זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל
מתי וכיצד מתפתחת עצמאותו של התינוק וחרדת הנטישה?
לאחר לידתו חסר היילוד כל תחושת "עצמי" ואינו תופס את עצמו כישות נפרדת אלא כחלק מאמו. תוך שהוא הולך ומתפתח לומד התינוק להבין כי הוא דמות נפרדת וכי הידיים והרגליים שמתנפנפות לנגד עיניו שלו הן. ככל שילך ויגדל כך ילמד להבין שהוא בעל גוף, מחשבות ורגשות ייחודיים לו ועד מהרה ילמד להפגין את עצמאותו.
מרבית התינוקות חווים את חרדת הנטישה. בהתאם לגילם יחוו מרבית התינוקות והפעוטות חרדה אמיתית אם יצטרכו להיפרד מאחד או משני הוריהם. במושגים התפתחותיים הרי שחרדת הנטישה מטרתה להגן על התינוק הרך וחסר ההגנה ולכן אין פלא שתינוק חסר ישע יבכה ויחרד אם יפרד מהדמות שאחראית על טיפולו והזנתו. בתרבותיות מסוימות תינוקות כלל אינם נפרדים מאימותיהן במהלך שנת חייהם הראשונה אלא נישאים צמוד לגופה.
חרדת הנטישה ובכיו מורט העצבים של התינוק בעקבותיה הם חוויה קשה הן עבור תינוקכם והן עבורכם.
זיכרו כי תינוקכם אינו עושה לכם '"דווקא", שמדובר בתופעה שתחלוף ככל שהתינוק יגדל וכי ניתן להתמודד עימה בדרכים שונות.
התנחמו בידיעה שתינוקכם זקוק לכם ונעצב כשאינכם בסביבתו.
מתי מתחילה להתפתח עצמאותו של התינוק?
עצמאותו של התינוק הולכת ומפתחת כל העת במהלך שנות החיים הראשונות.
לקראת גיל 7-6 חודשים מתחיל התינוק להבין כי הוא ישות נפרדת מאמו וכי ניתן לעזוב אותו לבדו. בהתאמה, ולאור תגלית זו, זהו בדרך הגיל שבו מתחילה חרדת הנטישה שעלולה להמשך עד לשנת החיים השניה.
שיא החרדה הוא בדרך כלל בגילאי 18-12 חודשים. מרבית התינוקות מתחילים לבכות כשאחד ההורים עוזב אותם, בין אם בפעוטון או בין עם שמרטף. לעתים עלולים תינוקות לחוש חרדת נטישה גם בלילה כשהם לבדם במיטתם והוריהם אינם בסביבתם המיידית.
ככל שהילד יהפוך חברותי יותר וילמד לבטוח כי תחזרו כך יהיה לו קל יותר להתקדם ולפתח את זהותו העצמית. לעתים עצמאות זו עלולה להיות מקור לעימותים לא מעטים ופעוטות רבים בסביבות גיל שנתיים נוטים להתפרצויות זעם אם אינם משיגים את שהם רוצים, בדרכם שלהם.
שלבים בהתפתחות העצמאות של התינוק, חרדת נטישה והתקפי זעם
6-1 חודשים
עד גיל חצי שנה לערך יזדהה התינוק לחלוטין עם דמות המטפל העיקרי (בדרך כלל אמו).
לאחר לידתו מתמקד התינוק בעיקר בסיפוק צרכיו המיידיים לרבות הצורך במזון, בתשומת לב, במגע ובחיבה. בהמשך יתמקד בעיקר בשליטה על אברי גופו ורק לאחר מכן יוכל להתפנות להגדרת ישותו העצמית, העצמאית מאמו.
ייתכן שכבר בגיל 4 חודשים תבחינו בניצני עצמאות ראשונים כשתינוקכם ילמד שאם הוא בוכה אתם ניגשים אליו באופן מיידי. זהו אחד השלבים הראשונים בעצמאותו של התינוק ובתפיסתו כי דרך התנהגותו משפיעה על התנהגותם של אחרים בסביבתו, ובעיקר על התנהגותם של הוריו.
