18 ספטמבר 2018 ט' תשרי תשע"ט
עודכן לאחרונה ב  04.09.2018 

הנחיות רפואיות לצמים ביום כיפור

מידע לחולי סוכרת ולנשים בהריון או לאחר לידה

בימים הקודמים לצום כדאי להקפיד על שתייה מרובה ולאכול מזונות שמקנים רמת שובע ממושכת. מומלץ להפחית בהדרגה את צריכתם של מזונות עתירי מלח ומשקאות ממותקים ועתירי קפאין. פסקה הדרגתית תמנע את כאב הראש האופייני להפסקה חדה ופתאומית של צריכת קופאין. לחולי סוכרת ולאנשים הנוטלים תרופות מומלץ להתייעץ עם רופא לפני הצום.
עודכן לאחרונה ב  04.09.2018 


המלצות תזונתיות למי שצם במהלך יום כיפור

מה לאכול ביום שלפני הצום? 

כדי לשמור על בריאות הגוף בזמן הצום רצוי להקפיד על תזונה נכונה בימים שלפני יום כיפור. חשוב לשתות מים בכמות מספקת (10 עד 12 כוסות מים ליום עבור אדם בוגר) ומומלץ לערוך ארוחות מסודרות בכל 3-4 שעות. פיזור הארוחות על פני היום מסייע למלא את מאגרי האנרגיה של הגוף ולהקנות תחושת שובע.
רצוי לכלול בארוחות פחמימות מורכבות, אשר מתפרקות לסוכרים באופן הדרגתי ולאורך זמן ומונעות תנודות חדות של רמת הסוכר בדם (למשל אורז, פסטה, קוסקוס, פתיתים, בורגול וכוסמת). בנוסף כדאי לשלב בארוחות חלבונים (גבינה, ביצים, דגים) וירקות. מזון מבושל אינו חובה. גם כריך עם ממרח חלבון וירקות יענה על דרישה זו.
כדאי לשלב בתפריט מזונות העשירים בסיבים תזונתיים כמו אורז מלא, קוסקוס מלא ופסטה מחיטה מלאה. הסיבים התזונתיים מעכבים את ספיגת הסוכר לדם ותורמים לתחושת שובע ממושכת. בנוסף, מזונות אלה הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך; הסוכרים במזונות אלו נספגים באיטיות יחסית המאפשרת שמירה על רמת סוכר מאוזנת בדם לאורך זמן.
שירותי תזונה ודיאטה
ייעוץ וליווי מקצועי בתחום התזונה.

 
מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת?

  • מומלץ לאכול מזונות המכילים פחמימות מורכבות. רצוי לבחור בדגנים מלאים כגון לחם מלא, לחם שיפון, אורז מלא, קוסקוס מלא, פסטה מלאה, כוסמת וקינואה. שילוב מזונות עתירי חלבון דוגמת דגים, ביצים וגבינות בארוחה המפסקת יתרום להרגשת שובע.
  • לקינוח ניתן לאכול פירות כגון מלון או אבטיח, אשר יתרמו למאזן הנוזלים.
  • יש לאכול כמויות סבירות ולהימנע מאכילה מוגזמת אשר תגרום לתחושת כובד ואי נוחות במערכת העיכול.
  • אכלו לאט. אכילה איטית תתרום לתחושת נוחות ושובע ותמנע תחושת כובד ומלאות בסיום הארוחה.
  • זכרו להקפיד על שתיית מים במהלך כל הארוחה. לאחר הארוחה, טרם כניסת הצום, רצוי לשתות 2-3 כוסות מים נוספות.
 


מה לא מומלץ לאכול לפני הצום?

  • רצוי להימנע משימוש עודף במלח ובמזונות עשירים במלח דוגמת חמוצים, גבינות מלוחות, חטיפים מלוחים ופיצוחים קלויים. צריכת מלח עלולה להגביר את תחושת הצמא.
  • עדיף להימנע משתיית אלכוהול אשר עלול לגרום לתחושת צימאון ולהתייבשות.
  • קטניות כמו חומוס, אפונה שעועית ועדשים עלולות לגרום לנפיחות, לגזים ולכאב בטן. כך גם לגבי מזונות ממשפחת הכרוביים (כרוב, כרובית וברוקולי).
  • קינוחים עשירים בסוכר אינם רצויים מאחר שאלו יגרו הפרשת אינסולין מוגברת אשר תעצים את תחושת הרעב.
  • עדיף להימנע משתייה ממותקת או מצריכת משקאות עתירי קפאין לרבות קפה, תה וקולה.
 

מה לאכול לאחר הצום?

