21 נובמבר 2019 כ"ג חשון תש"פ

מיתוסים של כאב כרוני

האם ניתוח יפתור את הבעיה? מה לגבי מנוחה ותרופות משככות כאבים?
הכירו את המיתוסים על כאב כרוני ואת העובדות

 
  • כיפוף והרמה יחמירו את כאבי הגב התחתון שלי

לא נכון
יתכן כי כיפוף והרמה ילוו בכאב, אך פיתוח הגמישות והכוח הנדרשים לפעולות יומיומיות אלו חשוב. סוגי תרגילים רבים, כולל אימוני כוח, יכולים להביא תועלת.
  
  • אם כואב, סימן שנגרם נזק

לא נכון
רמת הכאב אינה מדד מהימן לפציעה או נזק ברקמה. גם אם פעילות כלשהי מעוררת כאב, אין זה סימן ליצירת נזק. בפיזיותרפיה יכולים לעזור לכם לפתח תוכנית לתנועה בטוחה.
  
  • הדמייה תיתן לי אבחנה

לא נכון
למרות שצילום רנטגן, CT ו-MRI עוזרים לעיתים באבחון, ממצאים כמו ניוון דיסק, שינויים ניווניים במפרקים ועוד שכיחים גם בקרב אוכלוסייה ללא מכאובים ואינם בהכרח הסיבה לכאב.
 
  • אין פתרון לכאב הכרוני ולבעיה התפקודית שיצר

לא נכון
הענקת משמעות חמורה לכאב יוצרת מעגל של התנגות הימנעותית, כאב ומוגבלות. בפיזיותרפיה יכולים לעזור לכם לפרש את הכאב ולהשתמש בתרגילים כדי להפחית את הכאב ולצאת מהמעגל.
  
  • ניתוח הוא הסיכוי היחיד לשיפור בכאבי גב תחתון

לא נכון
להתערבות ניתוחית תפקיד קטן, אם בכלל, בהשגת שליטה על כאבי גב תחתון, כיוון שרק 5%-1 מכאבי הגב התחתון נובעים מפציעה או מחלה חמורה.
 
  • משככי כאבים חזקים יעזרו בשליטה על הכאב

לא נכון
התמקדות בשיכוך כאבים באמצעות תרופות, מסוכנת ועלולה לעכב את ההחלמה. תרופות נוגדות כאב מקלות, במקרה הטוב, על הכאב הכרוני אך אינן מטפלות בשורש הבעיה ויתכן שיילוו בתופעות לוואי משמעותיות.
 
  • עדיף להישאר במיטה ולנוח

לא נכון
חזרה לתנועה ולעבודה משפרת את ההחלמה ומונעת הישנות הכאב. חוסר תנועתיות ומנוחה מעבר ליומיים, מעולם לא הוכחו כבעלי תועלת לבריאות.
 

מה כן נכון?  

צפו בסרטונים על עבודה נכונה עם הגב 
וקבלו תרגילים להקלת הכאב ושיפור היציבה >
 
הכירו את מערך טיפולי הפיזיותרפיה במכבי
ובדקו מה הזכויות שלכם לקבלת השירותים >