בוחרים מכשיר שמיעה

עדכון אחרון 26.03.19

כאשר מסתבר שהפיתרון לשמיעה לקויה הוא מכשיר שמיעה, יש לפנות לאודיולוג. האודיולוג הוא קלינאי תקשורת בהכשרתו ותפקידו להתאים למטופל את מכשיר השמיעה המתאים לו ביותר. מכשיר השמיעה אינו מחזיר את השמיעה למצב מושלם, מדובר בפיתרון מיטבי למצב נתון.

מספר שיקולים מנחים את האודיולוג בהתאמת מכשיר. למשל דרגת החומרה של הירידה בשמיעה, אורח חייו של המטופל, קרי, האם המטופל עובד ופעיל חברתית או שהוא פנסיונר אשר זקוק למכשיר לשם תקשורת עם בני משפחה קרובים ומעגל חברים מצומצם יותר.

 

אף מבנה האוזן חשוב, כי לא כל מכשיר מתאים לאוזניים קטנות, וכמובן גם יכולת ההפעלה של המשתמש. ראייה לקויה או היעדר רגישות באצבעות יקשו על הפעלת מכשיר קטן. עלות המכשיר הא שיקול של האדם הרוכש את המכשיר - מכשירים בעלי יכולות טכנולוגיות מתקדמות יהיו יקרים יותר. עליך לבחון מה הצרכים שלך ובהתאם להם, אילו מכשירים יתאימו לך.

סינון רעשים ויכולת מיקוד

מכשיר שמיעה הוא אביזר חשמלי המופעל באמצעות סוללה. הוא מורכב ממיקרופון שקולט את הצלילים, מעבד דיבוק (מחשב המעביר את הצלילים בהתאם לרמת הירידה בשמיעה) ורמקול המעביר את הצלילים לתוך האוזן.

 

מגוון מכשירי השמיעה הוא רחב ביותר. חלק מהמכשירים קטנים ומוצנעים בתוך תעלת האוזן או מאחורי האוזן וחלקם בולט יותר. מכשירי השמיעה המוצעים כיום הם דיגיטליים, כאלו המאפשרים לתכנת את מכשיר השמיעה באופן שיתאים באופן מיטבי לסביבות שונות של פעילות, החל מסביבה שקטה מאד ועד למקום סואן ורועש.

 

המכשירים המתקדמים מאפשרים סינון רעשי רקע וכך הם משפרים את איכות הצליל הנשמע בשיחה. המכשירים המתקדמים הם בעלי יכולת מיקוד אוטומטית אשר מסייעת למשתמש להתרכז במקורו של קול מסוים, ואילו קולות אחרים, בדרך כלל רחוקים יותר, יוגברו פחות.

 

לצורך הגברת השמיעה ושיפור איכותה ניתן לחבר חלק ממכשירי השמיעה למערכות FM . הדבר מתבצע על ידי שידור ישיר של הקולות הרצויים לאוזן המשתמש. מערכות אלו יעילות במיוחד עבור אלו הנדרשים להשתתף בפגישות מרובות משתתפים או עבור לימוד בכיתה. מכשירים מסוימים מתחברים למערכת תקשורת העושה שימוש בטכנולוגיית Bluetooth, שהיא טכנולוגיה לשידור אלחוטי.

מאחורי האוזן או בתוך האוזן

מכשירי השמיעה מתחלקים לכאלו המותקנים מאחורי האוזן (BTE) וכאלו שבתוך האוזן (ITE/ITC/CIC).

מכשירי שמיעה מאחורי האוזן (BTE)

הרכיבים של המכשיר ממוקמים בתוך קופסה זעירה המולבשת מאחורי אפרכסת האוזן. אוזניה שקופה המותאמת אישית לכל משתמש מתחברת למכשיר וממלאת את אפרכסת האוזן. בעבר היתה נטייה להשתמש במכשירים קטנים ומוצנעים בתוך האוזן, אולם ב- 10 השנים האחרונות גוברת המגמה להשתמש במכשירים המותקנים מאחורי האוזן.

יתרונות

  • מכשירים אלו מסוגלים להגביר את עוצמת הקול טוב יותר בהשוואה למכשירים קטנים יותר.
  • חלק מהמכשירים מצוידים ב- 2 מיקרופונים. אלו מאפשרים להתמקד בקולות המגיעים מאזור מוגדר. יש לכך יתרון בולט בסביבה רועשת.
  • הם אמינים יותר וסטטיסטית זקוקים לפחות תיקונים בהשוואה למכשירים אחרים. אף לסוללות שלהם אורך חיים ארוך בהשוואה למכשירים שבתוך האוזן.

חסרונות

במידה שהמכשיר אינו מותאם כיאות, או שיש הצטברות של , ייתכן סימפטום של צפצופים באוזן.

למי מתאים

  • המכשירים מתאימים לטווח רחב של ליקויי שמיעה, כולל מצב של ירידה חמורה בשמיעה.
  • לאנשים הלוקים בהפרשת יתר מהאוזן (באוזן אחת או בשתיהן).
  • לילדים, כיוון שאצלם מבנה האוזן משתנה עם גדילתם.

מכשירים מאחורי האוזן בהתאמה פתוחה

במכשירים אלו, בדומה למכשירים שמאחורי האוזן, ממוקמים הרכיבים בקופסא זעירה המורכבת מאחורי אפרכסת האוזן. הם נבדלים משאר המכשירים המותקנים מאחורי האוזן בכך שהאוזנייה אינה ממלאת את אפרכסת האוזן, והיא מחוברת לצינורית אשר מוכנסת לתוך תעלת האוזן. דבר זה מאפשר לתעלת האוזן להישאר פתוחה.

 

היתרון המרכזי של אוזניות מסוג זה הוא שהצליל הנקלט באוזן נשמע טבעי יותר. המכשירים הללו מתאימים לאנשים בעלי ירידת שמיעה הנובעת מהגיל (פרסביאקוזיס) או כתוצאה מחשיפה לרעש. הם אינם מתאימים לאנשים הסובלים מבעיות שמיעה קשות.

מכשירי שמיעה בתוך האוזן (ITE)

מכשירים מסוג זה יושבים בתוך תעלת האוזן החיצונית. הם מיועדים לירידה בשמיעה בדרגות שונות, לרבות דרגה חמורה. המכשירים הממוקמים עמוק בתעלת האוזן, שהם המכשירים הקטנים ביותר, מכונים CIC - ראשי תיבות של "Completely In the Canal". המכשירים הגדולים יותר, בהם חלק מהמכשיר יושב בתעלת האוזן וחלק באפרכסת (בולטים במידה זו או אחרת) מכונים ITC - ראשי תיבות של "In The Canal".

מכשירי ITC

מכשירים מסוג ITC יותר קלים לתפעול מאשר מכשירים המוכנסים עמוק לתעלת האוזן. הפעלתם מתבצעת באמצעות תא בקרה קטן שמחובר למכשיר או שנמצא בתוך המכשיר. לאנשים המתקשים בתפעול המכשיר מוצע מכשיר בעל הפעלה אוטומטית.

חסרונות

  • אינם מתאימים לבעלי לקות שמיעה חמורה.
  • המכשירים בולטים יותר מאשר מכשירי השמיעה הממוקמים מאחורי האוזן.
  • במקרים של הפרשת שעווה מרובה ידרשו תיקונים רבים.

מכשירים הממוקמים עמוק בתוך תעלת האוזן (CIC)

מדובר במכשירים קטנים מהאחרים ופחות נגלים לעין בהשוואה לשאר המכשירים הממוקמים בתוך האוזן. ניתן להתאים אותם לאנשים שתעלת האוזן שלהם גדולה דיה כדי להכילם. הם אינם מומלצים עבור אנשים בעלי ליקוי שמיעה חמור.

יתרון

המכשיר נסתר מעיני המתבונן. השיקול העיקרי לרכישתו הוא שיקול הנובע ממניעים אסתטיים.

חסרונות

  • לא ניתן לכוון את עוצמת השמע.
  • זהו המכשיר הרגיש ביותר לשעוות אוזן וללחות ולכן זקוק לתיקונים מרובים. אורך חיו קצר יותר מזה של מכשירים אחרים.
  • אינו מתאים לבעלי ליקוי שמיעה חמור.
  • אינו מתאים לבעלי אוזניים קטנות.
  • דורש תחזוקה. לסוללה שלו אורך חיים קצר מכיוון שהיא קטנה מאוד.
  • לאנשים בגילאים מתקדמים לא מומלץ להשתמש במכשירי השמיעה הקטנים ביותר כיוון שאצל רבים מהם הראייה לקויה, הרגישות באצבעות יורדת ולפעמים גם הידיים רועדות. תופעות אלו מקשות על תפעול המכשירים הקטנים.

מכשירי שמיעה המבוססים על הולכת עצם

מכשירים מסוג זה מומלצים עבור אנשים בעלי בעיית שמיעה הולכתית. הצליל הנקלט על ידי המכשיר מוגבר והופך לתנודה מכנית.
הרכיב אשר גורם לתנודות מוצמד באמצעות סרט או ידיות של משקפי שמיעה לעצם המסטואיד שממוקמת מאחורי האוזן. התנודות עוברות דרך עצם המסטואיד לשבלול שבאוזן הפנימית ואז מומרות בדרך הטבעית לצלילים.

אתגרים המתלווים לשימוש במכשיר שמיעה

עם תחילת השימוש במכשיר השמיעה נחשף המשתמש לקולות רבים שאותם הוא כבר הספיק לשכוח. הקולות והצלילים נשמעים לו חזקים במיוחד. ההסתגלות לשמיעה בעזרת מכשיר שמיעה יכולה לקחת מספר שבועות או חודשים. בתקופת ההסתגלות חשוב להגביר את המכשירים כמה שיותר ולהגיע לפגישות כיוונים במכון השמיעה.

 

הסתגלות למכשיר שמיעה מצריכה סבלנות ומוטיבציה ולכן חשוב להתחיל את התהליך בתקופה מתאימה. לעיתים מתעורר קושי בתפעול המכשיר או בהסתגלות אליו ולכן יש לבקש תקופת ניסיון.

מהו אורך החיים של מכשיר שמיעה?

הזכאות לרכישת מכשיר שמיעה דרך סל הבריאות מתחדשת כל 3 וחצי שנים. אפשר להשתמש באותו מכשיר שמיעה גם 5 שנים ויותר. חשוב לדאוג לטפל במכשיר - לשמור על נקיונו, לייבש אותו במידת הצורך ולהקפיד על תחזוקה שוטפת לפי הוראות המכון.

עלות מכשיר שמיעה והטבות לחברי מכבי

עלותו של מכשיר שמיעה אינה זניחה, אך ניתן לרכוש מכשיר שמיעה בהשתתפות עצמית מופחתת, במימון חלקי של סל הבריאות ושל הביטוח המשלים.