קוליק, עווית הבטן, "גזים" - מידע רפואי

Colic

עדכון אחרון 31.01.22

הקדמה

עווית הבטן (בלעז, קוליק) היא תופעה שכיחה בקרב תינוקות רכים. נהוג לכנותה "גזים". עווית הבטן תתבטא בבכי חזק ומתמשך ובתינוק שנדמה שאי אפשר להרגיעו, גם אם הוא בדרך כלל שליו ונינוח.

אחד מכל חמישה תינוקות (20%) יסבול מהתופעה, ששכיחותה זהה בין בנים ובנות. הגורם לעווית הבטן אינו ידוע.

במרבית המקרים תתחיל עווית הבטן בשבועות הראשונים לחיי התינוק ותחלוף מאליה בסביבות גיל 4 חודשים. נדירים המקרים בהם נמשכת תופעת הגזים לאחר גיל חצי שנה.

כל התינוקות בוכים יותר במהלך 3 החודשים הראשונים לחייהם. כיצד קוליק שונה מבכי "נורמלי"?

    • בכי שנמשך יותר מ-3 שעות ביום
    • ההתקפים מתחילים באופן פתאומי, בדרך כלל בשעות הערב
    • התקפים של בכי משמעותי וחזק מהרגיל
    • הבכי מלווה לעתים בשינוי טונוס השרירים של התינוק - הפנים מאדימים, הבטן מובלטת, הרגליים מקופלות לכיוון הבטן, כפות הידיים קפוצות והגב מוקשת
    • בכי שקשה להרגיעו. הבכי יכול לעבור לאחר שהתינוק מעביר גזים או יציאות

יש סיבות נוספות לבכי ממושך אצל תינוק, ומומלץ לזהות קודם כול אם מדובר בבכי הנובע מרעב, עייפות, כאב, רגישויות למזון או סיבה אחרת שניתן לטפל בה.

אף שהגזים גורמים לתינוק ולהוריו סבל נוראי אין מדובר במצב מסוכן או מסכן חיים לתינוק. התינוק ימשיך לאכול ולעלות במשקל בצורה תקינה ולא יגרמו לו תופעות לוואי ארוכות טווח שישפיעו עליו בעתיד.

טרם נמצאה תרופה לגזים. האמצעים הקיימים מיועדים להקלה בלבד ואינם טיפוליים.

סימפטומים

הסימפטום האופייני ביותר לתופעה הוא בכי ממושך ועוצמתי גם אצל תינוקות בריאים ורגועים.

פניו של התינוק מאדימות ומסמיקות, בכיו כועס וחמור וקשה עד בלתי אפשרי להרגיעו. בכי אופייני לגזים יתרחש בדרך כלל בשעות אחר הצהריים המאוחרות או בשעות הערב ועלול להימשך שעות. התינוק עלול לסבול מהתקף גזים לפחות שלוש פעמים בשבוע במשך כשלושה שבועות בממוצע.

חלק מהתינוקות יכווצו את אגרופיהם, יכופפו את ברכיהם לכיוון הבטן ויקשיתו גבם לאחור תוך כדי הבכי.

במקרים מסוימים יתכן בכי חמור ועוצמתי שאינו קשור לעווית הבטן אלא למצבי מחלה או מצבים רפואיים אחרים שדורשים התערבות רפואית מיידית.

 

פנו בהקדם לרופא הילדים או לחדר המיון הקרוב אם:

