בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר
מתי וכיצד מתחיל להתפתח הדיבור אצל פעוטות?
במהלך שנת החיים השניה רוכש הילד את יכולתו לדבר ולתקשר עם סביבתו בצורה מילולית. עוד לפני שיאמר את מילותיו הראשונות ילמד תינוקכם את חוקי השפה וכיצד אתם משתמשים בשפה כדי להביע את עצמכם ואת רצונותיכם וצרכיכם.
התינוק ישתמש בלשונו, בשפתיו, בחך ובהמשך גם בשיניו, כדי לייצר ולהפיק קולות וצלילים.
עד מהרה ילמד התינוק לומר מילים של ממש. בהמשך אוצר המילים שלו ועושרו השפתי ילכו ויתרחבו. לקראת גיל שנתיים יחל תינוקכם ליצור משפטים בני 3-2 מילים.
ככל שהתינוק יתפתח מבחינה רגשית התנהגותית ונפשית, כך הוא ילמד להשתמש במילים כדי להביע את שהוא רואה, שומע, חש, חושב, ורוצה.
שלבים בהבנת השפה והתפתחות הדיבור אצל תינוקות
הבנת השפה מתחילה כבר ברחם
חוקרים רבים סבורים כי הבנת השפה מתחילה כבר במהלך ההריון. כפי שתינוקך שומע את קצב הלמות ליבך בזמן שהותו ברחם, כך הוא קשוב לטון דיבורך. ימים ספורים לאחר לידתו מסוגל תינוקך לזהות את קולך בין קולות אחרים.
הבנת השפה מהלידה ועד גיל 3 חודשים
הבכי הוא אמצעי התקשורת הראשוני של התינוק, ועד מהרה תלמדו להבדיל בין בכי אחד למשנהו.
צרחה חודרת עלולה להצביע על רעב ואילו בכי מנדנד עלול לאותת כי יש צורך בחיתול נקי. ככל שהתינוק יגדל כך ילמד להשמיע מגוון רחב של קולות, צלילים והמיות.
בכל עת מקשיב התינוק להוריו ולנאמר בסביבתו ורוכש את דקויות השפה.
קלינאי תקשורת רבים טוענים כי כבר בגיל 4 שבועות מסוגל התינוק להבחין בשוני שבין "מה" ל-"נה".
התפתחות הדיבור בגיל 4–6 חודשים
בגילאים אלו מתחיל התינוק לקשקש ולמלמל אולם אינו מסוגל לאמר מילים של ממש (גם אם נדמה כי הוא אומר "אבא" או "מא-מא" לעתים).
למעשה, עד לסביבות גיל שנה אין התינוק מסוגל לדבר בצורה ממשית ומכוונת. עודדו אותו "לדבר" ולהשמיע קולות כדי שיוכל לאמן את לשונו, פיו ומיתרי קולו.
שימו לב שתינוקכם משתמש בקולו כדי להביע הנאה או חוסר שביעות רצון, ומגיב לשינויים בקולכם ובטון דיבורכם. כמו כן, הוא נהנה להקשיב למוזיקה, ומודע לרעשים וקולות שמשמיעים חלק מצעצועיו.
7-12 חודשים
בגילאים אלו, חלק ממלמוליו של התינוק עשויים להשמע כאילו הוא נושא נאום של ממש, ולא במקרה. התינוק מתנסה בקולות וצלילים שהוא שומע סביבו ומנסה לחקותם. אם ישמע התינוק רעשים או צלילים, הוא יפנה את ראשו בכיוונם.
עודדו אותו להשמיע קולות ולדבר והקפידו לקרוא לו סיפורים. שוחחו ישירות עמו, ו"ענו" לו כשהוא ממלמל בתשובה.
בגיל שנה, מסוגל תינוקכם להבין את משמעות המילה "לא", ויכול למלא אחר הוראות פשוטות, כגון "שתה את החלב".
13-18 חודשים
תינוקכם לומד את חשיבות השפה והדיבור כל העת. בגילאים אלו מרבית התינוקות מסוגלים לאמר מילה אחת או יותר, ואף מבינים את משמעותה. כשירצה לשאול שאלה ישנה ויתאים את טון דיבורו, תוך שהוא מחקה אתכם.
אם תקראו בשמו של צעצוע או חפץ, ידע התינוק להצביע בכיוונו. כמו כן, מסוגל כעת התינוק לזהות אנשים מוכרים בשמם, ויודע להצביע על חלקי גופו.
19-24 חודשים
כעת מסוגל תינוקכם לאמר בין 50 ל70 מילים, אך מבין למעלה מ- 200. בגילאי 20-18 חודשים לומד התינוק כעשר מילים חדשות מדי יום, ואף מתחיל לחבר שתי מילים לכדי משפט קצר.
