11 דצמבר 2017 כ"ג כסלו תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: עיכובים בהתפתחות

שלבים בהתפתחות תינוקות ופעוטות

מדריך לעיכוב בהתפתחות אצל תינוקות ופעוטות. כאן תוכלו לקבל מידע על שלבי ההתפתחות הצפויים בהתפתחות השפה, התקשורת, המגע, יכולת המשחק, וההתפתחות השכלית והחברתית לפי גיל, מהלידה ועד גיל 6,  לקבל טיפים והמלצות לעידוד ההתפתחות ילדכם בהתאם לגילו, ולעקוב אחר עיכובים בהתפתחות הילד.

התפתחות שפה ותקשורת

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • בוכה כדי להביע את עצמו וליצור קשר.
  • משמיע קולות גרוניים, קולות המיה וגרגורים.
  • משמיע קולות בזמן ההאכלה.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.

תפקיד ההורים

  • ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו ולומר לו מילות חיבה.
  • לשיר בקול נעים ולהשמיע מוסיקה נעימה.
  • ללוות כל פעילות במלל תוך הסבר על הפעולה עצמה.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • משמיע קולות מלמול וגרגור.
  • עוקב בעיניו לכל הכיוונים.
  • משמיע בכי שונה במצבים שונים כגון רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. משתמש בביטוי קולי שונה במצבים שונים.משמיע קולות בתגובה לקולות מוכרים.
  • מחייך חיוך חברתי כדרך להביע הנאה.

תפקיד ההורים

  • לחשוף את התינוק לקולות ולצלילים שונים.
  • ללמוד להכיר את תגובותיו ולהענות בהתאם.
 
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפיק צלילים שונים בגובהם ובעוצמתם.
  • משמיע קולות מלמול ועיצורים כגון 'בה, גה, מה'.
  • צוחק בקול.
  • מגיב באופן שונה לקולות שונים ומסוגל להבחין בין קולה של אמו לקולו של אדם אחר.

תפקיד ההורים

  • לפתח עם התינוק שיחה.
  • לחזור על קולות והברות שהתינוק משמיע ולצחוק איתו.
  • לחייך אל התינוק, לדבר בקול רך ונעים ובמשפטים קצרים ולקרוא בשמו.
  • לשיר ולדבר אל התינוק.
  • ללוות במלל פעילויות יומיומיות הנעשות עם התינוק. להסביר לתינוק את שנעשה.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל לחקות קולות דמויי מלמול של הברה אחת: 'בה, מו, דה', ובהמשך גם של שתי הברות ('בה-דה').
  • נהנה להשמיע צלילים לעצמו.
  • משמיע קולות באינטונציות ובעוצמות שונות.
  • מתחיל להגיב לשירי משחק (לדוגמה, 'ידיים למעלה' או 'מחא כפיים').

תפקיד ההורים

  • ללוות כל פעילות עם התינוק במלל.
  • חשוב לחזור על מילים פשוטות כמו 'אמא, אבא, ביי-ביי או שלום'.
  • יש לפנות לאנשים בשמם, ולציין את שמם של אברי גוף, מאכלים או צעצועים.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • התינוק מבין הרבה יותר מכפי שהוא מסוגל לבטא.
  • מבין ומגיב להוראות מילוליות פשוטות כגון 'תן לי' או 'קח.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • מבין הגבלות כגון 'לא, 'כן' ו- 'אסור'.
  • מבין את משמעותם של מושגים כגון 'שלום' ו- 'ביי בי'.
  • מכיר מילים כמו 'אמא' או 'אבא' ומייחס אותן להוריו.
  • מתחיל לקשור בין צירופי הברות למילים.
  • משתמש בהברות כפולות ('דאדא', 'מאמא') ובהמשך גם בשרשרות ארוכות יותר ('בה בה בה', 'מה מה מה').
  • מחקה קולות דיבור וקולות של חיות ומחקה אותם.
  • מזהה חפצים על פי שמם.
  • אומר מילה אחת או משמיע קולות משמעותיים כגון 'הב-הב' לכלב.
  • מכיר שירי משחק.

