24 נובמבר 2017 ו' כסלו תשע"ח
עדכני לתאריך  21.03.2017 

מכבי שירותי בריאות מעניקה חשיבות רבה לנושא הנגשת שירותיה

בישראל חיים מעל 1.6 מיליון אנשים, כ-20% מהאוכלוסייה, עם מוגבלות בדרגות שונות. בין אלו נכללים אנשים עם קושי בניידות, לקות ראייה, לקות שמיעה, לקות קוגניטיבית והיחלשות יכולות תפקודיות שונות – באופן קבוע או זמני. אנשים עם מוגבלות עשויים להזדקק להתאמות בנגישות באופן כללי ובאתרי אינטרנט בפרט.
מכבי שירותי בריאות רואה חשיבות רבה בהנגשת השירותים והמבנים, כך שיוכלו לשרת באופן מיטבי אנשים עם מוגבלויות. הדבר בא לידי ביטוי בחזון מכבי, אשר מצהיר כי מכבי "תעניק רפואה אינטגרטיבית ומותאמת אישית לכל חבר".
במכבי נבחנים כלל ההיבטים הנוגעים להנגשת ערוצי השירות, לרבות המרכזים הרפואיים, המעבדות והמכונים ומוקדי המידע השונים.

מהו מרכז רפואי, מעבדה או מכון נגיש?

מרכז רפואי, מעבדה או מכון, אשר עברו התאמות לצורך מתן גישה ושירות לאנשים עם מוגבלויות. התאמות אלו כוללות דרך נגישה מהחניה והתחבורה הציבורית עד לכניסה, כניסה נגישה, חדר מדרגות ומעלית לפי התקן, מעברים לפי התקן, שירותי נכים תקניים, שילוט הולם, חדרי רופא נגישים וכן התאמות של שירותים מיוחדים הנוגעים לבריאות האישה, דימות, מעבדה ואף היחידה לטיפולי בית. בנוסף, צוות המרכז הרפואי עבר הדרכה לגבי מתן שירות נגיש. בכל מרכז רפואי נגיש קיימים אמצעי עזר שונים.

אמצעי העזר הזמינים במרכזים רפואיים נגישים

  • Qflow - מערכת לניהול תור שמיעתי וראייתי
  • לולאת השראה
  • מכשיר הגברת שמע נייד לשימוש נותני השירות השונים
  • Step hear
  • מערכות הגברה מיוחדות להנחיית קבוצות בסדנאות מכבי
  • מיטות בדיקה שניתן לשנות את גובהן באמצעות מנגנון שליטה חשמלי
  • עמדת שירות נגישה (מותאמת לישיבת מקבל השירות גם עם כיסא גלגלים, מאובזרת בלולאת השראה, ממוקמת במקום המאפשר מרחב ניוד תקין)
  • מושבי המתנה נגישים
  • אפשרות למשלוח טפסים ועלוני מידע באמצעות הדואר האלקטרוני
 

אמצעי העזר הזמינים בנוסף במרכזי בריאות האישה נגישים

  • כיסא בדיקה חשמלי מתכוונן
  • קרש החלקה למעבר לכיסא הבדיקה
  • כיסא רחצה להנעה עצמית המאפשר הגעה לשירותי נכים קרובים
  • מכשיר לשטיפה עצמית בשירותי הנכים הקרובים
 
אייקון איש בכיסא גלגלים והטקסט המרכזים הרפואיים של מכבי שהנגשתם הסתיימה מסומנים באתר "מדריך השירותים" של מכבי בסימן מתאים.

המרכזים הרפואיים הנגישים

מרפאות בריאות האישה נגישות, נכון ל-21/03/2017:

בהן קיים חדר גניקולוג הכולל כיסא בדיקה חשמלי מתכוונן ומרחב ניוד:

מרפאות אולטרה סאונד הריוני נגישות, נכון ל-21/03/2017:

בהן קיימת מיטה חשמלית מתכווננת:

בדיקת ממוגרפיה נגישה לנשים על כיסא גלגלים, נכון ל-21/03/2017:

בהן קיימת מיטה חשמלית מתכווננת:

שיפור השירות לכבדי שמיעה

למערכות מכבי הוכנסה האפשרות לקלוט קוד המזהה חברים בעלי מוגבלות שמיעה, בעת בקשת שירות.
קיומו של קוד כזה במערכות מכבי מאפשר לכל נותן שירות, לזהות את צרכי החבר הייחודיים ולתת לו שירות שאינו טלפוני או כזה המצריך שמיעה - דוגמת מסרונים, דואר אלקטרוני או צ'אט.

