יבלות - מידע רפואי

Corns and Calluses

עדכון אחרון 01.03.22

הקדמה

יבלות הן אזורי עור קשה ומעובה המתפתח בעקבות חשיפת העור ללחץ רב ולחיכוך. יבלות שכיחות בכפות הרגליים ועלולות לגרום לכאב ולאי נוחות בזמן הליכה.

חלק מהיבלת נראות כאזורים מעוגלים של עור מעובה. אלו שכיחות בקצות ובצידי אצבעות הרגליים, באזור הסוליה ולעתים גם על אצבעות היד הכותבת (בעיקר על האצבע האוחזת בעט או בעיפרון) אך תיתכנה יבלות גם באזורי גוף אחרים.

מבחינים בין יבלות קשות ויבלות רכות. הקשות הן השכיחות ביותר (שכיח מאד על זרת כף הרגל) ועלולות לגרום לכאב ולנפיחות. יבלות רכות צבען לבנבן ומרקמן כשל גומי. אלו נוטות להתפתח בין אצבעות הרגליים, היכן שהעור לח. יבלות רכות עלולות להזדהם ולגרום לכאב עז.

נשים נוטות לסבול מיבלות לאחר שנעלו נעליים לוחצות ומחודדות במשך שעות ארוכות. חלק מהיבלות בעור הן למעשה סימפטום של בעיות אחרות דוגמת תפיחה (בוניון) בבוהן כף הרגל (בליטה גרמית) או אצבע פטישנית (עיוות של האצבע וכפיפתה באזור המפרק האמצעי).

אזורי עור מיובלים (מכונים לעתים 'עור קשה') יראו גסים, מחוספסים ונוקשים ובעלי גוון צהבהב. חלק מאזורי עור אלו יהיו פחות רגישים למגע. עור מיובל שכיח באזור העקב ובכריות כף הרגל. אזורי עור מיובל מתפתחים לעתים גם באזור שורש כף היד ועל פרקי אצבעות הידיים.

עור מיובל ויבלות אינם סימפטום של כל בעיה אחרת אלא תוצאה של חיכוך ושחיקה ממושכים, לדוגמה, לאחר הליכה יחף או הליכה מרובה בנעלי עקב הגורמות לנשיאת מרבית משקל הגוף על אזור כריות כף הרגל.

עור שהפך מיובל לא ישוב לקדמותו אם לא יטופל והגורם לחיכוך או לשחיקה יורחק. ללא הרחקת הגורם יוסיף העור להתעבות ולהתקשות.

ניתן לטפל ביבלות ובעור קשה באמצעים ביתיים הכוללים פלסטרים מיוחדים להסרת יבלות, משחות ופצירות המיועדות להסרת עודפי עור יבש. השימוש בפלסטרים להסרת יבלת אינו מתאים לאנשים הסובלים מסוכרת, מבעיות בזרימת הדם ולבעלי עור דק ועדין.

כמו כן ניתן לפנות לפדיקוריסט מוסמך על מנת לקבל טיפול מקצועי להסרת העור המיובל הנקרא 'פדיקור' (לכף הרגל) או 'מניקור' (לאצבעות הידיים). טיפול זה אינו כואב ובדרך כלל מקל על הכאב ואי הנוחות הנגרמים עקב היבלות והעור המיובל.

גורמים

יבלות ואזורי עור מיובל יתפתחו בעיקר באזורי העור החשופים ללחץ רב ולחיכוך.

נעילת נעליים שאינן תואמות את מבנה כף הרגל הן הגורם העיקרי ליבלות אך גם כפות רגליים רחבות או צרות במיוחד, בעלות מבנה שאינו רגיל, עלולות להוות גורם להתפתחות יבלות.

פעילות גופנית הגורמת לעומס יתר על כף הרגל כגון ריצה או הליכה יחף עלולה לגרום להתפתחות עור מיובל. פעילויות מסוימות הכרוכות בביצוע תנועה החוזרת על עצמה (לדוגמה, כתיבה מרובה עם עט או עיפרון, שרטוט) ואף ישיבה ממושכת תוך השענת המרפקים על כסא או שולחן עלולות לגרום להתפתחות עור מיובל באותם אזורי עור החשופים לחיכוך ממושך.

סוגי עור מסוימים נוטים להתפתחות יבלות ואזורי עור מיובל. קשישים שעורם יבש יחסית ובעל פחות רקמת שומן סובלים יותר מעור מיובל בכפות רגליהם בהשוואה לצעירים.

טיפול

טיפול

הטיפול משמעותו הסרת היבלת או העור המיובל והרחקת הגורם להתפתחותם.

לעתים יומלץ על נעילת נעליים נוחות, שטוחות ורחבות והימנעות מנעלי עקב מחודדות. על מנת למנוע יבלות המתפתחות על אצבעות הידיים עקב כתיבה ממושכת ניתן להשתמש בכריות מיוחדות על העט, שמקטינות את החיכוך בין העט לאצבע. אף כפפות עשויות להועיל כאשר מדובר ביבלות הנגרמות עקב שימוש בכלי עבודה כבדים.

ניתן להסיר יבלות ועור מיובל במהלך 'פדיקור' (לכף הרגל) או 'מניקור' (לאצבעות הידיים). טיפולים אלו מבוצעים על ידי פדיקוריסט או פדיקוריסטית מוסמכים ובמהלכם מרוכך העור המיובל ומוסר בשיטות שונות.

טיפול ביתי

ככלל, אין זה מומלץ לנסות להסיר יבלות ועור יבש באמצעות אביזרים חדים או תער (כפי שעשוי לעשות הפדיקוריסט). קיימים אמצעים ביתיים הניתנים לרכישה בבתי המרקחת באמצעותם אפשר להסיר חלק מהיבלות והעור המיובל ולהקל על המצב. אלו כוללים:

    • משחות שמטרתן ריכוך העור המיובל.
    • פלסטרים להסרת יבלות.
    • רפידות מרככות על מנת להפחית את הכאב באזור היבלת.
    • מפרידי אצבעות המקלים במקרה של יבלות רכות בין אצבעות כף הרגל.
    • רפידות סיליקון המסייעות למקם את אצבעות כף הרגל באופן שמונע עומס על כריות כף הרגל.

יבלות מזוהמות

יבלת מזוהמת תתמלא מוגלה או נוזל צלול והיא עלולה לגרום לכאב עז. הסכנה היא בהתפשטות הזיהום לאזורי עור סמוכים.

אם קיים חשש ליבלת שהזדהמה יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא על מנת לשקול נטילת אנטיביוטיקה או את הצורך בהתערבות ניתוחית לניקוז היבלת.

מניעה

הקפדה על מצב כף הרגל תמנע את התפתחות מרבית היבלות ואזורי העור המיובל. ניתן להעזר באמצעים המפורטים להלן על מנת למנוע התפתחות עור יבש:

    • ייבוש הרגליים היטב לאחר הרחצה ומריחת קרם לחות מתאים לכפות הרגליים.
    • שימוש באבן או בפצירה המיועדים להסרת עודפי עור מכפות הרגליים.
    • נעילת נעליים נוחות התואמות את מבנה כף הרגל.


במקרה של כאב בכף הרגל שסיבתו אינה ברורה יש לפנות לבדיקת רופא על מנת לברר את הסיבה ולקבל את הטיפול המתאים.