ניתוח זעיר פולשני לתיקון בקע טבורי - מידע רפואי

Laparoscopic Umbilical Hernia Repair Surgery (קוד בדיקה: 53.41)

עדכון אחרון 08.05.22

רופא מייעץ: ד"ר עמיר סולד

הקדמה

מתי יבוצע הליך זה ומה מטרתו?

ניתוח זה יבוצע בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופית) על מנת לתקן בקע טבורי. יש לטפל בבקע טבורי עקב שלוש סיבות עיקריות:

  1. בקע הגורם לכאב ולאי נוחות.
  2. בקע ההולך וגדל עם הזמן. בקעים אינם מתרפאים מאליהם למעט במקרה של בקע טבורי מולד שלרוב נסגר מעצמו עד גיל ארבע.
  3. סיכון לכליאת מעי פתאומית בבקע. זהו מצב חירום רפואי המחייב ניתוח דחוף.

בקע קטן או בקע שאינו גורם לכל סימפטום אינו דורש טיפול.

בקע טבורי הוא מצב המאופיין בחולשה של דופן הבטן המופיעה באזור הטבור. הבקע מאפשר לרקמות שומניות או איברים בחלל הבטן (כמו המעיים) לחדור דרך דופן הבטן ולהתבלט מתחת לעור. הדבר עלול לגרום לכאב ולאי נוחות במקום.

בקע טבורי נוצר באזורים חלשים בדופן הבטן ויכול להתפתח כתוצאה ממאמץ ממושך, מתהליך ההזדקנות הטבעי של הרקמות או בעקבות חולשה מולדת. המצב שכיח יותר בקרב נשים (עקב הלחץ הבטני המוגבר במהלך ההריונות), אצל מטופלים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר ואצל מטופלים הסובלים מעודף נוזלים בבטן (בעיקר עקב מחלות כבד).

כמו כן קיימים גורמי סיכון להיווצרות בקע הכוללים עצירות כרונית הדורשת מאמץ בזמן ריקון המעיים, מחלות ריאה כרוניות (כמו אסטמה) הגורמות לשיעול ממושך ומחלות ממאירות בחלל הבטן.

בקע הוא מצב רפואי שכיח מאוד והניתוח לתיקונו הוא ההליך הרפואי הנפוץ ביותר בתחום הכירורגיה הכללית. מרבית הניתוחים לתיקון בקע טבורי יבוצעו בקרב מטופלים צעירים ובריאים ובקרב ילדים לאחר גיל ארבע.

קיימות כמה שיטות ניתוחיות לטיפול בבקע טבורי הנבדלות בסוג, בגודל החתך ובאופן המדויק בו מתוקן הבקע. תיקון זעיר פולשני של בקע טבורי הוא ניתוח חדשני בעל יתרונות רבים לרבות פצע ניתוחי קטן יותר, תוצאה חיצונית טובה יותר ותקופת התאוששות והחלמה קצרה יותר.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי - אסותא: סרטון בנושא הרניה - בקע - HERNIA סימפטומים וטיפול.

תאור ההליך

ניתוח זעיר פולשני לתיקון בקע טבורי יבוצע תחת הרדמה כללית.

המנתח יפתח שלושה נקבים זעירים בטבור ובצידי הבטן דרכם יוחדרו אל גוף המטופל מצלמת וידאו מיוחדת וכלי ניתוח ארוכים ומיוחדים. בזמן הניתוח תנופח הבטן על ידי פחמן דו חמצני (גז CO2) על מנת להקל על ביצועו. בסיום הניתוח יוצא הגז מהבטן.

בזמן הניתוח יתבונן המנתח בצילומי הוידאו שיוקרנו על גבי מסך בחדר הניתוח. לאחר שיזהה המנתח את תוכן הבקע הוא יפריד אותו מהרקמות הסובבות ויכניס אותו חזרה אל חלל הבטן. הפגם בשרירי הבטן ייסגר בעזרת רשת ייחודית הבנויה מחומר בלתי מתכלה שאיננו גורם לתגובת דחייה על ידי הגוף.

הרשת תוחדר לאזור הבקע דרך הפתחים הזעירים ותקובע למקומה בעזרת סיכות ניתוחיות. רקמת הגוף תגדל אל תוך הרשת וכך תקבע אותה מעל אזור הבקע.

בסיום סגירת הבקע ולאחר שכל מכשירי הניתוח יוצאו מהבטן יחבוש המנתח את החתכים בעזרת אגד מדבק (פלסטר).

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך 1-2 ימים בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא חצי שעה עד שעה.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

סניתוח זעיר פולשני לתיקון בקע טבורי יבוצע תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו של המטופל.

הרדמה כללית משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה כללית מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה מבוצעת באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות ואזהרות

לפני הניתוח

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם (כולל תפקודי קרישה), צילום חזה ואק"ג.

לרוב לא תידרשנה בדיקות דימות.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

שבוע לפני ביצוע הליך זה יש להפסיק את נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי נטילת תחליפים.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

שערות באזור המיועד לניתוח (אם ישנן) יגולחו על ידי צוות בית החולים טרם הכניסה לחדר הניתוח.

התאוששות והחלמה מההליך

בסיום ההתאוששות יועבר המטופל אל מחלקת האשפוז. מספר שעות לאחר מכן יסייעו לו לרדת מהמיטה ולשבת בכורסה. יתכן כאב קל באזור הניתוח ובאזור הכתפיים (בשל הגז שהוחדר לבטן) במהלך 24-48 שעות לאחר הניתוח. במידת הצורך ניתן ליטול משככי כאב.

מומלץ להתנועע ולהזיז את הגוף כמה שיותר לאחר הניתוח.

יום לאחר הניתוח ניתן להתקלח.

יש להימנע מפעילות גופנית נמרצת ומהרמת משאות כבדים לפחות שבועיים לאחר הניתוח. לאחר מכן ניתן לחזור לפעילות שגרתית לרבות הרמת משאות, קיום יחסי מין, נהיגה ועלייה במדרגות.

כשבועיים לאחר הניתוח יוזמן המטופל לביקורת אצל המנתח.

סיכונים וסיבוכים

סיכונים הכרוכים בהליך

ניתוח זעיר פולשני לתיקון בקע טבורי הוא הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות דימום, זיהום, פגיעה באברים סמוכים (מעיים, כיס השתן) וקושי בהטלת שתן שעלול לחייב החדרה זמנית של צנתר ניקוז (קטטר) לכיס השתן. סיבוכים אלו נדירים מאוד.

על פי נתוני הספרות הרפואית שיעור הניתוחים החוזרים עומד על 5%, בעיקר עקב הישנות של הבקע.

סיכונים שעלולים להיגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פנייה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של הופעת סימפטומים חריגים יש לפנות לרופא המנתח.

מקורות מידע נוספים

בקע טבורי