כפות רגליים מסריחות - מידע רפואי

Bromodosis, Smelly feet

עדכון אחרון 09.02.22

הקדמה

בכפות הרגליים יש יותר בלוטות זיעה מאשר בכל איזור אחר בגוף. נעליים סגורות וגרביים עלולים למנוע נידוף או ספיגה יעילה של הזיעה מכף הרגל. בתנאים אלו מצטברים חיידקים ומתרבים במהירות. החיידקים גורמים לזיעה להדיף ריח רע ולכן כפות הרגליים מסריחות.

אנשים הסובלים מהזעת יתר (מצב בו הגוף מייצר זיעה מעל הרמה התקינה) נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מכפות רגליים מסריחות.

על מנת לשפר את המצב יש לנקוט במספר אמצעים פשוטים להפחתת כמות החיידקים בכפות הרגליים דוגמת רחצה יומיומית של כפות הרגליים והחלפה תדירה של גרביים.

גורמים

הזעת יתר

כפות רגליים עלולות להסריח בעקבות הזעת יתר. זהו מצב בו הגוף מייצר זיעה מעל הרמה התקינה. הזעת יתר שכיחה בקרב נשים הרות ומתבגרים, ככל הנראה על רקע השינויים ההורמונליים המאפיינים תקופות אלו.

זיעה על פני העור שאינה מתנדפת או נספגת מעודדת שגשוג של חיידקים ופטריות שאף עלולים לגרום לפטרת בכף הרגל. הריח נגרם עקב נוכחותם של אלו בזיעה.

נעליים וגרביים מחומרים שאינם טבעיים (סינטטיים)

נעליים וגרביים העשויים מחומרים שאינם טבעיים (סינטטיים) מגבירים את כמות הזיעה המופרשת ומונעים נידוף או ספיגה יעילה. במצב זה כף הרגל נותרת לחה ומהווה קרקע גידול טובה לחיידקים.

על מנת להימנע מריח רע בכפות הרגליים מומלץ ללבוש גרביים מאריגים מנדפי זיעה אשר מכילים אחוז גבוה של קולמקס® (Coolmax®) ולהחליפן פעמיים ביום. רצוי לנעול נעליים מאווררות על פני נעליים אטומות.

הקפדה על נקיון

רחצה תכופה של כפות הרגליים והחלפת גרביים לפחות פעם ביום חיוניים לשם שמירה על נקיון כף הרגל. חוסר הקפדה על נקיון גורם להצטברות חיידקים ולכפות רגליים מסריחות.

גורמים נוספים

מצבי דחק (סטרס), תרופות מסוימות ושינויים הורמונליים עלולים להגביר את כמות הזיעה המיוצרת ומופרשת על ידי הגוף ולכן להגדיל את הסיכון לסבול מכפות רגליים מסריחות.

טיפול

ניתן לטפל בכפות רגליים מסריחות באמצעות מספר צעדים פשוטים שמטרתם הפחתת כמות החיידקים על גבי העור:

    • יש להקפיד על נקיון כפות הרגליים. הקפידו על רחצה יומיומית של כפות הרגליים באמצעות סבון רגיל או סבון אנטי-פטרייתי. ייבשו את כפות הרגליים ביסודיות, בפרט במרווחים בין אצבעות כף הרגל.
    • החליפו גרביים לפחות פעם ביום. אם אתם מזיעים הרבה החליפו גם נעליים.
    • ניתן לאבק את כפות הרגליים לפני לבישת גרביים בטלק רפואי דוגמת אונדציל (Undecyl Powder) הנמכר בבתי המרקחת ללא מרשם רופא.
    • העדיפו גרביים מאריגים מנדפי זיעה אשר מכילים אחוז גבוה של קולמקס® (Coolmax®).
    • נעלו נעליים מאווררות או נעליים מעור או אריג טבעי. אלו עדיפות על פני נעליים אטומות העשויות מחומרים שאינם טבעיים.
    • השתדלו לא לנעול את אותו זוג נעליים יומיים ברציפות, בפרט אם הנעליים רטובות מזיעה. הניחו לנעליים להתייבש. אם אתם משתמשים ברפידות הוציאו אותן לייבוש.
    • הקפידו על נקיון ציפורני כף הרגל. קצצו אותן במידת הצורך כדי למנוע שגשוג של חיידקים או פטריות.
    • אם יש לכם עור גס, קשה ויבש בכפות הרגליים (בעיקר בעקבים) הסירו אותו בעזרת משייף מתאים לכף הרגל. זיעה המצטברת על גבי עור גס
    • בכפות הרגליים מהווה קרקע גידול עבור חיידקים ופטריות.
    • השתמשו בתרסיס נגד פיטריות המיועד לכפות הרגליים ולנעליים.
    • דאודורנט המיועד לבית השחי המכיל אנטי-פרספירנט עשוי להועיל גם לכפות הרגליים.

טיפול בהזעת יתר

אם אתם סובלים מהזעת יתר אך שינויים באורח החיים ובאופי הפעילות היומיומית אינם משפרים את המצב במידה מספקת תוכלו לנסות מספר טיפולים רפואיים לרבות:

    • איונטופורזיס (Iontophoresis). טיפול בעזרת זרם חשמלי במהלכו משקעים את כפות הרגליים בגיגית מלאה מים שדרכם מועבר זרם חשמלי עדין. הזרם חוסם זמנית את בלוטות הזיעה. הטיפול הוכח כיעיל ב- 80% עד 90% מהמקרים אך כרוך בהגעה סדירה למרפאת עור שמבצעת אותו.
    • הזרקת בוטוקס לכפות הרגליים. בוטוקס הוא חלבון המופק מחיידק הבוטוליניום. החלבון חוסם את האותות שמשגר המוח לבלוטות הזיעה ובכך מופחתת כמות הזיעה.
קראו עוד על טיפולים אפשריים להזעת יתר