טיפוח במהלך ההריון

טיפוח ופינוק במהלך ההריון: מה צפוי, כדאי וממה להימנע

השינויים המתחוללים בגופך יביאו לשינויים בעורך, שיערך וציפורנייך, ואיתם יגיעו לאזנייך גם מגוון דעות על טיפולים מותרים ואסורים לאישה ההרה. עשינו עבורך סדר בשמועות, באיסורים ובהמלצות לטיפוח הגוף בחודשי ההריון.

שינויים בעור במהלך ההריון

סימני מתיחה, פצעים וגרד

אצל כ- 90% מהנשים ההרות יופיעו במהלך  סימנים אדומים תת עוריים באזור השדיים, הירכיים והבטן. שכיחותם של אלו עולה תוך כדי גדילת הבטן ומתיחת העור. התופעה נקראת Striae gravidarum ומכונה סימני מתיחה. אלו נגרמים עקב שינויים במידת הגמישות של סיבי הקולגן והאלסטין שאחראים על חוזק וגמישות העור אך לא קיים כל קשר בין הופעתם למידת המתיחה של העור עצמו.
למרבה הצער סימנים אלו קבועים ואינם נעלמים בסיום ההריון. יחד עם זאת נוטים סימני המתיחה לדהות עם הזמן והופכים לבעלי גוון כסוף ובהיר. לעתים עלולים סימני המתיחה לגרום לגרד. אצל כ- 2% מהנשים ההרות יתפתח גרד טורדני ועקשני במיוחד. התופעה קשורה בעליה בריכוז חומצות המרה במהלך השליש השלישי להריון. במקרים חמורים עלול הגרד להיות מלווה בגוון עורי צהבהב.

 

הטיפול המומלץ: על מנת להקל על חומרת התופעה רצוי להשתמש בקרם לחות עשיר, להימנע משימוש בסבון שמייבש את העור ולהעדיף שמני אמבטיה (דוגמת אמול או בלנאום הרמל) שמשמנים את העור בעדינות. אם הגרד ונעשה בלתי נסבל מומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול.

 

בעיית עור ייחודית לתקופת ההריון היא הופעתן של קשריות ונגעים אדמומיים ומגרדים (המכונים רבדים 'אורטיקאריאליים'). המחלה מתבטאת בנגעים אדומים ומגרדים ביותר שמופיעים לאורך סימני המתיחה בבטן ובירכיים. מחלה זו תופיע בעיקר במהלך השליש השלישי להריונן של נשים בהריון ראשון ויתכן שהופעת הרבדים קשורה בלחץ נפשי מוגבר ובחרדה.

 

הטיפול המומלץ: מריחת משחות המכילות סטרואידים שניתנות עם מרשם רופא בלבד. תוך ימים ספורים לאחר  יחלפו הנגעים והגרד. במרבית המקרים לא תחול הישנות של התופעה בהריונות הבאים.

הפס השחור ומסכת הפרפר

רמת המלנין בעור עולה בתקופה ההריון. מלנין הוא ההורמון שאחראי למידת הכהות של עור הגוף ולכן עליה ברמתו עלולה לגרום להתכהות של העור ושל עטרת הפטמה ולהופעת שומות ונמשים.
אצל חלק מהנשים ההרות מופיע פס כהה במרכז הבטן שעולה מאזור הערווה ועד לטבור. פס זה מכונה linea negra ('הפס השחור') אם כי צבעו נוטה יותר לחום מאשר לשחור. במרבית המקרים יעלם הפס מספר שבועות לאחר הלידה.

 

על פניהן של נשים הרות רבות ובעיקר אצל נשים בעלות עור כהה ונשים שחשופות מאד לשמש עלולים להופיע כתמים חומים על הלחיים, באזור המצח או סביב אזור העיניים. תופעה זו מכונה 'מסכת ההריון (Chloasmamelasma ) והיא בעלת צורה אופיינית של כנפי פרפר שנפרשות מכיוון האף כלפי הלחיים והמצח. כמו הפס השחור גם מסכת הפרפר נעלמת לרוב תוך מספר שבועות לאחר הלידה.

 

הטיפול המומלץ: הקפידי להגן על עורך מפני קרני השמש במהלך ההריון. אם בסיום ההריון לא חלה הטבה במידת הפיגמנטציה בעור מומלץ לפנות לרופא עור לצורך התאמת טיפול. טיפול בתופעות הפיגמנטציה עשוי לכלול משחות להבהרת העור וכן קילוף כימי עדין (פילינג) של העור (בעיקר במקרים קשים יותר). קראי כיצד להגן על עורך מפני נזקי השמש >

 