אנשים בעלי מוגבלות שמיעה המעוניינים בשירות, מתבקשים לפנות למשרדי המרכז הרפואי (הסניף) שאליו הם שייכים, ושם יוכנס הקוד המתאים למערכות מכבי.

עמדות שירות

כיצד עמדות "מכבי לי" נגישות לי?

רוב עמדות "מכבי לי" המצויות בתוך מתקני מכבי, אשר מאפשרות קבלת מידע אישי (הן רפואי והן מנהלתי) בשירות עצמי, נגישות. כל עמדות מכבי לי הנמצאות בחלק החיצוני של מתקני מכבי נגישות באותה רמה של העמדות הפנימיות. נכון להיום כ-80% מהעמדות נגישות, ומכבי מתכננת להשלים את הנגשת כל עמדות "מכבי לי" עד מאי 2018.
הנגישות שלהן היא בהיבט של הגובה (למשתמשים בכיסא גלגלים), וכן הן נגישות לאנשים עיוורים וכבדי ראייה - הן סומנו בהתאם וקיים בהן שקע לחיבור אוזניות וקבלת הנחיות קוליות. ההנחיות בעמדות "מכבי לי" ניתנות בארבע שפות: עברית, רוסית, צרפתית וערבית. השירות עצמו ניתן בשפה העברית.
למידע נוסף על עמדות מכבי לי>>

כיצד עמדות שירות אחרות של מכבי נגישות לי?

למכבי עמדות לניהול תורים בשם "תור לי", שעוברות בימים אלה תהליך הנגשה. מכבי מתכננת להשלים את הנגשת כל עמדות ניהול התורים עד מאי 2018.
למכבי עמדות פיזיותרפיה - עמדות אלה נגישות לאנשים עם מוגבלות בניידות, ומשרתות ב- 5 שפות.

כיצד המוקד הטלפוני "מכבי ללא הפסקה" נגיש לי?

מוקד השירות הטלפוני של מכבי שירותי בריאות, "מכבי ללא הפסקה", זמין ונגיש לכלל החברים, לרבות אנשים עם מוגבלויות.
שירות המענה הקולי זמין בכל שעות היממה, ובאמצעותו ניתן לקבל מידע בנושאים מגוונים ולזמן תורים לשלל שירותי מכבי. בין הנושאים עליהם ניתן מידע במוקד: זכויות חברי מכבי, פרטי מרכזים רפואיים ברחבי הארץ וייעוץ על ידי אחיות. המענה הקולי הנו בשפה פשוטה ובקצב דיבור איטי וברור, ללא מוסיקת רקע.
מוקד המידע ומוקד האחיות פעילים בכל ימות השנה ובכל שעות היממה. מוקד זימון התורים פעיל בימים א'-ה' ברציפות בכל שעות היממה, בימי ו' עד השעה 13:00 ובימי שבת מתחדשת פעילותו שעה לאחר צאת השבת.
לנוחות כבדי שמיעה או המעדיפים תקשורת כתובה מכול סיבה שהיא, ניתן גם ליצור קשר באמצעות טופס מקוון - המענה לפניות מתבצע בכתב והוא ניתן עד יום עבודה מעת הפניה.

למידע נוסף על מוקד "מכבי ללא הפסקה">>

נגישות אתרי האינטרנט של מכבי שירותי בריאות, מה זה אומר?

