20 אפריל 2024 י"ב ניסן תשפ"ד

שבוע 5 להריון

מלאי את תאריך הווסת האחרונה וגלי מתי צפויה הלידה, באיזה שבוע את ובאילו תאריכים כדאי לך לבצע את הבדיקות המומלצות 

היום הראשון של הוסת האחרונה:  תאריך לידה משוער:     שבוע הריון משוער:     התאריך שהזנתם אינו סביר

מראה העובר

התפתחות העובר בשבוע החמישי

בתקופה זו, העובר מתפתח בקצב מרתוני. גודלו כשל זרעון שומשום, וצורתו עדיין אינה אנושית, אלא מזכירה את צורתו של ראשן של צפרדע. העובר כעת בנוי משלוש שכבות: האקטודרם, המזודרם, והאנדודרם, אשר בהמשך יהפכו לאברים ורקמות. השליה וחבל הטבור מתפקדים במלואם בשלב זה.

צינור העצבים, ממנו יתפתחו בהמשך המוח, חוט השדרה, מערכת העצבים והשלד, מתחיל להיווצר בשכבה העליונה, היא האקטודרם. משכבה זו יווצרו גם העור, השיער, הציפורניים, בלוטות הזיעה והחלב, וכן אמייל השיניים.

במזודרם, היא השכבה האמצעית, מתחילים להיווצר הלב ומערכת כלי הדם. בשבוע החמישי, לב העובר מתחלק לחדרים, ומתחיל את פעולתו לשאיבת דם. בהמשך, משכבה זו יתפתחו גם השרירים, הסחוס, העצמות, והרקמות שנמצאות מתחת לעור.

מהשכבה השלישית, שכבת האנדודרם, יתפתחו הראות, המעיים, ומערכת השתן העוברית, וכן הכבד, הלבלב, ובלוטת התריס.

האם בשבוע החמישי

מבחינה חיצונית, עדיין לא ניתן להבחין כי את בהריון. אולם, כבר בשלב זה את עשויה לחוש 'בהריון'. נשים רבות מדווחות על רגישות בשדיים, עייפות מוגברת, וצורך תכוף במתן שתן. יתכן ואף בחילות הבוקר יחלו כבר.

כדאי להמנע מצריכת אלכוהול, ולהמשיך בפעילות גופנית (במידה ונהגת להתעמל לפני ההריון). התעמלות תסייע לך להתמודד טוב יותר עם המשקל שיתווסף לגופך במהלך ההריון, ואף עשויה להקל על כאבי הגב שעשויים להופיע בהמשך. הליכה או שחיה הן פעילויות גופניות המתאימות מאד לתקופת ההריון.

חודשי ההריון הראשונים קריטיים להתפתחותו התקינה של העובר. אם טרם הפסקת לעשן, כדאי מאד להמנע מעישון במהלך ההריון.

רופא הנשים שלך ימליץ לך על מולטי-ויטמין לצריכה יומיומית, בנוסף לחומצה הפולית, אותה יש להמשיך לקחת.

 לשבוע הרביעי להריון   לשבוע השישי להריון