    • תינוקכם בוכה בכי ממושך בטון חלש וגבוה.
    • גופו של התינוק שמוט כשאתם מרימים אותו.
    • תינוקכם שותה רק כשליש מכמות הנוזלים היומית, מקיא נוזל ירקרק, צואתו דמית והוא מטיל פחות שתן.
    • חום גופו של תינוקכם עולה על 38 מעלות צלזיוס (מתחת לגיל 3 חודשים) או על 39 מעלות צלזיוס (בגילאי 3-6 חודשים).
    • חום גופו של תינוקכם עולה אך כפות ידיו ורגליו קרות.
    • המרפס בראשו של התינוק נפוח.
    • תינוקכם מפרכס.
    • תינוקכם מכחיל או מחוויר.
    • עורפו של תינוקכם נוקשה.
    • תינוקכם סובל מקשיי נשימה, נושם נשימות מהירות או מתאמץ כדי לנשום, נוהם תוך כדי שהוא נושם או אם סרעפתו שוקעת תוך כדי שהוא נושם.
    • גופו של תינוקכם מתכסה בכתמים אדומים-סגולים שעלולים להיות סימן למנינגיטיס (דלקת קרום המוח) או לחיידק טורף.

גזים ולחץ נפשי

הטיפול בתינוק שסובל מגזים עלול להיות קשה מאד מבחינה נפשית עבור הוריו, ובפרט עבור הורים שזהו תינוקם הבכור. באופן טבעי רוצים ההורים להקל על תינוקם ולשפר את הרגשתו. כשמדובר בעווית הבטן מרבית המאמצים עקרים ואינם נושאים פרי.

 

זכרו כי:

    • אינכם אשמים שתינוקכם סובל מגזים.
    • התופעה אינה נגרמת עקב טיפול לקוי, העדר אהבה או דחיה שלכם מצד התינוק.
    • התופעה תחלוף מאליה עם הזמן (בדרך כלל מהר מכפי שמקובל לחשוב).
    • רצוי לנוח ולאגור כוחות. הסתייעו בבני משפחה וחברים בשעות הבכי הקשות. כשתינוקכם ישן נסו גם אתם לנוח.

גורמים

הגורם לתופעה אינו ידוע אך קיימות מסבר סיבות אפשריות.

חלק מהחוקרים סבורים כי תופעת הגזים נגרמת עקב חוסר בשלות של מערכת העיכול של התינוק שמתבטאת ברגישות יתר לחומרים מסוימים בחלב האם או בתרכובת המזון לתינוק. יתכן שמדובר באי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) או ברגישות יתר לחלבוני חלב פרה.

סברה אחרת גורסת כי התופעה היא ביטוי לרגישות נפשית מוגברת של התינוק. מרגע שהחל לבכות מתקשה התינוק לחדול ובכיו מעצים את עצמו.

הגורם היחיד שנקשר בוודאות לתופעה הוא עישון. מחקרים מצביעים על סיכון גבוה פי 2 ללקות בעווית הבטן אצל תינוקות שאימותיהן עישנו במהלך ההריון. עישון גורם לעליה ברמת ההורמון מוטילין במהלך ההריון. לאחר הלידה גורם הורמון זה לקשיי עיכול ולהיווצרות גזים במערכת העיכול של התינוק.

אבחון

כדי להעריך האם תינוקכם אכן סובל מגזים או שמא קיימת בעיה אחרת יברר עימכם רופא הילדים עימכם את אופי הסימפטומים, מועדי הופעתם ומשכם האופייני. רופא הילדים עשוי לשאול אתכם שאלות לרבות:

    • כמות הצואה שמפריש תינוקכם מדי יום. עצירות עלולה אף היא לגרום לכאב בטן חמור ולבכי עז אצל תינוקות.
    • אופי תזונת האם במידה שהיא מניקה. תוצרי פירוק של מזונות כגון מוצרי חלב (בעיקר אלו שמכילים חלב פרה), עגבניות, שוקולד ומשקאות שמכילים קפאין עלולים לעבור לחלב האם ולגרות את קיבתו של התינוק.
    • האם תינוקכם מגהק לעתים תכופות, משתעל או פולט כמויות רבות של חלב בסיום הארוחה? תופעות אלו עלולות להצביע על ריפלוקס.

