16 דצמבר 2017 כ"ח כסלו תשע"ח

מעודכן לתאריך  29.08.2011 

התפתחות הילד בגילאי 28-30 חודשים

מדריך מכבי להתפתחות פעוטות לקראת גיל שנתיים וחצי. כאן תוכלו לקבל מידע על כל תחומי ההתפתחות של פעוטות בגיל 28 ועד 30 חודשים, כולל התפתחות תנועתית, רגשית, חושית, התפתחות השפה והתקשורת, וכן נציע טיפים לטיפול בפעוטות בגיל זה ולפיתוח יכולותיהם. במדריך זה גם תוכלו למצוא מידע על זכויות חברי מכבי בנושא חיסונים, טיפולים משלימים, טיפולי התפתחות וטיפולי שיניים לפעוטות עד גיל שלוש.

התפתחות החושים אצל פעוטות בגיל 28¬–30 חודשים

ילדכם מפתח תחומי התענינות ומתנסה בפעילויות שונות ומגוונות. הוא חוקר את סביבתו וחייב לגלות את משמעותם של החפצים סביבו גם אם משמעות הדבר שליפת כל המפיות מהחבילה או ריקון מגירות המטבח מתוכנן. היו סבלניים ואפשרו לו להתנסות גם במחיר הבלגאן אך בסיום המשחק הסבירו לו שיש לאסוף ולסדר. תחילה סדרו עמו יחד אך בהמשך עמדו על כך שיסדר בעצמו לפני שיוכל להמשיך לפעילות אחרת. 
בגילאים אלו מתפתחת אצל ילדכם דרך חשיבה המכונה 'חשיבה ייצוגית או מרחבית' (symbolic thinking, spatial representation). משמעות הדבר היא כי הוא מסוגל לדמיין דברים כפי שהוא תופס אותם או זוכר. לכן ידע כיצד נראה דובון שהוא מחפש, הדרך לביתה של סבתא או העוגה שהוגשה אתמול בגן. 
עזרו לו לפתח את זכרונו. שאלו אותו שאלות על דברים שהוא מכיר ויודע לרבות על השתלשלותו של סיפור מוכר ('מה יקרה עכשיו?') ובררו מה אכל לארוחת צהריים בגן ('אכלת פסטה או שניצל?'). בעת ההשכבה לישון בערב עברו עמו על פעילויותיו במשך היום. שאלו אותו על סדר הפעולות שעשה במהלך היום (לדוגמה: 'לאן הלכת אחרי הגן?', 'מה עשית אחרי שהתרחצת?'). 
מאחר שכל פעילות או התנסות מהווה חוויית למידה עבור הפעוט הוא קשוב לכל צליל, צבע, גודל או תנועה ומתייחס לדברים ולדרך בה הם נתפסים על ידו: 'השעון מתקתק' או 'הכובע הכחול של הדוור'. 
תוך שהוא צופה באנשים וחפצים ילמד ילדכם ליצור קשרים בין דברים דומים או זהים. כך למשל ישים לב אם גם לאבא וגם לסבא יש שפם או שגם הגננת וגם סבתא לובשות חצאית. כמו כן יבחין במהירות בכל שינוי קטן בסביבתו המוכרת לרבות שינוי סדר הרהיטים בסלון, תספורת חדשה או דף שנקרע מספר אהוב. 

טיפוח היצירתיות אצל פעוטות בגיל שנתיים וחצי

בחודשים הקרובים תוכלו להבחין בשינויים ביכולת הציור של ילדכם. כשרק החל להחזיק בעפרון או בצבע (בסביבות גיל 512-1 חודשים( הוא אגרף אותו בכף ידו והחזיק אותו בחוזקה ללא יכולת שליטה אמיתית בצבע עצמו. בהמשך למד לצייר קוים ישרים וקשקושים תוך הפגנת שליטה בתנועת היד באמצעות פרק כף היד. 
לקראת גיל שנתיים וחצי מסוגלים מרבית הפעוטות לאחוז בעפרון או בצבע בצורה נכונה בעזרת האגודל והאצבעות. אחיזה זו מאפשרת שליטה טובה יותר בעיפרון. עד מהרה יחל ילדכם לצייר עיגולים, קשתות ואף פרצופים ודמויות. חשפו אותו למגוון חומרי יצירה, טושים, עפרונות צבעוניים, צבעים, גירים, בצק צבעוני, צבעי מים או גואש וצבעי אצבעות וידיים. אל תתעסקו באמנות עצמה שהוא מייצר אלא בדרך שבה הוא יוצר אותה.