28 ספטמבר 2020 י' תשרי תשפ"א
תאריך:  19.08.2020 

סרטן - אורח החיים שיכול להפחית את הסיכון

עשה ואל תעשה למניעה

דקלה דוד טוירמן, דיאטנית אונקולוגית, מכבי שירותי בריאות

תאריך:  19.08.2020 
"יש לי גנטיקה דפוקה, מה אני יכול לעשות?" - פעם היה נהוג לחשוב שהסיבה המרכזית להתפתחות מחלת הסרטן היא תורשה. היום אנחנו יודעים כי לאורח חיים, תזונה, סביבת מגורים, עבודה וכדומה יש השפעה חזקה על התפתחות סרטן. יש מיתוסים, דעות וסטיגמות שונות על מה נחשב למסרטן או מונע סרטן. הפעם לא נעסוק בחומרים המוכרים לכולנו כמסרטנים (כגון עישון, חשיפה לאסבסט, קרינה), אלא בחומרים החשובים כמסרטנים על פי הספרות הקלינית הידועה היום.

ננסה לעשות לכם קצת סדר.

ממה להימנע?

טיגון בשמן עמוק, ובפרט צ'יפס

למה דווקא צ'יפס? - עקב תגובה שנוצרת בין העמילן שבתפוח האדמה לשמן הרותח, היוצר תרכובות מסרטנות.

בשר משומר ומעובד

כל בשר שעבר תהליכי שימור, המלחה או עישון, בעיקר הכוונה לנקניקים, נקניקיות מבקר, הודו או עוף. גם חומרי הישמור של המזון, כגון ניטריטים, הם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן.
ההמלצה היא להפחית לכמות של 1-2 מנות בחודש.

צריכה מופרזת של מלח

יש קשר בין מליחות המזון לסיכון לסרטן קיבה. גם כשמדובר במזונות המשומרים במלח.
מומלץ להשתמש בתיבול בתחליפים כמו שום, לימון, צמחי תבלין, וכן תבלינים "טהורים" כגון פפריקה, כורכור ופלפל שחור.

צריכת אלכוהול מופרזת

רבות דובר על השפעתו החיובית של האלכוהול ונוגדי החימצון ביין (במיוחד יין אדום), אך צריכת אלכוהול מעל המנה המותרת נחשבת כמעלה סיכון לסרטן, בעיקר בכבד ובלבלב.
מנת אלכוהול מותרת: לגבר - עד 2 משקאות; לאישה - משקה אחד.
 

מה כן לעשות?

משקל תקין

חשוב לשמור על משקל תקין, נמצא קשר בין השמנה לעלייה בסיכון לסרטן.

נוגדי חימצון

חשוב להרבות במאכלים המכילים כמות גבוהה של נוגדי חימצון. ההמלצה היא לאכול ירקות ופירות בכל 5 הצבעים. מאכלים נוספים: תה ירוק, ג'ינג'ר, שום וכורכום. בניגוד לתוספים, בצריכת נוגדי חימצון מהמזון אין חשש לצריכת יתר (אם כי לא מומלץ להפריז בשום דבר).

פעילות גופנית

יש להקפיד על פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית לפחות 3 פעמים בשבוע תסייע גם למניעת כל סוגי המחלות באופן כללי.
אנשים ספורטיביים
בחרו פעילות שיש סיכוי סביר שתיהנו ממנה ותוכלו להתמיד בה

סיבים תזונתיים

הרבו בצריכת סיבית תזונתיים. המקור לסיבים הוא בקליפת הירקות והפירות, ובאגוזים ושקדים (לא מומלחים). מומלץ להרבות ככל האפשר בצריכת מוצרים "מלאים" - לחם מלא, אורז מלא וכדומה.

לסיכום

אורח החיים, ובעיקר התזונה, עם בעלי משמעות אדירה בהפחתת הסיכון לסרטן, וחשוב לנקוט את כל האמצעים כדי לרתום אותם לטובתנו.

אז מה אפשר לעשות כבר היום?

לפנות לליווי של דיאטנית מכבי בקרבת ביתכם. היא תוכל לסייע לכם בתהליך השינוי.