מכבי שירותי בריאות משקיעים מאמצים רבים כדי להפוך את אתרי האינטרנט לזמינים ונגישים לאנשים עם מוגבלות. על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לגלוש בנוחות ובקלות, הוטמעה מערכת הנגשה בשם User1st המאפשרת את הצגת האתרים השונים באופן המותאם לצרכי המשתמשים.
בפינה הימנית העליונה של האתר מופיע כפתור שעליו המילה "נגישות". הקשה עליו תפעיל את מערכת הנגישות. לנוחותכם בחירה בין מספר אפשרויות, וניתן לבחור את זו שתואמת לצרכיכם:
  • קורא מסך - אפשרות זו תציג את האתר בתצורה הנוחה יותר לקריאה על ידי תוכנות קוראות מסך, לשימוש עיוורים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
  • ניווט מקלדת - אפשרות זו תציג את האתר בתצורה המאפשרת ניווט פשוט בין כל חלקיו באמצעות המקלדת או עזרים המדמים מקלדת, לשימוש אנשים עם מגבלות תנועתיות ואחרות.
  • חדות צבעונית - אפשרות זו מבצעת היפוך צבעים, לשימוש עיוורי צבעים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
  • צבעוניות חד-גוונית - אפשרות זו תציג את האתר כולו בגווני שחור ולבן, לשימוש עיוורי צבעים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
  • חסימת הבהובים - אפשרות זו חוסמת כל רכיב שעלול להבהב, לשימוש חולי אפילפסיה ואנשים שם מוגבלויות אחרות.
  • "לשירותכם" - הקלקה על הקישורית "לשירותכם" שבראש המסך פותחת מרכז מידע והדרכה מקוון בנושאים מנהלתיים. בין היתר הוא מאפשר איתור טפסים, קבלת הדרכה במגוון נושאים והעברת פנייה מקוונת. המתקשים במילוי טופס מקוון יכולים לפנות לקבלת סיוע ממוקדני "מכבי ללא הפסקה".
  • עזרה - אפשרות זו תציג מידע נוסף אודות כל רכיב בעת התמקדות בו, לשימוש כל הזקוק לסיוע זה.
 כמו כן ניתן להגדיר פרופיל מותאם אישית בהתאם לצרכיכם, כולל הגדלת או הקטנת הטקסטים באתר, שליטה בגוונים שיוצגו, שליטה בהבהובים או במהירות ההתחלפות של רכיבים מתחלפים ועוד.

מהי רמת הנגישות בכל אחד מאתרי מכבי שירותי בריאות?

אתר המידע הפתוח (ללא הזדהות)

האתר של מכבי שירותי בריאות קיבל תקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי.
האתר נתמך על ידי דפדפנים תקינים. התכנים בו נכתבו בצורה פשוטה, ברורה ונהירה, ומבנה האתר מושתת על ניווט נוח וברור לפי העדפות המשתמש - באמצעות מנוע חיפוש פנימי יעיל, או דרך תפריטים המאפשרים התמצאות קלה, פשוטה ומהירה באתר.

קיימים עמודים מעטים באתר שטרם הונגשו באופן מלא:
מחשבוני פלאש: אלו עמודים המכילים מחשבונים מסוגים שונים, שנוצרו בטכנולוגיית פלאש. טכנולוגיה זו אינה נגישה לקוראי מסך, לא מאפשרת חסימת הבהובים ולא מאפשרת חדות צבעונית או צבעוניות חד גוונית. מכבי מתכננת להנגיש את כלל העמודים הללו עד סוף שנת 2017.
חוברות מכבי: אלו חוברות מסוגים שונים אותן מכבי מפרסמת למבוטחיה באמצעות כלי טכנולוגי המדמה קריאה מתוך חוברת מודפסת, אך אינו מונגש באופן מלא. מכבי מחפשת בימים אלו פתרון טכנולוגי חלופי שיאפשר הנגשת עמודים אלה.
ארכיונים המכילים קבצים בלתי מונגשים:
אתר מכבי כולל אזור המכיל מידע על מכרזים ורכש, לרבות ארכיון היסטורי של כל הפרסומים בנושא שפרסמה מכבי מזה שנים. עקב מורכבותו וגודלו של האזור, מכבי לא יכולה להנגיש את כל הקבצים המצורפים לפרסומים הישנים. למעט הקבצים המצורפים, האזור עצמו מונגש באופן מלא וכך גם כל הקבצים המצורפים לפרסומים חדשים.
קבצים שלא ניתן להנגישם כעת:
קיימים קבצים באתר מכבי שמסיבות שונות מכבי לא יכולה להנגיש כעת. כשתתפרסם גרסה חדשה לקבצים אלו, היא תהיה נגישה והם יוסרו מהרשימה בעמוד זה.
ובנוסף, קבצים אותם מכבי מנגישה בימים אלה:
  • תקנוני מכבי, מכבי כסף, מכבי זהב ומכבי שלי.
  • קבצי הפוליסה ואחרים של תוכניות  הביטוח מבית כלל חברה לביטוח בע"מ "מכבי סיעודי" לביטוח סיעודי ו"מכבי עילית" לביטוח בחו"ל .
  • עלוני השתתפויות עצמיות, תקרות ופטורים לשנים שקדמו לשנת 2017.
  • קבצי התקנון בשפה האנגלית, טפסים ואחרים של תוכנית Wellcome.
  • תקנות וטפסים של תוכנית "מכבי מגן".
  • ובנוסף עלונים מידע של מכבי בנושאי מידע להורים על הפרעות בקשת האוטיסטית, מניעת אלימות כלפי נשים, מידע למטופלים אונקולוגיים, ושיפור איכות החיים ומניעת נפילות בגיל השלישי.