בגיל שנתיים מסוגל התינוק להשתמש במשפטים בני 3-2 מילים ויכול לשיר שירים פשוטים ומוכרים.
עד מהרה יתחיל הפעוט להביע את צרכיו, רצונותיו ותחושותיו במילים. כשהוא רעב או צמא, יבקש תינוקכם אוכל ושתיה באמצעות משפטים פשוטים (לדוגמה, "רוצה מים").
25-36 חודשים
שימו לב שהפעוט עשוי לצעוק מדי פעם, תוך שהוא לומד להשתמש בטון ובעוצמה הנכונים לדיבור, שיר, שאלה, או ציווי.
בגילאים אלו אוצר המילים של הפעוט מכיל כ- 300 מילים והוא מסוגל לדבר במשפטים פשוטים, אך נכונים מבחינה דקדוקית.
אם בעבר התייחס לעצמו בגוף שלישי, הרי שכעת הוא יודע לאמר "אני", כשהוא מתייחס לעצמו.
עד לסביבות גיל 3 מרבית הפעוטות מדברים בחופשיות, יכולים לנהל שיחה ברורה ורהוטה, ויודעים לאמר בגאווה את שמם וגילם.
מה הלאה?
ככל שהפעוט יתבגר, דיבורו ילך וישתכלל.
לקראת גיל שלוש יתחיל הפעוט לשאול "למה?" כל העת, ולקראת גיל 4, אוצר המילים שלו יכיל כ- 800 מילים. בשלב הבא, ילמד להטות זמנים ופועלים.
תפקיד ההורים בהתפתחות השפה אצל ילדים
עיזרו לילדכם לפתח שפה עשירה באמצעות:
דיבור
מחקרים מלמדים שילדים שהוריהם שוחחו עימם רבות עוד שהיו תינוקות הם בעלי מנת משכל גבוהה יותר ואוצר מילים מפותח יותר, בהשוואה לילדים אחרים.
אין צורך לקשקש ללא סוף, אולם חשוב לדבר עם התינוק במשך שהותכם ביחד. תארו לו את שאתם עושים, הדגישו בפניו דברים חשובים, שאלו שאלות, שירו שירים, וספרו סיפורים. המנעו ככל שתוכלו מלדבר עם תינוקכם בשפת תינוקות, כדי שיוכל לרכוש יכולות דיבור תקינות ונכונות.
קריאת ספרים וסיפורים
ספרים, סיפורים, שירים ודקלומים הם דרכים נהדרות להעשרת אוצר המילים של התינוק.
בתחילה יהנה התינוק מהקשבה לקולכם, אך עד מהרה ילמד להנות גם מתוכן הסיפור ומההתבוננות בתמונות שבספר.
הקשבה
כשתינוקכם "מדבר", התבוננו בפניו, הקשיבו והגיבו. בדרך זו תלמדו את תינוקכם כיצד מתנהלת שיחה.
מתי לזהות קשיים בהבנת הדיבור?
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
שימו לב לסימני האזהרה שמפורטים להלן.
אם אתם חוששים או חושדים שעלולה להיות בעיה, פנו להתייעצות עם רופא הילדים. שללו ליקויי שמיעה, ובמידת הצורך, התייעצו עם קלינאי תקשורת.
