06 דצמבר 2021 ב' טבת תשפ"ב
עדכני לתאריך  24.11.2021 

שירותים מותאמים עבור אנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה

מידע אודות שירותי מכבי המותאמים לאנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה, כמו גם אודות זכויות והטבות לחברי מכבי ברכישת אביזרי עזר לראייה ובביצוע מגוון טיפולים.
עדכני לתאריך  24.11.2021 

קבלת מידע חיוני בדוא"ל

חברי מכבי עם מוגבלות בראייה ובקריאה זכאים לשירותים מיוחדים:
  • קבלת חומרי מידע חיוניים בדוא"ל, בפורמט דיגיטלי הנגיש לתוכנת הקראה לעיוורים ומאפשר גם התאמה של התצוגה באמצעות כפתור נגישות.
  • חדש! הדבקת מדבקה בכתב ברייל על כרטיס החבר של מכבי על מנת להקל על זיהויו.

מה עליך לעשות?

כדי ליהנות משירותים המותאמים לאנשים עם מוגבלות בראיה, ודאו שבתיק האישי שלכם נרשמה הערה בדבר מוגבלות בראיה.

איך נרשמים לשירות?

זימון וביטול תורים ובירור מידע

 מוקד השירות הטלפוני של מכבי שירותי בריאות, "מכבי ללא הפסקה", זמין ונגיש לכלל החברים, לרבות אנשים עם מוגבלויות. לפנייה למוקד חייגו 3555* או 1700-50-53-53.
שירות המענה הקולי זמין בכל שעות היממה, ובאמצעותו ניתן לקבל מידע בנושאים מגוונים ולזמן תורים לשלל שירותי מכבי. בין הנושאים עליהם ניתן מידע במוקד: זכויות חברי מכבי, פרטי מרכזים רפואיים ברחבי הארץ וייעוץ על ידי אחיות.
מוקד המידע ומוקד האחיות פעילים בכל ימות השנה ובכל שעות היממה. מוקד זימון התורים פעיל בימים א'-ה' ברציפות בכל שעות היממה, בימי ו' עד השעה 13:00 ובימי שבת מתחדשת פעילותו שעה לאחר צאת השבת.

כלב נחייה וחיות שירות

אדם עיוור הנעזר בכלב נחייה או בחיית שירות זכאי להיכנס עם חיית השירות למתקני מכבי ולבתי המרקחת של מכבי פארם.
אם החיה איננה כלב, על האדם להציג תעודה או סימן המעיד על היותה חיית שירות.
סימנים לחיית שירות (עד שיהיו תעודות מוכרות על פי דין למאלפי חיות שירות בישראל):
  • תעודה מגוף מוסמך בחו"ל
  • הדגמה מה החיה עושה כדי לסייע לאותו אדם
  • הצגת שימוש בעזרים מיוחדים לחיה עם שם הארגון המאלף
  • מכתב מטעם המאלף שמסביר מי הגוף המאלף ואילו פעולות הוכשרה החיה לבצע בעבור אותו אדם עם מוגבלות
 

כיצד עמדות "מכבי לי" נגישות לי?

עמדות "מכבי לי", המצויות בתוך מתקני מכבי ובחלקן החיצוני, מאפשרות קבלת מידע אישי (הן רפואי והן מנהלתי) בשירות עצמי. כל העמדות מכילות שקע לחיבור אוזניות עבור אנשים עיוורים ואנשים עם מוגבלות בראייה ובקריאה המעדיפים קבלת הנחיות קוליות. ההנחיות בעמדות "מכבי לי" ניתנות בארבע שפות: עברית, רוסית, צרפתית וערבית. השירות עצמו ניתן בשפה העברית.
למידע נוסף על עמדות מכבי לי >

זכויות והטבות בנושא עיניים

חברי מכבי זכאים להנחות ברכישת אביזרי עזר לראייה ולקריאה ובביצוע מגוון טיפולים עיניים, כמו גם להטבות ומבצעים בכל סניפי רשת חנויות ומכוני האופטומטריה "מכבי ממבט ראשון".
Orcam מכשיר עזר לקריאה ולראייה
מצלמה זעירה שמאפשרת קריאת טקסט, זיהוי פנים וצבעים ועוד.
משקפיים טלסקופיים ומיקרוסקופיים
משקפיים המסייעים לאנשים עם בעיות ראייה בביצוע פעולות יומיומיות.
משקפי ראיה למבוגרים
חברים עם בעיות ראיה זכאים לכיסוי חלקי עבור עדשות מפלסטיק.
אורתופטיקה
תרגילי עיניים לטיפול בבעיות של ראייה ותיאום תנועות העיניים.
 

טיפים לקבלת טיפול רפואי טוב

  • רוצה לבקר אצל רופא או מטפל חדש? לפני זימון התור מומלץ להתקשר למרפאה ולוודא כי לרופא או המטפל שאליו תגיע יש ניסיון עם אנשים עם מוגבלות בראייה.
  • רצוי לבדוק אם יש אפשרות להאריך את זמן המפגש עם הרופא, במקרה שיש לך קושי שמצריך זמן נוסף.
  • לפני הביקור כדאי ליצור קשר עם המרכז הרפואי, המכון או המרפאה על מנת לברר אילו התאמות ועזרי נגישות קיימים במקום.
  • מומלץ להגיע לטיפול עם חבר או מלווה שיכול לסייע לך ולשמש עבורך מקור תמיכה.
    • אפשר לבקש מהמלווה לרשום הערות שנאמרו במהלך הפגישה, כדי לעזור לך לזכור פרטים חשובים.
    • חשוב לוודא שהמטפל יודע שהמלווה אינו אפוטרופוס שלך וכל התקשורת צריכה להיות מופנית אליך.
    • רצוי לבקש מהמלווה להיכנס לחדר הבדיקה עמך. אם המלווה התבקש לעזוב את החדר, אפשר לשאול מה הסיבה לכך.
    • אם יש לך צורך בעזרה במעבר למיטת הבדיקה או בהסרת בגדים, כדאי לשאול אם המלווה רשאי לעזור לך או אם קיים נוהל אחר לסיוע.
 
 חלק מהטיפים נלקחו מתוך הנחיות שפורסמו על ידי הארגון העולמי למוגבלויות (WID) ב-2011
 Training Tools for Health Care Providers, Disabled and Advocates on Culturally Competent Care and Compliance with Disability Law - published 2011