סרטן הערמונית (סרטן הפרוסטטה) - מידע רפואי

Prostate Cancer

עדכון אחרון 11.02.22

הקדמה

הערמונית היא בלוטה אצל הגבר, המצויה מתחת לשלפוחית השתן, ובעלת תפקיד, בגיל הפריון, בהפרשת חלק מנוזל הזרע.

בלוטת הערמונית עלולה להיות המקור למספר הפרעות רפואיות אצל הגבר. ההפרעה השכיחה היא הגדלה שפירה של הערמונית הקורית אצל גברים רבים בגיל לאחר הפריון. מצב זה גורם לעיתים להפרעה חסימתית במתן שתן. הפרעה אחרת שמקורה בבלוטת הערמונית היא סרטן הערמונית.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח בקרב גברים, והגורם השני בשכיחותו לתמותת גברים מסרטן בעולם המערבי.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סרטן הערמונית הינם גיל מתקדם (סרטן הערמונית נדיר בגיל צעיר מארבעים, ושכיחותו עולה בהתמדה בגיל מבוגר יותר), מחלה בקרובי משפחה מדרגה ראשונה (אך רק במיעוט המקרים הסיפור המשפחתי הוא חלק מתסמונת גנטית מזוהה כגון מוטציה בגן BRCA), העדר פעילות גופנית וצריכה מוגברת של אוכל שומני.

בישראל, מאובחנים עם סרטן ערמונית כ-2,700 מקרים בשנה בקירוב, ואחד מכל תשעה עד שישה גברים יאובחן.

סימפטומים

בשלבים מוקדמים המחלה אינה גורמת לסימפטומים, אלא כאשר הגידול גדל ומפעיל לחץ על השופכה. במקרים אלו עלולים להיגרם סימפטומים הקשורים לתפקוד מערכת השתן לרבות:

    • קושי להטיל שתן.
    • צורך תכוף להטיל שתן.
    • קושי להתחיל את זרימת השתן.
    • עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה.
    • כאב בעת מתן שתן.
    • תחושה של חוסר ריקון השלפוחית, מיד לאחר מתן שתן.
    • דם בשתן (במקרים נדירים).

היות שסרטן הערמונית מתפתח לאט עלולים הסימפטומים להופיע שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו. גברים רבים לאחר גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית הנובעת מגורמים שאינם סרטניים, אך עלולה לגרום לסימפטומים זהים.

במקרים בהם הסרטן שלח גרורות אל העצמות יופיע כאב בעצמות ובגב. לעתים, הסימנים הראשונים שיעידו על גרורות יהיו כאב שרירים בגב, בירכיים או באגן, כאב באשכים, ירידה בלתי מוסברת במשקל וחוסר תאבון.

אף שהסימפטומים הללו עלולים להצביע על מגוון רחב של מחלות שאינן סרטניות, המצב מחייב ברור רפואי קפדני.

גורמים

הגורמים לסרטן הערמונית אינם ידועים אך ידועים גורמי סיכון ללקות במחלה:

    • גיל. הסיכון ללקות במחלה עולה עם הגיל. 70% מהמקרים הם בקרב גברים לאחר גיל 65.
    • רקע משפחתי. גברים שלהם קרובי משפחה (אב, אח או דוד) שלקו במחלה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן ערמונית. לאחרונה נמצא כי גם סרטן שד אצל קרובת משפחה מדרגה ראשונה עלול להגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית.
    • משקל עודף. מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין עודף משקל משמעותי לבין הסיכון ללקות בסרטן ערמונית.
    • תזונה. נמצא קשר בין צריכה גבוהה של שומן מן החי וצריכה נמוכה של ירקות, לבין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. סרטן הערמונית יחסית נדיר בקרב צמחונים וכן בקרב אנשים שאוכלים כמויות גדולות של עגבניות המכילות את נוגד החמצון ליקופן.