12-7 חודשים
התינוק בן שבעת החודשים ער לעצמאותו ולהיותו ישות נפרדת מאמו. על אף חשיבות האירוע ועצם ההבנה המשמעות עלולה לגרום לתינוק להיות חרד מאחר שהוא מודע כי אתם עשויים לעזוב אותו, אולם אינו בטוח כי תחזרו. לכן הוא עלול לפרוץ בבכי מר אם תרצו לעזוב אותו לנפשו אפילו לדקה קלה.
על אף הנוחות שבדבר אל "תברחו" מהחדר ברגע שהתינוק מסובב את גבו. בריחה או יציאה ללא תהליך פרידה מסודר אינה מלמדת את התינוק להתמודד אלא מגבירה את חששותיו כי נעלמתם וכי אתם עלולים שלא לחזור. על אף הקושי היפרדו לשלום וצאו מהחדר תוך שהוא מתבונן ורואה אתכם יוצאים.
כחלק מעצמאותו המתפתחת עלול עוללכם לחוות התפרצויות זעם בלתי צפויות. נדמה כי רגע אחד אתם מבצעים פעילות משותפת ומהנה ואילו דקה מאוחר יותר הילד בוכה, מקטר ואז צורח, בועט ומשתולל.
בגילאי שנה עד שלוש שנים התפרצויות זעם הן חלק קשה, אך שכיח, בהתנהגותו של הפעוט.
התפרצויות זעם אינן אמצעי של הילד כדי לתמרן אתכם וסביר להניח שלא יאפיינו את אופיו ואת התנהגותו כבוגר. התפרצויות הזעם הן לרוב תגובה לתסכוליו של הפעוט, בדרך כלל עקב קושי להסביר את עצמו או לדבר בצורה מובנת לכל.
אף שפעוטות בגילאים אלו מסוגלים לשמוע ולהבין מילים ומשפטים מורכבים יכולתם להביע את עצמם ולדבר באותה מידת מורכבות, מוגבלת. פעוט שאינו מסוגל להתבטא ולהביע את עצמו כיאות עלול להיות מתוסכל ועלול להתפרץ בזעם רב.
24-13 חודשים
תהליך פיתוח ישותו העצמאית של תינוקכם נמשך כל העת. תינוקות בני 21 חודשים לערך כבר תופסים את עצמם כישות עצמאית לחלוטין גם כשהם מתבוננים בדמותם במראה (וזאת בניגוד לתינוקות קטנים יותר שתופסים את דמותם במראה כישות נפרדת מעצמם).
גם בגיל שנתיים עלול ילדכם לבכות או להתעצב כשתשאירו אותו בגן או עם שמרטף אולם עד מהרה יתגבר, בכיו יפסק והוא יחזור לעניניו מאחר שהוא בטוח יותר הן בעצמו והן בכם. נסיונו המצטבר ויכולתו לזכור ארועים שהתרחשו בעבר לימדו אותו כי תשובו לאחר זמן מה.
הקפידו לחזק אותו ולעודד את בטחונו העצמי. הסבירו לו שוב ושוב כי אינכם נעלמים וכי תשובו אליו בסוף היום. ככל שהפעוט ייבטח בכם כך ילך ויגבר בטחונו העצמי והוא ילמד לעמוד על שלו.
36-25 חודשים
מאבקו של הפעוט לעצמאות נמשך עד לשנתו השלישית לערך. שימו לב שבשעת טיול "מעז" הפעוט להתרחק מכם יותר ויותר ובוחן את גבולותיו כל העת (לדוגמה, הוא יצייר על קירות ויבחן את תגובתכם). "אני בעצמי" הוא ביטוי שגור ושכיח מאד בגילאים אלו.
מה הלאה?
ככל שהפעוט ילך ויגדל כך תגבר עצמאותו והוא יהפוך לישות נפרדת ובלתי תלויה.
חשוב לאפשר לו התנהלות עצמאית בהתאם ליכולותיו ולגילו ולעודד אותו כשהוא מפגין את עצמאותו.
מתי לפנות לייעוץ בגלל חרדת נטישה של התינוק?
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
אף שחרדת הנטישה היא תופעה שכיחה בקרב תינוקות בני 18-9 חודשים פנו להתייעצות אם חרדותיו של התינוק חריגות בעוצמתן עד שאינו מסוגל לתפקד אם אינכם לצדו או אם אי אפשר להרגיע את בכיו לאחר צאתכם.
אופיים של תינוקות שונים שונה מאד זה מזה ולכן חלקם ירגעו ביתר קלות ואילו אחרים עלולים לבכות במשך תקופה. אם התינוק אינו נירגע וחרדתו מתעצמת עם הזמן יתכן שהוא מסמן לכם כי משהו בכל זאת לא תקין.
- בידקו שוב את הבייביסיטר או את הפעוטון - יתכן שהם ראויים אך אינם מתאימים לתינוקכם ולאופיו הייחודי (לדוגמה, התינוק אוהב מאד להיות "על הידיים" ואילו המטפלת אינה דוגלת בשיטה זו).
- הרגילו את התינוק להשאר בחברת סבתא או דודה מוכרת - האריכו את משך שהותו ללא נוכחותכם בכל פעם.
- בידקו אם אינכם מפגינים לחץ מיותר כשאתם נפרדים ומשאירים את התינוק - מידת הלחץ שלכם מקרינה על מידת הלחץ של תינוקכם. שפרו את נוהל היציאה שלכם וודאו כי אתם נפרדים בצורה רגועה ומסודרת שתקנה לתינוקכם תחושת בטחון.
אם ילדכם חווה התקפי זעם והתופעה נמשכת מעבר לגיל 30 חודשים התייעצו עם רופא הילדים. אם הילד עוד לא בן 30 חודשים אך סובל משלוש או ארבע התפרצויות זעם מדי יום ואינו משתף פעולה בפעולות שגרתיות כגון איסוף צעצועים או לבישת בגדים שוחחו על כך עם רופא הילדים.
ייתכן שתופנו לייעוץ עם פסיכולוג ילדים שיסייע בידכם כיצד להתמודד עם התפרצויותיו של הילד.
אם הפעוט חווה התקפי חרדה משתקים חשוב גם כן לפנות לבדיקת רופא מאחר שקיימים מחקרים לפיהם התקפי חרדה עלולים להיות קשורים בחסר בברזל.
מידע לפי גיל: התפתחות שכלית וחברתית
מדריך לשלבים בהתפתחות השכלית והחברתית של תינוקות, פעוטות וילדים לפי גיל. כאן תוכלו ללמוד על השלבים הצפויים בהתפתחות ילדיכם משנתו הראשונה ועד גיל 5–6, וכן לקבל המלצות על כל הדרכים שבהן תוכלו לתמוך בהתפתחות השכלית ובפיתוח כישוריו החברתיים של הילד בהתאם לגילו.
6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל |
|
התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו |
להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים |
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות |
ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו |
עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות |
לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק |
מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף |
להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו |
בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו
תפקיד ההורים
להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים
התפתחות צפויה
מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות
תפקיד ההורים
ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו
התפתחות צפויה
עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות
תפקיד ההורים
לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק
(רצוי בגובה 30-25 ס"מ מעל פניו)
התפתחות צפויה
מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף
תפקיד ההורים
להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו
התפתחות צפויה
בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו |
להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים, לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם |
לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות |
להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו |
מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים |
להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב |
בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה |
|
סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט |
התפתחות צפויה
נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו
תפקיד ההורים
להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים, לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות
תפקיד ההורים
להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו
התפתחות צפויה
מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים
תפקיד ההורים
להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב
התפתחות צפויה
בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתעניין ונהנה מתנועות גופו |
ללוות במלל כל פעילות עם התינוק |
מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם |
לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו |
החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות |
לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא |
מחייך למראה דמותו במראה |
|
מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה |
|
מגיב בקול לחיוכה של אמו |
|
מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל) |
התפתחות צפויה
מתעניין ונהנה מתנועות גופו
תפקיד ההורים
ללוות במלל כל פעילות עם התינוק
התפתחות צפויה
מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם
תפקיד ההורים
לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו
(חיבוק, נשיקה ודיבור בקול רך ונעים)
התפתחות צפויה
החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות
תפקיד ההורים
לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא
התפתחות צפויה
מחייך למראה דמותו במראה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מגיב בקול לחיוכה של אמו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל)
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מגלה את סביבתו תוך כדי משחק |
חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם |
מתחיל להגיב למילה "לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו |
לעודד משחק חברתי |
מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים |
לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות |
מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו מרוצה כאשר עוזבים אותו |
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת |
חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה |
|
נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר |
|
מסמן לשלום ומוחא כפיים |
|
מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו |
התפתחות צפויה
מגלה את סביבתו תוך כדי משחק
תפקיד ההורים
חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם
התפתחות צפויה
מתחיל להגיב למילה "לא" ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו
תפקיד ההורים
לעודד משחק חברתי
("מחא כפיים" או "קוקו")
התפתחות צפויה
מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים
("חרדת זרים")
תפקיד ההורים
לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות
(לדוגמה "הנה מים" או "זהו אור")
התפתחות צפויה
מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו מרוצה כאשר עוזבים אותו
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת
התפתחות צפויה
חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסמן לשלום ומוחא כפיים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה |
לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית |
מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו |
להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה |
מתחיל לענות לקריאה בשמו |
לשחק משחקי "קוקו", להסתיר ולגלות חפצים |
מבין בקשות פשוטות כגון "תן נשיקה" או "תנופף שלום" |
לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים |
מגלה חפץ שהוחבא |
להשתמש בספרים מקרטון קשיח, רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים |
"עושה" פרצופים והבעות פנים מצחיקות. |
להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות |
מושך חוט כדי להגיע לטבעת |
להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ("חכה רגע, כי...") |
מכיר חלקי גוף גדולים |
|
פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת |
|
לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן |
התפתחות צפויה
סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית
התפתחות צפויה
מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו
תפקיד ההורים
להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה
(לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים)
התפתחות צפויה
מתחיל לענות לקריאה בשמו
תפקיד ההורים
לשחק משחקי "קוקו", להסתיר ולגלות חפצים
התפתחות צפויה
מבין בקשות פשוטות כגון "תן נשיקה" או "תנופף שלום"
תפקיד ההורים
לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים
התפתחות צפויה
מגלה חפץ שהוחבא
תפקיד ההורים
להשתמש בספרים מקרטון קשיח, רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים
התפתחות צפויה
"עושה" פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה
תפקיד ההורים
להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות
התפתחות צפויה
מושך חוט כדי להגיע לטבעת
תפקיד ההורים
להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ("חכה רגע, כי...")
התפתחות צפויה
מכיר חלקי גוף גדולים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
כשנשאל, מצביע על איברי גוף וחפצים מוכרים |
תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, "תכניס רגל למכנסיים") כדי שילמד לקשר בין איבר הגוף ופריט הלבוש |
ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ("תן נשיקה", "תעשה שלום") |
לבקש שיצביע על איברי גוף מוכרים, חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון |
מבלה זמן רב בחקירת חפצים, בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. |
לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק |
מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות), נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם |
לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא |
מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור |
לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים) |
מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות |
לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר |
מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים, נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל |
לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה |
דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח |
לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט |
לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס), אפשרי בשעת הרחצה |
התפתחות צפויה
כשנשאל, מצביע על איברי גוף וחפצים מוכרים
תפקיד ההורים
תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, "תכניס רגל למכנסיים") כדי שילמד לקשר בין איבר הגוף ופריט הלבוש
התפתחות צפויה
ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ("תן נשיקה", "תעשה שלום")
תפקיד ההורים
לבקש שיצביע על איברי גוף מוכרים, חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון
התפתחות צפויה
מבלה זמן רב בחקירת חפצים, בודק מרקם, צבע, צורה וצליל.
מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה
תפקיד ההורים
לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק
התפתחות צפויה
מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות), נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא
התפתחות צפויה
מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים)
התפתחות צפויה
מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות
תפקיד ההורים
לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר
התפתחות צפויה
מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים, נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל
תפקיד ההורים
לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה
התפתחות צפויה
דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס), אפשרי בשעת הרחצה
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נצמד להורה ומביע רגשות חיבה |
להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה: ללטף, לנשק ולחבק אותו |
מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה |
להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב |
אוצר המילים מתרחב מאוד |
להשתמש במושגי יחס כגון "מעט, הרבה, למעלה, למטה" |
מתעניין באירועים חדשים |
לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית |
מרבה לשאול "מה זה?" |
להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים |
מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר, מסוגל להבין הוראות פשוטות |
להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט, יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה |
מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ("לא רוצה'", "אני לבד") אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה |
לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים |
שומר על "רכושו" בקנאות |
לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני |
מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם |
לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים |
נהנה לשחק משחק דמיוני |
|
נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים |
|
ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר |
התפתחות צפויה
נצמד להורה ומביע רגשות חיבה
תפקיד ההורים
להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה: ללטף, לנשק ולחבק אותו
התפתחות צפויה
מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב
התפתחות צפויה
אוצר המילים מתרחב מאוד
תפקיד ההורים
להשתמש במושגי יחס כגון "מעט, הרבה, למעלה, למטה"
התפתחות צפויה
מתעניין באירועים חדשים
תפקיד ההורים
לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית
התפתחות צפויה
מרבה לשאול "מה זה?"
תפקיד ההורים
להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים
(דורש תיאום בין ההורים)
התפתחות צפויה
מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר, מסוגל להבין הוראות פשוטות
תפקיד ההורים
להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט, יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה
התפתחות צפויה
מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ("לא רוצה'", "אני לבד") אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים
התפתחות צפויה
שומר על "רכושו" בקנאות
תפקיד ההורים
לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני
(בובות, מכוניות, כלי בית)
התפתחות צפויה
מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם
תפקיד ההורים
לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים
התפתחות צפויה
נהנה לשחק משחק דמיוני
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים |
לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם |
מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני |
לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין |
אינו יודע לדחות סיפוקים |
להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט |
התנהגותו המרדנית נמשכת |
לספק צעצועים בטיחותיים |
שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה |
לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו |
אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה |
ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו |
ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים |
לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה |
לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה |
להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם |
מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה |
לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו |
מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת-אופן |
לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח |
משחק משחקי "כאילו", מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני |
לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו |
מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע |
|
לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו |
התפתחות צפויה
תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים
תפקיד ההורים
לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם
התפתחות צפויה
מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני
תפקיד ההורים
לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין
התפתחות צפויה
אינו יודע לדחות סיפוקים
תפקיד ההורים
להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט
התפתחות צפויה
התנהגותו המרדנית נמשכת
תפקיד ההורים
לספק צעצועים בטיחותיים
התפתחות צפויה
שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה
תפקיד ההורים
לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו
התפתחות צפויה
אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה
תפקיד ההורים
ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו
(לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה)
התפתחות צפויה
ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים
תפקיד ההורים
לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה
תפקיד ההורים
להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם
התפתחות צפויה
מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה
(עד 3 ילדים)
תפקיד ההורים
לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו
התפתחות צפויה
מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת-אופן
תפקיד ההורים
לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח
התפתחות צפויה
משחק משחקי "כאילו", מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני
תפקיד ההורים
לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו
התפתחות צפויה
מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים |
לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם |
מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה |
לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף |
דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות |
לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש |
תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. |
לעודד ספירה כמותית של חפצים |
מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר |
לאפשר לילד לספר את חוויותיו, במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה) |
מזהה צבעים ונוקב בשמם |
לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה |
משחק משחקי "כאילו" |
לגלות הבנה לפחדיו של הילד, לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון |
מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון |
להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות |
משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו |
|
מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים |
התפתחות צפויה
מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים
תפקיד ההורים
לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם
התפתחות צפויה
מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה
תפקיד ההורים
לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף
התפתחות צפויה
דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות
תפקיד ההורים
לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש
התפתחות צפויה
תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות.
הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד
תפקיד ההורים
לעודד ספירה כמותית של חפצים
התפתחות צפויה
מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר
תפקיד ההורים
לאפשר לילד לספר את חוויותיו, במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה)
התפתחות צפויה
מזהה צבעים ונוקב בשמם
תפקיד ההורים
לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה
התפתחות צפויה
משחק משחקי "כאילו"
תפקיד ההורים
לגלות הבנה לפחדיו של הילד, לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון
התפתחות צפויה
מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון
תפקיד ההורים
להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות
התפתחות צפויה
משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים
(דמיוניים או מוחשיים)
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
יוזם ומפתח משחקי דמיון |
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו |
מקבל מרות מתוך הבנה |
לשחק במשחקי זיכרון שונים |
מבין כללי משחק |
לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית |
בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים |
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק |
מבין משמעות של מספר וכמות עד 10 |
לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. |
מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו |
להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה, להדגיש את הסיבות להצלחה |
מפתח שליטה וויסות עצמי, מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק |
להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות |
מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל |
|
בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען |
התפתחות צפויה
יוזם ומפתח משחקי דמיון
תפקיד ההורים
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו
התפתחות צפויה
מקבל מרות מתוך הבנה
תפקיד ההורים
לשחק במשחקי זיכרון שונים
התפתחות צפויה
מבין כללי משחק
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית
התפתחות צפויה
בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים
תפקיד ההורים
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק
(משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה)
התפתחות צפויה
מבין משמעות של מספר וכמות עד 10
תפקיד ההורים
לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו.
סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע
התפתחות צפויה
מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו
תפקיד ההורים
להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה, להדגיש את הסיבות להצלחה
התפתחות צפויה
מפתח שליטה וויסות עצמי, מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק
תפקיד ההורים
להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות
התפתחות צפויה
מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם |
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה |
מסוגל למיין פריטים לפי 2 מימדים |
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני מימדים |
מבין פעולות חשבון פשוטות |
לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות, יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת |
מבין את הרכבם של עצמים וחפצים |
לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק |
מבין שקיים הבדל בין זכר לנקבה ומסוגל לעמוד את ההבדלים |
להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה |
מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע |
|
בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה |
|
מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן |
|
חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות |
התפתחות צפויה
מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם
תפקיד ההורים
לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה
התפתחות צפויה
מסוגל למיין פריטים לפי 2 מימדים
(לדוגמה, גודל וצבע)
תפקיד ההורים
לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני מימדים
התפתחות צפויה
מבין פעולות חשבון פשוטות
תפקיד ההורים
לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות, יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת
התפתחות צפויה
מבין את הרכבם של עצמים וחפצים
תפקיד ההורים
לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק
התפתחות צפויה
מבין שקיים הבדל בין זכר לנקבה ומסוגל לעמוד את ההבדלים
(לדוגמה, יש בנות ויש בנים בגן)
תפקיד ההורים
להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה
התפתחות צפויה
מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות
תפקיד ההורים
תפקיד ההורים בהתפתחות העצמאות של הילדים
כדי שילדכם ילמד להיות עצמאי עליו להיות בטוח בקשר למקומו בבית ובמשפחה.
חשוב שתפגינו כלפיו הרבה חיבה ותמיכה על מנת לפתח את תחושת הבטחון שלו בקשר עמכם. בגיל הינקות הגיבו במהירות לצרכיו ולבכיו: האכילו אותו כשהוא רעב, הקפידו להחליף לו חיתול כדי שיהיה יבש ונקי והרבו לחייך, לדבר עמו ולחבק אותו במהלך שעות הערות.
שחקו עמו משחקי "קו-קו" כדי ללמד אותו שאתם בסביבה גם אם אינו רואה אתכם כל הזמן. כסו את פניו עם חיתול בד או התחבאו מאחורי רהיט בהישג ידו. משחקים אלו יסייעו לו בהתמודדות עם חרדותיו ויתרמו לחיזוק הקשר שלו עמכם.
סייעו לתינוקכם להתכונן לקראת פרידה צפויה מכם ואפשרו לו להסתגל בהדרגה:
- אפשרו לו להרגע ולחוש בנוח - אם הוא נשאר עם מטפלת או בייביסיטר וודאו כי יבואו להיות עמו עוד טרם חזרתכם לעבודה כדי ששני הצדדים ילמדו להכיר זה את זה ויסתגלו כשאתם עדיין בסביבה. כשעליכם לצאת ודאו כי הבייביסיטר מגיעה כחצי שעה לפני המועד המשוער כדי שהמעבר יהיה רגוע והתינוק לא סתם "מחליף ידיים".
- היפרדו לשלום בצורה מסודרת - נשקו את התינוק לשלום ואמרו לו כי תשובו.
- אל תברחו - התינוק יתעצב עוד יותר אם פשוט תעלמו לו ולא ילמד כי בעקבות הפרידה, תשובו.
- הקנו לתינוק בטחון במסגרת שבחרתם עבורו - תינוקות רגישים מאד לרגשותיהם של הוריהם. לכן חשוב שתפגינו בטחון בבייביסיטר או בפעוטון כדי שהתינוק יחוש שהכל בסדר. אל תתחילו לבכות בנוכחותו גם אם ליבכם נשבר. אם אינכם בטוחים כי הבייביסיטר טובה עבורו החליפו אותה, אך אל תשדרו לתינוק את חוסר בטחונכם.
- אם יצאתם, יצאתם - אל תחזרו. כניסות ויציאות חוזרות רק יקשו ויבלבלו את התינוק. במרבית המקרים גם אם התינוק בוכה בכי קורע לב הוא יחדל עד מהרה ברגע שתצאו מטווח ראייתו.
- התחילו באופן הדרגתי - תוכלו להתרחק מתינוקכם תחילה לפרקי זמן מוגבלים עד שיתרגל.
כדי שיוכל לפתח את עצמאותו חייב הפעוט לבדוק את גבולותיו ולחקור את סביבתו. אפשרו לו זאת וודאו כי סביבתו בטוחה.
הימנעו מלאמר לו "לא" כל העת (אלא אם הוא בסכנה, כמובן!) ואפשרו לו מרחב פעולה.
עודדו את עצמאותו ואת ישותו העצמאית. הציעו לו לבחור בעצמו את פעילויותיו, משחקיו או בגדיו אך צמצמו את הבחירה כדי שיוכל להתמודד ולהכיל אותה בקלות. הציעו לו שתי חליפות בגדים או שני חטיפים. הסבירו לו שעם הזכות לבחור את משחקיו חלה גם החובה לאסוף אותם בסיום הפעילות.
התמודדות עם חרדת נטישה של תינוקות
זיכרו שעל אף עצמאותו ההולכת וגוברת של ילדכם הוא עדיין זקוק לכם מאד, לנוכחותכם, לחיבוקכם ולתמיכתכם וזקוק לתשומת ליבכם הקשובה.
כדי לסייע לתינוק להתמודד עם חרדת הנטישה תוכלו לנסות מספר דברים:
צמצמו ככל שתוכלו את אירועי הפרידה מתינוקכם - אם הוא חרד מאד והדבר אפשרי קחו אותו עמכם והמתינו בסבלנות שחרדת הנטישה של תינוקכם תחלוף.
אם אתם צריכים להשאיר את התינוק וודאו כי הוא נשאר בסביבה מוכרת בחברת פרצופים מוכרים - התינוק ככל הנראה יבכה ויפגין את התנגדותו אולם ירגע ביתר קלות.
אם אתם צריכים להשאיר את התינוק עם דמות שאינו מכיר אפשרו לו להתוודע קלות אל הזר לפני שתצאו - לאור מגבלת התקשורת עם תינוקות רכים שאינם מדברים אין זה רצוי להשאיר תינוקות רכים עם זרים שאינם מכירים אותם, את צרכיהם ואת אופיים הייחודי.
הרגיעו את התינוק לקראת הפרידה ושנת הלילה ללא נוכחותכם חבקו אותו לפני השינה וערסלו אותו בזרועותיכם. אם התינוק בוכה לאחר השכבתו גשו אליו כדי להרגיע (גם אותו וגם את עצמכם) אולם לאחר מכן החזירו אותו למיטתו. אל תשחקו עמו ואל תאריכו את שהייתכם לצדו. חשוב שהתינוק ילמד שהלילה מיועד לשינה ולא למשחק חברתי. עם הזמן ילמד התינוק להרגע בעצמו ויחזור לישון.
אם הפעוט חווה התפרצות זעם, נסו להקפיד על הכללים הבאים כדי לעזור לו לעבור את החוויה הקשה (עבורו ועבורכם):
התמודדות עם התקפי זעם של פעוטות
התפרצות זעם עלולה להיות מחזה עגום. הפעוט בועט, צורח או מטיח את עצמו על הרצפה, ולעתם אף זורק דברים, מכה או עוצר את נשימתו עד כדי הכחלה. תוך כדי התפרצות זעם הפעוט לא יקשיב אם תדברו עמו בצורה הגיונית או אם תנסו להסביר, להרגיע ולבקש אותו לחדול.
בדרך כלל דיבורים או נסיונות להרגיע יגררו החמרה של ההתפרצות. תחת זאת נסו לחבק את הילד הזועם והמתינו עמו ביחד עד שיעבור הזעם. גם אם אתם כועסים מאד על הפעוט הזועם השתדלו לא להשאיר אותו לבדו כדי שלא ירגיש נטוש או זנוח.
עוצמת הרגשות שהוא חווה עלולה להיות מפחידה עבורו וסביר שיתנחם בידיעה כי אתם בסביבה, אוהבים ותומכים. במידת האפשר נסו לחבק את הפעוט ובחנו האם הוא נרגע. אם שיטה זו נכשלת תוכלו לנסות להתעלם מהילד הזועם. חלק מהילדים נרגעים מהר יותר אם הם רואים שהוריהם אינם מתרגשים מההתפרצות.
בכל מקרה חשוב שלא תאבדו את עשתונותיכם ותגררו אחרי הילד לתגובה זועמת מצדכם. במשך הזמן תוכלו למצוא את השיטה שמתאימה ביותר עבורכם ועבור ילדכם.
זיכרו שאתם המבוגר האחראי
אל תיכנעו לדרישות בלתי הגיוניות מצדו של הילד ואל תכנסו עמו למשא ומתן כל עוד התפרצות הזעם נמשכת. הורים רבים ממהרים להכנע לדרישותיו של הפעוט, ובפרט אם ההתפרצות מתרחשת במקום ציבורי או בנוכחות זרים.
אל תחששו מדעתם של אחרים. אם תכנעו ילמד ילדכם כי הוא מסוגל להפעיל עליכם לחץ בחברת אנשים זרים ואתם עלולים להשריש בקרבו הרגלים בלתי רצויים. הקרינו תחושת שליטה במצב כלפי הפעוט כדי לחזק אותו ולטעת בו תחושת בטחון.
אם התקף הזעם יוצא מכלל שליטה והפעוט חובט באנשים זרים או בחיות, משליך חפצים או צורח ללא הפסקה הרימו אותו והוציאו אותו מהמקום. נסו להביא אותו למקום מוכר ומוגן. אם אתם מחוץ לבית נסו להכניס אותו למכונית. הסבירו לו מדוע הוצאתם אותו והבטיחו שתישארו עמו עד שירגע. אם אין ברירה, חיזרו הביתה.
נסו לשוחח עם הפעוט לאחר שירגע
חבקו את הילד ודברו עמו על שארע.
הסבירו לו שאתם מבינים את תסכוליו אולם הדגישו בפניו שישיג טוב יותר את מטרותיו אם ינסה לדבר ולהסביר את עצמו.
נסו להמנע מראש ממצבים שעלולים לגרות התפרצויות זעם מצדו של הפעוט
אם הפעוט מתפרץ כשהוא רעב קחו עמכם חטיפים למניעה. אם הוא מתקשה להסתגל לשינויים המנעו ממצבים פתאומיים ואפשרו לו הסתגלות רכה למצבים חדשים.
כדי לעודד את עצמאותו הציעו לו לבחור בעצמו. המנעו מחיכוכים מיותרים סביב הארוחה והציעו לפעוט לבחור בעצמו את מזונו מתוך בחירות שמקובלות עליכם. הציעו לו בחירה בין שני דברים כדי למנוע בלבול. אם אתם מתווכחים עם הפעוט כל הזמן ועל כל דבר נסו לצמצם את מידת החיכוך והתווכחו רק על דברים חשובים באמת. ותרו לפעוט על דברים פעוטים יותר ותנו לו להנות מתחושת הנצחון.