תפקיד ההורים

  • ללמד את התינוק כיצד למחוא כפיים.
  • לעודד חיקוי תנועות דוגמת 'ידיים על הראש.
  • לדבר בשפה נכונה, במשפטים שלמים ולא רק במילים בודדות.
  • להראות לתינוק תמונות בספר (בעלי חיים, אנשים וחפצים שונים).
  • יש ללוות במלל את משחקים עם התינוק ולהסביר לו את הנעשה.
  • להשמיע מוסיקה שקטה, שירי ילדים ודקלומים קצרים.
  • לתת הוראות פשוטות, אחת בכל פעם, ולהמתין לתגובה מצד התינוק. כשהתינוק מצליח, חשוב לתת לו חיזוקים ולהסביר את הסיבה למתן החיזוק.
12 עד 18 חודשים 

התפתחות צפויה

  • מגיב כששמו נקרא ומפנה את ראשו.
  • מבין הוראות פשוטות בעלות שני שלבים. לדוגמה, 'תתכופף ותרים את הכדור'.
  • מצביע על חפצים מוכרים על פי בקשה.
  • משתתף באופן פעיל כששומע שירים מוכרים.
  • ממשיך להשתמש בשפה משלו.
  • מבטא מילים בודדות 'אבא, אמא') ומבעים (לדוגמה, אומר 'מה' כשמתכוון למים או שתייה באופן קבוע).
  • לקראת גיל 18 חודשים גדל אוצר המילים.

תפקיד ההורים

  • להעשיר את עולמו של הילד. להתמקד בפרטים כגון צבע, ריח, גודל, ומרחק.
  • להראות ספר עם תמונות של חפצים מוכרים, חיות או דמויות וללוות את התמונות במלל הסבר.
  • לדבר עם הפעוט במילים ובמשפטים ברורים ולאפשר לו זמן לענות.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • תקופה זו מאופיינת בעליה מהירה בקצב רכישת המילים והגילוי שלכל דבר יש שם.
  • אוצר המילים מכילים לפחות 10 מילים.
  • מתחיל לצרף שתי מילים למשפט קצר.
  • מכיר ויודע לזהות מספר חלקי גוף.
  • לקראת גיל שנתיים מתרחב אוצר המילים לכ- 50 מילים מוכרות.
  • הפעוט חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.

תפקיד ההורים

  • להשתמש בשפה נכונה, פשוטה וברורה.
  • לכנות מאכלים וחפצים בשמם ולהגדיר את שימושם.
  • לספר סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות יומיומיות וכן לסביבתו הקרובה של הפעוט.
  • לשיר ולדקלם בחרוזים.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר ללא הרף. הבנתו של הפעוט רבה יותר מיכולתו לדבר.
  • אוצר המילים מגיע לכדי 300 מילה.
  • מצרף 2-3 מילים למשפט. תחילה ללא מילות יחס ובהמשך מסוגל לבנות משפט שלם ('איפה אבא?', 'אבא הלך לעבודה').
  • מצרף שמות וכינויי גוף ('אני', 'אתה', 'לי', 'אותי').
  • מבין משפט המכיל שתי הוראות רצופות או יותר ('קח את הכדור, תן אותו לאבא ותביא חזרה').
  • יודע את שמו ואת שם משפחתו, מתייחס לעצמו בשמו.
  • ממיין צבעים ומכיר לפחות צבע אחד בשמו.
  • שר ומספר שירי ילדים.
  • נהנה מסיפורים פשוטים ומוכרים הנקראים מספר תמונות.
  • לקראת גיל 3 שנים גדל אוצר המילים בהתמדה ומגיע למאות מילים.
  • מרכיב משפטים שלמים ומורכבים.
  • משתמש בלשון יחיד- רבים, זכר-נקבה.
  • שואל שאלות רבות ('מי?', 'מה?', 'למה?', 'מה זה?').
  • מקשיב בשקיקה לסיפורים ודורש את הסיפורים החביבים עליו שוב ושוב.
  • מנהל שיחות פשוטות.
  • מסוגל לתאר בקצרה פעילויות שביצע והתנסויות מן העבר.
  • משתמש בשפה משלו.

