28 ספטמבר 2020 י' תשרי תשפ"א
מעודכן לתאריך  25.05.2020  באדיבות ה 

סוכרת - מידע רפואי

קידום בריאות במכבי

Diabetes
מעודכן לתאריך  25.05.2020  באדיבות ה 

דיכאון וסוכרת

מהו דיכאון?

דיכאון הוא מצב של הפרעה במצב הרוח הנמשכת לפחות שבועיים.

מאפייני הדיכאון וסימני האזהרה שאליהם יש להתייחס:

  • קשיי ריכוז וזיכרון
  • קשיי שינה, הפרעות בשינה
  • עייפות ואובדן אנרגיה
  • ירידה בתיאבון
  • ירידה בחשק המיני
  • תחושת ערך עצמי ירודה

הקשר בין מחלת הסוכרת לדיכאון

  • מחלת הסוכרת משפיעה לא רק על מצבו הגופני של החולה, אלא גם על מצבו הנפשי ועל מצב הסובבים אותו, ובמיוחד על בני המשפחה הקרובים.
  • חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יחסית לסבול מדיכאון ולפתח סיבוכים רפואיים.
  • קיים קשר דו-כיווני בין דיכאון לסוכרת, לכן חשוב לטפל בשניהם.
  • איתור מוקדם של דיכאון וטיפול מותאם אישית חיוניים לאיזון הסוכרת ולמניעת סיבוכים.

אפשרויות הטיפול בדיכאון

  • טיפול תרופתי אנטי דיכאוני – להפחתת סימפטומים ולשיפור התפקוד.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר מועד – שינוי תפיסת המציאות ותמיכה בהתנהגות חיובית.
שילוב בין שתי הגישות הללו הוא הדרך היעילה ביותר לטיפול בדיכאון ולמניעת חזרתו.

התמודדות עם סוכרת במצבים שוברי שגרה

חגים, טיולים, אירועים משפחתיים ומצבים שאינם בשגרה יוצרים אתגר מיוחד בשמירה על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא. כיצד מתמודדים עם סוכרת במצבים שוברי שגרה אלו?
יש שיישארו בבית ויתנו לאירועים לחלוף לידם, ויש שיחליטו לחרוג מכל הכללים – "הרי חיים רק פעם אחת". כמו בכל דבר, גם כאן ניתן למצוא דרך ביניים מאוזנת להתמודדות.

כללים חשובים שכדאי לאמץ למצבים שוברי שגרה

  1. תכנון מוקדם – לרוב אנחנו יודעים מראש מתי מגיעים ארוחה גדולה, טיול או נופש. השקיעו מעט זמן בחשיבה על האוכל שיוגש. ודאו שיהיה אוכל המתאים לכם. אם אינכם בטוחים שיהיה אוכל שמתאים לכם, הביאו אתכם אוכל מתאים שאתם אוהבים.
  2. הימנעו מתחושת רעב – תחושת רעב חזקה יוצרת את הקושי הגדול ביותר בבחירה נכונה של מזון. דאגו לאכול בזמן. אל תדחו ארוחות. אל תימנעו מאכילה לפני ארוחות גדולות. אם יצאתם לטיול בארץ אחרת או שאינכם יודעים היכן תאכלו את הארוחה הבאה, הביאו אתכם צידה קטנה לדרך, כגון קרקרים מקמח מלא, אגוזים, פירות יבשים וכדומה.
  3. גלוקומטר – בכל מצב חדש היעזרו במדידת הסוכר כדי לדעת מה מצבכם. אל תפסיקו את נטילת התרופות. נסו להימנע מהיפוגליקמיה, ושאו אתכם תמיד מנת סוכר.
  4. פעילות גופנית – שלבו פעילות גופנית גם בימי החופשה והחג. נצלו את ההפוגה מהשגרה להתנסות בפעילות מחוץ לבית.
  5. רוגע ושלווה – נצלו את ההפוגה מהשגרה להכניס מעט שלווה ורוגע לחייכם. הפחתת המתח מדי פעם יכולה להקל עליכם מאוד לשאת בעומס בימי החול.
  6. תיהנו! – אל תוותרו על ההנאות שמזדמנות לכם. אל תימנעו מאוכל שאתם אוהבים או מפעילות שחשובה לכם.