0-6 שבועות |
התפתחות צפויה
- יתכנו קשיי הסתגלות במעבר מתנוחה לתנוחה.
- בשכיבה על הבטן: תחילה בתנוחה עוברית, בהדרגה ולקראת גיל 6 שבועות, יישור גפיים, סיבוב הראש מצד לצד והרמתו למעלה ולמטה.
- בשכיבה על הגב: הזזת הראש מצד לצד.
- בתחילה תנועות גפיים בלתי נשלטות. בהמשך תחל שליטה על תנועות הגפיים.
|
תפקיד ההורים
- להחזיק את התינוק על הידיים.
- להקפיד על הרמת סורגי המיטה, וויסות טמפרטורת החדר ולבישת בגוד רפוי ונוח.
- להשכיב על הגב בלבד במשך השינה.
- בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
- לחשוף את התינוק למגוון גירויים תחושתיים לרבות קולות וצלילים באינטונציות שונות, מגע יד ומגע עם חומרים במרקמים שונים.
- להציע מוצץ. לתינוקות יונקים מומלץ להציע מוצץ לאחר ביסוס ההנקה.
|
6 שבועות עד 3 חודשים |
התפתחות צפויה
- בשכיבה על הבטן: ראשו במרכז, האגן בקו ישר עם הגב ורגליו מתיישרות. מסוגל להרים את הראש והחזה בזווית של 45 מעלות במשך מספר דקות.
- בשכיבה על הגב: ראשו במרכז, אך מסוגל לסובב אותו לצדדים.
|
תפקיד ההורים
- בזמן עירות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות (בטן, גב, צד).
- להציע משחקים מגוונים, צבעוניים, בעלי מרקמים שונים, ומשמיעי צלילים מגוונים.
|
3 עד 6 חודשים |
התפתחות צפויה
- בשכיבה על הבטן: התינוק מסוגל להרים את הראש והחזה במשך 5-10 דקות כשהוא נשען על מרפקיו.
- בשכיבה על הגב: התינוק שולט בתנועות הרגליים והידיים.
- לקראת גיל 5 חודשים, התינוק מתרומם גבוה יותר ונשען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות.
- מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
|
תפקיד ההורים
- בזמן העירות, להשכיב על הבטן על גבי משטח קשה.
- להניח צעצועים במרחק שיאפשר לילד להביט, לגעת ולשחק בידיו.
- לתלות משחק בגובה 30 סנטימטרים מעל פניו של התינוק, כדי לעודד אותו להושיט את ידיו ולתפוס.
- לעודד משחק עם הידיים והרגליים. ניתן לגרוב גרביים צבעוניות עם פעמונים ולענוד צמידי רעשן.
- להשכיב במגוון תנוחות. בהשכבה על הצד יש לתמוך את משקל גופו (למשל בעזרת שמיכה מגולגלת).
- להלביש בבגדים נוחים שלא יגבילו את תנועותיו של התינוק.
|
6 עד 9 חודשים |
התפתחות צפויה
- בשכיבה על הבטן: התינוק מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן בשני הכיוונים.
- בשכיבה על הגב: התינוק מרים את ראשו ומתבונן ברגליו וכן מרים את רגליו למעלה, תופס רגל אחת או את שתיהן, ומביא אותן לפיו. מסוגל לבעוט ברגליו באוויר (כל רגל בנפרד).
- מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
- יושב בעזרת תמיכה ומסתכל מצד לצד.
- לקראת גיל 9 חודשים מסוגל לשבת ישיבה יציבה.
- מתחיל לזחול ומפגין רצון להגיע לחפץ מסוים.
- כשמעמידים אותו מסוגל התינוק ליישר את רגליו ולשאת את משקל גופו.
- לקראת גיל 9 חודשים נעמד בעזרת תמיכה.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה ולפזר משחקים כגון קוביות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים.
- לעודד את התינוק לגשת אל המשחקים.
- בטיול בעגלה יש להושיב את התינוק בעזרת תמיכה.
|
9 עד 12 חודשים |
התפתחות צפויה
- יושב יציב.
- כשהוא יושב, מתכופף קדימה להרים צעצוע בלי לאבד את שיווי משקלו.
- החל מגיל 9 חודשים מתיישב ללא עזרה.
- מתקדם על הרצפה בזחילה (יתכנו צורות זחילה שונות).
- מקים את עצמו לעמידה בעזרת סורגי המיטה או כשהוא נתמך.
- יכול לבצע שתי פעולות יחד (לדוגמה, להתכופף ולהרים חפץ תוך שהוא אוחז משהו לתמיכה).
- לקראת גיל שנה, הולך בעזרת מבוגר.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לתינוק מרחב בטוח להתנייד בו.
- לאפשר הליכה באמצעות תמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק, 'בימבה' או כסא.
- לעודד עמידה בעזרת תמיכה.
|
12 עד 18 חודשים |
התפתחות צפויה
- נאחז ברהיטים ומטייל סביבם.
- יכול ללכת קדימה או הצידה אם מחזיקים בידיו.
- עשוי ללכת בעצמו.
- אינו מודע לסכנה.
|
תפקיד ההורים
- לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח.
- לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק.
- רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
- יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
|
18 עד 24 חודשים |
התפתחות צפויה
- מסוגל להתיישב על כיסא קטן ולטפס על כיסא רגיל.
- מתרומם מישיבה שפופה בעזרת ידיו.
- הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט.
- הולך ועוצר בביטחון.
- רץ בזהירות אך לרוב אינו מסוגל לעקוף מכשולים.