תפקיד ההורים

  • להקשיב ולשמוע את הפעוט בסבלנות.
  • תוך כדי משחק, לכנות בשם חפצים, צעצועים ותמונות.
  • להקריא סיפורים ודקלומים קצרים ופשוטים תוך המחזה והפעלה. היינו, 'לשחק' את העלילה או להמחיז באמצעות תיאטרון בובות.
  • להסביר מושגי כמות וכמויות.
  • אין לקטוע את דברי הפעוט גם כשאינו מדבר כהלכה.
  • אין לחזור על מילים הטעונות תיקון אלא לחזור על המשפט כשהוא נאמר בצורה נכונה.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • אוצר המילים ממשיך לגדול.
  • משתמש במשפטים מורכבים ונכונים בני 4-5 מילים, כולל שימוש במילות יחס דוגמת 'על יד', 'מעל' או 'מתחת'.
  • יודע לספור עד 10 או יותר.
  • מספר סיפורים משולבים בדמיון (תוך הגזמה).
  • שר שירים פשוטים ומצטרף לשירה של אחרים.
  • לקראת גיל 4 שנים מתחיל לרכוש את כללי הדקדוק של שפת אמו.

תפקיד ההורים

  • ללמד את הילד את שמו, מינו, כתובתו, ושמות הוריו.
  • ללמד את הילד למנות עד 10 ולקראת גיל 4 שנים אף יותר מ- 10.
  • להתייחס בהבנה ובסבלנות לשאלותיו של הילד ולענות תשובות ברורות ופשוטות.
  • יש לשים לב להפרעות בשטף הדיבור הנמשכות למעלה מ- 6 חודשים. במקרים אלו יש להתייעץ עם קלינאית תקשורת.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול.
  • בונה משפטים מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים. משפטיו נכונים מבחינה דקדוקית.
  • מספר חוויות וארועים בצורה הגיונית ובהקשר הנכון.
  • מכיר 4 צבעים ואף יותר.
  • אומר את שמו, מינו, גילו וכתובתו.
  • יודע את שמות ימי השבוע.
  • מבין הוראות מורכבות בעלות 3 חלקים.
  • יכול להתאים את דברים למאזין (היינו, משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד).
  • מתחיל למנות 4-5 חפצים בקול, תוך שהוא נוגע בחפץ בהתאמה.
  • יתכנו שיבושי היגוי באותיות השורקות (ש', ס', ז', צ') וגם בהגיים מסוימים (כ', ק', ר').

תפקיד ההורים

  • להעשיר את שפתו של הילד באמצעות קריאת סיפורים, שירים, חרוזים, ומניית חפצים.
  • ללמד את קשת הצבעים הרחבה.
  • לעודד את הילד לספר על פעולותיו במשך היום.
  • תוך כדי טיול, לשוחח עם הילד ולעודד אותו להשתתף בשיחה.
  • לעודד ספירה לאחור מ- 5 ל- 0.
  • להקפיד על היגוי תקין ושפה נכונה.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • שפתו עשירה, שוטפת ונכונה מבחינת דקדוק והגייה.
  • משתמש במשפטי תנאי ('אם...אז...') ובמילות קשר כגון 'אבל' או 'אף על פי' אולם לא תמיד בהקשרים הנכונים.
  • משתמש נכון בזמנים (עבר, הווה, עתיד).
  • מסוגל לספור עד 20 ואף יותר.
  • יכולת הסיפור וההמחזה משתכללת (בעצמו ובשיתוף חברים).

