אחיזה נכונה בעיפרון

עדכון אחרון 30.12.20

האם ילדכם אוחז בעיפרון כמו שצריך?

ברוב המקרים האחיזה תקינה, גם אם אינה מוכרת. כמה סוגי אחיזה קיימים וכיצד תומכים בילדכם.

לא פעם, אנחנו כהורים מלאי חששות ביחס להתפתחות התקינה של הילדים שלנו, במיוחד לכל מה שקשור להכנה לקראת בית הספר, כמו למשל אם אחיזת העפרון נכונה ואיך הדבר ישפיע על המשך דרכו בלימודים. החדשות הטובות הן שברוב המקרים האחיזה תקינה, גם אם היא אינה מוכרת לכם או נראית קצת מוזרה.

 

אופן אחיזת העיפרון עשוי להשתנות מילד לילד ואין אחיזה אחת שהיא הנכונה. מה שחשוב זה שהאחיזה תהיה יעילה. כאשר הילד שולט בעיפרון, מתפקד אתו טוב ולא מתעייף, לא באמת צריך לשנות דבר.

 

לעומת זאת, אם הילד מראה סימנים של  או נמנע מפעילויות כמו ציור, הדבר יכול להעיד על חוסר התנסות או על הרגלים לא נכונים, וזה מצריך תשומת לב מיוחדת. המטרה היא שילדכם ישיג תוצאה טובה ללא התעייפות או  ביד.

 

האחיזה המוכרת לכם היא כנראה אחיזה הנקראת 'שלוש אצבעות'. אך חוץ ממנה, כל אחיזה שבה קיימת תנועתיות של האצבעות היא בעצם אחיזה תקינה, גם אם היא נראית שונה כמו למשל:

 

  • אחיזת ארבע אצבעות
  • אחיזה שבה העיפרון ממוקם מתחת לאצבע השנייה
  • או אחיזת אגודל

 

אחיזות לא תקינות הן אחיזות בהן האצבעות מקובעות ללא תנועה כמו למשל:

 

  • אחיזת אגרוף
  • אחיזת מברשת
  • אחיזה צידית
  • או אחיזה בה האצבעות מוחזקות ישרות וללא תנועה

 

במצבים כאלה ובמיוחד אם הילד מתעייף או נמנע מציור, חשוב לתת את הדעת על הנושא ולעבוד על שיפור אחיזת העיפרון. בכל מקרה, עודדו את ילדכם לצייר באופן חופשי, לצבוע ולהתאמן על עבודה יותר מדויקת, כפי שיידרש ממנו בעתיד בבית הספר.

 

תמיד תזכרו שבסופו של דבר המטרה היא תחושת ההצלחה של הילד וזה מה שיביא אותו לרצות להמשיך ולהתנסות.

שיפור אחיזת העיפרון

כאשר אנחנו מעירים לילד שישנה את אחיזתו בעיפרון ההערה עצמה לא תמיד מסייעת. בסרטון זה תכירו טכניקות אחרות שעלולות לסייע.

כולנו מאוד רגישים לילדים שלנו, ולפעמים אנחנו או הגננת שמים לב לאחיזה לא נכונה של העיפרון או של צבע. במצבים כאלה כשהילד אוחז בצורה לא יעילה, הוא אינו מצליח להשיג תוצאה טובה ומתעייף מהר מדי מהציור. יחד עם זאת, כאשר אנחנו מעירים לילד שישנה את האחיזה, זה בדרך כלל לא עובד. הוא הרי לא יודע איך להחזיק עפרון בצורה טובה לבד או לתקן את האחיזה בעצמו, ולכן כל הערה מצידכם עלולה לגרום לעוד תסכול ומכאן להתנגדויות.

 

כדי לנסות לעקוף את האמירה "תחזיק טוב" ולגרום לו להחזיק את הצבע בצורה טובה יותר, אנו יכולים ללמד אותו לאחוז באמצעות דימוי, כמו להסתכל על היד והעיפרון כעל דמותו של פינוקיו המורכב משתי עיניים, אף ארוך ופה.

 

טכניקה נוספת שתוכלו לנסות בבית ושתעזור לילדכם להגיע לאחיזה טובה היא ציור עם צבעים קצרים. שברו צבעים לאורך של 2- 3 ס"מ וכך הצבע יתאים לגודל היד של הילד והאחיזה תשתנה בהתאם.

 

תמיד זכרו שהמטרה היא תחושת ההצלחה של הילד שתביא אותו לרצות להמשיך ולהתנסות.