18 דצמבר 2017 ל' כסלו תשע"ח
מעודכן לתאריך  03.06.2012  באדיבות ה 

סוכרת - מידע רפואי

Diabetes

לחיות עם סוכרת

חשוב ללמוד לטפל בסוכרת באופן מיטבי על מנת לאפשר שגרת חיים בריאים ופעילים. תזונה נכונה, פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין יאפשרו אורח חיים תקין וסיכון קטן לפתח סיבוכים.

קבוצות תמיכה

חולים רבים נעזרים בקבוצות תמיכה ובשיחות עם חולים אחרים הנמצאים במצבם. פנו לאגודה הישראלית לסוכרת או לסניף קופת החולים במקום מגוריכם על מנת לברר אודות פעילויות אלו.

תוכניות לימוד

תוכניות לימוד מובנות עשויות לסייע לחולה בהתמודדות עם הסוכרת. קורס מובנה יותאם לצרכיו של החולה, כתלות בסוג הסוכרת ומשך המחלה. כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי קורסים כאלה.

ניטור עצמי

ניטור עצמי של רמות הסוכר בדם מקנה תחושה של שליטה במחלה ומסייע לחולים רבים. כדאי להתייעץ עם הרופא האם ניטור עצמי מתאים למטופל.
קיימות ערכות ביתיות למדידת רמת הסוכר בדם שנותנות תשובה מדויקת בזמן אמת. מומלץ לנהל יומן ובו תוצאות הבדיקות. רישומי היומן יסייעו לרופא להתאים למטופל את הטיפול המיטבי. (חלק מהמכשירים מנהלים באופן ממוחשב יומן שכזה).

הקפדה על תזונה בריאה

בדומה להמלצות עבור כלל האוכלוסייה, יש להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, דלת שומן, דלת סוכר ומלח, עשירה בפירות ובירקות טריים. שמירה על תזונה נכונה היא אבן היסוד של הטיפול בסוכרת.
חשוב לזכור שבמקביל לרשימת האיסורים, מצויים בשפע מזונות רצויים לצריכה.
קיימים מספר גורמים תזונתיים הידועים כמזיקים או כמועילים לחולי סוכרת.
  • עודפי מלח עלולים להעלות את לחץ הדם.
  • אצל חולי סוכרת עם פגיעה כלייתית יכולה דיאטה דלת חלבונים לשפר את תפקוד הכליות.
  • צריכת סיבים תזונתיים תתרום להפחתת העלייה ברמת הסוכר בדם.
 

אכלו הרבה פחמימות מורכבות

  • בחרו במאכלים עשירים בפחמימות מורכבות, בעלי מדד גליצמי
    (glycaemic index) נמוך. מאכלים עם מדד גליצמי נמוך משחררים את האנרגיה לדם באיטיות, ועוזרים לשמור על רמה יציבה של סוכר בדם.
  • הימנעו ממאכלים בעלי מדד גליצמי גבוה, במיוחד בין הארוחות, מאחר שמזונות אלו גורמים לרמת הסוכר בדם לעלות במהירות.
 

אכלו ארוחות סדירות

  • אכלו ארוחת בוקר. קערה של דגנים מלאים, או לחם קלוי עם ממרח ישיבו לגוף את האנרגיה שאבדה במהלך הלילה ויסייעו לכם להתחיל את היום.
  • אכלו ארוחות קלות ובריאות בין הארוחות. הן יכולות להכיל יוגורט, פרי, גבינה דלת שומן עם קרקרים, או ירקות עם מטבל בריא.
  • אל תדלגו על ארוחות.
 

הקטינו את צריכת השומנים הרוויים

  • השתמשו בשעועית ובעדשים כתחליף בריא לבשר בתבשילים.
  • בחרו במוצרי מזון דלי שומן, כמו חלב או יוגורט דלי שומן.
  • בדקו את התוויות שעל מוצרי המזון. הימנעו מלקנות מוצרים שמכילים שומן מחומצן.
  • הימנעו מבשר שמן. בחרו חתיכות קטנות של בשר רזה.
  • הימנעו מאוכל מטוגן, מסעדות של מזון מהיר, מאפים, עוגות, לחמניות וביסקוויטים.
  • צמצמו ככל האפשר את הצריכה של שומן רווי ושומן טראנס. אלו נמצאים בין השאר במאפים, בבורקסים, בבצק עלים ובמרגרינה.
  • המעיטו באכילת מוצרי מזון עתירי כולסטרול.
  • מומלץ לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה-3 שמקורן בדגים מסוימים, ולהעדיף שמן זית או קנולה.
 