12-6 חודשים
- התינוק אינו יוצר קשר עין ואינו משמיע (או אפילו מנסה להשמיע) קולות
- אם בסביבות גיל 6 חודשים מפסיק התינוק לחלוטין לקשקש או למלמל
- התינוק אינו צוהל או צוחק בקול רם בגיל חצי שנה
- בגיל 9-8 חודשים, התינוק אינו משתמש בקולו כדי להסב את תשומת ליבכם לצרכיו
- בגיל 9 חודשים, התינוק אינו מקשקש
- בגיל 10-9 חודשים, התינוק אינו מביע את עצמו (בין אם הוא שמח ומרוצה, ובין אם הוא עצוב או כועס)
- בגיל 10 חודשים, התינוק אינו מגיב למשמע שמו
- בגיל שנה, התינוק אינו מנופף לשלום או עושה "לא" עם ראשו
- בגיל שנה, התינוק אינו משמיע עיצורים כגון פ' או ב' או ג'
- בגיל שנה, התינוק אינו מתקשר עמכם בדרך כלשהיא אם הוא זקוק למשהו
18-13 חודשים
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו אומר אף מילה
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו מבין או מגיב למילים כגון "לא" או "ביי-ביי"
- בגיל 15 חודשים, התינוק אינו מנופף לשלום או מצביע
- בגיל 10 חודשים, התינוק אינו מגיב למשמע שמו
- התינוק אינו ממלמל עד ליום הולדתו הראשון
- התינוק אינו מסוגל להצביע על חלקי גוף
- בגיל 18 חודשים אינכם מסוגלים להבין מאום שתינוקכם אומר
24-19 חודשים
- בגיל 18 חודשים, התינוק מסוגל לומר לפחות 10-6 מילים
- בגיל 20-18 חודשים, התינוק אינו מצביע לעבר דברים שמענינים אותו (לדוגמה, מטוס שטס בשמיים)
- בגיל 21 חודשים, התינוק אינו מגיב להוראות פשוטות
- התינוק כמעט שאינו מנסה לחקות או לדבר בעצמו
- בגיל שנתיים, התינוק אינו יודע לזהות ולהצביע על חלקי גופו
- התינוק משמיט חלקי מילים
- התינוק אינו נראה מתוסכל אם דיבורו אינו ברור
- התינוק משתמש אך ורק במילים בודדות ולא במשפטים או שילובים של 2 מילים
- בגיל שנתיים, התינוק אינו מחקה את מעשיהם של מבוגרים בסביבתו
- בגיל שנתיים, התינוק אינו יודע להשתמש בחפצים יומיומיים כגון מברשת שיניים או מברשת שיער
36-25 חודשים
- הפעוט ממשיך להשמיט אותיות וחלקי מילים
- הפעוט מתקשה לקרוא לחפצים פשוטים ומוכרים בשמם
- הפעוט אינו משתמש במשפטים בני 3-2 מילים
- בגיל 3, דיבורו של הפעוט אינו מובן לזרים
- בגיל 3, הפעוט אינו מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות
- בגיל 3, הפעוט אינו מגלה ענין במשחק עם ילדים אחרים
- בגיל 3, הפעוט נצמד מאד להורה אחד ומתקשה להיפרד ממנו
גמגום אצל פעוטות
גמגום אינו בהכרח בעייתי, אלא חלק משלבי התפתחות הדיבור, ובעיקר אם תינוקכם רוכש את יכולת הדיבור במהירות רבה.
לעתים, מרוב התרגשות, מוחו של הפעוט יפעל מהר יותר מיכולתה של לשונו לבטא את המילים. במידה שהפעוט יגמגם במשך למעלה מחצי שנה, או אם הוא מתקשה לאמר את המילים ומאמץ את לסתותיו, פנו עמו לייעוץ אצל רופא הילדים ואצל קלינאי תקשורת.
מידע לפי גיל: התפתחות שפה ותקשורת
מדריך להתפתחות השפה, התקשורת והקשרים החברתיים בגיל הרך, מרגע הלידה ועד גיל 6. כאן תוכלו לקבל מידע על כל השלבים הצפויים בהתפתחות הדיבור, השפה והתקשורת אצל תינוקות, פעוטות וילדים לפי קבוצות גיל, וכן לקבל טיפים והמלצות לעידוד ההתפתחות הלשונית והתפתחות הכישורים החברתיים של ילדכם בהתאם לגילו.
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר |
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה |
משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים |
לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה |
משמיע קולות בזמן ההאכלה |
ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה |
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה
התפתחות צפויה
משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים
תפקיד ההורים
לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה
התפתחות צפויה
משמיע קולות בזמן ההאכלה
תפקיד ההורים
ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה
התפתחות צפויה
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משמיע קולות מלמול וגרגור |
לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים |
עוקב בעיניו לכל הכיוונים |
ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם |
משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים. |
|
מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה |
התפתחות צפויה
משמיע קולות מלמול וגרגור
תפקיד ההורים
לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים
התפתחות צפויה
עוקב בעיניו לכל הכיוונים
תפקיד ההורים
ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם
התפתחות צפויה
משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.
