19 ינואר 2018 ג' שבט תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: קשר חברתי

שלבים בהתפתחות השפה והתקשורת והתפתחות שכלית-חברתית בגיל הרך

מדריך להתפתחות השפה, התקשורת והקשרים החברתיים בגיל הרך, מרגע הלידה ועד גיל 6. כאן תוכלו לקבל מידע על כל השלבים הצפויים בהתפתחות הדיבור, השפה והתקשורת, והתפתחות שכלית וחברתית אצל תינוקות, פעוטות וילדים לפי קבוצות גיל, וכן לקבל טיפים והמלצות לעידוד ההתפתחות הלשונית והתפתחות הכישורים החברתיים של ילדכם בהתאם לגילו.

התפתחות שפה ותקשורת

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
  • משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
  • משמיע קולות בזמן ההאכלה.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.

תפקיד ההורים

  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
  • לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
  • ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • משמיע קולות מלמול וגרגור.
  • עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
  • משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
  • מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.

תפקיד ההורים

  • לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
  • ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.
 
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
  • משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
  • צוחק בקול.
  • מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.

תפקיד ההורים

  • לפתח עם התינוק שיחה.
  • לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
  • לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
  • לשיר ולדבר אל התינוק.
  • ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
  • נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
  • משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
  • מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').

תפקיד ההורים

  • ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
  • חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
  • יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
  • מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
  • מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
  • מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
  • מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
  • משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
  • מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
  • מזהה חפצים על פי שמם.
  • אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
  • מכיר שירי משחק.

תפקיד ההורים

  • ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
  • לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
  • לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
  • להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
  • יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
  • להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
  • לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
12 עד 18 חודשים 

התפתחות צפויה

  • מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
  • מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
  • מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
  • משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
  • ממשיך להשתמש בשפה משלו.
  • מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
  • לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.

תפקיד ההורים

  • להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
  • להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
  • לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
  • אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
  • מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
  • מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
  • לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
  • הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.

תפקיד ההורים

  • להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
  • לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
  • לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
  • לשיר ולדקלם בחרוזים.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
  • אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
  • מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
  • מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
  • מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
  • יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
  • ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
  • שר ומספר שירי ילדים.
  • נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
  • לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
  • מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
  • משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
  • שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
  • מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
  • מנהל שיחות פשוטות.
  • מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
  • משתמש בשפה משלו.

תפקיד ההורים

  • להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
  • תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
  • להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
  • להסביר מושגי כמות וכמויות.
  • אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
  • אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • אוצר המילים ממשיך לגדול.
  • משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
  • יודע לספור עד 10 או יותר.
  • מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
  • שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
  • לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.

תפקיד ההורים

  • ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
  • ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
  • להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
  • יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
  • בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
  • מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
  • מכיר 4 צבעים ואף יותר.
  • אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
  • יודע את שמות ימי השבוע.
  • מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
  • יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
  • מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
  • יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').

תפקיד ההורים

  • להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
  • ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
  • לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
  • תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
  • לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
  • להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
  • משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
  • משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
  • מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
  • יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).

תפקיד ההורים

  • להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
  • לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
  • לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
  • לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
  • יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.

התפתחות שכלית-חברתית

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
  • התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
  • מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
  • בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב.
 

תפקיד ההורים

  • להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
  • ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
  • לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
  • להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
  • לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
  • מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
  • בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
  • סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.

תפקיד ההורים

  • להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
  • להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
  • להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
 
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
  • מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
  • החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
  • מחייך למראה דמותו במראה.
  • מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
  • מגיב בקול לחיוכה של אמו.
  • מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
 

תפקיד ההורים

  • ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
  • לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
  • לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
  • מתחיל להגיב למילה 'לא' ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
  • מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ('חרדת זרים').
  • מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
  • חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
  • נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
  • מסמן לשלום ומוחא כפיים.
  • מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.

תפקיד ההורים

  • חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
  • לעודד משחק חברתי ('מחא כפיים' או 'קוקו')
  • לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, 'הנה מים' או 'זהו אור').
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
  • מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
  • מתחיל להענות לקריאה בשמו.
  • מבין בקשות פשוטות כגון 'תן נשיקה' או 'תנופף שלום'.
  • מגלה חפץ שהוחבא.
  • 'עושה' פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
  • מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
  • מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
  • לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.

תפקיד ההורים

  • לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
  • להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
  • לשחק משחקי 'קוקו', להסתיר ולגלות חפצים.
  • לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
  • להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
  • להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
  • להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ('חכה רגע' כי..').
12 עד 18 חודשים 

התפתחות צפויה

  • כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
  • ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ('תן נשיקה', 'תעשה שלום').
  • מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
  • מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
  • מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
  • מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
  • מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
  • דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.

תפקיד ההורים

  • תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, 'תכניס רגל למכנס') כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
  • לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
  • לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
  • לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
  • לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
  • לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
  • לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
  • לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
  • לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
  • מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
  • אוצר המילים מתרחב מאוד.
  • מתעניין באירועים חדשים.
  • מרבה לשאול 'מה זה?'.
  • מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
  • מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ('לא רוצה', 'אני לבד') אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
  • שומר על 'רכושו' בקנאות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
  • נהנה לשחק משחק דמיוני.
  • נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
  • ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.

תפקיד ההורים

  • להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
  • להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
  • להשתמש במושגי יחס כגון 'מעט, הרבה, למעלה, למטה'.
  • לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
  • להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
  • להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
  • לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
  • לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
  • לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
  • מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
  • אינו יודע לדחות סיפוקים.
  • התנהגותו המרדנית נמשכת.
  • שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
  • אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
  • ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
  • לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
  • מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
  • מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
  • משחק משחקי 'כאילו'. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
  • מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
  • לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.

תפקיד ההורים

  • לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
  • לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
  • להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
  • לספק צעצועים בטיחותיים.
  • לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
  • ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
  • לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
  • להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
  • לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
  • לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
  • לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים.
  • מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
  • דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
  • תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
  • מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
  • מזהה צבעים ונוקב בשמם.
  • משחק משחקי 'כאילו'.
  • מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
  • משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
  • מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).

תפקיד ההורים

  • לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
  • לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
  • לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
  • לעודד ספירה כמותית של חפצים.
  • לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
  • לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
  • לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
  • להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • יוזם ומפתח משחקי דמיון.
  • מקבל מרות מתוך הבנה.
  • מבין כללי משחק.
  • בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
  • מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
  • מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
  • מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
  • מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
  • בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען

תפקיד ההורים

  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.
  • לשחק במשחקי זיכרון שונים.
  • לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
  • לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
  • להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
  • להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
  • מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
  • מבין פעולות חשבון פשוטות.
  • מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
  • תופס את תפקיד הבן ואת תפקיד הבת, ומסוגל לעמוד על ההבדלים.
  • מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
  • בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
  • מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
  • חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.

תפקיד ההורים

  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
  • לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
  • לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
  • להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.