כריתת ערמונית סגורה - מידע רפואי

Transurethral Resection of the Prostate (TURP) (קוד בדיקה: 60.2)

עדכון אחרון 01.05.22

רופא מייעץ: פרופ' ג'ק בניאל

הקדמה

מתי יבוצע הליך זה ומה מטרתו?

הליך זה יבוצע כאמצעי לטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (פרוסטטה).

הגדלה שפירה (לא סרטנית) של הערמונית היא בעיה שכיחה מאד בקרב גברים מבוגרים. על פי הספרות הרפואית, מחצית מהגברים בשנות החמישים לחייהם ו-90% מהגברים מעל גיל 80 סובלים מבעיה זו.

כרבע מהגברים הסובלים מהגדלת הערמונית מדווחים על סימפטומים שפוגעים בתפקוד היומיומי שלהם, לרבות קימה תדירה בלילה לשירותים, זרם שתן חלש ודק וצורך תכוף להטיל שתן. על פי הנתונים המקובלים בספרות, כ- 30% מהגברים עלולים לסבול בגיל מבוגר מסימפטומים חמורים של המחלה בגינם יצטרכו לעבור ניתוח ערמונית.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי - אסותא : סרטון בנושא בעיות בערמונית - פרוסטטה סימפטומים וטיפול.

 

בשלב הראשון של המחלה ניתן לה טיפול תרופתי אולם בשלבים מתקדמים יש לבצע ניתוח כדי להסיר את החלק החוסם של הערמונית, אשר לוחץ על מוצא כיס השתן. זאת משום שאצל חלק מהגברים נותרת שארית גדולה של שתן בשלפוחית, דבר העלול לגרום לשורה של תופעות רפואיות כגון דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן, נזק הדרגתי לשלפוחית השתן ואף נזק לכליות.

כריתת ערמונית סגורה היא אחת מכמה שיטות רפואיות פולשניות לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית. זוהי השיטה הניתוחית המקובלת והשכיחה בישראל. אלפי ניתוחים מסוג זה מבוצעים בארץ כל שנה.

ניתוח זה נחשב כטיפול יעיל בהגדלת ערמונית שפירה ולאחריו צפויים לחלוף מרבית התסמינים שבגינם בוצע.

סרט הדרכה לקראת ניתוח פרוסטטה (ערמונית). בבית החולים אסותא מבוצעים ניתוחי בלוטת הערמונית - פרוסטטה. הסרט מסביר על הניתוח ועל הפעולות שנעשות לפניו, כולל הבדיקות המקדימות, ההכנה לניתוח ותהליך ההחלמה שלאחריו.

תאור ההליך

לרוב יבוצע הליך זה תחת הרדמה אזורית (ספינאלית או אפידוראלית).

הניתוח מבוצע באמצעות צינור שמוחדר דרך השופכה (בקצה הפין) אל בלוטת הערמונית, ללא צורך בפתיחת הבטן.

המנתח יחדיר סיב אופטי דק מאוד דרך צינור השתן. סיב זה כולל סכין חשמלית מיוחדת העשויה מלולאת תיל שדרכה עובר זרם חשמלי. באמצעות סכין זו יחתוך המנתח את רקמת הערמונית החוסמת את מוצא כיס השתן.

הרקמה שנכרתה תישטף בגליצין ותועבר אל שלפוחית השתן, דרכה היא תישאב החוצה מהגוף. הרקמה שתוצא תישלח לבדיקה פתולוגית במעבדה.

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך 1-3 ימים בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא כ-60-120 דקות.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח זה יבוצע בדרך כלל תחת הרדמה אזורית (אפידורלית או ספינאלית). סוג ההרדמה יקבע בהתאם לשיקול דעתו של הרופא ומצבו הרפואי של המטופל.

לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו של המטופל.

אם תבוצע הרדמה אזורית (ספינאלית או אפידורלית), ישאר המטופל ער ובהכרה משך ההליך כולו. הרדמה אזורית משמעותה הזרקת חומרים מאלחשים ונוגדי כאב לאזור חוט השדרה, דרך המרווח הבין חולייתי (בעמוד השדרה המותני).

הנחיות ואזהרות

לפני הניתוח

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם (כולל תפקודי קרישה, כימיה, אלקטרוליטים, תפקודי כבד), צילום חזה ואק"ג. כמו כן יש לבצע בדיקת PSA. זהו סמן בדם שעלול להצביע על נוכחותם של תהליכים סרטניים בבלוטת הערמונית.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי המשך נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). בהתאם להחלטת הרופאים תיתכן הפסקה בנטילת תרופות אלו כשבוע לפני ביצוע ההליך.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

שערות באזור המיועד לניתוח (אם ישנן) יגולחו על ידי צוות בית החולים טרם הכניסה לחדר הניתוח.

לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח ישהה המטופל כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. מספר שעות לאחר הניתוח יסייע צוות המחלקה למטופל לרדת ממיטתו ולשבת בכורסה.

התאוששות והחלמה מההליך

מרבית המטופלים יאושפזו במשך לילה אחד או שניים, במהלכם יחוברו לצנתר (קטטר) למתן שתן.

בימים לאחר הניתוח תיתכן הופעת מעט דם בשתן. המטופל עלול לסבול מכאב קל באזור הניתוח. במידת הצורך, ניתן ליטול תרופות לשיכוך כאב, בהתאם להנחיית הרופא המטפל.

ניתן לחזור לתפקוד שגרתי כעבור שבוע מיום הניתוח. פרק זמן זה ישתנה בין מטופלים שונים, בהתאם למצבם.

סיכונים וסיבוכים

זהו הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות דימום באזור הניתוח, דימום בעת מתן שתן, אצירת שתן עקב היווצרות קרישי דם, זיהום בשלפוחית השתן, היצרות של צינור השופכה, חוסר שליטה במתן שתן (נדיר מאד) וכן סיבוכים הקשורים לפוריות (שפיכה לאחור) ולאין אונות (אימפוטנציה).

סיבוך נדיר נקרא 'תסמונת TUR'. סיבוך זה נגרם עקב ספיגה של נוזל השטיפה (גליצין) במהלך הניתוח. הרעלה זו כוללת שורה של סימפטומים לרבות תחושה לא נוחה, הפרעה חמורה במאזן המלחים של הגוף, ובמקרים קיצוניים, אף מוות.

50-75% מהמטופלים עלולים לסבול משפיכה אחורית. משמעות הדבר היא שנוזל הזרע אינו נפלט מהפין אלא חוזר אחורה לשלפוחית השתן ויוצא משם. שפיכה לאחור אינה מפריעה כלל לתפקוד מיני תקין.

עד 13% מהמטופלים מדווחים על הפרעות בתפקוד המיני לאחר כריתת ערמונית סגורה, לעתים עד כדי אין אונות (אימפוטנציה). פגיעה ממשית בזקפה היא נדירה למדי.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכוני ההרדמה כוללים ירידה בלחץ הדם וכאב ראש. סיבוכים נדירים יותר כוללים פגיעה עצבית, שיתוק, הפרעה במתן שתן, פרכוס והפרעות בקצב הלב.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פנייה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של הופעת סימפטומים חריגים יש לפנות לרופא המנתח.