תפקיד ההורים

  • להקריא ולספר לילד סיפורים. ילדים בגילאים אלו אוהבים לשמוע סיפורים על עצמם ועל אנשים הקרובים להם.
  • לעודד את הילד למצוא ולקרוא אותיות ומילים מוכרות.
  • לעודד את הילד לספר חוויות, סיפורים, תוכן של סיפור ששמע או תוכנית שצפה, ולהמחיז תוכן זה.
  • לספק אביזרים לרבות ארגז תחפושות או כלי בית למשחק.
  • יש לפנות לקלינאי תקשורת אם קיימים שיבושי היגוי.

התפתחות המגע ויכולת המשחק

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
  • בוכה בתגובה לאי נוחות.
  • נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מגע רך ונעים.
  • להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
  • לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
  • להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
  • לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
  • רצוי להימנע מעודף גירויים.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • זמן התגובה לגירויים מתקצר.
  • כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
  • לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.

תפקיד ההורים

  • להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • נהנה מאמבט ומטיפול גופני .
  • התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
  • התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
  • נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
  • לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.

תפקיד ההורים

  • בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
  • יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
  • לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
  • לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
  • מביא הכל לפיו.
  • לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
  • מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
  • מקיש קובייה בקובייה.

תפקיד ההורים

  • אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
  • לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
  • להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
  • להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
  • לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • מכניס חפצים לפה.
  • דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
  • מוצא צעצוע מוסתר.
  • משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
  • מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
  • מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
  • מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
  • משחרר חפץ על מנת לקחת אחר

תפקיד ההורים

  • לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
  • לשחק משחקי 'קוקו'.
  • לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
  • ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
  • לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
  • לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
12 עד 18 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל להניח קובייה על קובייה.
  • מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
  • מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
  • מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
  • נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
  • כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
  • מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
  • נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
  • משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
  • מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
  • נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
  • מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
  • לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
  • לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
  • לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
  • לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
  • לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
  • תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
  • מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
  • מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
  • יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
  • משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
  • נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
  • מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
  • נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
  • לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
  • לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
  • לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
  • לאפשר בחירה בין שני משחקים.
  • לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
  • להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
  • לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
 
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • סקרן ופעיל מאד.
  • אינו מודע לסכנות.
  • עקשן ודווקאי.
  • בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
  • משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
  • מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
  • יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
  • לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
  • משחק במשחק דמיוני.
  • אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
    מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
  • מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
  • אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מרחב משחק בטוח.
  • לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
  • לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
  • לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
  • לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
  • לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
  • לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
  • לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  •  אוהב לעזור בעבודות הבית.
  • לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
  • נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
  • מצטרף למשחקי 'כאילו'.
  • מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
  • עשוי להעדיף חבר מסוים.
  • מבין שצריך להתחלק במשחקים.
  • מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו..

תפקיד ההורים

  • לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
  • לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
  • לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
  • לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
  • לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
  • משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
  • גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
  • בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
  • בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
  • תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
  • מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
  • נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
  • מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה..

תפקיד ההורים

  • לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
  • לשחק יחד עם הילד.
  • לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
  • לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
  • ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
  • משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
  • משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
  • גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
  • משחק במשחקי מחשב.
  • משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
  • צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
  • הולך אחרי מנהיג חברתי.
  • מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
  • לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
  • לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
  • לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
  • ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
  • לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.
     

התפתחות שכלית-חברתית

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • זמני העירות מתארכים ככל שהתינוק גדל.
  • התינוק מישיר מבט לעיני המחזיק אותו בזרועותיו.
  • מתחיל לחייך חיוך חברתי לקראת גיל 6 שבועות.
  • עוקב אחרי חפץ נע וממקד מבט במשך מספר שניות.
  • מקרב את אגרופו לפיו ומוצץ את האגרוף.
  • בוכה כדי להביע מצוקה או אי נעימות כגון רעב, שעמום או כאב.
 

