שלפוחיות ("יבלות") - מידע רפואי

Blisters

עדכון אחרון 13.02.22

הקדמה

שלפוחיות הן כיסים קטנים מלאי נוזל המתפתחים בשכבות העליונות של העור. מרבית השלפוחיות מלאות בנוזל צלול הנקרא סרום. זהו רכיב דם הנותר לאחר הסרת כדוריות הדם האדומות וגורמי הקרישה.

שלפוחית נוצרת כאשר שכבת העור החיצונית ניזוקה. הנוזל מצטבר תחת שכבת העור הפצועה על מנת לרפד ולהגן על הרקמות שמתחת מפני נזק נוסף ולאפשר את החלמתן.

אם בעקבות הפגיעה בשכבת העור החיצונית חלה פגיעה גם בכלי דם סמוך עלול הדם לדלוף ולמלא את השלפוחית (מצב שנהוג לכנותו 'יבלת דם'). אם האזור הזדהם עלולה השלפוחית להתמלא במוגלה ולגרום לכאב ולאודם מקומי.

 

שלפוחיות הן תופעה שכיחה שעלולה להיגרם עקב:

    • חיכוך העור.
    • מגע עם סבון או כימיקלים.
    • חום (כוויה, לרבות כווית שמש).
    • מצבים רפואיים כגון אבעבועות רוח או אימפטיגו.

מרבית השלפוחיות תחלופנה מאליהן ללא כל טיפול, תוך 3-7 ימים. עם זאת, במקרים הבאים יש לפנות לקבלת טיפול רפואי:

    • שלפוחיות הגורמות לכאב עז ולזיהום מקומי.
    • שלפוחיות שאינן מחלימות או חוזרות שוב ושוב.
    • שלפוחיות באזורים חריגים כגון העפעפיים או חלל הפה.
    • שלפוחיות שמתפתחות לאחר חשיפה לכימיקלים או לחומרים מסוכנים אחרים.
    • שלפוחיות שמתפתחות בעקבות כוויה, תגובה אלרגית או זיהום בעור.

מומלץ להימנע מלפוצץ את השלפוחית מאחר שפעולה זו עלולה לגרום להתפתחות זיהום ולהאט את תהליך הריפוי הטבעי. במקרה של שלפוחית גדולה מאד וכואבת עשוי הרופא להחליט כי יש צורך לנקז אותה באופן מבוקר ובתנאים סטריליים.

אם שלפוחית מתפוצצת בכל זאת, אין לקלף את שכבת העור העליונה. יש לאפשר לנוזלים להתנקז ואז לכסות את האזור עם פד גזה אם פלסטר מתאים.

על מנת למנוע התפתחות שלפוחיות רצוי לנעול נעליים נוחות המתאימות למבנה הרגל, להשתמש בכפפות כאשר מטפלים בחומרים מסוכנים ובכימיקלים ולהקפיד למרוח קרם הגנה בכל חשיפה לקרינת השמש.

סימפטומים

שלפוחיות מתפתחות בדרך כלל בכפות הידיים, על האצבעות, באזור העקב ובכף הרגל. באזורים אלו חל חיכוך משמעותי של העור באופן קבוע.

חלק מהשלפוחיות אינן גורמות לכל כאב אך תיתכן תחושת רגישות כאשר מופעל לחץ על האזור. יבלות דם הן כהות ובדרך כלל גורמות לכאב.

עלולה להתפתח שלפוחית יחידה או קבוצה שלהן באזור גוף מסוים, בהתאם לגורם החיכוך המגרה את התפתחותן.

תוך כדי ששכבת עור חדשה מתפתחת תחת השלפוחית, הנוזל שבתוכה נספג בהדרגה ושכבת העור העליונה מתייבשת ונושרת. תהליך ההחלמה אורך 3-7 ימים בממוצע.

זיהום

שלפוחית מזוהמת תתמלא במוגלה (צהובה או ירוקה) ועלולה לגרום לכאב. העור סביב השלפוחית יאדים ויהיה חם למגע.

שלפוחית מזוהמת דורשת קבלת טיפול רפואי על מנת למנוע התפתחות זיהום משני (דוגמת אימפטיגו) וסיבוכים כגון מורסה או אלח דם.

גורמים

שלפוחיות נגרמות עקב חיכוך של העור ופגיעתו, למשל על ידי נעל שלוחצת או מגע של העור עם מים רותחים הגורמים לכוויה. במקרים מסוימים תיתכן שלפוחית עקב מצב רפואי אחר.