משמיע קולות בתגובה לקולו
מוכרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם |
לפתח עם התינוק שיחה |
משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון "בה, גה, מה" |
לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו |
צוחק בקול |
לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו |
מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אימו לקולו של אדם אחר |
לשיר ולדבר אל התינוק |
ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק, להסביר לתינוק את שנעשה |
התפתחות צפויה
מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם
תפקיד ההורים
לפתח עם התינוק שיחה
התפתחות צפויה
משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון "בה, גה, מה"
תפקיד ההורים
לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו
התפתחות צפויה
צוחק בקול
תפקיד ההורים
לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו
התפתחות צפויה
מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אימו לקולו של אדם אחר
תפקיד ההורים
לשיר ולדבר אל התינוק
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק, להסביר לתינוק את שנעשה
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: "בה, מו, דה", ובהמשך גם של שתי הברות ("בה-דה") |
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל |
נהנה להשמיע צלילים לעצמו |
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל |
משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות |
יש לפנות לאנשים בשמם ולציין את שמם של איברי גוף, מאכלים או צעצועים |
מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, "ידיים למעלה" או "מחא כפיים") |
התפתחות צפויה
מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: "בה, מו, דה", ובהמשך גם של שתי הברות ("בה-דה")
תפקיד ההורים
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל
התפתחות צפויה
נהנה להשמיע צלילים לעצמו
תפקיד ההורים
ללוות כל פעילות עם התינוק במלל
חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו "אמא, אבא, ביי-ביי או שלום"
התפתחות צפויה
משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות
תפקיד ההורים
יש לפנות לאנשים בשמם ולציין את שמם של איברי גוף, מאכלים או צעצועים
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, "ידיים למעלה" או "מחא כפיים")
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא |
ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים |
מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון "תן לי" או "קח" |
לעודד חיקוי תנועות דוגמת "ידיים על הראש" |
מכיר חלקי גוף גדולים |
לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות |
מבין הגבלות כגון "לא", "כן" ו"אסור" |
להראות לתינוק תמונות בספר |
מבין את משמעותם של מושגים כגון "שלום" ו"ביי ביי" |
יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה |
מכיר מילים כמו "אמא" או "אבא" ומייחס אותן להוריו |
להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים |
מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים |
לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק |
משתמש בהברות כפולות ("דאדא", "מאמא") ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ("בה בה בה", "מה מה מה") |
|
מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם |
|
מזהה חפצים על פי שמם |
|
אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון "הב-הב" לכלב |
|
מכיר שירי משחק |
התפתחות צפויה
התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא
תפקיד ההורים
ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים
התפתחות צפויה
מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון "תן לי" או "קח"
תפקיד ההורים
לעודד חיקוי תנועות דוגמת "ידיים על הראש"
התפתחות צפויה
מכיר חלקי גוף גדולים
תפקיד ההורים
לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות
התפתחות צפויה
מבין הגבלות כגון "לא", "כן" ו"אסור"
תפקיד ההורים
להראות לתינוק תמונות בספר
(בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים)
התפתחות צפויה
מבין את משמעותם של מושגים כגון "שלום" ו"ביי ביי"
תפקיד ההורים
יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה
התפתחות צפויה
מכיר מילים כמו "אמא" או "אבא" ומייחס אותן להוריו
תפקיד ההורים
להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים
התפתחות צפויה
מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים
תפקיד ההורים
לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק
התפתחות צפויה
משתמש בהברות כפולות ("דאדא", "מאמא") ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ("בה בה בה", "מה מה מה")
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה חפצים על פי שמם
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון "הב-הב" לכלב
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מכיר שירי משחק
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו |
להעשיר את עולמו של הילד. |
מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. |
להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר |
מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה |
לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות |
משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים |
|
ממשיך להשתמש בשפה משלו |
|
מבטא מילים בודדות ("אבא, אימא") ורצונות |
|
לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים |
התפתחות צפויה
מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו
תפקיד ההורים
להעשיר את עולמו של הילד.
להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק
התפתחות צפויה
מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים.
לדוגמה, "תתכופף ותרים את הכדור"
תפקיד ההורים
להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר
התפתחות צפויה
מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה
תפקיד ההורים
לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות
התפתחות צפויה
משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
ממשיך להשתמש בשפה משלו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מבטא מילים בודדות ("אבא, אימא") ורצונות
(לדוגמה, אומר "מה" כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים
תפקיד ההורים
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם |
להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה |
אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים |
לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם |
מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר |
לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט |
מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף |
לשיר ולדקלם בחרוזים |
לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ-50 מילים מוכרות |
|
הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו |
התפתחות צפויה
תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם
תפקיד ההורים
להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה
התפתחות צפויה
אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים
תפקיד ההורים
לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם
התפתחות צפויה
מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר
תפקיד ההורים
לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט
התפתחות צפויה
מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף
תפקיד ההורים
לשיר ולדקלם בחרוזים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ-50 מילים מוכרות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מדבר ללא הרף, הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר |
להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות |
אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילים |
תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות |
מצרף 3-2 מילים למשפט, תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם |
להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. |
מצרף שמות וכינויי גוף ("אני, אתה, לי, אותי") |
להסביר מושגי כמות וכמויות |
מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר |
אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה |
יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו |
אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה |
ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו |
|
שר ומספר שירי ילדים |
|
נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות |
|
לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים |
|
מרכיב משפטים שלמים ומורכבים |
|
משתמש בלשון יחיד-רבים, זכר-נקבה |
|
שואל שאלות רבות |
|
מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב |
|
מנהל שיחות פשוטות |
|
מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר |
|
משתמש בשפה משלו |
התפתחות צפויה
מדבר ללא הרף, הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר
תפקיד ההורים
להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות
התפתחות צפויה
אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילים
תפקיד ההורים
תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות
התפתחות צפויה
מצרף 3-2 מילים למשפט, תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם
("איפה אבא?", "אבא הלך לעבוד")
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה.