 

במקרים הבאים עלול רופא הילדים לערוך ברור נוסף:

    • אם הסימנים אינם משתפרים לאחר גיל 4 חודשים.
    • אם חלה החמרה פתאומית.
    • אם תינוקכם אינו מעלה במשקלו ומתפתח בהתאם לצפוי.
    • אם קיימים סימנים נוספים שעלולים להצביע על כך שתינוקכם סובל מריפלוקס.

טיפול

עווית הבטן תחלוף מאליה גם ללא כל טיפול תוך מספר שבועות או חודשים. טרם נמצאה תרופה לגזים. האמצעים הקיימים מיועדים להקלה בלבד ואינם טיפוליים.

תינוקות שונים יירגעו בדרכים שונות. יתכן שתדרשו לנסות מספר שיטות ואמצעים לפני שתמצאו את הדרך היעילה ביותר להרגעת תינוקכם. נסו את האמצעים המוצעים:

  1. החזיקו את התינוק הסובל על הידיים, ערסלו אותו ונסו ללחוץ בעדינות על בטנו. חלק מהתינוקות מעדיפים שיחזיקו אותם על הזרוע כשבטנם לחוצה כלפי מטה. הלחץ שמופעל על הבטן מקל (ככל הנראה) על תחושת הכאב של התינוק.
  2. תינוקות רבים נרגעים באמצעות עיסוי של הבטן. נסו לעסות את הבטן בתנועה מעגלית, עם כיוון השעון. מטרת העיסוי היא לסייע בשחרור גזים ועצם המגע תורם לרגיעת התינוק. עם זאת חלק מהתינוקות אינם נהנים מהמגע ולכן יש להיות קשובים לתגובת התינוק. אם נדמה כי הוא אינו נהנה מהעיסוי יש לחדול.
  3. כופפו את רגליו של התינוק בעדינות לכיוון בית החזה. פעולה זו מסייעת לשחרור גזים.
  4. אצל תינוקות יונקים כדאי לשים לב האם עווית הבטן מחמירה בעקבות אכילה של מזון מסוים על ידי האם. מזונות שידועים כגורמים מחמירים לגזים כוללים כרוב, קטניות, עגבניות, פרי הדר ומוצרי חלב פרה. חלק מהתינוקות מפתחים אי סבילות זמנית לחלבונים או לסוכר (לקטוז) בחלב פרה ובמוצריו ולכן המנעות מצריכת מוצרי חלב במהלך ההנקה עשויה להועיל.
  5. ודאו שתינוקכם אינו אוכל יותר מדי וסובל מבטן נפוחה ומלאה מדי. תופעה זו מאפיינת בעיקר תינוקות שאינם יונקים.
  6. אצל תינוקות שניזונים מתרכובת מזון לתינוקות ניתן להחליף את התרכובת. חלק מתרכובות המזון קלות יותר לעיכול בשבועות הראשונים לחיים בהשוואה לאחרות.
  7. מציצת מוצץ עשויה אף היא להרגיע תינוקות שסובלים מגזים אם כי תינוקות רכים שיונקים מסרבים בדרך כלל 'לקחת' מוצץ ומעדיפים את השד בלבד. אם התינוק סובל הציעו לו לינוק השד כאמצעי הרגעה.
  8. ניתן לרכוש מגוון רחב של אמצעים להקלה על עווית הבטן בבתי המרקחת ובתי הטבע. מרביתם לא הוכחו באופן מדעי כמועילים אולם אפקט הפלצבו עשוי להשיג הקלה משמעותית (בפרט של ההורים המיואשים המוכנים לנסות כל פיתרון). עם התכשירים שנמצאו בכמה מחקרים כמועילים אפשר למנות פרוביוטיקה, קמומיל, שומר ומנטה. התייעצו עם הרופא או הרוקח טרם בחירת תכשיר לתינוקכם. בדקו מהן תופעות הלוואי שלו, ונטרו מקרוב את תגובת התינוק לתכשיר.
למידע נוסף על אי סבילות ללקטוז אצל תינוקות