אולטרה סאונד אקו לב עובר - בדיקות בהריון

Fetal Cardiac Echo Ultrasound Scan

עדכון אחרון 16.05.22

מבט כללי

הקדמה

בדיקת אולטרה סאונד (בעברית, על-קול) היא שיטת דימות העושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה, שאינם נקלטים על ידי האוזן האנושית. במהלך הבדיקה עוברים עם מתמר (סורק ידני) על האבר הנסרק. המתמר שולח גלי קול אל אבר המטרה וקולט את הגלים המוחזרים ממנו, אלו מתורגמים בעזרת מחשב לתמונה של האבר הנסרק. כדי לשפר את חדות התמונה נמרח ג'ל מימי שקוף על גבי העור באזור שנסרק.

אולטרה סאונד היא שיטה שכיחה לאבחון גידולים, הערכת יעילותו של טיפול, בחינת זרימת הדם והערכת חסימות או היצרויות בכלי דם, הערכת מצבם של אברים פנימיים ולצורך מעקב אחר התפתחותו של עובר ברחם.

בדיקת דופלר אולטרה סאונד היא בדיקה אבחנתית להערכת זרימת הדם בכלי הדם ולמדידת כיוון וקצב זרימת הדם בזמן אמת. באמצעות הבדיקה ניתן להעריך את מצב כלי הדם לרבות עורקי וורידי הגוף והלב וכן את זרימת הדם בעוברים, בשליה, בחבל הטבור ובכלי הדם ברחם.

בדיקת אולטרה סאונד אינה עושה שימוש בקרינה מייננת ולכן בטוחה עבור ילדים ונשים הרות. לעתים, כאשר האבר הנסרק מוסתר על ידי עצם או אוויר, או שהנבדקת בעלת עודף משקל, לא ניתן יהיה לבצע את הבדיקה.

בהתאם לאברים שנסרקים תיקבע הכנה ייעודית עבור כל בדיקה.

במהלך הריון תבוצע סריקת האולטרה סאונד בגישה בטנית או נרתיקית (ואגינלית), בהתאם לצורך ולגיל ההריון.

אזהרות והנחיות מיוחדות לבדיקה זו

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדקת לפני הבדיקה עצמה.

תזונה

אין מניעה להמשיך בתזונה רגילה לפני בדיקה זו.

תרופות

ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל.

דגשים לנבדקת

במרבית המקרים תבוצע בדיקה זו בשבועות 19-25 להריון. בהתאם לצורך ניתן לבצע את הבדיקה בשלבים מוקדמים יותר (שבועות 14-16) בגישה נרתיקית (וגינלית).

לאחר הבדיקה

אין מניעה לשוב לשגרה לאחר ביצוע בדיקה זו.

מהלך הבדיקה

הבדיקה מבוצעת במרפאות החוץ של מרכזים רפואיים גדולים ובמרפאות של רופאי נשים מומחים בביצוע סריקות אולטרה סאונד.

לשם ביצוע הבדיקה ייחשף אזור הבטן, הנבדקת תשכב על גבה וג'ל שקוף על בסיס מים ימרח על גבי הבטן. הג'ל מבטיח מגע מלא בין המתמר לבין העור, דבר שמשפר את איכות התמונה המתקבלת. במהלך הבדיקה מעבירים על גבי שטח הבטן מתמר חיצוני דמוי סורק ידני. ההד המתקבל מגלי הקול המוחזרים יעובד לתמונה באמצעות מחשב.

בדיקת הדופלר תבוצע באמצעות אותו מתמר. תופעת דופלר מודדת שינויים בתדירות ההד המוחזר מעצמים בתנועה ולכן תשמש למדידת ההד המוחזר תוך כדי זרימת הדם בלב העובר.

סריקת אולטרה סאונד אינה כרוכה בכאב ואורכת כעשרים דקות. בסיום הבדיקה ניתן לנגב את שאריות הג'ל מהבטן (הג'ל אינו מכתים את הבגד).

האם נעשה שימוש בחומר ניגוד?

בבדיקה זו לא נעשה שימוש בחומר ניגוד.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

זוהי בדיקת אולטרה סאונד שמטרתה בחינה יסודית של מבנה ותפקוד לב העובר. הבדיקה מבוצעת בדרך כלל בשבועות 19-25 להריון בגישה בטנית.

במהלך הבדיקה מודגמים חדרי הלב, עובי שריר הלב, כלי הדם שיוצאים מהלב וכלי הדם שנכנסים ללב. נבדקת זרימת הדם בחדרי הלב ובכלי הדם היוצאים והמתנקזים אל הלב וכמו כן נמדד קצב הלב.

 

בדיקה זו אינו מבוצעת כחלק משגרת בדיקות ההריון אלא אם קיימת התוויה רפואית לביצועה. במקרים הבאים תופנה האישה ההרה לביצוע בדיקה זו:

    • נשים הלוקות בעצמן במום לב מולד.
    • כאשר קיים רקע משפחתי של מחלות לב.
    • נשים שבהריון קודם התגלה מום לב בעוברן.
    • נשים חולות סוכרת.
    • אישה הרה שלקתה באדמת במהלך הריונה.
    • אם ידוע על פגם בחומר הגנטי של העובר.
    • לאור ממצאים לא תקינים בבדיקת השקיפות העורפית או בסריקת המערכות.
    • נשים הרות המטופלות בתרופות לטיפול באפילפסיה.
    • נשים הצורכות אלכוהול וסמים.

תוצאות

תוצאות הבדיקה ומשמעותן

תוצאות הסריקה ימסרו לנבדקת בסיום הבדיקה.

משמעות התוצאות

מומי לב מולדים הם המומים החמורים השכיחים ביותר ושכיחותם עולה אף על זו של מומי שדרה או תסמונת דאון. בעולם המערבי כ- 8 ילדים מתוך 1,000 ייוולדו עם מומי לב חמורים. בישראל, עקב נישואי קרובים, שכיחות מומי הלב גבוהה אף יותר ושיעורה מגיע לכ- 1-2% (1-2 ילדים מכל 100).

בדיקת אקו לב עובר מדגימה את מבנה לב העובר ומאפשרת הערכה של מידת תפקודו ותקינותו. לאבחון המוקדם כבר בשלב ההריון חשיבות עליונה בהערכות לטיפול במום. למעלה מ- 90% מהתינוקות שנולדים עם מומי לב מטופלים בהצלחה לאחר הלידה. חלק מההפרעות בקצב לב העובר ניתנות כיום לטיפול עוד ברחם, טרם הלידה.

במקרים בהם אובחן מום לב תופנה האישה ההרה לביצוע אקו לב עוברי חוזר, למעקב קפדני אחר גדילת העובר, לייעוץ גנטי ובמקרים מסוימים, אף לביצוע דיקור מי שפיר.