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הילד בגילאי 25-27 חודשים

מדריך מכבי להתפתחות פעוטות מגיל שנתיים ועד גיל שנתיים ושלושה חודשים. במדריך זה נציג בפניכם מידע על כל תחומי ההתפתחות של פעוטות בגיל 25 ועד 27 חודשים, כולל התפתחות תנועתית, רגשית, חושית, שינויים בהרגלי השינה, האכילה, התפתחות השפה והתקשורת, וכן נציע טיפים לטיפול בפעוטות בגיל זה. בנוסף, כאן תוכלו למצוא מידע על זכויות חברי מכבי בנושא חיסונים, טיפולים משלימים, טיפולי התפתחות וטיפולי שיניים לפעוטות.

התפתחות חושית בגיל שנתיים

עד עתה היה מסוגל הפעוט להבין ולהתייחס אך ורק למה ולמי שנמצא לפניו. לקראת גיל שנתיים וחצי יהיה מסוגל לתפוס את רעיון המיקום היחסי במרחב ותפיסת המרחב הכללית שלו תשתפר (הכוונה היא למיקום היחסי שלו ביחס לאנשים או חפצים בסביבתו). מושגים כגון 'שם', 'היכן', 'בתוך', 'בחוץ', 'לך מכאן', 'קרוב,' 'רחוק', 'מעל' או 'מתחת' יקבלו משמעות כמו גם מושגי גודל, כמות ויחס.
כעת מסוגל ילדכם למלא אחר הוראות שכוללות התייחסות למרחב. לדוגמה 'הבא את הכדור שנמצא בפינה' או 'חפש מעל המיטה'. תוך שהוא לומד להתייחס למרחב עזרו לפעוט להבין ולהתמצא בסביבתו:
  • שוחחו עימו והסבירו לו היכן נמצאים אנשים אחרים כשהם אינם עימו. לדוגמה, אימרו לו 'אבא בעבודה' או 'סבתא גרה רחוק'.
  • תנו לו שורה של הוראות פשוטות שמצריכות פעולות בכיוונים שונים כגון הרמת צעצוע, אחר כך הנחת הצעצוע מתחת לכיסא ולבסוף השבת הצעצוע אליכם, לפינת החדר.
  • שאלו אותו שאלות שדורשות התייחסות לכיוונים ומקומות: 'היכן גרה הציפור?', 'היכן טסים מטוסים?', 'איפה הדלת?' הימנעו מלהפוך את מהות השיחה עם ילדכם לחידון אך נסו לשלב שאלות מסוג זה תוך כדי שיחה.
 
כדי לעודד את הפעוט לחקור וללמוד:
  • חשפו אותו למגוון רחב של צעצועים וכלי משחק. הציעו לו צעצועים גדולים שאפשר לדחוף או לרכב עליהם, משחקי קופסה שמתאימים לגילו, קוביות שניתן לערום ולפרק, משחקי הרכבה ופאזלים, תחפושות, בובות, בובות תאטרון וחומרי אמנות.
    אל תציפו את ילדכם עם כל הצעצועים והחפצים כל העת. הציעו לו כמה מהם בכל זמן וגוונו. מדי פעם החליפו את הצעצועים והחפצים.
  • אפשרו לו לשוטט בבית כדי לחקור את סביבתו הקרובה.
  • גרו את חושיו. הציעו לו חומרי יצירה לרבות חימר, בצק, פלסטלינה וכלי נגינה.
  • חשפו את ילדכם למקומות חדשים ומגוונים כגון גן החיות, בריכת השחיה תחנת הרכבת או שדה התעופה.
  • הציעו לפעוט מגוון ספרי קריאה. קחו אותו לביקור בספריה.
 

התפתחות הדמיון ופחדים אצל פעוטות בגיל שנתיים

דמיונו של הפעוט מוסיף להתפתח כל העת. יצירתיותו מתגברת אך כך גם פחדיו וחששותיו. ככל שדמיונו מפותח יותר כך הוא נוטה לדמיין אנשים וחפצים שאינם בטווח ראייתו ולכן עלול לפתח פחדים וחששות, גם אם לא תמיד הגיוניים.
חרדה מזרים בשילוב היכולת לזכור ארועים מעברו (למשל, כאב מחיסון או בדיקה גופנית לא נעימה) עלולים לגרום לעוללכם לפרוץ בבכי קורע לב אם רק תזכירו שעליו ללכת לרופא או לאחות בטיפת החלב.
כדי להתמודד עם פחדיו של ילדכם מהרופא או האחות:
  • הציעו לו 'ערכת רופא' עם סטטוסקופ, מד חום ומכשירים נוספים כדי שיוכל לשחק ב- 'רופא וחולה' עם אחת מבובותיו או עם אחיו.
  • הסבירו לו לאן הולכים ומה עומד להתרחש.
  • אל תשקרו. אם הוא עומד לקבל חיסון הכינו אותו לדקירה ולתחושת אי הנעימות.
  • אל תבטיחו הבטחות שווא ('לא יכאב בכלל...').
  • שילטו בתגובות שלכם. ילדכם ער מאד לתחושותיכם ותגובותיכם ויגיב בהתאם. אם ההורה לחוץ ילחץ אף הפעוט.