הפחיתו את צריכת הסוכרים

גם אם הסוכרת שלכם מאוזנת ורמות הסוכר בדם נמצאות בטווח הרצוי, מומלץ להימנע מאכילת דברי מתיקה או להמעיט בכך ככל האפשר. יש לשים לב לכך שסוכר מצוי במשקאות קלים ובמזונות רבים נוספים. ניתן לצרוך ממתיקים מלאכותיים בהתאם להנחיית הרופא או התזונאי.

איכלו מזון עתיר בסיבים תזונתיים, ירקות ופירות

מומלץ לצרוך מוצרים עשירים בסיבים תזונתיים כמו קמח מלא, דגנים מלאים, קטניות, פירות (בהגבלה, מאחר שאלו עתירי סוכרים) וירקות (רצוי עם הקליפה). מותר לאכול עד 3 מנות פרי ביום, אולם לא בבת אחת ולא כקינוח, אלא בין הארוחות.
סיבים תזונתיים מסיסים הם בעלי כושר ספיחת מים ומאטים את ספיגת הפחמימות. על כן הם מונעים עליות חדות ברמת הסוכר בדם. סיבים מסיסים אף תורמים להפחתת הכולסטרול בדם.

שתו הרבה והימנעו מצריכה מוגזמת של אלכוהול

  • שתו מים ומשקאות בריאים אחרים במהלך היום.
  • אל תגיעו למצב של התייבשות. תמיד שאו עימכם בקבוק מים. תחושת הצמא מגיעה מאוחר מידי כשהגוף כבר סובל מהתייבשות. חולי סוכרת חשופים במיוחד לסכנת התייבשות בגלל השתנת היתר בזמן שאינם מאוזנים.
  • אל תגזימו בשתיית אלכוהול. חולי סוכרת חייבים להיזהר משנה זהירות בשתיית אלכוהול. אין לשתות מהר מידי, ואין לשתות על קיבה ריקה. שתיית אלכוהול עלולה לגרום להיפוגליקמיה ולהיפרגליקמיה. עם זאת, כל עוד הסוכרת מאוזנת ובהתאם להנחיות הרופא ניתן לשתות אלכוהול בצורה מתונה. שתיית כוס יין אחת ביממה עשויה אף לשפר את בריאותכם. אם אתם שותים באופן קבוע, קבעו מספר ימים בשבוע בהם לא תשתו כלל.
 

הימנעו ממלח נתרני

יש קשר ישיר בין צריכת נתרן ליתר לחץ דם. ההמלצה לחולי סוכרת, כמו גם לשאר האוכלוסייה, היא לצמצם את צריכת המלח הנתרני ככל שניתן. מומלץ לצרוך מלח דל נתרן או מלח שאינו מכיל כלל נתרן. חולי סוכרת שסובלים מיתר לחץ דם חייבים להפחית את כמות המלח שהם אוכלים. במידת הצורך, כדאי להתייעץ עם תזונאי.

דיאטה דלת חלבונים

על חולי סוכרת הסובלים מנזק כלייתי להמעיט בצריכת חלבונים, כדי שלא להכביד על הכליות. חשוב להתייעץ בנושא עם תזונאי מומחה, על מנת שלא להגביל את צריכת החלבונים יתר על המידה.

הפחיתו את משקלכם

השמנה היא מהגורמים העיקריים לסוכרת (בעיקר סוכרת סוג 2). עודף משקל גורם לתנגודת לאינסולין ומעלה את לחץ הדם. אנשים בעלי משקל יתר חייבים לצמצם את כמות הקלוריות היומית שהם צורכים, ולהפחית כ- 5-10% ממשקלם. הפחתת המשקל תשפר את איזון רמת הסוכר בדם, תתרום לירידה ברמת השומן בדם ותקטין את הסיכון ללקות במחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי. ירידה במשקל תורמת לשיפור ההרגשה הכללית ומעלה את איכות החיים.
ככל שהמחלה מתקדמת כך גובר הקושי לרדת במשקל. לכן כדאי לטפל בהשמנה מוקדם ככל שניתן.