תפקיד ההורים

  • להתאים את הפעילות עם התינוק לזמני העירות המתארכים.
  • ליצור קשר עין, לדבר אל התינוק בקול רך ונעים ולחכות לתגובתו.
  • לתלות מובייל בטווח ראיית התינוק (רצוי בגובה כ- 25- 30 סנטימטרים מעל פניו).
  • להענות לבכיו של התינוק ככל האפשר ולמלא את צרכיו.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • נרגע כשמחזיקים אותו על הידיים או כשמדברים אליו.
  • לקראת גיל 3 חודשים מחייך לעיתים מזומנות.
  • מגיב בחיוך כשהוא נינוח וצרכיו נענים.
  • בוכה כדי לבקש עזרה או להפגין מצוקה.
  • סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.

תפקיד ההורים

  • להחזיק את התינוק, ליצור עמו קשר עין ולדבר בקול רך ונעים. לשים לב לתגובותיו ולהענות בהתאם.
  • להגיב לבכי התינוק ולספק את צרכיו.
  • להעניק לתינוק אהבה ותחושה שהוא אהוב וחשוב.
 
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתעניין ונהנה מתנועות גופו.
  • מגיל 3 חודשים צוחק בקול רם.
  • החל מגיל 5 חודשים משמיע הברות.
  • מחייך למראה דמותו במראה.
  • מזהה תחילה את אמו ובהמשך גם את שאר בני המשפחה.
  • מגיב בקול לחיוכה של אמו.
  • מתחיל להגיב למצבים מוכרים באמצעות חיוכים ותנועות נלהבות (לדוגמה, זיהוי הבקבוק והכנת האוכל).
 

תפקיד ההורים

  • ללוות במלל כל פעילות עם התינוק.
  • לשחק עם ולהפגין גינוני חיבה כלפיו (חיבוק, נשיקה וודיבור בקול רך ונעים).
  • לטייל עם התינוק בחוץ בעגלה או במנשא.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • מגלה את סביבתו תוך כדי משחק.
  • מתחיל להגיב למילה 'לא' ולגלות סימני התנגדות לפעילויות שאינן רצויות לו.
  • מכיר אנשים, מגיב בחיוך לדמויות מוכרות ומסתייג מזרים ('חרדת זרים').
  • מתחיל לשתף פעולה עם אנשים בסביבתו ואינו רוצה כאשר עוזבים אותו.
  • חוזר על פעילויות המסיבות לו הנאה.
  • נהנה ממשחק חברתי עם אדם מוכר.
  • מסמן לשלום ומוחא כפיים.
  • מפיק צלילים שונים ונהנה לחזור על קולותיו שלו.

תפקיד ההורים

  • חשוב להתייחס בהבנה להסתייגותו של התינוק מזרים ולתמוך בהסתגלות הדרגתית אליהם.
  • לעודד משחק חברתי ('מחא כפיים' או 'קוקו')
  • לדבר עם התינוק ולהסביר לו פעולות פשוטות (לדוגמה, 'הנה מים' או 'זהו אור').
  • לאפשר לתינוק מרחב תנועה בסביבה בטוחה תוך כדי השגחה מתמדת.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • סקרן מאוד, מתעניין בסביבה ולומד להכירה.
  • מגלה חרדה וביישנות מאנשים זרים אך מושיט ידיים לאדם מוכר הבא לקראתו.
  • מתחיל להענות לקריאה בשמו.
  • מבין בקשות פשוטות כגון 'תן נשיקה' או 'תנופף שלום'.
  • מגלה חפץ שהוחבא.
  • 'עושה' פרצופים והבעות פנים מצחיקות.
  • מתעניין בחפצים הסובבים על ציר דוגמת דלתות של ארונות, קופסאות או צעצועים עם מכסה.
  • מושך חוט כדי להגיע לטבעת.
  • מכיר חלקי גוף גדולים.
  • פונה להורה או למטפל בבקשת עזרה ודורש תשומת לב מיוחדת.
  • לקראת גיל שנה מסתרק במסרק או מחזיק טלפון סמוך לאוזן.