מכבי Online

עמודי האתר השירותי של מכבי שירותי בריאות, מכבי Online, שהוא אתר המציג מידע אישי לאחר הזנת פרטי משתמש, עוברים תהליך הנגשה לתקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי. ישנם קבצים וטפסים שונים באתר שאינם מונגשים עדיין, ומכבי מתכננת לסיים את הנגשתם עד אוקטובר 2017.
לאחר הזנת שם משתמש וסיסמה האתר מאפשר זימון תור לרופאים, קבלת תוצאות בדיקות ועוד. העמוד "בקשות מרופאים" מאפשר משלוח בקשות בכתב בנושאים שונים לרופא המשפחה. את הסיסמה ניתן לקבל בחינם בסניפי מכבי.
לשימוש חברי מכבי, קיים באתר המידע הפתוח אזור הדרכה לשימוש באתר מכבי Online, מונגש במלואו.

מדריך השירותים

אתר מדריך השירותים של מכבי שירותי בריאות, הוא אתר המרכז מידע לגבי מיקום, שעות וימי פעילות או דרכי יצירת קשר עם מגוון נותני השירות במכבי. האתר יעמוד בקרוב בתקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי. האתר נמצא בעיצומו של הליך הנגשה מלאה, אותו מכבי מקווה לסיים לכל המאוחר באוקטובר 2017.
עבור כל מרכז רפואי של מכבי, מצוין במדריך אם מדובר במרכז שעבר הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. כאשר מצוין כי המרכז עבר הנגשה מלאה, הכוונה היא שזהו מרכז נגיש כמפורט בתחילת עמוד זה.
כאשר לא מצוין כך, חברי מכבי מוזמנים ליצור קשר עם המרכז הרפואי באמצעי הקשר המצוינים באותו עמוד (מספר טלפון, פקס, דואר אלקטרוני), תוך ציון ההתאמה שהם זקוקים לה. הפניה למרכז הרפואי מומלצת כדי לוודא שקיימת בו ההנגשה הדרושה ולחילופין ניתן לבקש מידע אודות מרכז רפואי סמוך אחר בו קיימת ההנגשה המבוקשת.
לרשות חברי מכבי עומד באתר המידע הפתוח עמוד הדרכה לזימון תור באמצעות מדריך השירותים, חופשי לשימוש ומונגש במלואו.

יצירת קשר בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלויות

בכל שאלה בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלויות במכבי שירותי בריאות ניתן לפנות ל:
  • סנדרה מרון - ממונה על שוויון ונגישות לאנשים עם מוגבלות, מטעם מכבי שירותי בריאות.
  • כתובת דוא"ל לפניה בנושא נגישות - negishut@mac.org.il
מענה יינתן לפונים תוך 14 יום.
לטופס פניות בנושא נגישות>