סקירת מערכות מאוחרת

(Antenatal Ultrasound Scan (second trimester

עדכון אחרון 28.02.21

מהי סקירת מַערכות מאוחרת (בשליש השני)?

, שמכונה גם 'סקירת מערכות שליש שני', היא בדיקת  שמבצעות נשים הרות בין שבוע 20 לשבוע 24 להריון. במהלך הבדיקה סוקרים את האיברים של העובר כדי לוודא שהם תקינים. הבדיקה מבוצעת בדרך כלל בגישה בטנית, אם כי לפעמים יהיה צורך בביצוע חלק מהבדיקה בגישה נרתיקית (וגינלית). זוהי בדיקה בטוחה ולא פולשנית, שאינה מסכנת את האם, את ההיריון או את העובר.

 

סקירה באמצעות אולטרה סאונד היא אמצעי אבחון מקובל להערכת התפתחותו התקינה של העובר. סריקת האולטרה סאונד יעילה באבחון מומים ובמקרים מסוימים מסוגלת להצביע על סמנים המרמזים על בעיה בחומר  של העובר, אשר מכונים 'סמנים רכים'.

 

הבדיקה הבסיסית מתבצעת בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכלולה בסל הבריאות הממלכתי. אפשר גם לבצע אותה באופן מקיף יותר אצל רופא פרטי שאין לו הסכם עם מכבי, בהתאם לרובד הביטוחי של האישה ההרה, או בתשלום מלא.

מה מודדים או בודקים בסקירת מערכות מאוחרת?

בסקירת מערכות מאוחרת בודקים את מצג ומנח העובר, מיקום השלייה, מספר כלי הדם בחבל הטבור, כמות ,  ותנועות העובר.

 

כמו כן נמדדים:

 

  • קוטר דו רקתי של  המכונה BPD
  • היקף הראש המכונה HC
  • היקף הבטן המכונה AC
  • אורך עצם ירך אחת המכונה FL.

 

בנוסף נבדקים האיברים הבאים:

 

  • גולגולת ומוח בחתך רוחבי: צורת הגולגולת בחתך רוחב, מוח קטן וציסטרנה מגנה, חדרים צדדיים וכורואיד פלקסוס, קו אמצע.
  • פנים: ארובות העיניים, שפתיים.
  • חזה: ריאות, תצורת 4 מדורי הלב, מוצא העורקים הגדולים.
  • בטן: קיבה, , כיס , השרשת חבל הטבור בבטן העובר.
  • .

 

סקירת המערכות מבוצעת בהתאם להנחיות משרד הבריאות והאיגוד הגניקולוגי. במקרה שבהפניה לסקירת מערכות לא מפורטת סיבה מיוחדת לביצוע הבדיקה, ההתייחסות בסקירת המערכות תהיה להריון בסיכון נמוך והנתונים שייבדקו הם אלה שיודגמו ויסומנו בטופס הבדיקה על ידי הגורם הרפואי המפנה.

 

יחד עם זאת, כל מטופלת יכולה לבחור לבצע סקירת מערכות מורחבת במסגרת פרטית, בתשלום מלא או במימון חלקי של מכבי, בהתאם לרובד הביטוחי שלה.

 

האם סקירת מערכות מאוחרת היא בטוחה או מסוכנת?

סקירת מערכות היא בדיקה בטוחה ולא פולשנית, שמבוצעת אך ורק על ידי רופאים מומחים בנושא. הבדיקה אינה מסכנת את ההיריון, את האם או את העובר.

מתי ואיפה אפשר לעשות סקירת מערכות מאוחרת?

סקירת מערכות מאוחרת מתבצעת בין שבוע 20 לשבוע 24 להריון. הבדיקה מתבצעת במרכזי בריאות האישה של מכבי ובמרפאות של רופאי נשים מומחים בביצוע סריקות אולטרה סאונד מסוג סקירת מערכות.

איך להתכונן לבדיקה? האם דרושות הכנות מיוחדות?

  • אפשר לאכול, לשתות וליטול תרופות מרשם כרגיל. אין צורך לצום.
  • הנחיות פרטניות יינתנו לנבדקת לפני הבדיקה.
  • לאחר הבדיקה אפשר לשוב לשגרה.

איך מתבצעת בדיקת סקירת מערכות מאוחרת?

סקירת מערכות מאוחרת היא בדיקת אולטרה סאונד. בדיקת אולטרה סאונד (בעברית על-קול) היא שיטת  העושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה, שאינם נקלטים על ידי האוזן האנושית. במהלך הבדיקה עוברים עם מתמר (סורק ידני) על האבר הנסרק. המתמר שולח גלי קול אל אבר המטרה וקולט את הגלים המוחזרים ממנו. אלו מתורגמים בעזרת תוכנת מחשב לתמונה של האבר הנסרק.

 

סקירת מערכות מאוחרת תתבצע בגישה בטנית, אם כי לפעמים יהיה צורך בביצוע חלק מהבדיקה בגישה נרתיקית (וגינלית).

סקירת מערכות בגישה בטנית

כאשר הבדיקה מתבצעת בגישה בטנית יימרח על פני הבטן ג'ל שקוף על בסיס מים במטרה לשפר את איכות התמונה המתקבלת, ומבצע הבדיקה יעבור עם המתמר על פני בטנה של האישה ההרה. בסיום הבדיקה ניתן לנגב את שאריות הג'ל מהבטן (הג'ל אינו מכתים את הבגד).

סקירת מערכות בגישה וגינלית

כאשר הבדיקה מתבצעת בגישה נרתיקית יש לרוקן את שלפוחית השתן לפני תחילת הבדיקה. בעת הבדיקה תשכב הנבדקת על מיטת בדיקה גינקולוגית. המתמר הנרתיקי יכוסה בכיסוי חד פעמי, וג'ל שקוף על בסיס מים ימרח עליו במטרה לשפר את איכות התמונה המתקבלת.

 

המתמר יוחדר בעדינות אל  הנבדקת וההד שיתקבל מגלי הקול המוחזרים יעובד לתמונה באמצעות תוכנת מחשב. סריקת אולטרה סאונד בגישה נרתיקית אינה כרוכה בכאב, אך עלולה לגרום לאי נוחות מסוימת לנבדקת.

תוצאות בדיקת סקירת מערכות מאוחרת

תוצאות הסריקה יימסרו לנבדקת בסיום הבדיקה.

 

בדיקת האולטרה סאונד יעילה באבחון מומים ובמקרים מסוימים מסוגלת להצביע על סמנים שמרמזים על בעיה בחומר הגנטי של העובר. סמנים אלה מכונים "סמנים רכים".

 

חומרת המומים המאובחנים משתנה. חלקם ניתנים לטיפול לאחר  ואילו אחרים עלולים להשפיע על מהלך חייו של  ובמקרים מסוימים אף על תוחלת חייו.
בהתאם לאופי המום המאובחן יופנו ההורים להתייעצות עם רופאים מומחים בתחום, על מנת שיוכלו לקבל החלטה באשר להמשך ההיריון ולסוג המעקב הנדרש, הן במהלך ההיריון והן לאחר הלידה.

עד כמה תוצאות הבדיקה אמינות?

הבדיקה כוללת סקירה קפדנית של מערכות הגוף השונות של העובר במטרה לשלול מומים, אבל יש לה מגבלות והיא אינה יכולה או מתיימרת לאתר את כל המומים האפשריים בעובר.

 

מידת הדיוק של הבדיקה תלויה בגורמים רבים, כמו אופי הממצא, גיל ההיריון, מיקום העובר, תנוחתו ותנועותיו ומידת יכולת המעבר של גלי הקול של הסורק (שמושפעת מעובי דופן הבטן, וכן מצלקות שנוצרו בעקבות ניתוחים).

 

בנוסף, קיימים מומים וליקויים שלא ניתן לאבחן באופן מוחלט בבדיקה זו, לרבות תסמונת דאון, מחלות גנטיות ומחלות זיהומיות. מומים אלו עלולים להתגלות בשלב מתקדם יותר של ההיריון, לרבות סוגי גמדות, מומי לב ומומי מוח. למרבה הצער יש גם מומים שמתגלים רק לאחר הלידה.

 

נדגיש כי סקירת מערכות אינה מאבחנת מומים בחומר הגנטי ולכן אינה מהווה תחליף לסקר הביוכימי (חלבון עוברי) או לדיקור מי שפיר. כמו כן היא אינה מחליפה בדיקות אחרות דוגמת אקו-לב של העובר.

 

במקרה שבמהלך הבדיקה עולה חשד לבעיה, הרופא המבצע ימליץ על בדיקות נוספות. בהתאם לממצאי סקירת המערכות ייתכן שהאישה ההרה תופנה לייעוץ גנטי, שבו יבחנו אם יש לבצע .

 

זכויות חברות מכבי

כל חברות מכבי זכאיות לבצע סקירת מערכות מאוחרת, בשבוע 20-24 להריון. חברות מכבי שיש להן המלצה רפואית, זכאיות לבצע גם סקירת מערכות מוקדמת, בשבוע 14-16 להריון.

 

מקום ביצוע הבדיקה, סוג הרופא ועלות הבדיקה משתנים בהתאם לרובד הביטוחי של החברה.

 

לזכאות המלאה של סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת >