0-6 שבועות |
התפתחות צפויה
- זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
- התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
- מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
- עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
- מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
- בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב.
|
תפקיד ההורים
- להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
- ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
- לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
- להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
|
6 שבועות עד 3 חודשים |
התפתחות צפויה
- נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
- לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
- מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
- בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
- סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.
|
תפקיד ההורים
- להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
- להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
- להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
|
3 עד 6 חודשים |
התפתחות צפויה
- מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
- מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
- החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
- מחייך למראה דמותו במראה.
- מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
- מגיב בקול לחיוכה של אמו.
- מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
|
תפקיד ההורים
- ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
- לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
- לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
|
6 עד 9 חודשים |
התפתחות צפויה
- מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
- מתחיל להגיב למילה 'לא' ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
- מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ('חרדת זרים').
- מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
- חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
- נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
- מסמן לשלום ומוחא כפיים.
- מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.
|
תפקיד ההורים
- חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
- לעודד משחק חברתי ('מחא כפיים' או 'קוקו')
- לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, 'הנה מים' או 'זהו אור').
- לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
|
9 עד 12 חודשים |
התפתחות צפויה
- סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
- מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
- מתחיל להענות לקריאה בשמו.
- מבין בקשות פשוטות כגון 'תן נשיקה' או 'תנופף שלום'.
- מגלה חפץ שהוחבא.
- 'עושה' פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
- מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
- מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
- מכיר חלקי גוף גדולים.
- פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
- לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
- להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
- לשחק משחקי 'קוקו', להסתיר ולגלות חפצים.
- לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
- להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
- להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
- להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ('חכה רגע' כי..').
|
12 עד 18 חודשים |
התפתחות צפויה
- כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
- ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ('תן נשיקה', 'תעשה שלום').
- מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
- מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
- מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
- מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
- מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
- דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.
|
תפקיד ההורים
- תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, 'תכניס רגל למכנס') כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
- לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
- לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
- לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
- לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
- לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
- לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
- לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
- לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.
|
18 עד 24 חודשים |
התפתחות צפויה
- נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
- מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
- אוצר המילים מתרחב מאוד.
- מתעניין באירועים חדשים.
- מרבה לשאול 'מה זה?'.
- מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
- מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ('לא רוצה', 'אני לבד') אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
- שומר על 'רכושו' בקנאות.
- מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
- נהנה לשחק משחק דמיוני.
- נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
- ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.
|
תפקיד ההורים
- להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
- להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
- להשתמש במושגי יחס כגון 'מעט, הרבה, למעלה, למטה'.
- לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
- להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
- להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
- לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
- לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
- לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
|
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים) |
התפתחות צפויה
- תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
- מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
- אינו יודע לדחות סיפוקים.
- התנהגותו המרדנית נמשכת.
- שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
- אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
- ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
- לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
- מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
- מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
- משחק משחקי 'כאילו'. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
- מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
- לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.
|
תפקיד ההורים
- לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
- לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
- להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
- לספק צעצועים בטיחותיים.
- לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
- ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
- לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
- להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
- לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
- לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
- לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
|
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים) |
התפתחות צפויה
- מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
- דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
- תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
- מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
- מזהה צבעים ונוקב בשמם.
- משחק משחקי 'כאילו'.
- מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
- משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
- מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).
|
תפקיד ההורים
- לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
- לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
- לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
- לעודד ספירה כמותית של חפצים.
- לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
- לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
- לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
- להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
|
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים) |
התפתחות צפויה
- יוזם ומפתח משחקי דמיון.
- מקבל מרות מתוך הבנה.
- מבין כללי משחק.
- בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
- מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
- מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
- מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
- מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
- בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען
|
תפקיד ההורים
- לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.
- לשחק במשחקי זיכרון שונים.
- לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
- לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
- לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
- להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
- להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
|
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים) |
התפתחות צפויה
- מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
- מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
- מבין פעולות חשבון פשוטות.
- מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
- מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
- בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
- מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
- חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.
|
תפקיד ההורים
- לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
- לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
- לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
- לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
- להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.
|