תפקיד ההורים

  • לאפשר לתינוק גישה נוחה ובטוחה לכל מקום בבית.
  • להעניק ביטחון, אהבה וחום במצבי חרדה (לדוגמה, במפגש עם אנשים זרים).
  • לשחק משחקי 'קוקו', להסתיר ולגלות חפצים.
  • לספק לילד צעצועים מגוונים בגדלים שונים.
  • להשתמש בספרים מקרטון קשיח. רצוי ספרים שמכילים תמונה אחת בכל עמוד לצורך הקניית שמות לחפצים מוכרים.
  • להתחיל בהצבת גבולות (מה מותר ומה אסור) ולשמור על עקביות.
  • להתחיל ללמד את הילד לדחות לזמן קצר מאוד את סיפוק צרכיו תוך כדי מתן הסבר ('חכה רגע' כי..').
12 עד 18 חודשים 

התפתחות צפויה

  • כשנשאל, מצביע על אברי גוף וחפצים מוכרים.
  • ממלא הוראה פשוטה לפעולה חברתית ('תן נשיקה', 'תעשה שלום').
  • מבלה זמן רב בחקירת חפצים. בודק מרקם, צבע, צורה וצליל. מטיח חפצים על משטחים שונים ומתבונן לראות מה קורה.
  • מגלה ענין בצעצועים בעלי גלגלים (עגלות, משאיות). נהנה מגרירתם ומרכיבה עליהם.
  • מתרגל מיומנויות שכיחות כגון פתיחה וסגירה של מגירות ודלתות, ומניע חפצים הסובבים על ציר הלוך וחזור.
  • מגלה עניין בסביבה הקרובה והרחוקה ומתמקד בפרטים כגון עצים, פרחים וחיות.
  • מתעניין ונהנה לשחק בחומרים שונים כגון חול או מים. נהנה להעביר חומרים אלו ממיכל למיכל.
  • דורש תשומת לב מתמדת מהמבוגר הנוכח.

תפקיד ההורים

  • תוך כדי הלבשת הפעוט יש לתאר במלל את הפעולות שנעשות (לדוגמה, 'תכניס רגל למכנס') כדי שילמד לקשר בין אבר הגוף ופריט הלבוש.
  • לבקש שיצביע על אברי גוף מוכרים. חשוב לתת חיזוק חיובי אם עונה נכון.
  • לספק מגוון רחב של משחקים וחומרי משחק.
  • לאפשר לפעוט לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם, לחפש אותם ולמצוא.
  • לאפשר משחק עם עגלות ומכוניות (צעצועים עם גלגלים).
  • לאפשר מרחב תנועה בטוח בבית ובחצר.
  • לטייל עם הפעוט בחוץ ולהסביר על המראות והקולות בסביבתו הקרובה.
  • לאפשר משחק בארגז החול ולספק מיכלים קטנים לשימושו של הפעוט.
  • לאפשר משחק עם מים (לדוגמה, שפיכת מים מכוס לכוס). אפשרי בשעת הרחצה.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • נצמד להורה ומביע רגשות חיבה.
  • מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה.
  • אוצר המילים מתרחב מאוד.
  • מתעניין באירועים חדשים.
  • מרבה לשאול 'מה זה?'.
  • מתחיל במילוי משימות מורכבות יותר. מסוגל להבין הוראות פשוטות.
  • מתחילה להופיע התנהגות מרדנית ('לא רוצה', 'אני לבד') אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה.
  • שומר על 'רכושו' בקנאות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם.
  • נהנה לשחק משחק דמיוני.
  • נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, וממשחקי חול ומים.
  • ממשיך לשחק לבד או עם מבוגר.

