טורטיקוליס מולד (פיתול צוואר) - מידע רפואי

Congenital Torticollis

עדכון אחרון 14.03.22

הקדמה

טורטיקוליס מולד הוא מצב בו ראש התינוק מוטה. סנטרו פונה לכיוון אחת הכתפיים בעוד שראשו נוטה לכתף הנגדית.

מצב זה מחייב קבלת טיפול על מנת למנוע גדילה לא אחידה של הגולגולת ומבנה פניו של התינוק וכן כדי למנוע הגבלת תנועה של הראש והצוואר. על אף פיתול הצוואר והטיית הראש, במרבית המקרים התינוק אינו סובל כלל.

משמעות המונח מולד היא שהמצב קיים כבר במועד הלידה. ניתן לזהות טורטיקוליס מולד מיד או סמוך למועד הלידה.

אחד מכל 250 תינוקות נולד עם טורטיקוליס מולד. 10-20% מהתינוקות הנולדים עם טורטיקוליס מולד סובלים גם מהפרעה התפתחותית של מפרק הירך (hip dysplasia).

סימפטומים

הסימפטום הבולט ביותר של טורטיקוליס מולד הוא הטיית ראשו של התינוק לצד אחד. הסנטר פונה לכיוון אחת הכתפיים בעוד שהראש נוטה לכתף הנגדית. אצל מרבית התינוקות נוטה הראש לימין והסנטר לשמאל.

הורים רבים מבחינים כי תינוקם אינו מסוגל להניע את ראשו ביעילות כפי שמסוגלים תינוקות אחרים בני גילו. לעתים אף אפשר להבחין בבליטה בשרירי הצוואר, בצד הפגוע.

צורת ראשם של תינוקות הסובלים מטורטיקוליס עלולה להתעוות כיוון שהם ישנים כשראשם מסובב לצד אחד בלבד. מצב זה מכונה positional plagiocephaly (השטחת עצמות הראש כתוצאה מהמנח בו שוכב התינוק).

גורמים

טורטיקוליס מולד יגרם כאשר שרירי הצוואר (sternocleidomastoid muscle) העוברים במעלה חלקו האחורי של צוואר התינוק קצרים מהרגיל. קיצור זה 'מושך' את הראש כלפי מטה והצידה ומכאן שם התופעה, פיתול צוואר.

טרם נמצא הגורם להתקצרות שרירי הצוואר. יתכן שהשריר נפגע לפני או במהלך הלידה ונוצר בו קרע קטן. הקרע גורם לדימום ולנפיחות ולהיווצרות רקמה צלקתית הגורמת להתקצרות השריר. מנח העובר ברחם עלול אף הוא לגרום לעתים לקיצור שרירי צווארו של התינוק.

מיעוט מהמקרים נגרמים עקב בעיות בהתפתחות העצמות בחלקו הצווארי של עמוד השדרה. מצב זה נקרא עיוות מולד של עמוד השדרה הצווארי (congenital malformation of the cervical spine).

העצמות עלולות להתפתח בצורה לקויה או שהן מאוחות יחדיו, או שילוב של השניים. מצב זה מכונה 'תסמונת על שם קליפל פייל' (Klippel-Feil Syndrome).

חשוב לאבחן את תסמונת קליפל פייל במידה שהיא הגורם לטורטיקוליס כיוון שתינוקות רבים הלוקים בתסמונת זו סובלים מבעיות נוספות, בפרט הפרעות שמיעה והפרעות בתפקוד הכליות.

יתר על כן, תרגילי המתיחה המומלצים לתינוקות הסובלים מטורטיקוליס עקב קיצור השריר אינם יעילים עבור תינוקות הסובלים מתסמונת זו ואף עלולים לגרום להם נזק.

במקרים נדירים, טורטיקוליס מולד יכול להיות תורשתי. כמו כן עלול המצב להיגרם עקב מצבים רפואיים חמורים אחרים לרבות גידול במוח או בחוט השדרה הפוגע בשרירים ובעצבים בצווארו של התינוק.

טורטיקוליס עלול להופיע גם בשלב מאוחר יותר במהלך החיים אך אז אין מדובר בטורטיקוליס מולד.

