13 דצמבר 2017 כ"ה כסלו תשע"ח
מעודכן לתאריך  20.03.2014 

למה חובה להוריד את רמת הכולסטרול?

רמה גבוהה של כולסטרול בדם, ובפרט של זה המכונה LDL, מגבירה באופן משמעותי סיכון למחלות לב וכלי דם. הפחתת הכולסטרול חשובה לכול אדם מעל גיל 20, ובפרט לחולי סוכרת וללוקים במחלות לב וכלי דם. ההפחתה מצריכה רק שינויים קטנים באורח החיים.

אריאל אשל, M.Sc

האיומים ולפיהם אם לא תשמרו על רמה תקינה של כולסטרול בדם, תגרמו בכך להתפתחות מחלות לב וכלי דם, עוברים ברבים מהמקרים ליד האוזן, בפרט כשאנו צעירים ובריאים. אכן ההשפעה של צריכת מזון עתיר בכולסטרול, שמלווה בפעילות גופנית מעטה, אינה מורגשת באופן מיידי. אולם לאורך זמן, עודפי הכולסטרול, ובפרט זה המכונה LDL, מצטברים על דפנות העורקים וגורמים להצרתם ולהפחתת גמישותם.
לאחר שכבר התרחשה ההצרה קשה לתקן את המעוות, והמשמעות היא סכנה מוחשית להיווצרות טרשת עורקים. זו יכולה להתבטא בהצרה של העורקים הכליליים המובילים דם ללב, דבר שעלול להביא להתקף לב; בהצרת העורקים התרדמניים המובילים דם לראש ולצוואר, דבר שעלול להביא לשבץ מוחי; או בהצרה של העורקים ההיקפיים המובילים דם לרגליים, דבר שמוביל להגבלות תנועה חמורות ובמקרים קשים לכריתת גפיים.
הצרת כלי הדם עלולה גם להביא לשורת בעיות נוספות המעיבות על איכות החיים, לרבות ירידה באיכות הזקפה אצל גברים.
אצל חולי סוכרת, הסיכון להיווצרות עודף LDL בדם ושקיעתו הינו גבוה במיוחד. מחד, רמות חריגות של אינסולין בדם משבשות את תהליכי עיבוד השומנים בגוף וגורמות לעלייה לא רצויה ברמת ה-LDL. מאידך, רמת סוכר בלתי מאוזנת גורמת להאצת השקיעה של LDL.
נתונים אלו צריכים להדליק נורה אדומה אצל כול מי שחצה את גיל 20, וממש לא משנה אם משקלו (או משקלה) תקין או גבוה מהתקין. חשוב לזכור שאין מצב שבו לא ניתן לפחות לעצור את ההידרדרות בעזרת שינויי תזונה קלים ואימוץ הרגלי פעילות גופנית אירובית.
אפונה
שעועית ואפונה מהוות מקור טוב לסיבים תזונתיים מסיסים

אז להימנע לחלוטין ממזונות המכילים כולסטרול?

