הפחתת סימפטומים של תסמונת קדם-וסתית

עדכון אחרון 27.05.14

כ- 30-40% מהנשים בגיל הפריון סובלות מסימפטומים של תסמונת קדם וסתית העלולים לשבש את הפעילות השגרתית. אלו כוללים רגישות בשדיים, בעיות בריכוז, הופעת פצעונים, שינויים במצב הרוח ונטייה לעצבנות. הסיבות להופעת התסמונת יכולות הורמונאליות, תזונתיות ואף נטייה לדיכאון. אפשר ורצוי לנקוט בכמה צעדים שיפחיתו משמעותית את הסימפטומים.

 היא תופעה רפואית שכיחה אותה חוות נשים רבות בגיל הפריון, מספר ימים טרם הופעת הדמום הווסתי. קשת הסימפטומים ומידת חומרתם משתנים מאישה לאישה ומחודש לחודש ואלו יכולים לכלול הופעת פצעונים (), עלייה במשקל (נובעת מצבירת נוזלים לפני הווסת), רגישות או נפיחות בשדיים, בעיות בריכוז ושינויים במצב הרוח (לחץ, חרדה, , נטייה לעצבנות ולזעם, דחף לאכול מאכלים מסוימים).

 

הסיבות לתסמונת נעוצות ככול הנראה במספר גורמים או בשילוב שלהם:

 

  • ירידה ברמות ההורמונים  ופרוגסטרון לפני הופעת הווסת שמפרה את האיזון ההורמונאלי ועלולה לגרום לחלק מהסימפטומים. העלייה ברמת ההורמון פרולקטין יכולה לחולל סימפטום של גודש בשדיים.
  • תזונה לקויה תורמת את חלקה להופעת התסמונת. מדובר בחוסר בוויטמינים ומינרלים דוגמת מגנזיום, מנגן, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E וחומצה לינולאית. תזונה עתירת פחמימות עלולה להוביל בתקופה הקודמת לווסת לשינויים קיצוניים במצב הרוח, בצקת ועייפות.
  • אצל נשים הסובלות מנטייה לדיכאון רווחת התסמונת יותר מאשר אצל אחרות. מחקרים מצאו ש-60% מהנשים (בגיל הפוריות) אשר סובלות מדיכאון סובלות גם מתסמונת קדם וסתית.

מה ניתן לעשות

הסימפטומים של תסמונת קדם וסתית גורמים פעמים רבות להיעדרות מהעבודה או מהלימודים, לביטול השתתפות באירועים חברתיים ולשיבוש הקשר עם הסביבה, לרבות הקשר הזוגי. מספר פעולות פשוטות עשויות להפחית את הסימפטומים בצורה משמעותית ולאפשר פעילות שגרתית ללא הפרעה, מבלי 'לעצור את החיים' לכמה ימים בכל חודש.

 

פעילות גופנית - פעילות גופנית סדירה (בעיקר פעילות אירובית) משפיעה לטובה על האיזון ההורמונאלי בגוף ולכן נשים שמקפידות על פעילות גופנית סדירה סובלות פחות מתופעות של רוגז, דיכאון ומתח.

 

תזונה מאוזנת - מומלץ להרבות באכילת מזונות מהצומח (ירקות ופירות טריים) ולצמצם את צריכת הפחמימות מאחר שהן גורמות לשינויים לא רצויים במצב הרוח, לצבירת נוזלים ולתחושת  וכבדות. כמו כן רצוי להגביל את צריכת המלח שמגביר אף הוא צבירת נוזלים ולכן עלול לגרום לבצקת.

 

כדאי להעשיר את התזונה בסידן (טחינה, טופו, סרדינים, יוגורט, תרד), במגנזיום (גרעיני דלעת, קשיו, גרעיני חמנייה, תרד, טחינה), בוויטמין E (גרעיני חמנייה, שקדים, בוטנים, תרד, אבוקדו) ובחומצה לינולאית הנמצאת בריכוז גבוה בשמן תירס ובשמן סויה. מנגן נמצא בשפע בשיבולת שועל, אורז , גרעיני דלעת, אדממה, תרד ואננס.

 

רצוי להגדיל את הצריכה של חומצת האמינו טריפטופאן (אבן בנין של סרוטונין אשר תורם לשיפור במצב הרוח) המצויה בשוקולד מריר.

 

מומלץ להימנע מחטיפים מלוחים, אלכוהול, ממתקים ומשקאות מכילי קפאין. עודף קפאין עלול לגרום לעצבנות ולרוגז ועל כן כדאי להגביל את צריכתו טרם תחילת הווסת.

 

שוקולד

 

נטילת משככי כאבים - משככי כאבים ממשפחת התרופות האנטי דלקתיות שאינן סטרואידיות (דוגמת איבופרופן) עשויים להקל על , בעיקר אם נוטלים אותם מיד עם הופעת הסימפטומים ולא מחכים למצב שהכאב יהיה בלתי נסבל.

 

תרופות מרשם נוגדות דיכאון או כאלו המקלות על נפיחות ובצקת - מספר תרופות מרשם עשויות לסייע בהקלת סימפטומים אלו. כאשר הסימפטומים חמורים או מציקים ומפריעים לתפקוד השוטף כדאי לפנות לרופא.

 

גלולות למניעת  מסוג 'יאז' - אחד האמצעים היעילים למניעת סימפטומים של תסמונת קדם וסתית הוא השימוש בגלולות למניעת הריון מסוג 'יאז' שאושרו הן למניעת הריון והן להפחתת הסימפטומים הקדם וסתיים. אלו מונעות את הפעילות ההורמונאלית הכרוכה במחזור החודשי, מונעות  וכפועל יוצא עשויות להפחית באופן משמעותי את הסימפטומים.

 

את הגלולות רושם רופא הנשים (מדובר בתרופת מרשם) לאחר בחינת התיק הרפואי של האישה. ככלל, מומלץ לכול אישה או נערה שהסימפטומים מפריעים לה לפנות לרופא הנשים כדי שיאתר עבורה פתרון מיטבי.

זימון תור לרופא נשים