הקפידו על פעילות גופנית

פעילות גופנית חשובה במיוחד לחולי סוכרת. שילוב של פעילות גופנית, תזונה בריאה וטיפול תרופתי מתאים, מסייעים לאיזון רמות הסוכר בדם ומונעים סיבוכים ארוכי טווח, דוגמת מחלת לב. קיימים מחקרים רבים המראים שפעילות גופנית משפרת את השליטה בסוכרת.
הפעילות הגופנית המומלצת ביותר היא הליכה, שתדירותה ורמת הקושי שלה תיקבע בהתאם ליכולתו האישית של החולה. במקרה שאין ביכולת החולה לבצע הליכה כפעילות גופנית סדירה, יש להיוועץ ברופא המטפל כדי להתאים פעילות חלופית.
במכוני הפיזיותרפיה של מכבי ניתן לקבל יעוץ פרטני מיועץ לפעילות גופנית, שיתאים עבורכם תוכנית פעילות אישית.

התמודדות עם דיכאון

כל חולה במחלה כרונית, ובכלל זה סוכרת, עלול לחוות תחושות של חרדה ודיכאון. לחולי סוכרת סיכון גבוה פי 2 בהשוואה לכלל האוכלוסייה לחלות בדיכאון. במידה שאתם חשים צורך בתמיכה נפשית, פנו להתייעצות עם רופא המשפחה.

עזרה כלכלית

חולי סוכרת זכאים להטבות מטעם המוסד לביטוח לאומי ואף במס הכנסה. אלו נקבעות על פי אחוזי הנכות שנעים מ 0% ועד 100%, בהתאם למידת החומרה של המחלה.

בדיקות ראשוניות ותקופתיות

אם הובחנתם כחולי סוכרת, הקפידו על ביצוע הבדיקות והטיפולים התקופתיים שיותאמו עבורכם על ידי הרופא המטפל, ובכלל זה:
  • מעקב שגרתי אצל רופא המשפחה.
  • מעקב אצל אחות סוכרת בסניף קופת החולים. האחות והרופא ישתפו פעולה כצוות הטיפול הקבוע.
  • במקרים הבאים יש צורך במעקב אצל רופא מומחה לסוכרת:
    • מטופלים באינסולין.
    • חולי סוכרת סוג 1 שאינם מאוזנים.
    • מטופלים שסובלים מסיבוכי המחלה.
    • מטופלים שסובלים ממחלות נלוות לסוכרת.
    • חולים עם סוכרת שאינה מאוזנת.
  • ביצוע בדיקת המוגלובין מסוכרר מספר פעמים בשנה, בהתאם להנחיית הרופא המטפל.
  • ביצוע בדיקת עיניים אחת לשנה, או בהתאם להנחיית הרופא.
  • קבלת יעוץ וטיפול תזונתי מתזונאי שמומחה בחולים סוכרתיים. הלה יתאים תפריט עבור החולה, ויסייע לו לבצע שינויים נדרשים בתזונה.
 

עבודה ופנאי לצד הסוכרת

העובדה שלקיתם בסוכרת מחייבת אמנם שינוי והתאמה של אורח החיים בהתאם למגבלות שמכתיבה המחלה, אך אין משמעות הדבר שיש צורך לוותר ויתור גורף על הנאות החיים.
צורות הטיפול המתקדמות גמישות דיין כדי לאפשר אורח חיים תקין הן במקום העבודה והן בשעות הפנאי. בצד שינויים בתזונה, הקפדה על פעילות גופנית והימנעות מעישון, ניתן לקיים כמעט כל עיסוק או תחביב, לרבות יציאה לטיולים ולחופשות, ניהול חיי משפחה לכול דבר ועניין וחיי חברה מלאים ומהנים.