תפקיד ההורים

  • להיענות לדרישות הפעוט לקבלת חיבה. ללטף, לנשק ולחבק אותו.
  • להקריא סיפורים פשוטים וקצרים ולשתף את הפעוט כשהוא קשוב.
  • להשתמש במושגי יחס כגון 'מעט, הרבה, למעלה, למטה'.
  • לבקש מהפעוט לבצע מטלות פשוטות ולשתפו בחיי היום-יום בבית.
  • להתייחס בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים (דורש תיאום בין ההורים).
  • להיות קשובים לבקשותיו ולצרכיו של הפעוט. יש לעודד ביצוע עצמאי ולסייע כאשר מתקשה.
  • לאפשר לפעוט בחירה בין שני חפצים.
  • לספק צעצועים כדי לפתח משחק דמיוני (בובות, מכוניות, כלי בית).
  • לטייל עם הילד ולאפשר לו לשחק במשחקי חצר שונים.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • תובע את תשומת לב הוריו וכועס כאשר תשומת ליבם מופנית לאחרים.
  • מפגין רגשות חיבה ורוגז באופן ספונטני.
  • אינו יודע לדחות סיפוקים.
  • התנהגותו המרדנית נמשכת.
  • שולט בכישורים תנועתיים לרבות הליכה, ריצה וטיפוס ונהנה מפעילויות אלה.
  • אוצר המילים של הפעוט הולך ומתרחב בהתמדה.
  • ממשיך לבדוק אפשרויות שונות של משחק בחפצים שונים.
  • לקראת גיל 3 שנים מבין את הקשר בין מעשה לתוצאה.
  • מגלה עניין גובר בהתחברות עם בני גילו, בקבוצה קטנה (עד 3 ילדים).
  • מפגין גאווה על הישגים אישיים דוגמת הצלחה בבניית מגדל או רכיבה על תלת אופן.
  • משחק משחקי 'כאילו'. מסוגל לשנות דמות כשמשחק משחק דמיוני.
  • מזהה צורות הנדסיות כגון עיגול, משולש או ריבוע.
  • לקראת סוף שנת החיים השלישית, מסביר את שרבוטיו.

תפקיד ההורים

  • לעודד את הפעוט לבטא את רגשותיו ולהגיב בהתאם.
  • לשוחח עם הפעוט כשהוא קשוב ומעוניין.
  • להקריא סיפורים מתאימים לגיל הפעוט.
  • לספק צעצועים בטיחותיים.
  • לאפשר חופש תנועה וסביבה בטוחה בבית ומחוצה לו.
  • ללמד את הפעוט לחשוב מראש על התוצאות הצפויות ממעשיו (לדוגמה, נגיעה בתנור חם גורמת לכאב ולכוויה).
  • לספק פאזלים של צורות גיאומטריות שונות להרכבה.
  • להפגיש את הילד עם בני גילו ולהיות עירניים למערכת היחסים המתפתחת בינו לבינם.
  • לעודד ולשבח את הפעוט בהתאם לרמת הישגיו.
  • לעודד משחקי דמיון ולאפשר שימוש באביזרים כגון בגדים, תחפושות, כובעים, נעליים, או כלי מטבח.
  • לעודד את הפעוט להסביר את ציוריו.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • מודע להבדלי ההתנהגות בין בנים ובנות ולדפוסי התנהגות שונים בין המינים (היינו שבנות משחקות בבובות ובנים במכוניות).
  • מגלה שליטה ובטחון בשימוש בשפה.
  • דיבורו של הילד רהוט יותר והוא נהנה להשתמש במילים חדשות.
  • תפיסת הדקדוק משתפרת במהירות. הילד מתחיל להשתמש נכון בלשון עבר, הווה ועתיד.
  • מסוגל לספור בעל פה עד 10 ואף יותר.
  • מזהה צבעים ונוקב בשמם.
  • משחק משחקי 'כאילו'.
  • מספר חוויות ומשלבן עם הדמיון.
  • משחק בחברת ילדים ומפגין חיבה מיוחדת לצעירים ממנו.
  • מגלה פחדים מחפצים או גופים שונים (דמיוניים או מוחשיים).