 חשוב לשבור את הצום באופן הדרגתי ולא לאכול יתר על המידה. מומלץ לקום מהשולחן לפני שמורגשת תחושת מלאות, כבדות ואי נוחות.
ראשית, אפשר לשלב שתייה מתוקה עם פרוסת עוגה או עוגיות כדי לספק לגוף אנרגיה. לאחר מכן רצוי לאכול ארוחה מאוזנת שאינה עשירה בשומן, מאחר ששומן מאט את קצב ריקון הקיבה ויכול לגרום לתחושת כבדות ומלאות לקראת הלילה. על הארוחה לכלול פחמימות, חלבונים וירקות, בדומה לארוחה המפסקת. יש ללוות את הארוחה עם שתייה מרובה, על מנת להשיב לגוף את הנוזלים שאבדו לו.
 

צום בהריון - הנחיות ואזהרות

לאישה הרה שאינה סובלת ממחלת רקע או מבעיה רפואית כלשהי אין מניעה לצום, כל עוד היא חשה בטוב. לפני הצום יש להקפיד על שתיה מרובה ועל אכילת פחמימות מורכבות, על מנת למלא את מאגרי האנרגיה של הגוף.
לבחילות של תחילת ההריון יש נטייה להתגבר במצב של התייבשות. במקרה שהבחילות או ההקאות גוברות, יש לשתות שתייה ממותקת לשיעורין ואם לא די בכך אז לעבור לשתייה כרגיל.
במהלך ההריון יש נטייה לירידת לחץ דם, במיוחד בשליש השני להריון, ולכן אפילו התייבשות קלה עלולה לגרום לעילפון. בכל מקרה של חשש לעילפון חובה להקפיד על שתייה ועל מנוחה.

הריון עם מחלות רקע או נטילת תרופות

לנשים הרות הנוטלות תרופות בקביעות או בעלות מחלות רקע מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי שינויים בתזונה ובשגרת נטילת התרופות.
לנשים עם סכרת הריון המטופלות בתרופות אסור לצום. יש להקפיד על אכילה ושתיה כרגיל.
במצב של סכרת הריון המאוזנת בדיאטה יש להקפיד על שתייה. ניתן להימנע מאכילה.

צירי לידה במהלך הצום

מיעוט בשתיה עשוי לגרום להופעת צירים מכיוון שההורמון המופרש במצב של חוסר בנוזלים הוא שכן של הורמון האוקסיטוצין הגורם להתכווצויות הרחם.
  • במקרה של צירים מוקדמים לפני שבוע 34, עם קיצור צוואר הרחם - אסור להסתכן בצום. יש להקפיד על אכילה ועל שתייה מרובה, של כ-3 ליטרים של מים ביום.
  • במקרה של צירים עד שבוע 39 מומלץ להקפיד על שתיה ממותקת לשיעורין.
  • במהלך לידה יש לאכול ולשתות כרגיל, על פי הצורך.
 

הנחיות לצום לנשים לאחר לידה ובתקופת הנקה

לאם טרייה השוקלת לצום במהלך יום כיפור רצוי להתייעץ עם רופא. תקופת משכב הלידה (6 השבועות שלאחר הלידה) היא תקופה רגישה ויש לשקול היטב האם ניתן לצום, במיוחד כאשר האם מניקה. יש לקחת בחשבון גורמים שונים כמו גיל התינוק, משקל התינוק, בריאות האם לאחר הלידה ועוד, על מנת לקבוע את אופן ההתנהלות סביב הצום.

טיפים לצום לנשים לאחר לידה

רצוי להתחיל בהכנה של הגוף לצום מספר ימים לפני יום כיפור.
  • לשתות 10-12 כוסות מים ביום ולשלב בתפריט קטניות (כמו עדשים, חומוס, שעועית, אפונה) ומזונות עם פחמימות מורכבות מלאות כמו כוסמת, קינואה ואורז מלא.
  • להימנע ממזונות מתובלים, ממותקים ומלוחים שעשויים להגביר את תחושת הצמא וגם ממשקאות המכילים קפאין או אלכוהול, אשר להם אפקט משתן.
  • לנוח היטב בימים שלפני יום כיפור וגם במהלך הצום

הנחיות לצום לנשים מיניקות

אם את בוחרת לצום בתקופת ההנקה, המשיכי להניק את תינוקך במהלך הצום. אי הנקה עשויה להוביל לגודש ולתחושת אי נוחות וגם לפגוע בתפוקת החלב.
לא מומלץ לשלב תמ"ל (פורמולה לתינוקות) בפעם הראשונה במהלך הצום. התינוק עלול לסרב לטעם או לבקבוק ואף לפתח תגובה אלרגית. אם תינוקך ניזון עד כה מחלב אם בלבד, רצוי להמשיך להניק אותו גם במהלך יום כיפור.
אם את מורגלת בשאיבת חלב, ניתן להכין מראש כמה מנות חלב, למקרה שיהיה בהן צורך.
ביממה שלאחר יום כיפור עשויה להיות ירידה בתפוקת החלב, כתוצאה מהצום. לכן בימים שלאחר הצום חשוב לנוח ולהקפיד על הנקות מרובות ועל שתייה מרובה עד שתפוקת החלב תשוב לקדמותה.
  • היי עירנית לסימני התייבשות (סחרחורת, חולשה משמעתית, שתן כהה).

