פילינג לטיפוח ותיקון העור

עדכון אחרון 30.12.20

פילינג קוסמטי לא רק מייפה. חובה להשתמש באמצעי הגנה נגד קרינת השמש במהלך כול תקופת הטיפול ולאחריה. כאשר בוחרים לבצע פילינג ביתי, חשוב להקפיד על ניקוי העור טרם הפעולה. פילינג רפואי אינו מתאים לכול אחד.

פילינג משמעותו קילוף עור. מקובל לבדל פילינג רפואי המבוצע על ידי רופא עור, שיכול להגיע עד לשכבות העור העמוקות, מפילינג קוסמטי, המבוצע על ידי קוסמטיקאיות או באופן עצמאי בבית, ומשיג קילוף שטחי יחסית. בשני המקרים מדובר בטכניקה המביאה לקילוף שכבות העור העליונות, כך שתאי העור המתים יוסרו ושכבת תאי עור רעננים תיחשף תחתם.

 

הפילינג היווה מאז ימי קדם אמצעי מקובל לחידוש עור הפנים והגוף. במצרים העתיקה, נהגה המלכה קליאופטרה לטבול באמבט חם של חלב אתונות, כדי  יהיה זוהר ויפה. כיום ידוע שחלב אתונות מכיל ריכוז גבוה של חומצת חלב (חומצה לקטית), המסייעת לחידוש תאי העור, על ידי הסרת שכבת התאים המתה.

 

אלפי שנים מאוחר יותר נהגו נשות המלוכה הצרפתית לרחוץ באמבט של תמציות ענבים ירוקים. אלו עשירים בחומצה אלפא הידרוקסית, שמשמשת כיום מרכיב בתכשירי פילינג לעור הפנים.

פילינג קוסמטי מכאני לעומת כימי

פילינג קוסמטי מסייע בהשגת מראה עור חלק ומעודן יותר ועידוד צמיחה של תאי עור חדשים. הפילינג לא רק מסיר את תאי העור המתים, אלא מסייע לפתיחת נקבוביות העור ולהגברת זרימת הדם בעור. בעקבותיו עולה יכולת העור לספוג טוב יותר את החומרים הפעילים והמזינים שמכילים קרמים וסרומים קוסמטיים שונים.

 

יש להבדיל בין פילינג מכאני, באמצעותו תאי העור המתים מוסרים באמצעות שפשוף, ובין פילינג כימי בו נעשה שימוש בתכשיר קוסמטי המכיל חומרים דוגמת חומצה אלפא הידרוקסית.

 

פילינג מכאני כולל מסכות המתקשות על העור ומוסרות בשפשוף, תחליבים או סבונים המכילים חומרים קשיחים כמו גבישי מלח, סוכר, או אף שקדים טחונים דק, ששפשוף העור בעזרתם מקלף את שכבתו העליונה. פילינג כימי מתבצע לעיתים על ידי המסה של הקרטין. קרטין הוא החומר הבין תאי שמעגן את תאי העור והמסתו תביא לקילוף שכבות העור החיצוניות.

 

בניגוד לפילינג של עור הפנים, יכילו תכשירי הפילינג לכפות הידיים והרגליים גרגרים גסים יותר, מאחר שמדובר בשכבות עור גסות ויבשות במיוחד. מומלץ לבצע פילינג ידיים ורגליים פעמיים בשבוע, ולאחריו למרוח שכבה נדיבה של קרם לחות עשיר לשם מניעת יובש.

 

קוסמטיקאיות ממליצות לבצע פילינג פנים לפני אירוע, מאחר ששיפור מראה העור ומרקמו יתרום להצלחת האיפור ולהשגת מראה פנים זוהר במיוחד.

אזהרות וטיפים

טיפול פילינג יכול להיות מלווה בתחושת גרד ועקצוץ ולאחריה קילוף של העור והופעת  מקומי. מדובר בתופעות קצרות מועד שתחלופנה תוך פרק זמן קצר. לאחר הפילינג מומלץ למרוח כמות נדיבה של קרם גוף או פנים, בהתאם לאזור המטופל.

 

חובה להשתמש באמצעי הגנה נגד קרינת השמש במהלך כול תקופת הטיפול ולאחריה. ככלל, התקופה המומלצת לביצוע פילינג פנים או גוף היא בעונות בהן קרינת השמש פחותה.

 

אין לבצע פילינג על עור מגורה, עור עם , וכן במהלך טיפול ברואקוטן שמכיל רטינול (נגזרת של ויטמין A). במצבים אלו עור הפנים רגיש במיוחד והפילינג עלול להחמיר את מצב ומראה העור. במקרים של כוויות, מחלות עור דוגמת  או עור עתיר נימים (קופרוזיס), רצוי להימנע לחלוטין מפילינג.

 

כאשר בוחרים לבצע פילינג ביתי, חשוב להקפיד על ניקוי העור טרם הפעולה, לרבות הסרה מלאה של האיפור. מומלץ אף לטבול באמבט חם המכיל תמציות צמחי מרפא, מאחר שהשילוב בין המים החמים לצמחי המרפא תורם לפתיחת נקבוביות העור, ומביא לתוצאה טובה יותר של הפילינג.

תכשיר של ל'אוקסיטן או תכשיר סוכר ביתי?

