ניתוח להקטנת השדיים - מידע רפואי

Breast Reduction, Reduction Mammoplasty (קוד בדיקה: 85.3)

רופא מייעץ: ד"ר הראל מרקוס

הקדמה

ניתוח להקטנת שדיים יבוצע על מנת להקטין את נפח ומשקל השדיים ולעצבם מחדש בצורה נאה, סימטרית ובגודל התואם את רצון המטופלת.

ניתוח הקטנת שדיים מתאים בעיקר לנשים הסובלות מחזה כבד ונפול הפוגע באיכות חייהן וגורם לקשיים לרבות קושי בפעילות ספורטיבית וחברתית, כאב גב וכתפיים, קושי לשמור על נקיון האזור הנמצא מתחת לשד (בעיקר עקב הצטברות זיעה באזור זה בחודשי הקיץ), קשיי הנקה (הנגרמים עקב קושי למצוא תנוחה נוחה לאם ולתינוק) וכן דלקות וזיהומים פטרייתיים חוזרים באזור הנמצא מתחת לשד.

תאור ההליך

ניתוח הקטנת שדיים יבוצע תחת הרדמה מלאה.

ישנן מספר שיטות לביצוע ניתוח זה. השיטה תיבחר בהתאם לגודל השד, צורתו, גודל השד הרצוי לאחר הניתוח וכן מיומנות המנתח בשיטה מסוימת.

טרם הניתוח יסמן המנתח על גופה של המטופלת את קווי המתאר של הניתוח, בהתאם לשיטה שנבחרה.

בתחילת הניתוח יבוצע חתך בהתאם לשיטת הניתוח. האפשרויות השכיחות כוללות חתך בצורת האות T המורכב מחתך אנכי מהפטמה עד לכפל התת שדי שם מבוצע חתך רוחבי נוסף, או חתך שיורד אנכית ממרכז הפטמה ועד לכפל התת שדי, ללא חתך רוחבי נוסף. בשתי השיטות יבוצע גם חתך מעגלי סביב לעטרת הפטמה.המנתח יכרות את עודפי העור והרקמה ויעביר את הפטמה כשהיא עדיין מחוברת לרקמת השד מתחתיה לאזור חדש, תוך שמירה על סימטריה בין שני השדיים.

בסיום הניתוח יתפור המנתח את החתך ויחבוש את השדיים באמצעות תחבושות לוחצות. במרבית המקרים יושארו נקזים למטרת ניקוז דם ונוזלים מהאזור המנותח במשך מספר ימים.

במה כרוך?

הליך זה כרוך ביום אשפוז בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי הוא שעתיים עד 4 שעות.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח להקטנת השדיים יבוצע תחת הרדמה כללית.

לפני תחילת הניתוח תחובר המטופלת לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתה.

הרדמה מלאה משמעותה שהמטופלת ישנה שינה עמוקה, שריריה רפויים והיא אינה חשה כלל את מהלך הניתוח. הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבה הגופני של המטופלת במשך הניתוח כולו.

ההרדמה מבוצעת באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופלת. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) תחווה המטופלת ערפול הכרה ותשקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופלת תתעורר ותועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

לפני הניתוח

בהתאם לגילה ולמצבה הרפואי תידרש המטופלת לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, צילום חזה ואק"ג.

מטופלת שגילה עולה על 35 צריכה לעבור בדיקת ממוגרפיה טרם הניתוח.

טרם הניתוח תתקבל החלטה לגבי מראה השד הרצוי בעקבות הניתוח. המנתח יבצע מדידות של השד על מנת להעריך את כמות הרקמה שתוסר בניתוח.

מטופלת שעברה ניתוחים קודמים, אושפזה בעבר, לוקה במחלות כרוניות, סובלת מאלרגיה או נוטלת תרופות מרשם או תוספי מזון תעדכן על כך את הרופא המטפל. מטופלת שסובלת ממחלות נוספות תידרש לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי המשך נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). בהתאם להחלטת הרופאים תיתכן הפסקה בנטילת תרופות אלו כשבוע לפני ביצוע ההליך.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

בבוקר הניתוח מומלץ להתקלח. רצוי ללבוש חולצה שניתן להסיר מבלי ליצור מגע עם האזור המנותח, היינו חולצה מכופתרת.

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח תשהה המטופלת כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. לאחר מכן היא תועבר אל מחלקת האשפוז. מספר שעות לאחר מכן יסייעו לה לרדת ממיטתה ולשבת בכורסה.

התאוששות והחלמה מההליך

בדרך כלל תשוחרר המטופלת לביתה יום לאחר הניתוח.

נוזלים ודם מהאזור המנותח ינוקזו באמצעות נקזים שיוחדרו למקום בסיום הניתוח. נקזים אלו יוסרו לרוב יום לאחר הניתוח.

משככי כאב ינתנו לפי צורך.

מספר ימים לאחר הניתוח יוסרו התחבושות.

ניתן לחזור לעבודה כשבוע אחרי הניתוח. מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת במשך 4-6 שבועות.

יש ללבוש חזיית ספורט הדוקה במשך מספר שבועות לאחר הניתוח. תוצאות סופיות של מראה השד יתקבלו לאחר כחודשיים.

סיכונים וסיבוכים

ניתוח להקטנת השדיים הוא הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות דימום, זיהום, הפחתת תחושה (זמנית בדרך כלל) בשד או בפטמה (אצל כ- 5% מהמטופלות), נמק חלקי או מלא של הפטמה, פגיעה מסוימת ביכולת להניק ואף צורך בניתוח חוזר עקב תוצאה לא סימטרית או צמיחה נוספת של השד (אם הניתוח בוצע בגיל צעיר, טרם סיום הצמיחה).

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להיגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פנייה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך, אדמומיות או ניקוז של כמות ניכרת של נוזלים מאזור הניתוח יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.