  • הנחיות לחולי סוכרת הצמים ביום הכיפורים

    לחולי סוכרת המעוניינים לצום ביום כיפור מומלץ לקבוע תור לרופא לפני הצום ולהתייעץ עמו לגבי שינויים בתזונה ובשגרת נטילת התרופות, בכדי למנוע סיבוכים בריאותיים.
    כפתור לזימון תור ללא סיסמא
    בנוסף, ניתן להתייעץ עם גורם הלכתי ולברר האם חל על חולי סוכרת חיוב לצום ביום הכיפורים, בהתאם למצב הבריאותי.
    • במקרים הבאים מומלץ להימנע מצום:
    • אישה הריונית החולה בסוכרת
    • רמת הסוכר בדם אינה יציבה וקשה לאזן אותה
     

    סיבוכים אפשריים של מחלת הסוכרת עקב צום

    צום ממושך בקרב חולי סוכרת עלול לגרום למספר סיבוכים בריאותיים: 

    היפוגליקמיה (נפילת סוכר)

    צום עלול לגרום לרמת הסוכר בדם לרדת מתחת ל-70 מג"/ד"ל, שהיא רמת הסוכר הדרושה לתפקוד תקין של הגוף. רמת סוכר נמוכה מכך נחשבת להיפוגליקמיה ועלולה להיות מסכנת חיים.
    למידע נוסף על היפוגליקמיה >

    היפרגליקמיה

    עקב הצום, רמת הסוכר בדם עלולה לעלות מעל ל-180 מ"ג/ד"ל ונוצר סיכון להתייבשות.
    למידע נוסף על היפרגליקמיה >

    חמצת קטוטית סוכרתית (DKA)

    בקרב מטופלי סוכרת מסוג 1, כאשר הגוף אינו מקבל אספקת אינסולין ואינו מקבל את כמות הגלוקוז (הסוכר) שלה הוא זקוק, הגוף מתחיל בפירוק שומנים לצורך ייצור אנרגיה. פירוק השומנים גורם לייצור קטונים, המחמיצים את הדם ועלולים לגרום נזק לרקמות.
    למידע נוסף על חמצת קטוטית סוכרתית >

    הנחיות לנטילת תרופות לסוכרת במהלך הצום

    תרופות פומיות

    ניתן להימנע מלקיחת תרופות פומיות בסעודה המפסקת וביום כיפור. יש להמשיך בלקיחת התרופה כרגיל לאחר הצום.

    אינסולין

    • למטופלי סוכרת התלויים תלות מוחלטת באינסולין, אין להפסיק את האינסולין לגמרי בשל חשש לחמצת.
    • אין ליטול כדורים לטיפול בסוכרת ללא אכילה.
    • יש להתייעץ עם רופא לגבי הורדת מינון האינסולין לפני הצום .
    • במהלך הצום - יש לבדוק את רמות הסוכר בדם בכל כמה שעות.
     
    • במקרה של היפוגליקמיה (נפילת סוכר מתחת ל-70 מ"ג) או היפרגליקמיה (ערכי סוכר שעולים מעל 300 מ"ג) יש להפסיק את הצום מיד, לשתות מים ולעקוב אחר רמות הסוכר.

    במקרה של היפוגליקמיה יש לקחת 3-4 טבליות גלוקוז או 2-3 שקיות סוכר או לשתות חצי כוס מיץ.

    המלצות תזונתיות לחולי סוכרת המורשים לצום

    • על מנת למנוע התייבשות בזמן הצום, מומלץ לשתות 10 כוסות מים במשך היום שלפני הצום (ערב החג).
    • יש להימנע מארוחות גדולות, עתירות שומן ועשירות בפחמימות לפני הצום ובסיומו.
    • בסעודה המפסקת רצוי לאכול מזונות המכילים פחמימות מורכבות (דגנים מלאים) ולהימנע מפחמימות פשוטות (המצויות בפירות, מאפים מקמח לבן וכדומה).
    • מומלץ להימנע ממזונות העשירים במלח, כמו זיתים, שימורים, דגים מלוחים, גבינות מלוחות, חטיפים, פיצוחים וכדומה.
    • יש להיערך למצב של היפוגליקמיה בבית ובבית הכנסת ולהצטייד ב:
      • גלוקומטר
      • סוכריה/שקיות סוכר/משקה עם סוכר/טבליות גלוקוזה
      • ערכת גלוקגון
    • בסיום הצום מומלץ לחזור ולאכול בהדרגה ולא להעמיס על מערכת העיכול. מומלץ להימנע מפחמימות פשוטות כגון: מתוקים, פירות ומאפים מקמח לבן ולהעדיף פחמימות מורכבות יותר, העשירות בסיבים, כגון: לחם מדגנים מלאים, כוסמת, קינואה, אורז מלא וכד'.