תפקיד ההורים

  • לחשוף בנים ובנות למשחקים והתנהגויות של זולתם.
  • לספק לילד משחקי מיון של צבעים וצורות גיאומטריות ולשחק עמו במשחק משותף.
  • לקרוא סיפורים ארוכים ומורכבים בעלי תוכן מוכר ואף חדש.
  • לעודד ספירה כמותית של חפצים.
  • לאפשר לילד לספר את חוויותיו. במידת הצורך יש לסייע לו להתבטא (למשל בהשלמת מילה חסרה).
  • לעודד משחק עם ילדים בקבוצה קטנה.
  • לגלות הבנה לפחדיו של הילד. לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון.
  • להציב גבולות להתנהגות הילד ולדבוק בהם בעקביות.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • יוזם ומפתח משחקי דמיון.
  • מקבל מרות מתוך הבנה.
  • מבין כללי משחק.
  • בעל זכרון שמיעתי של 4 ספרות וזיכרון חזותי של 5 עצמים.
  • מבין משמעות של מספר וכמות עד 10.
  • מקיים יחסי חברות אמיתיים עם חברים בני גילו.
  • מפתח שליטה וויסות עצמי. מסוגל להמתין בתור ליציאה מהגן או לחכות לקבלת משחק.
  • מתפתחת יכולת הבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.
  • בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען

תפקיד ההורים

  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים וארועים על מנת לסייע לו להכיר ולפעול בעולם שסביבו.
  • לשחק במשחקי זיכרון שונים.
  • לעודד את הילד לשחק ולפעול במסגרת חברתית.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק (משחק חופשי, דמיוני ומשחקי חשיבה).
  • לספר לילד אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את תפיסת המציאות והדמיון שלו. סיפורי אגדות מקנים מושגים כגון עבר, הווה, עתיד, צדק ואי צדק, טוב ורע.
  • להציב משימות ואתגרים (מוכרים וחדשים) שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. להדגיש את הסיבות להצלחה.
  • להציב גבולות להתנהגות ולדבוק בהם בעקביות.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • מסוגל לציין 8 פריטים בהתאם לגודלם.
  • מסוגל למיין פריטים לפי 2 ממדים (לדוגמה, גודל וצבע).
  • מבין פעולות חשבון פשוטות.
  • מבין את הרכבם של עצמים וחפצים.
  • תופס את תפקיד הבן ואת תפקיד הבת, ומסוגל לעמוד על ההבדלים.
  • מסוגל לפתח רגשי גאווה או אשמה אמיתיים בתגובה למעשה טוב או רע.
  • בוחר את חבריו ומשתף עימם פעולה.
  • מבין את הצורך בכללים למשחק הוגן.
  • חוש ההומור מתפתח והילד נהנה מבדיחות ומחידות.

תפקיד ההורים

  • לחשוף את הילד למגוון גירויים, חפצים, משחקים, אירועים ותופעות הן בטבע והן בחברה.
  • לספק לילד אפשרויות רבות למשחק: משחק חופשי, דמיוני, משחקי חשיבה, זיכרון ומשחקי מיון בשני ממדים.
  • לאתגר את הילד במשימות מוכרות וחדשות. יש לתת חיזוקים חיוביים כשמצליח ולהסביר מדוע אם נכשל כדי לחזק אצל הילד את תחושת היכולת.
  • לעודד משחק בקבוצה ושמירה על חוקי המשחק.
  • להסביר לילד את משמעות תפקידי ההורים ובני משפחה אחרים במסגרות חברתיות שונות כגון המשפחה או מקום העבודה.