אבחון

כיום, עקב בדיקת סקר גילוי מוקדם על ידי מדידת הרמה בדם של הסמן PSA, סרטן הערמונית מאובחן לרוב (90% מהמקרים) בשלב מוקדם ללא גרורות, ולעיתים ללא תסמינים. יש לציין שהתועלת בגילוי מוקדם לא הוכחה חד משמעית, וקיימים חילוקי דיעות לגבי גישה זו. בחלק מהמקרים יאובחן הגידול בשלב מתקדם מקומית-איזורית או אף עם גרורות (כ-10% מהמקרים). גרורות עלולות לגרום לתסמינים לפי האיבר המעורב. העצמות הינן האיבר השכיח למעורבות גרורתית. תסמינים של סרטן ערמונית גרורתי כוללים כאב עצמות, ירידת משקל, ירידת תיאבון, חסימת דרכי השתן.

תהליך אבחון סרטן הערמונית כולל בדיקת רופא (ובפרט בדיקת אצבע להערכת הערמונית), בדיקת דם לרמת הסמן Prostatic Specific Antigen (PSA), ביופסיה של הערמונית, ובדיקות הדמיה. כיום, הביופסיה תהיה לעיתים בהנחיית MRI של הערמונית. בדיקות ההדמיה כוללות לעיתים MRI של הערמונית ובדיקת PET- PSMA לאבחון או שלילה של קיום גרורות.

טיפול

הטיפול בסרטן ערמונית שאובחן בשלב מוקדם

הגישה לסרטן ערמונית מוקדם לא גרורתי

סרטן ערמונית המתגלה בשלב מוקדם הינו לעיתים בר ריפוי, ורוב החולים לא ימותו ממחלתם. קיימות מגוון אפשרויות גישה, ובפרט ניתוח כריתת הערמונית, וטיפול קרינתי לערמונית (ובחלק מהמקרים גם לאגן, עם או בלי שילוב טיפול הורמונלי). בחלק מהחולים קיימת אפשרות למעקב פעיל ללא מתן טיפול. טיפולים נוספים הניתנים לפעמים הינם ברכיתרפיה (טיפול על ידי השתלת גרגירים רדיואקטיביים בערמונית), HIFU (הרס רקמת הגידול על ידי חימום), קריותרפיה (הרס רקמת הגידול על ידי הקפאה), טיפול פוטודינמי (TOOKAD).

שיקולים הנלקחים בחשבון בקביעת הטיפול המתאים הינם גיל החולה, מחלות רקע, רמת הסמן PSA, מראה הגידול בביופסיה (ניקוד גליסון), ממצאי הבדיקה הגופנית ובדיקות ההדמיה, ולפעמים בדיקות גנטיות של רקמת הגידול.

בתום הטיפול הראשוני, החולה יהיה לרוב במעקב תקופתי כולל בדיקה גופנית, בדיקת הסמן PSA וחזרה לפי הצורך על בדיקות הדמיה

רדיותרפיה - טיפול באמצעות קרינה באנרגיות גבוהות על מנת להשמיד גידולים, בד"כ סרטניים.

הגישה לחזרת מחלה לאחר טיפול ראשוני

בשליש מהחולים (בקירוב) שטופלו לסרטן ערמונית שהתגלה בשלב מוקדם ללא גרורות, תראה חזרת מחלה לאחר טיפול ראשוני.

בשלב ראשון, חזרה זו מתבטאת לעיתים כעליית רמת הסמן PSA , ללא עדות לגרורות בבדיקות הדמיה. מצב זה מכונה חזרה ביוכימית לא גרורתית של סרטן הערמונית.

אפשרויות גישה למצב זה כוללות טיפול אחר שלא ניתן בעבר (למשל קרינה עם או בלי טיפול הורמונלי לאחר ניתוח כריתת ערמונית), מעקב בלבד, מתן טיפול הורמונלי, השתתפות במחקר קליני

בחלק מחולים אלו, תתפתחנה בהמשך גרורות. בסופו של דבר, בסביבות 20% מהחולים יאובחנו עם גרורות בשלב כלשהוא של מחלתם (באבחון מלכתחילה או בהמשך לאחר אבחון גידול ראשוני לא גרורתי).

