0-6 שבועות |
התפתחות צפויה
- בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
- משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
- משמיע קולות בזמן ההאכלה.
- מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
|
תפקיד ההורים
- ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
- לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
- ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
|
6 שבועות עד 3 חודשים |
התפתחות צפויה
- משמיע קולות מלמול וגרגור.
- עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
- משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
- מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.
|
תפקיד ההורים
- לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
- ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.
|
3 עד 6 חודשים |
התפתחות צפויה
- מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
- משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
- צוחק בקול.
- מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.
|
תפקיד ההורים
- לפתח עם התינוק שיחה.
- לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
- לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
- לשיר ולדבר אל התינוק.
- ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.
|
6 עד 9 חודשים |
התפתחות צפויה
- מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
- נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
- משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
- מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').
|
תפקיד ההורים
- ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
- חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
- יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
|
9 עד 12 חודשים |
התפתחות צפויה
- התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
- מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
- מכיר חלקי גוף גדולים.
- מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
- מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
- מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
- מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
- משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
- מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
- מזהה חפצים על פי שמם.
- אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
- מכיר שירי משחק.
|
תפקיד ההורים
- ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
- לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
- לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
- להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
- יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
- להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
- לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
|
12 עד 18 חודשים |
התפתחות צפויה
- מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
- מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
- מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
- משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
- ממשיך להשתמש בשפה משלו.
- מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
- לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.
|
תפקיד ההורים
- להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
- להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
- לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
|
18 עד 24 חודשים |
התפתחות צפויה
- תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
- אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
- מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
- מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
- לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
- הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.
|
תפקיד ההורים
- להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
- לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
- לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
- לשיר ולדקלם בחרוזים.
|
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים) |
התפתחות צפויה
- מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
- אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
- מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
- מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
- מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
- יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
- ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
- שר ומספר שירי ילדים.
- נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
- לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
- מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
- משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
- שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
- מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
- מנהל שיחות פשוטות.
- מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
- משתמש בשפה משלו.
|
תפקיד ההורים
- להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
- תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
- להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
- להסביר מושגי כמות וכמויות.
- אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
- אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
|
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים) |
התפתחות צפויה
- אוצר המילים ממשיך לגדול.
- משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
- יודע לספור עד 10 או יותר.
- מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
- שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
- לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.
|
תפקיד ההורים
- ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
- ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
- להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
- יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
|
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים) |
התפתחות צפויה
- מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
- בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
- מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
- מכיר 4 צבעים ואף יותר.
- אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
- יודע את שמות ימי השבוע.
- מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
- יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
- מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
- יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').
|
תפקיד ההורים
- להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
- ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
- לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
- תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
- לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
- להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
|
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים) |
התפתחות צפויה
- שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
- משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
- משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
- מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
- יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).
|
תפקיד ההורים
- להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
- לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
- לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
- לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
- יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.
|