- דוחף ומושך צעצוע גדול.
- עולה במדרגות בעזרת יד מסייעת ובהמשך אף יורד.
|
תפקיד ההורים
- להושיב את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים.
- לאפשר מרחב בטוח להליכה ולריצה.
- לעודד דחיפת צעצוע גדול על הרצפה ואת גרירתו בעזרת חבל או מוט.
- לאפשר עליה במדרגות.
- לעודד פעילויות במגרש המשחקים שכוללות טיפוס וגלישה במגלשה.
|
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים) |
התפתחות צפויה
- מסוגל לרוץ בביטחון ובחופשיות תוך דריכה מלאה על כל כף הרגל. עוצר בקלות ונמנע מהיתקלות במכשולים.
- יורד לישיבה שפופה ומתרומם בקלות ללא עזרה.
- עולה ויורד במדרגות ללא עזרה (כששתי הרגליים עולות על כל מדרגה).
- בהליכה אחורה, מסוגל למשוך עגלה.
- זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
- בניסיון לבעוט בכדור גדול, מתקרב עד כדי התקלות בכדור.
- קיים קושי בתכנון תנועה מדויקת.
- יושב על תלת אופן קטן ומניעה אותו בדחיפה כשרגליו על הרצפה.
- לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל המיומנויות לרבות עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה,
- עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לילד מרחב תנועה בטוח ללא מכשולים בבית ובחצר.
- לעודד משחקים כגון תופסת ומחבואים.
- לאפשר עליה וירידה במדרגות.
- לשלב משחקי גרירה עם מוט או חבל.
- לאפשר משחק עם כדור בגדלים שונים.
- לעודד את הילד לרכב על תלת- אופן המתאים למידותיו.
|
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים) |
התפתחות צפויה
- מסוגל לשבת ישיבה מזרחית.
- משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח.
- מסוגל לעמוד במשך מספר שניות על רגל אחת.
- הולך קדימה, אחורה ולצדדים בבטחון רב. מסוגל למשוך צעצוע גדול תוך כדי הליכה בכיוונים אלו.
- עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו דורכות על כל מדרגה.
- רץ בביטחון ובחופשיות תוך שהוא זהיר ומודע יותר לסכנה נתקל פחות בחפצים במרחב.
- קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים.
- מטפס על מתקני משחק בקלות רבה.
- רוכב על תלת- אופן תוך שימוש בדוושות.
|
תפקיד ההורים
- לעודד עמידה על רגל אחת, קפיצה ממדרגה וישיבה מזרחית תוך כדי משחק והדגמה.
- לאפשר לפעוט לעלות ולרדת במדרגות.
- לעודד טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה (בהשגחת מבוגר).
- לשחק במשחקי כדור כגון 'מסירות' וכדורגל.
- לאפשר רכיבה על תלת אופן בגודל המתאים לילד.
- ניתן לרשום את הילד לחוגי תנועה (מחול, כדורגל).
|
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים) |
התפתחות צפויה
- שולט בגופו ובתנועותיו.
- פעיל, מיומן בטיפוס, בהחלקה על מגלשה ובנדנוד בנדנדה.
- הולך בקלות על קו ישר.
- מתיישב כשברכיו מצטלבות.
- מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות אצבעותיו.
- עולה ויורד במדרגות (גם כשמחזיק בידיו חפצים).
- מטפס ויורד בסולם ברגל 'מסורגת' (רגל אחת על כל שלב).
- יכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 סנטימטרים (לעיתים תוך שנעזר במבוגר).
- לקראת גיל 5 שנים מסוגל לדלג.
- מסוגל לעמוד במשך 3-5 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ואף לנתר על רגל זו.
- מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים.
- מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה כשברכיו ישרות ורחוקות זו מזו ואף להרים חפצים מהרצפה.
- רוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או על אופניים נמוכים עם גלגלי עזר.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר פעילות תנועתית מגוונת כגון טיפוס, החלקה ונדנוד.
- לאפשר ולשחק עם הילד במשחקי כדור מגוונים.
- לעודד רכיבה על תלת אופן או על אופניים מתאימים.
|
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים) |
התפתחות צפויה
- מסוגל לשמור על שיווי המשקל.
- עומד על רגל אחת במשך מספר שניות (על כל רגל בנפרד) גם כשעיניו עצומות.
- מסוגל לעמוד על רגלו החזקה כשידיו שלובות על החזה.
- מסוגל ללכת קדימה ואחורה עקב בצד אגודל.
- הולך על קורת הליכה בגובה 30 סנטימטרים וקופץ ממנה.
- מסוגל לקפוץ על רגל אחת למרחק 2-3 מטרים קדימה.
- קופץ מעל מכשול קדימה ואחורה כששתי רגליו יחדיו.
- מסוגל לקפוץ בחבל מספר קפיצות.
- מדלג ברגליים מסורגות (רגל אחר רגל).
- מתגלגל קדימה בשרשרת (שני גלגולים רצופים או יותר).
- מסוגל לרכב על אופניים נמוכים ללא גלגלי עזר.
|
תפקיד ההורים
- לעודד משחקי שיווי משקל כגון דילוג על חבל, 'קלאס', רכיבה על אופניים (באופן בטיחותי עם קסדה) ועמידה על רגל אחת (גם כשהעיניים עצומות).
- לאפשר פעילות עצמאית כגון טיפוס, החלקה ונדנוד במרחב בטוח בבית ובחוץ.
- לעודד ולשחק עם הילד במגוון משחקי כדור.
|