טיפוח ופינוק במהלך ההריון

שינויים בשיער במהלך ההריון

צמיחה מואצת בהריון ונשירה לאחר הילדה

פעמים רבות דווקא שיערן של נשים הרות 'מרוויח' מתקופת ההריון. אצל חלק ניכר מהנשים השיער נראה מלא, מבריק ובעל מראה זוהר במהלך תקופת ההריון. במהלך ההריון פוחת קצב הנשירה הטבעי ואילו יותר זקיקי שיער נמצאים בשלב הצמיחה (הודות לעליה ברמתם של ההורמונים  ופרוגסטרון). לעתים עלולה התופעה להיות דווקא בעייתית. נשים שעירות עלולות לסבול משיעור יתר בכל אזורי הגוף במהלך ההריון.
לאחר הלידה חלה ירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון שבעקבותיה מספר רב של זקיקים עובר למצב מנוחה. לכן נשירת שיער מוגברת אופיינית לתקופה שלאחר הלידה אך מדובר בתופעה זמנית בלבד. כחצי שנה לאחר הלידה חוזר השיער בדרך כלל לצפיפותו טרם ההריון, אם כי אצל נשים בעלות נטייה משפחתית לשיער דליל עלול השיער שלא לחזור למצבו טרם ההריון אלא להישאר דליל גם לאחר סיום ההריון והלידה.

 

הטיפול המומלץ: על מנת לצמצם את חומרת הנשירה ניתן להשתמש בתוספי מזון המכילים  אך יש לשקול את נטילתם במהלך תקופת ההנקה.

צביעת שיער

על אף האמונה הנפוצה, אין כיום ממצאים המראים כי לצבע לשיער השפעות שליליות על העובר, מאחר שממילא רק כמויות מועטות מהצבע מגיעות לקרקפת של האם. עם זאת, במהלך ההריון תיתכן רגישות מוגברת לריחות ולכן ריחם החריף של החומרים הכימיים בצבעי השיער עלול להפריע לאם.

 

הטיפול המומלץ: בעת צביעת השיער מומלץ להקפיד על אוורור מרבי של החדר.

הסרת שיער

לשם הסרת שיער גוף במהלך ההריון, מומלץ להשתמש בשעווה ולא בתכשירים כימיים להסרת שיער שעלולים להכיל כימיקלים שונים. ההסתייגות היחידה במקרה זה היא לגבי נשים הסובלות מדליות ברגליים, אצלן הסרת שיער בשעווה אינה מומלצת. בטיחותם של טיפולי לייזר להסרת שיער במהלך ההריון אינה ידועה. בנוסף, עדיף להימנע מטיפולי אלקטרוליזה ('מחט חשמלית'), מאחר שהם כרוכים בהעברת זרם חשמלי ועלולים לסכן את העובר.

 

הטיפול המומלץ: ניתן להשתמש בשעווה להסרת שיער, למעט בקרב נשים הסובלות מדליות ברגליים עבורן השימוש בשעווה אינו רצוי (מאחר שעלול להחמיר את הדליות).

שינויים בציפורניים במהלך ההריון

השינויים ההורמונליים בתקופת ההריון מאיצים את קצב גדילת הציפורניים, אך אצל חלק מהנשים ההרות מתבטאת הצמיחה המהירה גם בציפורניים דקות וחלשות הנוטות לסדיקה ושבירה מוגברת.

 

הטיפול המומלץ: טבילת הציפורניים בשמן זית או בתמיסת מי מלח כדי לחזקן.

מריחת לק ובניית ציפורניים

אין צורך להימנע ממריחת לק על הציפורניים ומהתקנת ציפורניים מלאכותיות. עם זאת, עקב הרגישות המוגברת לריחות במהלך ההריון, מומלץ לאוורר היטב את החדר בו מתבצע הטיפול.

 

טיפוח ופינוק במהלך ההריון

המלצות ואיסורים - טיפולים קוסמטיים וטיפולי ספא

אלא אם קיימת סיבה רפואית אין מניעה לקבל טיפול קוסמטי מפנק במהלך ההריון. נהפוך הוא. חשוב להקפיד על שגרת הטיפוח בתקופת ההריון כדי לתרום להרגשה כללית טובה. עם זאת יש לתת את הדעת על מספר אזהרות ואיסורים שמטרתם למנוע פגיעה בעובר ובתקינות ההריון.

טיפולים קוסמטיים

חשוב להימנע מתכשירים קוסמטיים המכילים רטינול ופנול מאחר שאלו עלולים לגרום למומים מולדים אצל העובר (אלו הם חומרים טרטוגניים).

אמבטיות חמות ושהיה בג'קוזי

אף שטרם הוכח שחום גבוה גורם נזק לעובר, נמצא קשר בין אמבטיות חמות (מים בטמפרטורה של 39 מעלות צלזיוס) והופעת מומים במערכת העצבים המרכזית של העובר. לפיכך מומלץ להימנע מאמבטיות חמות, מרחצה במרחצאות מים חמים ומשהייה בג'קוזי במהלך ההריון.

עיסויים וטיפולי רפואה משלימה

ככלל מותרים מרבית הטיפולים המשלימים רק לאחר השבוע ה- 24 להריון, ומומלץ להימנע מעיסויים לפני השבוע ה-16. כתלות בשבוע ההריון עלולים חלק מהטיפולים המשלימים להשרות צירים ולגרום ללידה מוקדמת, לכן טרם קבלת החלטה על טיפול או עיסוי חשוב לוודא כי המטפל מומחה בטיפול בנשים הרות. קראי עוד על רפואה משלימה בהריון >