מדפי הקוסמטיקה בחנויות כורעים משפע מוצרי פילינג. החל מסדרת צמחי המרפא של ד"ר פישר וכלה במוצרים יקרים יחסית של חברות כמו ל'אוקסיטן. תוכלו להימנע מהוצאה זו אם תרצו להכין חומר פילינג ביתי באמצעים פשוטים.

 

מתכונים לפילינג פנים ביתי 'עשה זאת בעצמך':

 

  1. תמיסת פילינג סוכר: ערבבו סוכר עם סבון פנים נוזלי או תחליב ניקוי לפנים, ביחס של רבע כפית סוכר לכול כפית סבון או תחליב. מרחו היטב על גבי עור הפנים. הרטיבו את האצבעות ושפשפו בעדינות במשך כשתי דקות. בסיום שטפו עם הרבה מים.
  2. תמיסת פילינג שקדים: ערבבו כף דבש עם 2 כפות קווקר טחון או שקדים טחונים. מרחו היטב על עור הפנים. הרטיבו את האצבעות ושפשפו בעדינות. המתינו כעשר דקות ואז שטפו את הפנים היטב עם הרבה מים.

פילינג רפואי

בעוד שפילינג קוסמטי הוא פילינג שטחי, כזה המטפל בשכבות העור העליונות ונועד להסרת תאים עליונים בלבד, הרפואי מטפל בשכבות העור העמוקות יותר. להבדיל מהפילינג הקוסמטי, פילינג רפואי מבוצע רק במסגרת מרפאות של כירורגיה אסתטית, ולעיתים, כנובע מאופי הטיפול, בחדר ניתוח. הפילינג הרפואי הנפוץ ביותר הוא פילינג לפנים, אך ניתן גם לבצע פילינג גוף להסרת 'כתמים' או להסרת עור יבש מכפות הידיים.

 

פילינג רפואי 'בינוני' פועל על שכבות עור עמוקות יותר, ולכן מאפשר טיפול והסרה של קמטים עדינים או של כתמים בעומק העור. פילינג 'בינוני' מבוצע במסגרת מרפאת רופא וכרוך בכאב ואי נוחות. הוא יעיל בדרך כלל למשך כשנה.

 

פילינג 'עמוק' מבוצע תחת  בחדר ניתוח. הוא מאפשר טיפול יסודי בקמטים עמוקים ומשיג אפקט של מיצוק העור. פילינג 'עמוק' כרוך בכאב ובתקופת החלמה והתאוששות. במקרים מסוימים הוא עלול לגרום לסיבוכים כלל מערכתיים, לרבות הפרעות בקצב הלב.

 

פילינג רפואי מבוצע באמצעות שלוש שיטות:

 

  1. פילינג כימי – מבוצע על ידי מריחת חומרים פעילים, דוגמת חומצת פירות בריכוז גבוה.
  2. פילינג גבישי (מכאני) – מבוצע על ידי שפשוף בעזרת מכשיר מיוחד שבקצהו גבישי יהלום. בשל  שנגרם בפעולה הוא מתבצע בחדר ניתוח תחת הרדמה.
  3. פילינג לייזר – קרן הלייזר גורמת לכוויה מקומית שתביא לקילוף העור ולהסרת תאי העור המתים. הפעולה מבוצעת בהרדמה מקומית כדי למנוע את הכאב הכרוך בה.

למי מתאים פילינג רפואי?

פילינג רפואי עשוי לשפר את מראה העור במקרה של קמטים עדינים, נמשים, כתמי זקנה, קרטוזות (כתמי עור אדומים בעלי מעטה קשקשי) או מקרים של עור בעל מרקם זקן, יבש ועייף.

 

בעלי עור כהה וכן אנשים הסובלים מהרפס בשפתיים ('פצעי ') אינם מתאימים לטיפולי פילינג עמוק או בינוני. הפילינג עלול לגרום להופעת פיגמנטציה כהה, או לחילופין כתמים בהירים שאינם ניתנים להסרה. במידה שמטופל הסובל מהרפס החליט לעבור פילינג, עליו לקבל טיפול למניעת התפרצות ההרפס (על ידי נטילת כדורי 'אציקלוביר') כשלושה ימים לפני הפילינג, ושלושה ימים לאחריו. זאת מאחר שקילוף שכבות העור עלול לגרום להתפרצות של הנגיף.

 

סיבוכים נדירים של פילינג עלולים לכלול כתמי פיגמנטציה כהים או בהירים, זיהום, , כוויות וצלקות בעור.

 

אם בוחרים לבצע פילינג רפואי, מומלץ לבצע תחילה פילינג שטחי יחסית ורק לאחר סיום תקופת ההחלמה ובחינת התוצאות לבחון אם יש טעם לעבור פילינג עמוק יותר. בדרך כלל התוצאה הסופית של הפילינג תתבטא על העור כחודש לאחר הפעולה עצמה, בשל משך תהליך ההחלמה.

 

חשוב לזכור שפילינג רפואי היא פעולה הדורשת מיומנות מקצועית רפואית. יש לבצעה רק אצל רופא מומחה מיומן המבצע תחילה אבחון של סוג העור ואומד את הצלחת הטיפול. טיפול ראוי עשוי להניב תוצאות מצוינות שתחזקנה מעמד שנים.

מקורות מידע חיצוניים

האיגוד לרפואת עור ומין