17 אוגוסט 2018 ו' אלול תשע"ח
מעודכן לתאריך  13.05.2018 
מעודכן לתאריך  13.05.2018 

צום הרמדאן

המלצות תזונתיות ומידע לגבי נטילת תרופות במהלך הצום. וגם – איך לנצל את ההזדמנות לגמילה מעישון?

לצמים בחודש הרמדאן מומלץ להימנע ממזונות עתירי מלח ומשקאות ממותקים ולהקפיד על שתייה מרובה של מים ועל תזונה עשירה בפירות וירקות, בחלבון ובדגנים מלאים. לאנשים הנוטלים תרופות ולחולים במחלות כרוניות מומלץ להתייעץ עם רופא לפני תחילת הצום.
במהלך חודש הרמדאן, שיתחיל השנה ביום 15.05.2018, מוסלמים רבים בישראל וברחבי העולם יקיימו את מצוות הצום משעות השחר ועד השקיעה. על מנת לשמור על בריאות הגוף במהלך צום הרמדאן יש להקפיד על תזונה נכונה לפני הצום ואחריו.

המלצות תזונתיות למי שצם ברמדאן

בסעודת שבירת הצום, ה"איפטאר", שנערכת לאחר השקיעה, חשוב לאכול לאט ובהדרגה. אכילה איטית תתרום לתחושת שובע ותמנע עומס על הגוף לאחר צום ממושך.
לפני הצום מומלץ לאכול מזונות שמעניקים תחושת שובע ממושכת ולהימנע ממזונות שעלולים לעורר תחושת צימאון.

ממה עדיף להימנע?

  • משקאות ממותקים וקינוחים המכילים כמות גדולה של סוכר מעוררים הפרשת אינסולין מוגברת שמעצימה את תחושת הרעב.
  • שימוש עודף במלח וצריכה של מזונות עתירי מלח כמו זיתים, חמוצים, גבינות מלוחות, חטיפים, פיצוחים קלויים, נקניקים ודגים מעושנים, עלולים לעורר תחושת צמא.
 

מה כדאי לאכול ולשתות?

  • רצוי להקפיד על שתיה מרובה של מים לפני, אחרי ובמהלך הארוחות.
  • כדאי להרבות בירקות ובפירות עשירים במים כמו מלון או אבטיח, שמהווים תחליף בריא לממתקים וקינוחים עתירי סוכר.
  • לפני הצום מומלץ לאכול מזונות דלי שומן ועשירים בחלבון, כמו דגים, ביצים, עדשים ואגוזים, אשר תורמים לתחושת שובע ממושכת.
  • מומלץ לשלב בתפריט מזונות שמכילים פחמימות מורכבות ועשירים בסיבים תזונתיים, אשר שומרים על רמת סוכר מאוזנת בדם ומעניקים לגוף אנרגיה לאורך זמן. ברשימה זו נמנים דגנים מלאים כמו לחם שיפון, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, קוסקוס מלא, פסטה מקמח מלא, כוסמת וקינואה.
חברי מכבי שמצבם הרפואי מצריך טיפול תזונאי יכולים לקבוע פגישת ייעוץ עם דיאטנית ולבנות תכנית אישית לתזונה מתאימה בחודש הרמאדן, תוך התחשבות בגילם ובמצבם הבריאותי.
לפירוט הזכאות המלאה>


נטילת תרופות בחודש הרמדאן

ישנם סוגי תרופות שניתן ליטול במהלך הרמדאן מבלי להפר את הצום.
לרשימת התרופות באתר משרד הבריאות>

הפסקה של נטילת התרופות או שינוי של זמני הנטילה עלולים להשפיע על בטיחותן של תרופות מסוימות ולפגוע ביעילותן ולכן יש לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ לגבי נטילת תרופות במהלך הרמדאן. ניתן לשלוח שאלה מבלי להגיע למרפאה דרך שירות בקשות מהרופא ב-Online>
לחולים אשר צריכים ליטול תרופה במהלך היום מומלץ להתייעץ עם הרופא או הרוקח - לעתים ישנם פתרונות חלופיים שיאפשרו ליטול את התרופה מבלי להפר את הצום, למשל תרופות בעלות שחרור מושהה.
לחולים במחלות כרוניות ובייחוד חולי סוכרת, יתר לחץ דם, אפילפסיה, מחלות לב ואי ספיקת כליות וכבד מומלץ לקבוע תור עם הרופא המטפל לפחות חודש לפני תחילת הצום ולהתייעץ עמו לגבי שינויים אפשריים בטיפול התרופתי במהלך הצום.
לזימון תור ללא סיסמא
 

מפסיקים לעשן בחודש הרמדאן

צום הרמדאן מהווה הזדמנות מצוינת לגמילה מעישון. לאחר חודש שלם שבו הצלחתם לא לעשן במשך רוב שעות היום, הגמילה נעשית קלה יותר.
חברי מכבי יכולים להשתתף בסדנאות גמילה מעישון ברחבי הארץ – ללא עלות. הירשמו לסדנת גמילה מעישון >
בנוסף, מכבי מציעה שירות ייחודי: ייעוץ וליווי טלפוני לגמילה מעישון עם יועצים המלווים את תהליך הגמילה ומעניקים תמיכה, כלים יישומיים וטכניקות להפסקת עישון . שירות זה הוכח כיעיל במדינות רבות ברחבי העולם וניתן לחברי מכבי ללא תשלום.
למידע על הייעוץ הטלפוני לגמילה מעישון>
 

נשים בהריון ברמדאן

ההמלצה הרפואית לנשים בהריון ולנשים מיניקות היא להימנע מצום. לנשים הבוחרות לצום מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים ועל ארוחות מזינות לפני ואחרי הצום.
בנוסף, מומלץ להתייעץ עם רופא נשים בטרם תחילת הצום. לאיתור רופא נשים וזימון תור ללא סיסמה >
  • סימני אזהרה המחייבים את הפסקת הצום: ירידה בתנועות העובר, חולשה קיצונית, סחרחורת, בחילה והקאות.
 
מכבי שירותי בריאות מאחלת לכם רמדאן כרים!