לא. כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר באופן טבעי בגוף (בעיקר בכבד) וכן מגיע ממזונות מן החי. מזונות אלו כוללים בשר כבש ובקר, ביצים, חמאה, גבינה וחלב מלא. הגוף זקוק לכולסטרול בהיותו חומר גלם ליצירת הורמונים, ויטמין D וחומרים המסייעים בעיכול המזון (מלחי מרה). בנוסף, מהווה הכולסטרול מרכיב חיוני בקרום התא של כל תאי הגוף.
הכולסטרול מופיע בזרם הדם בשתי צורות, אחת מכונה LDL ("הכולסטרול הרע") ותפקידה להוביל כולסטרול מהכבד אל רקמות הגוף, והשנייה מכונה HDL ("הכולסטרול הטוב") ותפקידה לפנות כולסטרול מרקמות הגוף אל הכבד, לשם פירוקו והפרשתו מהגוף.
כאמור, רמות גבוהות מהתקין של LDL תגרומנה לשקיעתו בדפנות כלי הדם, דבר שיביא להצרתם ולהפחתת גמישותם, ויגרום לשיבוש בזרימת הדם, עד כדי חסימת הזרימה שהיא מצב מסכן חיים.
כדי לשמור על רמות תקינות של כולסטרול בדם, כדאי להפחית את צריכת המזונות מן החי אשר עתירים בשומן רווי, ומן הסתם בכולסטרול. כאשר אתם נצמדים לעקרונות התזונה הים תיכונית (ממש לא מסובך) אתם שומרים על בריאותכם. תזונה זו מבוססת על איזון נכון בין סוגי המזון השונים, ואינה פונה לשום קיצוניות.
להפחית מיידית: בשר בקר או כבש, חמאה וגבינות עתירות שומן. באשר לביצים, אדם בריא אינו צריך להגביל את צריכתן. אלו מכילות כולסטרול בכמות שאינה מהווה בעיה לאדם בריא (כ-186 מיליגרם לביצה) וכן כמות נאה של חלבון (כ-6 גרם לביצה), מונעי חמצון דוגמת לוטאין וזיאקסנטין החשובים לשמירת בריאות העין ועוד. חולי סוכרת או הלוקים בבעיות לב וכלי דם צריכים להתייעץ עם תזונאי מוסמך באשר לצריכת ביצים ובשר עוף.
להגביר צריכה של סיבים תזונתיים מסיסים, שעועית, אפונה, ירקות ופירות או סיבים מסיסים הנמכרים כתוספי תזונה, דוגמת פייבר Care.
להגביר צריכת מזונות העשירים באומגה 3 ובשמנים בלתי רוויים מהצומח – אגוזים (בפרט אגוזי מלך) וגרעינים (כולל פשתן), דגי סלמון או טונה, אבוקדו, שמן זית ושמן קנולה.

אסור להזניח פעילות גופנית אירובית

פעילות גופנית אירובית סדירה (כזו המעלה את הדופק) מסייעת בשמירה על רמה תקינה של שומנים וכולסטרול בדם. בעולם שבו כולנו נוטים לשבת יותר מול המסך, לעלות במעלית, להשתמש ברכב לכול יציאה מהבית – חשוב ליצור שגרת פעילות אירובית. זו יכולה להתחיל בעליה במדרגות במקום השימוש במעלית אך בנוסף, מאד מומלץ להגיע למצב של ביצוע פעילות אירובית (כזו שתאהבו, אחרת לא תתמידו בה) לפחות שלוש פעמים בשבוע, משך 45 דקות בכול פעם.
הפעילויות הכי מומלצות הן שחיית חתירה והליכה מהירה. ניתן לשפר בכול גיל מיומנויות שחייה בעוד שהליכה זוגית בפארק בשעות הערב המוקדמות עשויה ליצור מסגרת נחמדה בה תוכלו להתמיד לאורך זמן.
למידע נוסף על הטבות לחברי מכבי בנושא שיפור מיומנויות שחייה >>

מתי צריך לבדוק רמות כולסטרול?

המלצות האגודה האמריקאית לבריאות הלב מדברות על בדיקה תקופתית של רמות כולסטרול ושומנים בדם מידי 5 שנים, לכול מי שחצה את גיל 20 – ללא תלות במשקל. מומחים ממליצים שגברים אשר חצו את גיל 35 ונשים שחצו את גיל 45 יבדקו בתדירות גבוהה יותר.
חולי סוכרת צריכים לבצע בכול גיל לפחות בדיקה אחת בשנה. בכול מקרה שנמצאו רמות חריגות של כולסטרול והנושא אינו מטופל תרופתית, יש להיבדק בתדירות גבוהה, על פי הנחיות הרופא המטפל.
הבדיקה יש לומר, היא בדיקת דם פשוטה המכונה פרופיל שומנים בדם, או מקבץ סקר שומנים.