הגישה לסרטן ערמונית גרורתי

כ-20% (בקירוב) מחולי סרטן הערמונית יאובחנו עם גרורות במהלך מחלתם (מלכתחילה, או כחזרת מחלה לאחר טיפול בגידול ראשוני שאובחן בתחילה ללא גרורות).

חולי סרטן ערמונית גרורתי מסווגים לפי מספר שיטות, למשל לכאלו עם פיזור משני איזורי (בקשריות לימפה באגן ורטרופריטונאום תחתון) או שאינו איזורי; לכאלו עם מעט גרורות (מחלה אוליגומטסטטית) או הרבה גרורות (מחלה פולימטסטטית); ולכאלו עם נפח מחלה נמוך או גבוה (לפחות 4 גרורות גרמיות מתוכן לפחות אחת מחוץ לעמוד שדרה ואגן, ו\או גרורות ויסצרליות)

לפי סיווג המחלה תקבע הגישה טיפולית

הטיפול הראשוני בחולי סרטן ערמונית גרורתי הינו טיפול הורמונלי מפחית טסטוסטרון בזריקות LHRH אגוניסט,

זריקות או כדורי LHRH אנטגוניסט או ניתוח כריתת אשכים.

עד לפני מספר שנים, הטיפול ההורמונלי מפחית טסטוסטרון היה הטיפול הראשוני היחיד בחולים אלו.

טיפול זה מביא לתגובה טובה ברוב המטופלים, שמראים ירידת רמת הסמן PSA, שיפור בתסמינים, ושיפור או היתייצבות בבדיקות ההדמיה

ברם, בחלוף פרק זמן מסויים (בחלק מהמחקרים זמן חציוני של שנה וחצי עד שנתיים) רוב המטופלים יראו התקדמות מחלה למצב עמיד לסירוס (קרי התקדמות מחלה מבחינת PSA, תסמינים, בדיקות הדמיה, למרות רמה נמוכה של טסטוסטרון בדם).

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, הראו שהוספת טיפול כימותרפי בתרופה טקסוטר, או טיפול הורמונלי מתקדם (תרופות כגון אפלוטמיד, אנזלותמיד, אבירטרון) לטיפול ההורמונלי הראשוני, דוחה באופן משמעותי את פרק הזמן עד התפתחות מצב עמיד לסירוס, ומשפרת את השרדות החולים. לכן כיום, רוב החולים עם סרטן ערמונית גרורתי יטופלו מלכתחילה בנוסף לטיפול הורמונלי ראשוני מפחית טסטוסטרון, גם בטיפול כימותרפי טקסוטר, או טיפול הורמונלי מתקדם. בעתיד הקרוב, יתכן שהסטנדרט הטיפולי בחולים מתאימים יהיה שילוב של טיפול כימותרפי טקסוטר וטיפול הורמונלי מתקדם, על סמך נתונים עדכניים המלמדים על תועלת משילוב זה.

סרט הדרכה לקראת ניתוח פרוסטטה (ערמונית). בבית החולים אסותא מבוצעים ניתוחי בלוטת הערמונית - פרוסטטה. הסרט מסביר על הניתוח ועל הפעולות שנעשות לפניו, כולל הבדיקות המקדימות, ההכנה לניתוח ותהליך ההחלמה שלאחריו.

מניעה

מאחר שהגורמים למחלה אינם ידועים, אין דרך וודאית למנוע את התפרצותה. עם זאת, ניתן ניתן לבצע בדיקות תקופתיות של רמת ה- PSA על מנת לעקוב אחר מצב הערמונית. כמו כן מומלץ להקפיד על אכילת מזונות עשירים בליקופן לרבות עגבניות ומוצרים המכילים עגבניות (קטשופ, רסק עגבניות), אבטיח ואשכולית אדומה. כמויות גדולות של ליקופן עשויות להפחית את הסיכון ללקות בסרטן הערמונית.