התפתחות תנועתית (מוטוריקה) של התינוק בגיל 11 חודשים
אם תינוקכם החל לצעוד את צעדיו הראשונים עודדו אותו לצעוד סביב שולחן או לקראת צעצוע אהוב. הרשו לתינוק לצאת ולחקור חדרים בבית גם ללא נוכחותכם הצמודה. הקפידו לשים לב לאן הוא פונה או נכנס והיו קשובים לכל צליל חשוד או בכי. הניחו לו לגלות ולחקור את סביבתו באופן עצמאי. תוכלו לקרוא לו מחדר סמוך כדי שידע שאתם בקרבתו וקשובים לצרכיו אך אפשרו לו להתנסות בעצמו.
חלק מהתינוקות בגיל זה מתנסים בעמידה על קצות האצבעות ולעתים אף עומדים על רגל אחת בלבד. תינוקות הרפתקנים יגלו את יכולת הטיפוס כאמצעי לחקור אזורים חדשים בסביבתם. תינוקות אלו ינסו לטפס על כסאות, ספות ומעבר למעקה המיטה ועלולים לסכן את עצמם.
- אם תינוקכם חובב טיפוס סלקו מדרכו רהיטים וחפצים עליהם הוא עלול לטפס כדי למנוע נפילות מסוכנות. התאימו מנעולי בטיחות לילדים על מגירות ודלתות של ארונות מטבח ואמבטיה כדי למנוע גישה לחומרים מסוכנים. תאונות קשות מתרחשות פעמים רבות דוקא בסביבה הביתית של התינוק.
הקשר בין עינו וידיו של התינוק מפותח דיו כדי לאפשר לו לחקור כיצד דברים פועלים. התינוק ילמד לסדר צעצועים לפי גודל וצבע ויהנה לפרק צעצועים שניתנים לפירוק כדי לעמוד על טיבם וחלקיהם. משחקים מתאימים בגיל זה כוללים קוביות וכוסות שניתן לערום וכן מגדלי טבעות.
תזונת תינוקות בני 11 חודשים
כעת מסוגל תינוקכם לאכול באמצעות אצבעותיו או בעזרת כפית מתאימה. הקפידו על תזונה מגוונת שכוללת דגנים, פירות, ירקות, מוצרי חלב שמתאימים לפעוטות, בשר ועוף. בין הארוחות הציעו לתינוק נשנושים שכוללים קרקרים לתינוקות, פלחי פרי ודגני בוקר יבשים כחטיף.
חוש הטעם של תינוקכם מוסיף להתפתח ולכן יש לחשוף אותו למגוון של טעמים ומרקמים. גם אם תינוקכם בררן במיוחד המשיכו לנסות. מחקרים מראים כי נדרשות בין 8 ל- 12 חשיפות למזון חדש לפני שתינוקות בררנים יאותו לאכול אותו. לעולם אין להכריח את התינוק לאכול מזון שהוא מסרב לטעום. הניחו לתינוק לבחור את מזונותיו המועדפים ואל תכריחו אותו לסיים את מנותיו.
התפתחות השפה והתקשורת בגיל אחד-עשר חודשים
נדמה כאילו התינוק 'מדבר' ללא הפסקה וחלק מההברות והצלילים שהוא משמיע דומים מעט למילים של ממש. אלו הם השלבים הראשונים של הדיבור המכוון. ככל שמוחו של התינוק מתפתח כך הוא מסוגל לבטא את עצמו טוב יותר באמצעות ביטוי שפתי.
הקשיבו היטב לדבריו והגיבו בצורה ענינית. אם נדמה לכם כי הוא מתכוון לאמר משהו אך משבש את המילה חיזרו בפניו על המילה הנכונה. למשל, אם הוא אומר 'פוח' ומתכוון לתפוח שאלו אותו בתגובה: 'האם אתה רוצה תפוח'? כשאתם מדגישים בפניו את המילה הנכונה.
סייעו לתינוק לקשר בין שמות עצמים לחפצים עצמם. כשאתם מטיילים עמו הצביעו על עץ או פרח והדגישו בפניו כי אלו הם אכן עצים ופרחים. כשאתם עולים הביתה ספרו בקול רם את המדרגות כדי לחשוף אותו למספרים. בשעת הארוחה הציעו לו, למשל, תפוח או בננה. הציגו בפניו את שתי האפשרויות תוך הדגשת שמם של הפירות כדי שילמד לשייך בין הפרי לשמו.
כדי לחזק את זכרונו שחקו עמו במשחקי 'מחבואים' במהלכם תסתירו חפץ מאחורי חיתול או שמיכה והניחו לו לגלות את החפץ. משחקים אהובים נוספים כוללים זריקת ודחיפת חפצים ופירוק מגדלים. הציעו לתינוק משחקים שכוללים קוביות או מיכלים קטנים שניתן להכניס למיכלים גדולים יותר.
הציעו לו לדפדף בספרים בעלי תמונות גדולות וברורות של חפצים מוכרים וצבעים בסיסיים (העדיפו ספרים בעלי דפי קרטון שאינם נקרעים בקלות) והרגילו אותו לשמוע סיפור או שיר קצר (יכולת הריכוז של התינוק בגיל זה היא 2-5 דקות בלבד).
בסיום שעת המשחק שתפו את התינוק בסידור אזור המשחקים או החדר. הדגישו בפניו כי איסוף וסידור המשחקים הוא חלק מהמשחק עצמו כחלק מתהליך הקניית ההרגלים והגבולות.
המומחה משיב: שאלות ותשובות על התפתחות תינוקות בגיל 11 חודשים