חשיפת העור לגורם חיכוך או לחום גבוה עלולה לגרום לקרע בין שכבת העור העליונה (שכבה זו נקראת אפידרמיס) לשכבות שמתחתיה. אף ששכבת העור העליונה נותרת שלמה, סרום מצטבר תחתיה ונוצרת שלפוחית.

תגובה אלרגית עלולה אף היא להתבטא בהתפתחות שלפוחיות על גבי העור. כמו כן ידועים מספר מצבים רפואיים שעלולים לגרום להיווצרות שלפוחיות. אלו כוללים:

אבחון

לשלפוחיות מראה אופייני של כיס המלא בנוזל ולכן קל בדרך כלל לאבחן אותן. במרבית המקרים, הגורם לשלפוחית ידוע או ניתן לברור.

במקרה של שלפוחיות שהגורם להן אינן ידוע יש לפנות לברור רפואי על מנת לשלול מצב רפואי אחר הגורם להתפתחות השלפוחיות.

טיפול

מרבית השלפוחיות חולפות מאליהן ואינן דורשות קבלת טיפול רפואי. שכבת עור חדשה גדלה מתחת לשלפוחית, הגוף סופג את הנוזל ושכבת העור העליונה מתייבשת ונושרת.

אין לנקב שלפוחיות עם מחט או כל אמצעי חד אחר על מנת להאיץ את ניקוז הנוזל. פעולת הניקוב עלולה לגרום להתפתחות זיהום ולהאט את תהליך הריפוי הטבעי.

על מנת למנוע חיכוך נוסף ניתן לכסות את השלפוחיות בעזרת פלסטר או פד גזה. יש להחליף את החבישה מדי יום.

אם שלפוחית התפוצצה, אין לקלף את שכבת העור העליונה. יש לאפשר לנוזל להתנקז ואז לכסות את השלפוחית ואת העור שסביבה עם פד גזה יבש ונקי על מנת לאפשר לאזור להחלים ולמנוע התפתחות זיהום.

במידה ששכבת העור העליונה נשרה יש להימנע 'מלטפל' בקצוות העור החשוף של הפצע. יש לכסות את האזור באמצעות פד גזה נקי.

במידת האפשר, מומלץ להימנע מהפעלת חיכוך נוסף על אזור השלפוחית (במידת האפשר, מומלץ לנעול כפכף או סנדל ולא נעל סגורה שעלולה ללחוץ).

במידה ששלפוחית מזדהמת ומתפתחת מוגלה מומלץ לפנות לרופא על מנת לשקול קבלת טיפול אנטיביוטי או ניקוז של השלפוחית.

יבלות דם

יש לאפשר ליבלות דם להחלים מאליהן. במידה שיבלת דם מתפוצצת, יש לשמור על נקיון האזור ולכסותו באמצעות פלסטר או פד גזה נקי, כדי למנוע זיהום.

כדי להקל על הכאב הנגרם על ידי יבלת דם ניתן להניח קרח על המקום במשך 10 עד 30 דקות בכל פעם. אין לאפשר מגע ישיר של הקרח עם העור הפגוע. יש לכסות את האזור עם מגבת נקייה ורק אז להניח את הקרח.

מניעה

ניתן למנוע שלפוחיות הנגרמות עקב חיכוך או חשיפה לחומרים המגרים את העור. שלפוחיות הנגרמות עקב מצב רפואי אחר בדרך כלל אינן ניתנות למניעה אלא באמצעות ריפוי המצב הרפואי הגורם להן.

ניתן להקטין את מידת החיכוך על ידי נעילת נעליים נוחות התואמות את מבנה כף הרגל וגריבת גרביים נקיים.

שלפוחיות מתפתחות ביתר קלות על גבי עור לח ולכן חשוב להקפיד על ייבוש כפות הרגליים ואוורורן. רצוי כי אנשים העוסקים בפעילות גופנית מאומצת יחליפו גרביים לפחות פעמיים ביום, בסיום הפעילות.

מומלץ להימנע מנעילת נעליים חדשות בזמן הליכה ממושכת.

רצוי להשתמש בכפפות בזמן עבודה מאומצת עם כלים כבדים, על מנת למנוע חיכוך יתר של העור בכפות הידיים והתפתחות שלפוחיות. יש להשתמש בכפפות בכל חשיפה אפשרית לחומרים המגרים את העור.

טרם חשיפה לשמש יש להקפיד על מריחת קרם בעל מקדם הגנה גבוה, כדי למנוע כוויית שמש.