אבחון

במרבית המקרים ההורים או המטפל העיקרי בתינוק ישימו לב שראשו מוסט תמידית בכיוון מסוים וכי תנועת צווארו מוגבלת. לעתים ניתן לראות או למשש בליטה באחד מצידי הצוואר.

בכל מקרה של חשד לטורטיקוליס מולד יש לפנות לרופא המטפל לצורך בדיקה ושלילת סיבות אחרות שעלולות לגרום להטיית ראשו של התינוק.

במרבית המקרים, טורטיקוליס מולד על רקע הפרעה בשריר יאובחן במהלך החודשיים הראשוניים לחיי התינוק. גם כשההורים אינם מודעים לכך, רופא הילדים או אחות טיפת החלב יבחינו בבעיה.

במהלך הבדיקה יבחן רופא הילדים את מבנה ראשו של התינוק וישאל את האם לגבי מהלך הלידה. לעיתים יהיה צורך לבצע צילום רנטגן של עמוד השדרה הצווארי על מנת לשלול הפרעות בהתפתחות העצמות.

הרופא יבדוק גם את מפרקי הירכיים של התינוק. אחד מכל 15 תינוקות הלוקים בטורטיקוליס מולד יסבול גם מהתפתחות לא תקינה של מפרק הירך (hip dysplasia).

אם קיים חשד לתסמונת קליפל פייל יופנה התינוק גם לבדיקת אולטרה סאונד של הכליות, על מנת לוודא את תקינותן.

טיפול

על מנת לטפל בטורטיקוליס מולד ממנו סובל תינוקם ידרשו ההורים ללמוד כיצד עליהם למתוח את צווארו, פעולה עליה יש לחזור מספר פעמים ביום. בדרך כלל יופנו ההורים לאורתופד מומחה בטיפול בתינוקות ולפיזיותרפיסט על מנת ללמוד את התרגילים והמתיחות הנדרשים.

 

רצוי לעודד את התינוק לבצע פעולות אשר יגרמו לו לסובב את סנטרו לכיוון הכתף בצד הפגוע. לדוגמא:

    • בזמן האכלה, ערסלו את התינוק כך שיהיה עליו לסובב את סנטרו לכיוון הרצוי על מנת להגיע אל השד או אל הבקבוק.
    • הניחו את העריסה בצורה כזו שיהיה חייב לסובב את סנטרו על מנת להתבונן בחדר.
    • הניחו צעצועים וחפצים צבעוניים אשר יגרו אותו להסיט את ראשו בכיוון הרצוי כדי להתבונן בהם.
    • כאשר התינוק שוכב על שידת ההחתלה עמדו בצד אליו אתם רוצים שיסובב את ראשו. תוכלו להעזר ברעשן כדי לגרות אותו להסיט את ראשו.

בזמן שהתינוק ער מומלץ להשכיב אותו על הבטן ככל שיוכל על מנת שיחזק את חגורת כתפיו ואת שרירי צווארו.

כאשר המצב מתברר בשלב מוקדם (עד לגיל 2-3 חודשים) והתינוק מתחיל בשגרה טיפולית מתאימה ניתן לראות שיפור תוך מספר שבועות. תיקון מלא של המצב מושג בדרך כלל עד גיל שנה. על פי רוב, הבליטה שניתן היה למשש בצווארו של התינוק תחלוף מאליה, ללא צורך בטיפול.

במקרים בהם השרירים לא חוזרים לאורך תקין והתינוק סובל מהגבלה של טווח תנועת הראש והצוואר עד הגיעו לגיל 18 חודשים ידרש בירור נוסף.

ייתכן שקיימת בעיה אחרת או שיש צורך בניתוח על מנת למתוח או להאריך את שרירי הצוואר. במקרים אלו יפנה הרופא את ההורים לאורתופד המתמחה בניתוחים מסוג זה. כ- 15% מהתינוקות ינותחו.

כאשר המצב נגרם עקב מבנה לא תקין של עמוד השדרה הצווארי תידרש גישה טיפולית שונה.