טיפים לחיים עם סוכרת

  1. הצטיידו תמיד בכרטיס אישי שמזהה אתכם כחולי סוכרת. יש לדאוג לכך שהכרטיס יימצא עמכם כל הזמן ובכל מקום. הכרטיס צריך לכלול את רשימת התרופות לסוכרת שאתם מקבלים.
  2. טסים לחו"ל?
    • לפני טיסה לחו״ל כדאי לתרגם את כרטיס הזיהוי לשפה לועזית, רצוי לשפת ארץ היעד. בנוסף לכרטיס הזיהוי יש להצטייד בתרופות הכרחיות, בגלוקומטר וב"סטיקים". כדאי להיוועץ ברופא ולקבל את אישור חברת התעופה טרם רכישת הכרטיס.
    • עבור כל נסיעה לחו״ל יש לארוז שתי ערכות אינסולין ולפזרן בשני תיקים נפרדים, למקרה של אובדן או גניבה. חשוב להעלות את שני התיקים למטוס (מטען יד) ולא לשלוח אותם בבטן המטוס כיוון שבין השאר אין הטמפרטורה שם מבוקרת.
    • חשוב להצטייד במכתב באנגלית המסביר כי אתם חולי סוכרת שחייבים לשאת אינסולין, מחטים, דוקרנים או משאבה, שעלולים לצפצף במערכות הגלאים בשדות התעופה.
  3. כדאי לבצע פעילות גופנית סדירה וקבועה ולצעוד צעידה קצובה כ- 30 דקות ביום.
  4. מומלץ לאכול מוצרי מזון מופחתי סוכר שנושאים את תו האגודה הישראלית לסוכרת (מגן דוד אדום שבתוכו כתוב 'האגודה הישראלית לסוכרת'). נוכחות התו אינה פוטרת אתכם מהצורך למלא אחר הנחיות הטיפול האישיות שקבלתם.
  5. יש להרבות באכילת מוצרים שמכילים סיבים תזונתיים ולשתות הרבה מים.
  6. כדאי להקפיד על בדיקת עיניים לפחות פעם בשנה, או לפי המלצת הרופא.
  7. יש לבצע בדיקת שתן אחת לשנה, לגילוי מוקדם של נזק לכליה.
  8. מומלץ לרכוש גרביים ללא תפרים המיועדים לסוכרתיים (בנוסף למדרסים) על מנת להפחית התפתחות שלפוחיות ומפגעים אחרים בכפות הרגליים.
  9. יש להימנע מעישון ובכלל זה גם מעישון פסיבי. חולי סוכרת מועדים יותר מאחרים לנזקי העישון.
 

ההתמודדות עם סוכרת בעת הריון

אם יש לך סוכרת ואת בהריון, את עלולה להיות מוטרדת לגבי ההשפעה של הסוכרת עלייך ועל היילוד. הסוכרת מהווה גורם שדורש התייחסות במהלך ההריון.
האתגר החשוב ביותר הוא לשמור על רמת הסוכר בדם תחת שליטה הדוקה, במיוחד טרם הכניסה להריון ובמהלך שמונת השבועות הראשונים, כשהתינוק בשלבי התפתחותו הראשוניים.
כמו כן עלייך:
  • לבדוק את התרופות שאת נוטלת. יש תרופות (בעיקר לטיפול בסוכרת מסוג 2) שאינן מומלצות לשימוש בעת הריון כיוון שעלולות לפגוע בעובר. יתכן שתיאלצי לעבור לזריקות אינסולין.
  • ליטול מינון גבוה יותר של חומצה פולית (Folic acid). חומצה פולית מסייעת במניעת התפתחות של מומים בתעלת השדרה של העובר. לכל אישה בריאה שמתכננת כניסה להריון מומלץ ליטול חומצה פולית במינון של 400 מיקרוגרם, שעה שלנשים חולות סוכרת מומלץ מינון של 5 מיליגרם (מ"ג) ביום.
  • לעבור בדיקת עיניים. פגיעה ברשתית העין (Retinopathy) שמשפיעה על כלי הדם בעין היא סיבוך שמופיע אצל רבים מחולי הסוכרת. הריון גורם לעליה בלחץ התוך עיני בכלי הדם הקטנים שבעין, ולכן חשוב לטפל במצב עוד טרם הכניסה להריון.
  • לערוך את בדיקות מעקב ההריון במרפאה מתאימה. בדרך כלל מעקב ההריון יבוצע במסגרת המרפאות להריון בסיכון גבוה. הרופא וצוות מכון הסוכרת יוכלו לעזור ולייעץ לך.