יורדים מעודף משקל

עדכון אחרון 23.04.20

בתיה שהרבני, מיכל רוזנברג, דפנה שטרן, רותי מיכאליס-גרינולד – דיאטניות, "מכבי אקטיבי".

אחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל מעודף משקל. לעודף המשקל יש בדרך כלל השפעה על מצבו הבריאותי של הילד, כמו גם משמעויות חברתיות ותפקודיות. להורים קשה ומתסכל לראות את הילד סובל, אך מסתבר שהם מתקשים לבחור דרך פעולה נכונה כדי לעזור לילד לשנות הרגלים. לכך מצטרף החשש ש"אולי בהתערבותנו נגביר את הסבל או נעודד הפרעות אכילה"

להתחיל בשניים עד שלושה שינויים

נקיטת כמה צעדים פשוטים עשויה לסייע להורים להתמודד עם המצב בהצלחה. חשוב שההורים יבינו שהאתגר האמיתי הוא שינוי אורח החיים של המשפחה כולה ולא רק של הילד המתמודד עם עודף המשקל. כיוון ששינוי אורח חים הוא תמיד קשה, מומלץ לבחור בשניים עד שלושה דברים שבהם יתבצע השינוי.

יש לבחור באלו שיש להם סיכויי הצלחה גבוהים, כי כשחווים הצלחה יש יותר מוטיבציה להמשיך בשינוי.

אל תשקלו את הילדים כאמצעי מעקב. אנחנו לא בסיפור של 'עמי ותמי' ואתם לא רוצים להיות המכשפה. גם לא מומלץ לתת מחמאות או להעיר הערות הקשורות למראה הגוף שלהם. יש להתייחס רק לכוח הרצון שלהם, לבריאות ולהתקדמות. מומלץ שלא להחסיר בצורה קיצונית שום מאכל מהתפריט המשפחתי. זכרו שכל דבר מותר בכמות קטנה, פעם בכמה שבועות.

סדנאות לטיפול בילדים ונוער עם עודף משקל (מכבי אקטיבי)

כללי הזהב

יסודה של כל הצלחה היא האמונה ביכולות שלכם ושל ילדכם לעשות שינוי. האמונה ושיתוף הפעולה הם הבסיס להצלחה. עודדו וחזקו את הילד בכל הצלחה, קטנה כגדולה.

תזונה

  1. אכלו ארוחות משפחתיות מסודרות. חשוב שהארוחות יתקיימו בלי טלוויזיה או מחשב ובאווירה נעימה. ארוחות משפחתיות מאפשרות לילדים ללמוד מההורים לגוון את המזונות שאוכלים, לחוות אכילה נכונה וליהנות מזמן משפחתי איכותי. כדאי להקפיד שהארוחות יכללו כמה מאכלים שהילדים אוהבים, ואליהם יצטרפו מאכלים וטעמים חדשים. ילדים רבים אינם נמשכים לירקות שונים, ולכן יש לתת להם את הירקות שהם אוהבים ולהציע להם בכל פעם ירק חדש נוסף, או צורת הכנה חדשה של ירק מוכר.
  2. עשו שימוש בצלחות קטנות ובמנות קטנות. אכילה מצלחות קטנות עשויה לסייע בהפחתת הכמויות הנלקחות כל פעם לצלחת ונאכלות. זו דרך טובה להגיע לכמות האוכל המתאימה.
  3. בדרך כלל אין צורך להגביל את כמות הפירות שהילדים אוכלים. הפירות מספקים אנרגיה זמינה בנוסף על ויטמינים ומינרלים החיוניים לפעילותו התקינה של הגוף, והם כוללים סיבים תזונתיים המסייעים לחילוף חומרים תקין. כדאי שבבית יהיו בכל פעם שניים עד שלושה סוגי פירות בלבד.
  4. ארוחת הבוקר חשובה לצורך אספקת אנרגיה הדרושה לתחילת הפעילות היומית, ולתפקוד הורמונאלי ותפיסתי תקין. הארוחה יכולה להיות קטנה ואפילו לכלול רק פרי או כוס חלב. ארוחת הבוקר עשויה לסייע לוויסות הארוחות הבאות ולהפחית את הסיכון להשמנה.
  5. אל תחביאו במקפיא או למעלה במזווה. מומלץ שלא להחזיק במקפיא מזונות שמנים כמו בורקסים ופיצות 'למקרה הצורך'. כשהם זמינים עולה הסיכוי שנאכל מהם ושנציע אותם לילדנו.
  6. שתו רק מים. השאירו משקאות מתוקים לאירועים מיוחדים המזדמנים מדי פעם. המים נחוצים לפעילות התקינה של הגוף, וגופנו לא תמיד מאותת לנו בזמן על צורך בנוזלים. חשוב שכל בני המשפחה יקפידו על שתיית מים, ושלא יהיה מצב שאחד מבני המשפחה שומר לעצמו בבית משקה קל.
  7. כדאי להציע לילד 'בנק ממתקים' שבועי שמגדיר את כמות הממתקים שהוא יכול לאכול. אפשר לתת לכל ילד קופסא קטנה ומקושטת עם כמות ממתקים המספיקה ל- 3 ימים או לשבוע (ממתק אחד ליום), והילד יצטרך לנהל לבד את 'בנק הממתקים'.

ילדה ליד שולחן עם סלט וירקות, ברקע אשה מבשלת

לעודף המשקל יש בדרך כלל השפעה על מצב בריאותו של הילד, וגם משמעויות חברתיות ותפקודיות.

פעילות, מחשב וטלוויזיה

בצעו פעילות ספורטיבית משפחתית. ספורט חשוב לבריאות ולשיפור חילוף החומרים בגוף. מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית ארבע פעמים בשבוע, בכל גיל ובכל מצב גופני, כמובן בהתאמת הפעילות ליכולת. מכיוון שילדים יעדיפו לבצע פעילות ספורטיבית כחלק מפעילות משפחתית ומשחק, כדאי למצוא רעיונות משותפים ומהנים דוגמת משחק מחבואים, קפיצה על חבל, כדורגל וריקוד בבית. הפעילות חייבת להיות מהנה ולא קשה מדי, כדי שלא תמנע מהילד את הרצון להתמיד בה.

שעות רבות של משחקי מחשב או צפייה בטלוויזיה מגבירות את הסיכון להשמנה. מעבר לעובדה שהילדים אינם חשים את משך הזמן שהם יושבים ולעתים גם אוכלים מול המסך, הרי שאורח חיים זה יוצר התניות התנהגותיות שישפיעו על חייהם כבוגרים. הצפייה בטלוויזיה גם גורמת להם להיחשף לפרסומות המעודדות אכילה של מזונות לא בריאים, ולכן חשוב להגביל את זמן המסך לשעתיים עד שלוש ביום.


השינוי של משקל ילדכם נמצא בידכם ונקיטת צעדים מתאימים תסב אושר הן להם והן לכם. למידע נוסף על טיפול במשקל עודף אצל ילדים