היינו, "לשחק" את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות
התפתחות צפויה
מצרף שמות וכינויי גוף ("אני, אתה, לי, אותי")
תפקיד ההורים
להסביר מושגי כמות וכמויות
התפתחות צפויה
מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר
("קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה")
תפקיד ההורים
אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה
התפתחות צפויה
יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו
תפקיד ההורים
אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה
התפתחות צפויה
ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
שר ומספר שירי ילדים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מרכיב משפטים שלמים ומורכבים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משתמש בלשון יחיד-רבים, זכר-נקבה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
שואל שאלות רבות
("מי?, מה?, למה?, מה זה?")
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מנהל שיחות פשוטות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משתמש בשפה משלו
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
אוצר המילים ממשיך לגדול |
ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו |
משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 5-4 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת "על יד", "מעל" או "מתחת" |
ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ-10 |
יודע לספור עד 10 או יותר |
להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות |
מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה) |
יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ-6 חודשים. |
שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים |
|
לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אימו |
התפתחות צפויה
אוצר המילים ממשיך לגדול
תפקיד ההורים
ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו
התפתחות צפויה
משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 5-4 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת "על יד", "מעל" או "מתחת"
תפקיד ההורים
ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ-10
התפתחות צפויה
יודע לספור עד 10 או יותר
תפקיד ההורים
להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות
התפתחות צפויה
מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה)
תפקיד ההורים
יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ-6 חודשים.
במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
התפתחות צפויה
שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אימו
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול |
להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים |
בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 8-6 מילים. |
ללמד את קשת הצבעים הרחבה |
מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון |
לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום |
מכיר 4 צבעים ואף יותר |
תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה |
אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו |
לעודד ספירה לאחור מ-5 עד 0 |
יודע את שמות ימי השבוע |
להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה |
מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים |
|
יכול להתאים את דברים למאזין |
|
מתחיל למנות 5-4 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה |
|
יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר') |
התפתחות צפויה
מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול
תפקיד ההורים
להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים
התפתחות צפויה
בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 8-6 מילים.
משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית
תפקיד ההורים
ללמד את קשת הצבעים הרחבה
התפתחות צפויה
מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום
התפתחות צפויה
מכיר 4 צבעים ואף יותר
תפקיד ההורים
תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה
התפתחות צפויה
אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו
תפקיד ההורים
לעודד ספירה לאחור מ-5 עד 0
התפתחות צפויה
יודע את שמות ימי השבוע
תפקיד ההורים
להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה
התפתחות צפויה
מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יכול להתאים את דברים למאזין
(היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל למנות 5-4 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר')
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה |
להקריא ולספר לילד סיפורים, ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם |
משתמש במשפטי תנאי ("אם, אז...") ובמילות קשר כגון "אבל" או "אף על פי" אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים |
לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות |
משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד) |
לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה |
מסוגל לספור עד 20 ואף יותר |
לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק |
יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים) |
יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי |
התפתחות צפויה
שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה
תפקיד ההורים
להקריא ולספר לילד סיפורים, ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם
התפתחות צפויה
משתמש במשפטי תנאי ("אם, אז...") ובמילות קשר כגון "אבל" או "אף על פי" אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים
תפקיד ההורים
לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות
התפתחות צפויה
משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד)
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה
התפתחות צפויה
מסוגל לספור עד 20 ואף יותר
תפקיד ההורים
לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק
התפתחות צפויה
יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים)
תפקיד ההורים
יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי