18 נובמבר 2018 י' כסלו תשע"ט
מעודכן לתאריך  02.05.2018 

למה לי למדוד לחץ דם?

מעודכן לתאריך  02.05.2018 
לחץ דם גבוה מהתקין מהווה גורם סיכון עיקרי להתפתחות מחלות לב וכלי דם, שבץ, התקף לב ופגיעה כלייתית. מספר שינויים פשוטים באורח החיים עשויים לסייע להפחית לחץ דם גבוה ולשמור על הבריאות.
לחץ דם מוגדר כלחץ המופעל על ידי הדם הזורם בעורקים על דפנותיהם. לחץ דם גבוה מהתקין גורם ללב לעבוד קשה יותר כדי להזרים דם לרקמות הגוף ולשאוב אותו מהן. כאשר הוא גבוה לאורך זמן, יחלש שריר הלב וכך אף דפנות העורקים. מצב זה עלול להוביל לאי-ספיקת הלב ואף להתפוצצות עורק ולשבץ.
שמירה על לחץ דם תקין היא אחד היעדים הבריאותיים שניתן להשיג בקלות, בעוד שמחיר ההזנחה עלול להיות כבד . גם אלו שאובחנו כבעלי לחץ דם גבוה, יכולים בעזרת כמה שינויים בהרגלי החיים להיטיב את מצבם.

מהו לחץ הדם שלי?

מומלץ למדוד לחץ דם באופו סדיר. אנשים המשתייכים לקבוצת סיכון - לרבות בעלי היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם, משקל יתר, עישון, סוכרת ואנשים שרמת הכולסטרול שלהם גבוהה - צריכים למדוד לחץ דם לעיתים יותר תדירות ביחס לשאר האוכלוסיה.
בעת הריון יש להקפיד על ביצוע בדיקות לחץ דם באופן סדיר, גם אם האישה אינה סובלת מיתר לחץ דם. מעקב שכזה מפחית את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם שעלול להוביל לרעלת הריון.
לשם מדידת לחץ דם ניתן לזמן תור לרופא המשפחה או לכל מרפאת אחיות במרכזים הרפואיים של מכבי. ניתן לזמן תור דרך מוקד מכבי ללא הפסקה, בטלפון 3555* או 1-700-50-53-53.
ניתן גם לרכוש מכשיר ביתי למדידת לחץ דם.

מדדתי לחץ דם, מה משמעות התוצאות?

לחץ הדם נמדד על פי שני מדדים: לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי. הלחץ הסיסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב מתכווץ במטרה להזרים דם לרקמות הגוף, והלחץ הדיאסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב נמצא במצב מנוחה, בין ההתכווצויות.
אמת המידה המשמשת להערכת לחץ הדם היא מילימטרים של כספית. אצל אנשים בריאים ערך לחץ דם סיסטולי תקין הוא עד 140 מ"מ כספית וערך דיאסטולי תקין הוא עד 90 מ"מ כספית.

יש לי לחץ דם גבוה. מה לעשות עכשיו?

רופא המשפחה יוכל לייעץ לכם על טיפול מתאים להפחתת לחץ דם. בנוסף, הפעולות הבאות עשויות לסייע להפחית לחץ דם גבוה או לשמור על לחץ דם תקין:
  • פעילות אירובית, לפחות 30 דקות ביום, 5 פעמים בשבוע.
  • הפחתת משקל בעזרת תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.
  • הגדלת כמות האשלגן במזון (עגבנייה, בננה, רימון) והסידן (שקדים, טחינה, מוצרי חלב רזים), בהתאם להמלצות אישיות של דיאטנית במכבי.
  • הגבלת צריכת האלכוהול והקפה (לא יותר מ-5 כוסות קפה ביום) והגבלת צריכת האלכוהול.
  • הפחתת כמות המלח שאתם צורכים.
  • הפסקת עישון.
 
בדקו לחץ גם במרפאות האחיות של מכבי. לחצו לזימון תור  

זכויות חברי מכבי